ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 4 Οχτώβρη 1998
Σελ. /48
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΠΑΡΑΛΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ
1ο} Θυσία στο βωμό των μεγάλων συμφερόντων!

Μαρίνα, δυναμικότητας έως και 3.050 σκαφών, ετοιμάζει η κυβέρνηση, για τις ανάγκες, δήθεν, των Ολυμπιακών Αγώνων. Παράλληλα, προωθεί Προεδρικό Διάταγμα σύμφωνα με το οποίο επιτρέπεται ακόμα και η κατασκευή καζίνο. Μελέτη του ΕΜΠ επισημαίνει ότι η εγκατάσταση μαρίνας στον Αγιο Κοσμά θα είναι καταστροφική για το Σαρωνικό!

Μια μαρίνα - "μαμούθ", δυναμικότητας (ελάχιστης) 1.480 σκαφών, με προοπτική να φτάσουν τα 3.050 (!), πρόκειται να κατασκευαστεί στην παραλία του Ελληνικού.

Το πρόσχημα για τη μετάλλαξη της περιοχής; Οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 2004.Και μπορεί μελέτη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (1994) για την παραλία και το Σαρωνικό να αναφέρει ότι "η εγκατάσταση μεγάλης μαρίνας στο χώρο του Αγίου Κοσμά θεωρείται καταστρεπτική για το Σαρωνικό", ωστόσο η κυβέρνηση δε διστάζει όχι μόνο αυτό, αλλά ακόμα και να προωθήσει σχετικό Προεδρικό Διάταγμα για τις χρήσεις γης στην παραλιακή ζώνη, θεσπίζοντας τέτοιους Συντελεστές Δόμησης, που να επιτρέπει στη συγκεκριμένη περιοχή ακόμα και την κατασκευή καζίνο... Εγχείρημα που δεν κατάφερε να υλοποιήσει λίγο πιο κάτω, στο Φλοίσβο.

Η μελέτη που έχει εκπονήσει η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Ελληνικού είναι αποκαλυπτική για το μέγεθος της καταστροφής.

Απ' τις μεγαλύτερες της Μεσογείου

Μέχρι σήμερα έχουν παρουσιαστεί δύο σχέδια για την παραλία και το Ολυμπιακό Ιστιοπλοϊκό Κέντρο. Στο πρώτο, ο τεχνητός κόλπος που δημιουργήθηκε πριν από 25 χρόνια επεκτείνεται κατά 650 μέτρα και λαμβάνει τελικό μήκος 1.300 μέτρων,με ελάχιστη δυναμικότητα 2.040 σκαφών. Εκεί θα φιλοξενηθεί για 15 μέρες το αγώνισμα της Ιστιοπλοϊας. Την επόμενη μέρα θα είναι η μεγαλύτερη μαρίνα των Βαλκανίων και μία από τις μεγαλύτερες της Μεσογείου...

Το δεύτερο σχέδιο (αυτό πρόκειται να υλοποιηθεί) εμφανίστηκε πρωτοσέλιδα στον αθηναϊκό Τύπο, χωρίς να υπάρξει καμία ενημέρωση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή άλλων φορέων. Με αυτό δημιουργείται νησί σε ελάχιστη απόσταση 100 μέτρα και μέγιστη έως 700 μέτρα από την ακτή. Και η έκταση του νησιού στα σχέδια που δημοσιεύτηκαν είναι 120 στρέμματα, αντί για 12 όπως ελέχθη...

Σύμφωνα με τη μελέτη της Τεχνικής Υπηρεσίας, "Ο υφιστάμενος τεχνητός κόλπος δεν επεκτείνεται, αλλά διαμορφώνεται σε δεύτερο λιμένα αναψυχής με θαλάσσια λεκάνη 140 στρέμματα και ελάχιστης δυναμικότητας 860 σκαφών. Δηλαδή, τα μεγέθη δεν αλλάζουν σε σχέση με το πρώτο σχέδιο (Φάκελος Διεκδίκησης), αλλά ο ενιαίος λιμένας διασπάται σε δύο, με δυναμικότητα ενοποίησής τους, όμως σε ένα γιγαντιαίο έργο έκτασης συνολικής θαλάσσιας λεκάνης 450 στρεμμάτων και ελάχιστης δυναμικότητας 2.800 σκαφών. Επίσης, δημιουργείται και ένα τεχνητό κανάλι σε σχήμα "Π" στη στεριά, δυναμικότητας 250 σκαφών, δηλαδή θα έχουμε συνολικά ελάχιστη δυναμικότητα άνω των 3.000 σκαφών.

