ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 9 Μάρτη 2000
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Κρατάει χρόνια αυτή η κολώνια...

Μακέτα του Ν. Πετρόπουλου για το νέο κτίριο όπερας. Την είχε παρουσιάσει το 1993...
Μακέτα του Ν. Πετρόπουλου για το νέο κτίριο όπερας. Την είχε παρουσιάσει το 1993...
Το πρόβλημα χρόνιο, όπως και οι προσπάθειες των καλλιτεχνών να επιλυθεί, ώστε σ' ένα σύγχρονο κτίριο να στεγαστεί η Εθνική Λυρική Σκηνή. Επρεπε, όμως, να ξαναφτάσουμε σε προεκλογική περίοδο για να ξανακούσουμε την εξαγγελία που αφορά στο θέμα, το οποίο όλα αυτά τα χρόνια οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ το αντιμετωπίζουν με περισσή αδιαφορία, επιμένοντας να μην αναλαμβάνουν το χρέος τους απέναντι στην ίδια τη χώρα μας, το λυρικό θέατρο και τους ανθρώπους που το υπηρετούν.

Η κυβερνητική εξαγγελία, ότι το κτίριο της Λυρικής «έχει ενταχθεί στο Γ` ΚΠΣ», είναι ένα ακόμη προεκλογικό πυροτέχνημα, αφού προϋπόθεση για την ένταξη του έργου στο Γ` ΚΠΣ είναι η υποβολή ολοκληρωμένης μελέτης και η χωροθέτησή του. Ομως, ακόμη δεν έχει αποφασιστεί ούτε καν σε ποιο χώρο θ' ανεγερθεί το κτίριο. Παρ' όλα αυτά, η γνωστή σοπράνο Βάσω Παπαντωνίου, σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου, πρόσθεσε και τη δική της «νότα» (είναι άραγε τυχαία η στιγμή;), ανακοινώνοντας το ρεσιτάλ, που θα δώσει στο «Κένσιγκτον Πάλας» του Λονδίνου στις 14/3 (τα έσοδα θα δοθούν για την ανέγερση), αλλά και τις τρίχρονες προσπάθειές της γι' αυτό το σκοπό. «Δεν μπορεί, είπε, η Ελλάδα να είναι η μόνη χώρα που δε διαθέτει κτίριο όπερας».

Θήβα του Κάδμου ή των Αμερικανών;

Θήβα. Στις αρχαίες πέτρες που εικονίζει η φωτογραφία τοποθετούν οι αρχαιολόγοι την οικία του Αμφιτρίωνα και της Αλκηστης- μητέρας του Ηρακλή.
Θήβα. Στις αρχαίες πέτρες που εικονίζει η φωτογραφία τοποθετούν οι αρχαιολόγοι την οικία του Αμφιτρίωνα και της Αλκηστης- μητέρας του Ηρακλή.
Η πάγια τακτική της Αμερικανικής Αρχαιολογικής Σχολής να ζητά και να παίρνει τεράστιους και ενιαίους αρχαιολογικούς χώρους σε διάφορες περιοχές της χώρας, για να τους ερευνήσει (βλ. Αρχαία Αγορά), επαναλήφθηκε προχτές με τη μορφή αιτήματος στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο. Η διαφορά είναι πως, όταν οι Αμερικανοί απαλλοτρίωναν τους χώρους γύρω από την Αρχαία Αγορά, η Ελληνική Αρχαιολογική Υπηρεσία μόλις γεννιόταν. Σήμερα αποτελεί μια ολόκληρη διοικητική πυραμίδα και παρ' όλα αυτά αδυνατεί να ελέγξει και να περιορίσει τις αρχαιολογικές σχολές.

Η Αμερικανική Αρχαιολογική Σχολή, ακολουθώντας την ίδια αποικιακή τακτική, ήρθε σε συνεννόηση με την Εφορεία Αρχαιοτήτων της Θήβας, προκειμένου να διενεργήσει επιφανειακές έρευνες και σωστικές ανασκαφές σε απαλλοτριωμένα οικόπεδα και επίσης να απαλλοτριώσει, άλλα οικόπεδα έως και ιδιοκτησίες για τον ίδιο σκοπό! Τη χρηματοδότηση των ανασκαφών θα αναλάμβανε το Ιδρυμα Πάκαρντ, με σκοπό να ιδρύσει στο μέλλον και Κέντρο Θηβαϊκών Μελετών.

Η Θήβα, σημαντικό μυκηναϊκό κέντρο, είναι από τις μοναδικές σχεδόν περιοχές της χώρας που δεν έχει ερευνηθεί, παρά την αρχαιολογική της σημασία, αφού η άναρχη δόμηση πρόλαβε και ανέκοψε κάθε δυνατότητα έρευνας. Είναι, όμως, και η μοναδική περιοχή που δεν έχει εκχωρηθεί τμήμα της σε ξένη αρχαιολογική σχολή. Κι ενώ θα περίμενε κανείς να είναι ευθεία και άμεση η άρνηση του ΚΑΣ, το αίτημα συζητήθηκε επί τρεις ώρες προκειμένου να βρεθεί ένας εύσχημος τρόπος απόρριψης, ο οποίος ταυτόχρονα δε θα κλείνει ερμητικά την πόρτα σε μια πιθανή μελλοντική εμπλοκή των Αμερικανών. Είναι χαρακτηριστικό ότι εάν το αίτημα είχε διατυπωθεί με άλλο τρόπο, ώστε να μην προκύπτουν νομικές εμπλοκές με την ισχύουσα νομοθεσία, τότε η συζήτηση ίσως είχε άλλη κατάληξη.

