ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 8 Δεκέμβρη 1998
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Κυνική μετάθεση ευθυνών

Στάσεις εργασίας αρχίζουν από την Πέμπτη, ενώ σήμερα και αύριο η ΠΟΣΥΠΠΟ έχει εξαγγείλει 48ωρη απεργία για το Ταμείο Αρωγής Εργαζομένων

Η ευθύνη ενός υπηρεσιακού προϊσταμένου είναι προσδιορισμένη και οριοθετημένη. Εκείνη που δεν είναι προσδιορισμένη έτσι ώστε εύκολα να επιρρίπτεται προς κάθε κατεύθυνση ανάλογα με τα γεγονότα είναι η ευθύνη των πολιτικών προϊσταμένων, της πολιτικής ηγεσίας, η οποία εξαγγέλλει αποφάσεις και προγράμματα, μοιράζει αρμοδιότητες και υποχρεώσεις, ναρκισσεύεται, αλλά όταν έρχεται η στιγμή του απολογισμού πάντα φταίνε οι δέκτες των εντολών, οι εκτελεστές των αποφάσεων. Ακόμα και όταν δεν τους έχουν οι δοθεί οι αναγκαίες προϋποθέσεις για να παραγάγουν έργο.

Η προϊσταμένη της Εφορείας Ακρόπολης υπήρξε εις τριπλούν θύμα αυτής της πρακτικής. Η πρώτη φορά ήταν όταν έκρινε πως το Μουσείο της Αγοράς έπρεπε να κλείσει. Το σφάλμα της για την πολιτική ηγεσία ήταν διοικητικού χαρακτήρα, διότι είπαν πως όφειλε να ενημερώσει. Στην πραγματικότητα ήταν κάτι πολύ περισσότερο. Η αποκάλυψη της γύμνιας στην οποία έχει αφεθεί η Αρχαιολογική Υπηρεσία, τα στελέχη της οποίας εκείνες ακριβώς τις μέρες περιόδευαν στους αρχαιολογικούς χώρους, τα μνημεία και τα Μουσεία της Μακεδονίας.Αυτή τη γύμνια "πλήρωσε" η έφορος Αρχαιοτήτων. Διότι όταν κλείνει ένα Μουσείο, εξαγγέλλονται δέκα που μπορεί κι αυτά να έχουν την ίδια μοίρα, αν σκεφτεί κανείς ότι από τις 308 οργανικές θέσεις νυχτοφυλάκων οι 175 είναι κενές.Αλλά η εξαγγελία μουσείων και αναδείξεων αρχαιολογικών χώρων είναι μία πολιτική πράξη που πολλές φορές οφείλεται μόνο σε ικανοποίηση τοπικών αιτημάτων και όχι σε κεντρικό σχεδιασμό. Την ώρα που το Μουσείο της Αγοράς σφραγιζόταν, κάπου στη Μακεδονία ο γενικός γραμματέας του ΥΠΠΟ έλεγε ότι οι πόροι του Υπουργείου Πολιτισμού οδεύουν προς την πλήρη εξαφάνιση και κατηύθυνε όλα τα έργα προς το Γ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης.Αυτή ήταν μία ακόμα ατυχής συγκυρία από την οποία έπεσε θύμα τρίτη φορά η Ισμήνη Τριάντη, καθώς εικονοποίησε ό,τι περιέγραφε, χωρίς ίδια να το γνωρίζει, ο γενικός γραμματέας του ΥΠΠΟ. Παράλληλα τα προβλήματα στα έργα της Ακρόπολης, στην πορεία τους και στις αποδοχές των εργαζομένων, δεν έπαψαν να υπάρχουν.

Πρόκειται για ένα ολόκληρο σύμπλεγμα που ο υπουργός Πολιτισμού θέλησε να καλύψει με κατασταλτικά μέτρα, προκειμένου να θεωρηθεί ως ο αποφασιστικός παράγοντας που θα ξεκαθαρίσει την κατάσταση.

Οπως ήταν αναμενόμενο, ο υπουργός Πολιτισμού στη συνάντηση που είχε χτες με τους εργαζόμενους της Α Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων επέμεινε στην απόφασή του, ισχυριζόμενος πως στην Εφορεία υπήρχαν διοικητικές ανωμαλίες (!), ενώ το σχήμα των δύο ενοποιημένων Εφορειών (Α και Γ ΕΠΚΑ) το χαρακτήρισε "δοκιμαστικό" ενόψει του Οργανισμού του ΥΠΠΟ. Αλλά δέχτηκε και έναν καταιγισμό διαμαρτυριών για την έλλειψη προσωπικού στους αρχαιολογικούς χώρους και τα Μουσεία. Στην Ισμήνη Τριάντη, σε συνάντηση που είχε μαζί της, πρότεινε να τοποθετηθεί διευθύντρια της συλλογής γλυπτών του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, αλλά εκείνη επιφυλάχτηκε να απαντήσει.