Με λίγα λόγια κατασκευάζονται δύο μαρίνες συνολικής ελάχιστης δυναμικότητας 1.480 σκαφών και με προοπτική άνω των 2.800 σκαφών, που μαζί με τα 250 του καναλιού δημιουργούν μια μαρίνα - "μαμούθ", η οποία συμπεριλαμβάνεται στις 3 μεγαλύτερες της Μεσογείου.

Σε ό,τι αφορά τις χρήσεις γης κατά μήκος της παραλίας - και που καθορίζονται από ΠΔ που προωθεί το ΥΠΕΧΩΔΕ - αυτές θα κυμαίνονται από ξενοδοχείο, άγνωστου μέχρι στιγμής Συντελεστή Δόμησης, έως και καζίνο! Τα μεγέθη των κτιρίων θα οριστούν απ' το ΥΠΕΧΩΔΕ, αλλά στο σχέδιο που δημοσιεύτηκε τα κτίρια καταλαμβάνουν έκταση 30 στρεμμάτων, χωρίς να είναι γνωστός ο αριθμός των ορόφων που θα έχουν...

Στη μελέτη αναφέρεται επίσης ότι "η έκταση των κτιρίων που θα κατασκευαστεί θα είναι μεγάλη, διότι έτσι θα ικανοποιηθεί ο επενδυτής και θα είναι της τάξης των δεκάδων χιλιάδων τετραγωνικών. Μόνο η αξία της γης του νησιού που δημιουργείται με την ταπεινή τιμή των 200.000 δρχ/τ.μ. για την περιοχή και τη θέση του οικοπέδου, προσεγγίζει τα 24 δισ. δρχ. συνολικά.

Καταστροφή "μη αναστρέψιμη"!

Σε μελέτη του ΕΜΠ για λογαριασμό του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας (1994) τονίζεται ότι η παραλία του Ελληνικού είναι από τις ελάχιστες εκτάσεις που επιδέχονται οικολογική αποκατάσταση και ότι η περίπτωση δημιουργίας λιμένα αναψυχής θα είναι καταστροφική για το περιβάλλον.

Οπως εξάλλου επισημαίνει η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Ελληνικού:

- Το έργο, όπως εμφανίζεται, επιφέρει γιγαντιαίας κλίμακας καταστροφή στο θαλάσσιο οικοσύστημα σε μέτωπο 2 χιλιομέτρων.

- Αλλοιώνει τη φυσιογνωμία της ακτής και του αττικού τοπίου με τις προσχώσεις στο θαλάσσιο περιβάλλον και τελικά τη δημιουργία νέου νησιού.

- Η πρόσβαση των Αθηναίων πολιτών θα γίνεται με όρους οικονομικής εκμετάλλευσης και προφανώς με υψηλό οικονομικό αντίτιμο. Το έργο δεν προβλέπει δημόσια ακτή κολύμβησης και δεν είναι δυνατόν να προβλέπει, λόγω του ασύμβατου των χρήσεων που προτείνει (μαρίνες).

- Η δημιουργία δύο λιμένων αναψυχής και η τουριστική ανάπτυξη από ιδιώτες επενδυτές αποτελούν κατεξοχήν αποκλειστικές δραστηριότητες και εκμεταλλεύσεις. Αποκλείονται από το παραλιακό μέτωπο οι καθημερινοί χρήστες του χώρου, αποκλείονται τα κοινωνικά στρώματα με χαμηλά εισοδήματα και αφαιρείται το δικαίωμα του Αθηναίου πολίτη στην ελεύθερη πρόσβαση στην ακτή και της ελεύθερης θαλάσσιας αναψυχής.