Φυσικά, οι Αμερικανοί γνωρίζουν ότι η Θήβα, η άλλοτε Καδμεία Χώρα, αποτελεί μοναδικό πεδίο έρευνας και μελλοντικών δημοσιεύσεων. Αυτό το γνωρίζει και η ελληνική πολιτεία, η οποία, αν και διαπιστώνει το πρόβλημα τουλάχιστον από το 1964 επέτρεψε να οικοδoμηθεί ολόκληρη η πόλη και να αφήσει τα ορατά αρχαία κατάλοιπα σε οριακή κατάσταση διατήρησης. Αυτή τη «γνώση» θυμήθηκε χτες το ΚΑΣ, για να καταλήξει στην εξής «απολογητική» γνωμοδότηση: «Απορρίπτουμε το αίτημα των Αμερικανών και γνωρίζοντας τη σημασία του χώρου αναθέτουμε στις αρμόδιες Διευθύνσεις Αρχαιοτήτων τη διερεύνηση των δυνατοτήτων ανάδειξης της Θήβας». Είναι χαρακτηριστικό ότι υπήρξαν μέλη του Συμβουλίου, που δε δέχτηκαν το δεύτερο σκέλος, δηλώνοντας ότι είναι θέμα πολιτικής αξιοπρέπειας να μην εκχωρηθεί η Θήβα και η ελληνική πολιτεία και δεν έχει κανέναν λόγο να απολογείται και να δίνει αναφορά για το τι σχεδιάζει να κάνει με την έρευνα του χώρου.

Αυτό, βέβαια, δεν απαλλάσσει το κράτος από την ευθύνη του, τουλάχιστον ως προς τη φροντίδα και προστασία των ορατών αρχαιοτήτων. Επιπλέον, μια μελλοντική εμπλοκή των Αμερικανών υπό τη χορηγία του Ιδρύματος Πάκαρντ στην εποχή της πληροφορικής εγκυμονεί ίσως τον κίνδυνο της εμπορευματικής χρησιμοποίησης της έρευνας (βίντεο, cd rom κ.ά).

Στο μεταξύ εγκρίθηκε χτες η συνέχιση των ανασκαφών της σχολής στους ήδη παραχωρημένους χώρους της Αρχαίας Αγοράς, της Νεμέας και της Αρχαίας Κορίνθου. Επιτράπηκε και η συνέχιση ερευνών στην Κρήτη, αν και διαπιστώθηκε ότι στον Κομμό οι Αμερικανοί έχουν συντηρήσει με κάκιστο τρόπο τον αρχαιολογικό χώρο. «Να γίνει μελέτη αποκατάστασης των κακοτεχνιών», είπε το Συμβούλιο. Αλλά πού βρίσκεται η ελληνική υπηρεσία, για να επιβλέψει και το ελληνικό κράτος, για να περιορίσει τη δράση των σχολών;


Δ. Μυρίλλα

Πολιτισμός και πληροφορική

Το πρόγραμμα «Κοινωνία της Πληροφορικής», που πραγματοποιείται με τη συνεργασία ΥΠΠΟ και Πανεπιστημίου Πατρών και χρηματοδοτείται με 40 δισ. από το Γ` ΚΠΣ, παρουσίασε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου η υπουργός Πολιτισμού, Ελ. Παπαζώη.

Πρόκειται για το ενιαίο πληροφοριακό σύστημα «ΕΠΟΣ», που ξεκίνησε το 1995, με τον κόμβο «Οδυσσέας», ο οποίος περιλαμβάνει 30.000 ιστοσελίδες με αρχαιολογικούς χώρους, μουσεία, μνημεία, σελίδες εποπτευόμενων φορέων του ΥΠΠΟ κ.ά. Δέχεται καθημερινά 5.000 επισκέψεις, από τις οποίες το 80% είναι συνδέσεις εξωτερικού.

Επίσης, συμπληρώνεται το Αρχείο Μνημείων στο πρόγραμμα «Πολέμων» της Διεύθυνσης Αρχείου Μνημείου, με προϋπολογισμό 500 εκατ. και ανανεώνεται ο Διαρκής Κατάλογος των Κηρυγμένων Αρχαιολογικών Χώρων και Μνημείων, που ήδη διαθέτει 96 τόμους.

Εξάλλου, στο υπουργείο Πολιτισμού αναπτύσσεται ενδοδίκτυο, για το οποίο εκπαιδεύονται 250 άτομα. Οπως ανακοινώθηκε χτες, σύντομα θα είναι έτοιμα 2 cd-rom για τα Μάρμαρα του Παρθενώνα και τη Μελίνα Μερκούρη και μέχρι το τέλος του 2000 θα είναι έτοιμο το πρόγραμμα «Πραξιτέλης», που αφορά στην προστασία των ιστοσελίδων από την πειρατεία.

