ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 18 Νοέμβρη 1998
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Κλιμακώνεται ο αγώνας για την παιδεία
  • Παλλαϊκό χαρακτήρα παίρνει η κινητοποίηση των μαθητών στις 26 Νοέμβρη
  • Στις 24 Νοέμβρη στο δρόμο οι μαθητές των νυχτερινών σχολείων, ενώ στο δρόμο βγαίνουν και οι σπουδαστές

Με συντονισμένα βήματα μαθητές και σπουδαστές, μαζί με τους γονείς και τους εργαζόμενους συνεχίζουν τον αγώνα τους για την κατάργηση του αντιεκπαιδευτικού νόμου. Την Πέμπτη 26 Νοέμβρη, το Συντονιστικό Σχολείων Αθήνας, που συγκροτείται από πενταμελή και δεκαπενταμελή Μαθητικά Συμβούλια διοργανώνει πορεία στο κέντρο της Αθήνας, ενώ την ίδια μέρα στο πλευρό τους θα βρεθεί και το συντονιστικό φορέων για την παιδεία, που συγκροτείται από γονείς, εκπαιδευτικούς και εργαζόμενους.

Στις 22 Νοέμβρη, το Συντονιστικό Αγώνα Σχολείων της Αθήνας έχει καλέσει τα αντίστοιχα Συντονιστικά, που έχουν συγκροτηθεί σε πόλεις και δήμους της χώρας, σε πανελλαδική συνάντηση στην Αθήνα, έξω από το υπουργείο Παιδείας, όπου θα επιδιώξουν συνάντηση με τον υπουργό. Στο δρόμο ξαναβγαίνουν και οι μαθητές των νυχτερινών σχολείων, οι οποίοι στις 24 Νοέμβρη προχωρούν σε πανελλαδική κινητοποίηση, με απόφαση του Πανελλαδικού Συντονιστικού μαθητών νυχτερινών σχολείων, διεκδικώντας την κατάργηση της "μεταρρύθμισης", που με τους εξεταστικούς φραγμούς και τη στροφή στη μισοκατάρτιση, υποβαθμίζει και τη νυχτερινή εκπαίδευση και διώχνει τους μαθητές της από το σχολείο, ενώ καταργεί το ποσοστό εισαγωγής στα ΑΕΙ - ΤΕΙ. Οι μαθητές των νυχτερινών σχολείων προγραμματίζουν συνάντηση του Συντονιστικού με τα Εργατικά Κέντρα πανελλαδικά για κοινές πρωτοβουλίες αγώνα, τοπικές κινητοποιήσεις με τα συνδικάτα και προχωρούν σε εκλογές για 15μελή.

Οι σπουδαστές

Στο μεταξύ, διήμερο πανελλαδικής κινητοποίησης στις 2 και 3 Δεκέμβρη αποφάσισαν οι εκπρόσωποι από 11 συλλόγους ΤΕΙ της Ελλάδας, που συναντήθηκαν στις 14 Νοέμβρη στο ΤΕΙ Αθήνας, με απόφαση των γενικών συνελεύσεων και Διοικητικών Συμβουλίων των συλλόγων τους. Οι εκπρόσωποι των συλλόγων διαπιστώνουν, σε κοινή ανακοίνωσή τους, ότι η κατάσταση σήμερα στα ΤΕΙ είναι "απελπιστική", λόγω της χαμηλής χρηματοδότησής τους, την εμπορευματοποίηση και τους εκβιασμούς μέσω ΕΠΕΑΕΚ, τις ελλείψεις σε διδακτικό προσωπικό, τους "αναχρονιστικούς και εξαντλητικούς" κανονισμούς σπουδών και την αποσύνδεση πτυχίου - επαγγέλματος, που προωθείται και "αχρηστεύει σπουδές και πτυχία". Οι σπουδαστές ζητούν ενιαία ανώτατη εκπαίδευση, κατάργηση του Νόμου 2525/97, υψηλού επιπέδου προπτυχιακές σπουδές, διπλασιασμό των δαπανών για την παιδεία, να μη λειτουργήσει κανένα ΠΣΕ, κανένα τμήμα μέσω ΕΠΕΑΕΚ, υπεράσπιση του Ασύλου. Κατά τη συνάντηήη τους, αποφάσισαν να προχωρήσουν σε γενικές συνελεύσεις μέχρι την 1η Δεκέμβρη, για να κουβεντιάσουν το διεκδικητικό πλαίσιο και την ανάγκη συντονισμένης δράσης, κλείσιμο όλων των ΤΕΙ στις 2 και 3 Δεκέμβρη, πανελλαδική κινητοποίηση των ΤΕΙ στις 2 Δεκέμβρη, νέο πανελλαδικό συντονισμό στις 5 Δεκέμβρη στο ΤΕΙ Αθήνας. Οι 11 σύλλογοι των οποίων εκπρόσωποι παραβρέθηκαν στη συνάντηση είναι ΣΔΟ, ΣΕΥΠ, ΣΕΛΕΤΕ και Αθήνας, ΣΕΥΠ Ηρακλείου, ΣΔΟ και ΣΤΕΓ Καλαμάτας, ΣΤΕΓ Αρτας, ΣΤΕΦ και ΣΔΟ Χαλκίδας, ΣΕΥΠ Λαμίας και ΣΤΕΓ Δράμας.

ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Παράνομοι διορισμοί εκπαιδευτικών

Τις παράνομες μεθοδεύσεις της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Πειραιά, να προχωρήσει σε διορισμό 33 "επιτυχόντων" εκπαιδευτικών από το διαγωνισμό - παρωδία του ΑΣΕΠ, με το πρόσχημα της κάλυψης κενών θέσεων στη Β Περιφέρεια Πειραιά, καταγγέλλουν η "Δημοσιοϋπαλληλική Ενότητα Εκπαιδευτικών" (ΔΕΕ), ο Σύλλογος Αδιόριστων Εκπαιδευτικών και η ΕΛΜΕ Πειραιά.

Εκπαιδευτικοί και αδιόριστοι συγκεντρώθηκαν προχτές έξω από τα γραφεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, σε μια προσπάθεια να εμποδίσουν τη συνεδρίαση, η οποία θα ενέκρινε την παράνομη πρόσληψη 33 εκπαιδευτικών από τη λίστα επιτυχόντων του ΑΣΕΠ. Εκεί βρέθηκαν αντιμέτωποι με αστυνομικές δυνάμεις, που παρεμπόδισαν τους εκπαιδευτικούς να φτάσουν στο γραφείο του προϊστάμενου της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Γ. Συγκελάκη, όπου γινόταν η συνεδρίαση. Μετά την παρέμβαση εκπροσώπων από το ΔΣ της ΟΛΜΕ, η συνεδρίαση ματαιώθηκε. Σε ερώτηση των εκπροσώπων της ΟΛΜΕ και των εκπαιδευτικών για την παρουσία της Αστυνομίας, ο προϊστάμενος αρνήθηκε ότι τους κάλεσε ο ίδιος, λέγοντας πως τους έστειλε... το υπουργείο.

Η ΔΕΕ καταγγέλλει τον υφυπουργό Παιδείας, Γ. Ανθόπουλο, "ο οποίος εκβιάζει και τρομοκρατεί τους προϊστάμενους Γραφείων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης να εφαρμόσουν τις αποφάσεις του υπουργείου, τη στιγμή που εκκρεμεί η αίτηση ακύρωσης του διαγωνισμού - παρωδία από τους φορείς της εκπαίδευσης, που έχει οριστεί για τις 26 Νοέμβρη". Επίσης καταγγέλλει και την αστυνομοκρατία.

Τέλος, όπως επισημαίνει η ΔΕΕ, "στη Β Περιφέρεια δεν υπάρχουν κενά, αλλά σε περίπτωση που διορίζονταν εκπαιδευτικοί από τη λίστα του ΑΣΕΠ, θα διοχετεύονταν αργότερα με το τέχνασμα των υπεράριθμων στην Α Περιφέρεια, για την οποία και έχουμε ζητήσει από το υπουργείο 150 διορισμούς εκπαιδευτικών από την επετηρίδα".

Μέτρα Εκπαιδευτικής Αρρυθμίας

Α' Απαξίωση της αξιολόγησης - αποπροσανατολισμός της μάθησης

Ουδέποτε στο παρελθόν παρατηρήθηκε το φαινόμενο να παράγουμε περισσότερα βιβλία ή φυλλάδια για το πώς θα εξετάζουμε (να σταυρώνουμε) τα παιδιά παρά για το τι και πώς θα τα διδάξουμε. (1) Ποια είναι τα πιθανά κίνητρα και ποια μπορούν να είναι τα αποτελέσματα αυτής της αντιστροφής προτεραιοτήτων; Ελπίζω ότι θα προσεγγίσουμε κάποια αλήθεια, αν επιχειρήσουμε πρώτα να δούμε ποια είναι η "φυσιολογική" (2) διαδικασία εξέτασης και αξιολόγησης του μαθητή και ποια διαδικασία εισάγεται με τη λεγόμενη "μεταρρύθμιση".