Πρέπει εδώ να επισημάνουμε ότι μετά την εισήγηση του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας (ΟΡΣΑ), το ΠΔ για τις χρήσεις γης στην παραλία, προβλέπει ότι στους τρεις πιο κοντινούς στο κέντρο δήμους, που διαθέτουν ακτές κολύμβησης (Αλίμου, Ελληνικού και Γλυφάδας) και για το σύνολο της παραλιακής έκτασης, το ποσοστό που αναλογεί σε ακτές κολύμβησης είναι μόνο 6%,ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για μαρίνες είναι 30%.Για το Ελληνικό, μόνο, το ίδιο το ΠΔ προβλέπει 1,8% για ακτές κολύμβησης! Αυτά είναι τα σχέδιά τους...

Εκτός όμως από την τεράστια οικολογική καταστροφή που διαγράφεται, αν υλοποιηθούν τα σχέδια της κυβέρνησης, υπάρχει και κάτι ακόμα. Κάτι που αναφέρεται και στη μελέτη της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου... Το κόστος της πρότασης του κ. Βερελή για το νησάκι. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι, ενώ στο Φάκελο Υποψηφιότητας για την Ολυμπιάδα, οι εγκαταστάσεις στον Αγιο Κοσμά, το Τατόι και το Φαληρικό Δέλτα θα στοίχιζαν 145 εκατ. δολάρια, τώρα με αυτές τις αλλαγές υπάρχει μια αύξηση της τάξης των 20 εκατ. δολαρίων! Κάτι που αποκάλυψε ο ίδιος ο διευθύνων σύμβουλος της Οργανωτικής Επιτροπής "Αθήνα 2004" κ. Μπακούρης (10.4.98). Είπε λοιπόν ότι οι ίδιες εγκαταστάσεις πρόκειται να στοιχίσουν 165 εκατ. δολάρια! Και είμαστε ακόμα στην αρχή...

Κώστας ΠΑΣΑΚΥΡΙΑΚΟΣ

ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΟ

Η "άλωση" της παραλίας του Ελληνικού είναι μια παλιά ιστορία. Πριν από 25 χρόνια, επί δικτατορίας, "μεγαλεπήβολα" σχέδια τσιμέντωσαν τον αιγιαλό, με στόχο την κατασκευή κωπηλατοδρόμιου. Κατασκευάστηκαν κερκίδες και κρηπιδώματα, καθώς και τεχνητός λιμενοβραχίονας 650 μέτρων μέσα στη θάλασσα. Η καταστροφή που έγινε τότε, είναι ορατή και σήμερα. Η φύση όμως έχει τις δικές της λειτουργίες και τη δική της επιμονή. Τα κρηπιδώματα έχουν λυγίσει από την "οργή" της θάλασσας και έχουν ανασχηματιστεί αμμουδιές μπρος από τις κερκίδες...

* * *

Από τότε, εκτός από τη λειτουργία της φύσης, μεσολάβησε και η πλήρης αδιαφορία από την πλευρά της πολιτείας να αποκαταστήσει οικολογικά την παραλία, που στο σύνολό της έχει μήκος 3, 5 χιλιόμετρα, και στη συνέχεια την απόδοσή της στους κατοίκους του Λεκανοπεδίου. Ετσι, σήμερα, κάποιοι επιχειρηματίες κατάφεραν - παρά τους αγώνες του Δήμου και των κατοίκων -να τους παραχωρηθεί η παραλία έναντι εξευτελιστικού μισθώματος και πλέον ο κόσμος να κάνει μπάνιο στην παραλία του Αγίου Κοσμά, με εισιτήριο!

Τώρα δρομολογείται το τρίτο και τελειωτικό χτύπημα. Τα σχέδια για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004! Που προβλέπουν την κατασκευή μιας μαρίνας - "μαμούθ", συνολικής (ελάχιστης), δυναμικότητας 1.480 σκαφών με προοπτική να φτάσουν τα 3.050! Κατά τα πρότυπα του Σεν Τροπέ, των Καννών, του Μονακό, όπου οι "κροίσοι" προσαράζουν τα σκάφη τους. Και θέλησαν άλλη μία τέτοια μαρίνα στη χώρα μας...