Μίκρυνε με την επέκταση (!)

Μακέτα της επέκτασης του Μουσείου Δελφών
Μακέτα της επέκτασης του Μουσείου Δελφών
Χρειάζεται μάλλον πολλή προσπάθεια για να κατανοήσει κανείς πώς δαπανώνται εκατομμύρια για να επεκταθεί ένα Μουσείο, το Μουσείο Δελφών, και όταν ολοκληρώνεται το έργο διαπιστώνεται ότι με την επέκταση το κτίριο μεγάλωσε, αλλά το Μουσείο... μίκρυνε!

Οταν εγκρίθηκαν τα σχέδια από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, ουδείς αντιλήφθηκε το πρόβλημα. Κι όταν ήρθε η στιγμή να γίνει η επανέκθεση, τότε προέκυψε ότι οι ράμπες μικραίνουν το χώρο, η νέα αίθουσα για τον Ηνίοχο ήταν μάλλον περιττή και ότι οι αίθουσες της επέκτασης εξυπηρετούν μόνο το κοινό και όχι τις εκθεσιακές ανάγκες. Ετσι, λοιπόν, το ΚΑΣ, προχτές, κλήθηκε να γνωμοδοτήσει επί τροποποιήσεων μήπως και διορθωθεί το... σφάλμα.

Την πραγματική ευθύνη για την προχειρότητα και κατασπατάληση εκατομμυρίων θα την πάρει ποτέ κανείς;

Εκδήλωση μνήμης

Εκδήλωση αφιερωμένη στην αγωνίστρια και συγγραφέα Χαρούλα Χωραφάκη - Κεπέση, με την ευκαιρία των τριών χρόνων από το θάνατό της, οργανώνει ο σύντροφός της Νίκανδρος Κεπέσης αύριο(7 μμ), στην αίθουσα «Μιχαήλας Αβέρωφ» της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών (Γενναδίου 8). Για τα έργα της Χ. Χωραφάκη - Κεπέση («Από το ημερολόγιό μου 21/4/67... Αγάπη - πόνος -αγώνας», «Ενα ταξίδι αξέχαστο, ανεπανάληπτο, παραμυθένιο», «Η εργοδοσία του ΕΕΣ και ο συνδικαλισμός "μια καταγγελία από τον τάφο"») θα μιλήσει η Καίτη Λειβαδά, εκδότρια του περιοδικού «Νέα Αριάδνη». Θα προλογίσει η Ελευθερία Αναγνωστάκη - Τζαβάρα, μέλος του ΔΣ της ΕΕΛ. Θα απαγγελθούν ποιήματα που έγραφε ο Ν. Κεπέσης για τη συντρόφισσά του όταν ήταν κρατούμενος στη διάρκεια της χούντας και της τα έστελνε.

Στο «Χατζίνειο» Πολιτιστικό Κέντρο (Ματζαγριωτάκη 118, Καλλιθέα) θα τιμηθεί σήμερα η συγγραφέας Λούλα Κωνσταντινίδη. Το έργο της θα παρουσιάσει η Χρυσάνθη Κακουλίδου. Κείμενα θα διαβάσουν οι Κωνσταντίνα Τζαφαρά, Βασιλική Λεονταρίτη, Δημήτρης Πετράτος.

Η πρεμιέρα της ταινίας «Styart Little» - «Ποντικομικρούλης» η ελληνική εκδοχή του τίτλου - του Ρομπ Μίνκοφ («Βασιλιάς των λιονταριών») πραγματοποιήθηκε την περασμένη Κυριακή στο Αστρον». Η ταινία (θα προβάλλεται από αύριο) προτάθηκε για Οσκαρ οπτικών εφέ και στις ΗΠΑ εισέπραξε ήδη 140 εκ. δολάρια σε 10 βδομάδες προβολής. Παρόντες στην πρεμιέρα ήταν και οι Ελληνες ηθοποιοί που «δάνεισαν» τη φωνή τους στη μεταγλωττισμένη έκδοση της ταινίας: Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, Παύλος Κοντογιαννίδης , Σπύρος Μπιμπίλας και ο μικρός Γιώργος Ματαράγκας.

Ο Δήμος Δραπετσώνας, στην προσπάθειά του να δημιουργήσει μια ερασιτεχνική θεατρική ομάδα κλόουν, παράλληλα με τον πρώτο κύκλο για αρχάριους, ξεκινάει δεύτερο κύκλο εξειδικευμένων μαθημάτων για άτομα από την ευρύτερη περιοχή του Πειραιά. Ο κύκλος μαθημάτων (15/3 - 15/5) περιλαμβάνει δωρεάν μαθήματα θεατρικής έκφρασης, για άντρες και γυναίκες άνω των 18 ετών. Πληροφορίες στον Γιώργο Μαρκόπουλο, τηλ. 46.12.962, από 7 - 11 μ.μ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