1. Οι αιώνες της Ιστορίας της Παιδαγωγικής μάς έχουν διδάξει ότι οι δάσκαλοι, που συνδυάζουν γνώση και πείρα, για να βοηθήσουν τους νέους να ολοκληρώσουν τη μαθησιακή διαδικασία τούς κάνουν ποικίλες ερωτήσεις με λειτουργικό χαρακτήρα:

- Ερωτήσεις διαπιστωτικές, ότι οι μαθητές απόκτησαν τη βασική γνώση, κατανόησαν αυτό που διδάχτηκαν και μπορούν γλωσσικά εννοιολογικά να το αποδώσουν.

- Ερωτήσεις ενθαρρυντικές για διατύπωση γνώμης (κρίσης) (3) σε σχέση με αυτά που έμαθαν. Ετσι κινητοποιείται και διαρκώς αναπτύσσεται η κριτική ικανότητα και ενθαρρύνονται οι νέοι, με εμπιστοσύνη στην κρίση τους (3) να έχουν γνώμη, που θα είναι χρήσιμη για όλη την κοινωνική ζωή και ενεργό συμμετοχή στα δρώμενα της κοινωνίας.

- Ερωτήσεις προτρεπτικές για κάποια δημιουργική πράξη. Λόγου χάρη, αν ο δάσκαλος δίδαξε για τη συστολή - διαστολή των σωμάτων με μείωση ή αύξηση της θερμοκρασίας, μπορεί να ζητήσει από τα παιδιά: να γράψουν τους νέους όρους, να αποδώσουν περιγραφικά το νόημά τους να υπολογίσουν πόσο θα επιμηκυνθεί μια σιδηροτροχιά με το λιοπύρι του καλοκαιριού (αν γνωρίζουμε το δείκτη διαστολής) και πώς αυτή η προσδοκία επηρεάζει τους κατασκευαστές της σιδηροδρομικής γραμμής. Ετσι εμπεδώνεται η νέα μάθηση, εντάσσεται στο εννοιολογικό σύστημα και επιδρά ευεργετικά στον τρόπο σκέψης του νέου ανθρώπου. Αν, διαμέσου των απαντήσεων, επιδιωχτεί και αξιολόγηση των επιδόσεων του μαθητή - χρήσιμη για ποικίλους λόγους - αυτή θα έχει βασιστεί σε βάσεις σωστές (κατανόηση, μνήμη, κρίση, φαντασία, επινοητική ικανότητα). Θα είναι αξιολόγηση τεκμηριωμένη, αξιόπιστη, "φυσιολογική".

2. Αν τα παραπάνω συμφωνούν, με τις αναμνήσεις σας από τη δική σας εκπαίδευση ή με τις γνώσεις σας από βιβλία παιδαγωγικής ή γενικά με την πείρα σας και αν σας πείθουν ότι τέτοια μπορεί να είναι η διαδικασία εξέτασης - αξιολόγησης, παρακαλώ κρίνετε και αξιολογήσετε τα παραδείγματα που μεταφέρω αμέσως από τα ποικίλα φυλλάδια περί αξιολόγησης, που έχει προωθήσει η πολιτική ηγεσία στα Λύκεια, για να φωτιστούν οι δάσκαλοι και να φωτίσουν τα παιδιά. Εντελώς ενδεικτικά μεταφέρω:

  • Από το Α Τεύχος Αξιολόγησης των μαθητών της Α Λυκείου στην Ιστορία, σελ. 17: "Ο Μέγας Αλέξανδρος έζησε:

α. από το 343 - 320 π. Χ.

β. από το 334 - 323 π. Χ.

γ. από το 334 - 326 π. Χ.

δ. από το 329 - 320 π. Χ.

ε. από το 232 - 205 π. Χ.

(Βάλτε σε κύκλο τη σωστή απάντηση).

Παρατηρήσεις - απορίες:

Ολες οι παραπάνω χρονολογικές ενδείξεις είναι λάθος! Ανεξάρτητα απ' αυτό: προάγεται έτσι ιστορική παιδεία; Προωθείται η κατανόηση της ιστορικής ζωής; Προσεγγίζονται τα κίνητρα της δράσης; Οι ανάγκες της κοινωνίας; Τι μαθαίνουμε για την πνευματική πορεία του παιδιού, ό,τι κινείται στην επιφάνεια; Ο,τι επιπολάζει;

Τέτοιες ερωτήσεις εκεί οδηγούν τη διδασκαλία: στη μη γεύση της ιστορίας, μακριά από τη διαμόρφωση κοινωνικής συνείδησης.