Την κατασκευή του έργου θα αναλάβουν οι ιδιώτες και θα γίνει με τη μέθοδο της αυτοχρηματοδότησης, πράγμα που σημαίνει επιπλέον ότι θα το εκμεταλλεύονται για πολλά χρόνια μετά τους αγώνες. Ολόκληρη η παραλία, λοιπόν, στα μεγάλα συμφέροντα και μ' ένα μικρό "δωράκι". Το νησί! "Εκσυγχρονιστική" απλοχεριά...

* * *

Ολα αυτά όμως είναι και παραμένουν σχέδια. Στην περιοχή υπάρχουν πολλοί που υποστηρίζουν ότι οι κυβερνώντες λογαριάζουν χωρίς τον... ξενοδόχο. Δήμος και κάτοικοι είναι αποφασισμένοι να μην επιτρέψουν αυτό το έγκλημα. Και προχωρούν μαζί στον αγώνα για τη διάσωση της παραλίας. Εχουν εκπονήσει επιστημονικά τεκμηριωμένη μελέτη, έχουν διατυπώσει πρόταση και ενωμένοι επισημαίνουν: "Δε θα επιτρέψουμε να μετατραπούν οι Ολυμπιακοί Αγώνες σε "φύλλο συκής" που θα καλύψει την καταστροφή μιας ακόμα παραλίας από τις ελάχιστες, οι οποίες έχουν απομείνει στο Σαρωνικό, και επιβάλλεται να είναι ελεύθερη σε κάθε πολίτη για περίπατο, αναψυχή, άθληση". Και αυτό είναι το πνεύμα της διεκδίκησης και του αγώνα της Δημοτικής Αρχής και των κατοίκων.

Προτάσεις - ανάσα για ολόκληρη την παραλία

Δήμος και Επιτροπή Αγώνα των κατοίκων διεκδικούν την παραλία, η οποία, σύμφωνα με τα σχέδια της κυβέρνησης, θα παραδοθεί σε ιδιώτες, με πρόσχημα την Ολυμπιάδα

Κόντρα στις μεθοδεύσεις της κυβέρνησης και του ΥΠΕΧΩΔΕ, που σχεδιάζουν να παραδώσουν ολόκληρη την παραλία σε ιδιώτες, με πρόσχημα τους Ολυμπιακούς Αγώνες, βρίσκεται η επιστημονικά τεκμηριωμένη πρόταση του Δήμου Ελληνικού και της Πανδημοτικής Επιτροπής Αγώνα για τη Σωτηρία της Παραλίας και του Αεροδρομίου.

Ο Δήμος και η Επιτροπή βαδίζουν χέρι - χέρι σε μια προσπάθεια να αποτρέψουν τα σχέδια για την κατασκευή της τεράστιας μαρίνας στην περιοχή και να διεκδικήσουν την παραλία για τους κατοίκους της Αττικής. Οπως άλλωστε επισημαίνουν και σε κοινή ανακοίνωση που εκδόθηκε πριν μερικές εβδομάδες: "Οι ανάγκες των Ολυμπιακών Αγώνων δεν μπορούν αν χρησιμοποιηθούν σαν πρόσχημα για την καταστροφή μιας ακόμα παραλίας, από τις ελάχιστες που έχουν απομείνει στο Σαρωνικό, που επιβάλλεται να είναι ελεύθερη για πρόσβαση και χρήση από κάθε πολίτη, για κολύμπι, περίπατο, αναψυχή, άθληση".