Η απάντηση των εργαζομένων στην υπουργική απόφαση θα είναι στάσεις εργασίας που αρχίζουν από την Πέμπτη. Επίσης, σήμερα και αύριο η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Υπουργείου Πολιτισμού (ΠΟΣΥΠΠΟ) έχει εξαγγείλει 48ωρη απεργία για το Ταμείο Αρωγής Εργαζομένων.Αυτό σημαίνει ότι τα Μουσεία θα είναι κλειστά...

Δ. Μ.

Ο ποιητικός "Κλήρος" του Κλωντέλ

"Είναι ο μεγαλύτερος ποιητής της Γαλλίας, που ο διάολος να τον πάρει!", έλεγε ο σπουδαίος ποιητής και μαχητικός στοχαστής της γαλλικής Αριστεράς Ρομπέρ Ντεσνός,για τον συντηρητικό αστό και διπλωμάτη Πωλ Κλωντέλ,παρότι ήταν ιδεολογικός αντίπαλός του. Οι ιδεολογικοαισθητικά αντίπαλοί του σουρεαλιστές, παρότι προσβλητικά τον χαρακτήριζαν "πρέσβυ και προδότη", δεν έπαυαν να τον αναγνωρίζουν και ως "ποιητή". Ο πρωτοπόρος δημιουργός του ευρωπαϊκού θεάτρου, του ρεαλιστικού "Θεάτρου της σκληρότητας", ο Αντωνέν Αρτώ,όπως και μετέπειτα μεγάλος ομότεχνός του ο Ζαν - Λουί Μπαρώ,έκαναν μύριες προσπάθειες, για να αποσπάσουν την άδειά του να ανεβάσουν το θεατρικό έργο του. Ο λόγος για τον Πωλ Κλωντέλ και το έργο του "Ο κλήρος του μεσημεριού".Εργο βαθύτατα ποιητικό, βαθύτατα βιογραφικό, βγαλμένο από μια"πληγή" του Κλωντέλ, το μεγάλο, μοιχό και χαμένο έρωτά του για τη Ροζαλί Βετς. Εργο που, ίσως, περισσότερο από τα άλλα του (λ.χ. το "Ατλαζένιο γοβάκι") και στην πρώτη (1904) μέχρι και στην τελική γραφή του (1949), αντανακλά όχι μόνο την ιδιόμορφα μελαγχολική, στοχαστική, θρησκευόμενη, βασανισμένη και γι' αυτό τελικά αποστασιοποιημένη από τα οικογενειακά προβλήματα και πάθη, ψυχοπνευματική φύση του Κλωντέλ. Αντανακλά, όμως, και το μεγάλο, τελειομανή τεχνίτη του λόγου. Τον κορυφαίο εκπρόσωπο του νεορομαντικού, εκλεκιστικού αισθητισμού στην ποίηση και την πρόζα.

Η τελική γραφή του "Κλήρου του μεσημεριού" κυκλοφόρησε από τις καλαίσθητες πάντα εκδόσεις "Ροδακιό" σε μετάφραση Τζούλιας Τσιακίρη.Το έργο, όπως είναι γνωστό, παρουσιάζει φέτος το χειμώνα το θέατρο "Ιλίσια", σε μετάφραση Τζούλια Τσιακίρη,σκηνοθεσία Βαρβάρας Μαυρομάτη,σκηνικά - κοστούμια Λίλης Πεζανού,μουσική Κωνσταντίνου Βήτα,φωτισμούς Φίλιππου Κουτσάφτη,με τους ηθοποιούς Ολια Λαζαρίδου, Αρη Λεμπεσόπουλο, Στάθη Κακαβά, Στέλιο Μάινα,οι οποίοι παρουσίασαν χτες το βιβλίο, αναφερόμενοι και στη σκηνική "κλωντελική" εμπειρία τους.

Καταστατική συνέλευση της ΠΠΚ

Εκτακτη Καταστατική Γενική Συνέλευση των μελών της Πανελλήνιας Πολιτιστικής Κίνησης,με θέμα Τροποποίηση Καταστατικού,πραγματοποιήθηκε χθες στα γραφεία της ΠΠΚ (Υπατίας 1β και Μητροπόλεως, Σύνταγμα).