  • Από το Β Τεύχος Αξιολόγησης... Α Λυκείου στην Ιστορία, σελ. 14 (ερώτηση ανάπτυξης): "Ποια είναι η συμβολή της Αρχαίας Ελληνικής Φιλοσοφίας στην ανάπτυξη του Παγκόσμιου Πολιτισμού;"

Απορίες: Οταν τα παιδιά έχουν διδαχτεί μόνο 2 - 3 σελίδες στοιχειώδεις πληροφορίες για τα πρώτα βήματα του φιλοσοφικού στοχασμού (4) και μερικές σελίδες παγκόσμιας ιστορίας πολέμων, τι μπορούν να γράψουν ως απάντηση;

Αναρωτιέται κανείς αν οι συντάκτες (σύμβουλοι του υπουργού Παιδείας για μια "μεταρρύθμιση") κατάλαβαν τι ζητούν με όλη αυτή τη μεγαλόστομη συσσώρευση άγνωστων εννοιών: ελληνική φιλοσοφία - εξέλιξη - παγκόσμιος πολιτισμός! Γιατί, αν κατάλαβαν, είναι υπεύθυνοι ότι συνειδητά οδηγούν τα παιδιά σε αποδυνάμωση της αυτοπεποίθησής, σε απόγνωση, σε παραδοχή ότι είναι ανίκανοι συνεχιστές κάποιου μεγαλείου, άξιοι μόνο να είναι ευπειθείς υπήκοοι κάποιας σοφής εξουσίας που δεν την καταλαβαίνουν.

  • Από το Γ' Τεύχος Αξιολόγησης... σελ. 54: Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής. "Σας δίνεται τούτη η δήλωση: Η βυζαντινή ζωγραφική αναπτύχθηκε σε βάρος: α. της αρχιτεκτονικής

β. της γλυπτικής

γ. της ψηφιδογραφίας

δ. της μικροτεχνίας

ε. της τοιχογραφίας

Βάλτε σε κύκλο το γράμμα της απάντησης που νομίζετε ότι είναισωστή".Παρατηρήσεις - απορίες:

- Εστω κι αν υπάρχει στο βιβλίο κάποια έκφραση ότι η ζωγραφική εκτόπισε άλλη μορφή τέχνης, η ερώτηση είναι ατυχής, γιατί: κάθε μορφή τέχνης είναι μια έκφραση αποδεκτή ως πραγματική (δεν είναι άρνηση άλλης έκφρασης). Επειτα, η παραπάνω ερώτηση απομακρύνει, αντί να οδηγεί, την προσοχή του παιδιού προς την ουσία της μάθησης, αποπροσανατολίζει τη σκέψη.

- Δεν ευσταθεί ο όρος "ερώτηση πολλαπλής επιλογής", αφού πρόκειται για επιλογή από πολλές απαντήσεις μιας που θεωρείται σωστή.

Επιμύθιο: Μια πληροφορία αθώας απουσίας: στα φυλλάδια γίνεται λόγος για "ερωτήσεις κρίσης", πουθενά όμως για το τι σημαίνει κρίση, κριτική ικανότητα, πρόταση κρίσης (5). Γιατί;

Ενας αφελής

Φ. Κ. Βώρος Επίτιμος Σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Σημειώσεις:

1. Ενδεικτικά σημειώνω ότι για τα παιδιά που φοιτούν στην Α Λυκείου έχουμε χωριστά φυλλάδια:

- Αξιολόγηση των μαθητών της Α Λυκείου (γενικές οδηγίες και στοιχεία μεθοδολογίας)

- Διαγνωστική Αξιολόγηση... για τους μαθητές της Α Λυκείου

- Αξιολόγηση των μαθητών της Α Λυκείου στην Ιστορία, τεύχη α, β, γ (πάνω από 300 σελίδες τα 3 τεύχη)

- Αντίστοιχα φυλλάδια για άλλα μαθήματα!

2. Ο όρος χρησιμοποιείται μεταφορικά. Οπως μιλάμε για φυσιολογικές λειτουργίες στον οργανισμό, μπορούμε να κάνουμε λόγο για "φυσιολογική" δηλαδή ομαλή διαδικασία σε διάφορες δραστηριότητες εκπαιδευτικές, π. χ. διδασκαλία, μάθηση, εξέταση - αξιολόγηση ομαλή κανονική, αποδεκτή, "φυσιολογική", που συντελείται σύμφωνα με τη φύση των πραγμάτων.

3. Για την έννοια κρίση θα χρειαστεί ειδικό άρθρο, νομίζω.

4. Στο βιβλίο της Α Λυκείου, σελ. 127 - 129

5. Δείτε τη σημείωση (3). Επίσης θα ακολουθήσει ελπίζω ένα άρθρο με θέμα διδαξιμότητα των βιβλίων.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