Η πρόταση που έχουν υποβάλλει τονίζει:

  • Η παραλία στο σύνολό της να είναι απόλυτα ελεύθερη για χρήση από όλους τους πολίτες της Αθήνας ως χώρος αναψυχής, περιπάτου, κολύμβησης, άθλησης.
  • Να απομακρυνθούν άμεσα δραστηριότητες που σήμερα αναπτύσσονται από ιδιώτες στο χώρο της παραλίας. Αμεση απομάκρυνση δραστηριοτήτων όπως νυχτερινά κέντρα ("Δειλινά", "Φαντασία"), "Go kart", "Πετροκλάμπ ΕΠΕ" κλπ.
  • Να αναπλαστεί άμεσα η παραλία στη βάση της παραπάνω λογικής και των βασικών στόχων του Ρυθμιστικού Σχεδίου της Αθήνας με χρηματοδότηση από το Δημόσιο (κράτος, Νομαρχιακή και Τοπική Αυτοδιοίκηση). Την ευθύνη της διαχείρισης του χώρου συνολικά να έχει δημόσιος φορέας, στη διοίκηση του οποίου θα έχουν αποφασιστικό λόγο οι εκπρόσωποι της Αυτοδιοίκησης και βεβαίως του Δήμου Ελληνικού, στα διοικητικά όρια του οποίου εντάσσεται η έκταση.
  • Να μη δημιουργηθεί λιμένας σκαφών αναψυχής (μαρίνα). Αν γίνει κάτι τέτοιο θα προκληθεί τεράστια ζημιά στο περιβάλλον, θα συγκεντρωθούν και άλλες κερδοσκοπικές δραστηριότητες, θα αποκλειστεί η ελεύθερη χρήση της παραλίας από το λαό. Σε μια τέτοια προοπτική θα αντιταχθούμε με κάθε τρόπο.
  • Να ισχύσουν οι εξής προϋποθέσεις για τη δημιουργία Ολυμπιακού Ιστιοπλοϊκού Κέντρου:

- να εξασφαλιστούν όλες οι προϋποθέσεις προστασίας του θαλάσσιου και χερσαίου περιβάλλοντος.

- να μην κατασκευαστεί συνολικά ή μέρος του με τη μέθοδο της αυτοχρηματοδότησης, πράγμα που σημαίνει ότι στη συνέχεια θα υπάρχει η κερδοσκοπική εκμετάλλευσή του από ιδιώτες - επενδυτές και καταστρατήγηση του λαϊκού χαρακτήρα του δημόσιου χώρου.

- να οριοθετηθεί με γνώμονα τις πραγματικές ανάγκες των Ολυμπιακών Αγώνων, με βάση τη διεθνή εμπειρία και τις προδιαγραφές.

- να απαγορεύεται σ' αυτό κάθε δραστηριότητα που διενεργείται με σκάφη που φέρουν μηχανή οποιουδήποτε μεγέθους, χώρους κατάκλισης, τουαλέτες.

- μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες, το Ιστιοπλοϊκό Κέντρο να περιοριστεί στις ανάγκες χρήσης του από την Ελληνική Ιστιοπλοϊκή Ομοσπονδία και τους ναυταθλητικούς συλλόγους της περιοχής. Γι' αυτούς τους συλλόγους και μέχρι τους Ολυμπιακούς Αγώνες, διεκδικούμε μια μεταβατική - προσωρινή λύση.

Ετσι, Δήμος και Επιτροπή, απορρίπτουν, όπως άλλωστε έχουν από καιρό γνωστοποιήσει και προς τους αρμόδιους, τα σχέδια της διυπουργικής επιτροπής που είδαν το φως της δημοσιότητας στις 7 Μάη 1998, ενώ εκφράζουν και την αγανάκτησή τους "για την πλήρη αγνόηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και άλλων φορέων στη διαδικασία λήψης αποφάσεων".

"Δίαυλος"... μετακινούμενος

Παραθέτουμε ακριβές απόσπασμα από τη μελέτη της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου Ελληνικού που αποδεικνύει όχι μόνο την προχειρότητα του Φακέλου Διεκδίκησης της Ολυμπιάδας, αλλά και το πόσο επικίνδυνη μπορεί να γίνει μια"Μεγάλη Ιδέα", όταν η κυβέρνηση περί άλλα τυρβάζει...

"Ανοίγοντας το ναυτικό (υδρογραφικό χάρτη) του Σαρωνικού κόλπου, το πρώτο πράγμα που θα προσέξει κανείς είναι η ύπαρξη του μόνου διεθνή διαύλου της χώρας - ανάμεσα στα νησιά Φλέβες και Αίγινα. Ολα τα μεγάλα καράβια για το λιμάνι του Πειραιά, την Ελευσίνα και τον Ισθμό, καλούνται να χρησιμοποιήσουν το δίαυλο, λόγω της πυκνής θαλάσσιας κυκλοφορίας, αποφεύγοντας τυχόν σύγκλιση πορειών των πλοίων και ταυτόχρονα περιορίζοντας τον κίνδυνο συγκρούσεων και προσαράξεων.

Τα πλοία που έχουν μήκος μικρότερο από 20 μέτρα ή αλιευτικά ή ιστιοφόρα (κάθε μεγέθους), δεν πρέπει να παρεμποδίζουν την ασφαλή διέλευση των μηχανοκίνητων πλοίων που διέρχονται το δίαυλο. Το δίαυλο αυτό ο Φάκελος Υποψηφιότητας για την Ολυμπιάδα του 1996 τον κρύβει, ενώ ο Φάκελος Υποψηφιότητας για την Ολυμπιάδα του 2004 αποσιωπά το προηγούμενο!

Οταν τέθηκε το θέμα της χάραξης των 5 Ολυμπιακών διαδρομών (θαλάσσιος στίβος σε κύκλους των 2,5 μιλίων) και γενικά το θέμα της κυκλοφορίας και συνωστισμού γύρω από το Δίαυλο σε μέλη της Ελληνικής Ιστιοπλοϊκής Ομοσπονδίας, από μέλος της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου Ελληνικού (Εισηγητική Εκθεση) του είπαν να μην ανησυχεί: "Εχουν γίνει πολλοί αγώνες στην περιοχή χωρίς κανένα πρόβλημα. Στην ανάγκη αν χρειαστεί ο πρόεδρος της Επιτροπής Αγώνα Ιστιοπλοϊας, θα μετακινήσει το δίαυλο λίγο πιο κει 10 λεπτά πριν τους αγώνες"...

Λίγο πιο κει όμως, πέφτει πάνω στην Αίγινα ή στις Φλέβες. Πάντως η Αίγινα λείπει απ' τη θέση της στους χάρτες του Φακέλου Υποψηφιότητας και το Ενημερωτικό Δελτίο του ΤΕΕ! Ρωτώντας αξιωματικό του Λιμενικού με ενημέρωσε ότι η αλλαγή ή μετατόπιση του μόνου Διεθνούς Διαύλου της χώρας μας δεν είναι εύκολη και γρήγορη υπόθεση. Θέλει τη σύμφωνη γνώμη της Διεθνούς Οργάνωσης Ναυσιπλοϊας, παράρτημα του ΟΗΕ"...

Για όλα αυτά κανείς από την κυβέρνηση δεν έχει απαντήσει ακόμα...

ΚΕΙΜΕΝΟΛΕΖΑΝΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟ

Ολόκληρη αυτή η έκταση που φαίνεται στη φωτογραφία (παραλία και αεροδρόμιο) χαρίζεται σε ιδιώτες! Οι Ολυμπιακοί Αγώνες και η μετεγκατάσταση του Αεροδρομίου στα Σπάτα, αποτελούν το καλύτερο άλλοθι της κυβέρνησης για να ξεπουλήσει, στην κυριολεξία, σχεδόν το μισό Ελληνικό!

Η τελευταία ευκαιρία για κάποιες ανάσες των Αθηναίων, οι οποίοι βλέπουν το τσιμεντένιο θηρίο (στο βάθος) να επεκτείνεται, χάνεται

ΚΕΙΜΕΝΟΛΕΖΑΝΤΑ ΓΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟ

Οι δύο χάρτες είναι της ίδιας κλίμακας και απεικονίζουν, με τρόπο ανάγλυφο, τα σχέδια, τις επιδιώξεις, την πραγματικότητα και την πρόταση προς όφελος των κατοίκων του Δήμου Ελληνικού.

Στον πάνω χάρτη φαίνεται η πρόταση της κυβέρνησης το 1998...

Στον κάτω η πρόταση του Δήμου Ελληνικού.

Τα συμπεράσματα δικά σας...



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