Από τις προτεινόμενες τροποποιήσεις σημειώνουμε: Αρθρο 11: Η θητεία του ΔΣ και αντίστοιχα του Προεδρείου είναι τριετής. Αρθρο 16: Ο Πρόεδρος του ΔΣ και του Προεδρείου δύναται να ορίζει εκπρόσωπο με ειδικό πληρεξούσιο άλλο μέλος του ΔΣ ή του συλλόγου ή άλλο πρόσωπο εκτός του συλλόγου με εντολή να τον εκπροσωπεί για λογαριασμό του συλλόγου στα Δικαστήρια και σε όλες γενικά τις Κρατικές Αρχές, σε όλες τις σχέσεις και διαφορές. Αρθρο 19: Ολα τα σχετικά αποδεικτικά έγγραφα που αφορούν οικονομικές πράξεις του Ταμείου φέρνουν τη σφραγίδα του συλλόγου και είναι αριθμημένα κατά αύξοντα αριθμό και προσυπογράφονται εκ των υστέρων με το σκοπό της διευκόλυνσης του ελέγχου των οικονομικών πράξεων του συλλόγου, από τον Πρόεδρο ή τον Γενικό Γραμματέα. Επίσης, προτείνεται να προστεθεί το νέο άρθρο "Ετήσιες οικονομικές καταστάσεις".

Απόψε με μουσική

Εργα των Αλέξη Αγραφιώτη, Χάρη Βρόντου, Γιώργου Πονηρίδη, Χανς Τσέντερ, Τζέιμς Μπόζνος, Μπέλα Μπάρτοκ και Μάριο Νταβιντόβσκι θα παρουσιάσει το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Ελληνικής Μουσικής, στη σημερινή του συναυλία (8.30μμ), στο Ινστιτούτο "Γκαίτε" (Ομήρου 14 - 16). Τη συναυλία, που εντάσσεται στο πλαίσιο της σειράς "Μιλλένιουμ - Κύκλος ΙΧ", θα διευθύνει ο Θόδωρος Αντωνίου.

  • "Των Γεννών και της Λαμπρής, Κυπριακά και άλλα ελληνικά κάλαντα, θρησκευτικά τραγούδια και ύμνοι" είναι ο τίτλος της μουσικής εκδήλωσης, που θα πραγματοποιηθεί σήμερα (8.30μμ), στο "Σπίτι της Κύπρου" (Ηρακλείτου 10), με τη συμμετοχή του παραδοσιακού Κύπριου τραγουδιστή Μιχάλη Τερλικκά.Η εκδήλωση πραγματοποιείται με την ευκαιρία της κυκλοφορίας του δίσκου του, ενώ σε αυτή συμμετέχουν οι μουσικοί Κώστας Καρπασίτης (βιολί), Γιαννάκης Σουρουλλάς (λαούτο, κουδούνια) και Νίκος Σουρουλλάς (ταμπουτσιά).
  • Στην Καβάλα συνεχίζει τις παραστάσεις της η Λαϊκή Ορχήστρα "Μίκης Θεοδωράκης", η οποία σήμερα και αύριο θα εμφανιστεί στο Παλιό Ωδείο της πόλης. Τραγούδια του συνθέτη ερμηνεύουν οι: Κώστας Θωμαϊδης, Σωτηρία Λεονάρδου, Αλέξια, Παναγιώτης Καραδημήτρης, Τάσος Μισυρλής.
Νέο ΔΣ στην ΕΤΕ

Το νέο Διοικητικό Συμβούλιο της Ενωσης Τραγουδιστών Ελλάδας για την επόμενη διετία ανέδειξαν οι πρόσφατες εκλογές της Ενωσης (2/12). Από το συνδυασμό "Ενωση" εκλέχτηκαν οι: Κώστας Τουρνάς, Κώστας Σκόνδρας, Μανώλης Μητσιάς, Τάνια Τσανακλίδου, Αννα Βυτινάρου, Δημήτρης Κοντογιάννης και Αγνή (Χατζηκοτάκη), ενώ από το συνδυασμό "Πρόοδος" οι: Βασίλης Πάτσιος και Γιώργος Υδραίος.

  • Ακρόαση για βιολιστές, που ενδιαφέρονται να εργαστούν ως έκτακτοι συνεργάτες με την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, πραγματοποιεί η Διεύθυνση Μουσικών Συνόλων, τη Δευτέρα (11/1), στις 3μμ. Η ακρόαση γίνεται για έναν έκτακτο συνεργάτη στον οποίο θα ανατεθούν χρέη εξάρχοντα της ορχήστρας για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να υποβάλλουν σχετική αίτηση μέχρι το τέλος του Δεκέμβρη. Περισσότερες πληροφορίες στο τηλέφωνο 6066.101 (κ. Τσικογιαννοπούλου).

"Ούλοι εμείς, εφέντη" του Λ. Βαρδαρού

Τελευταίες προβολές

Οι τρεις τελευταίες ταινίες από αυτές που παρουσιάστηκαν στο 39ο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου,θα προβληθούν, σήμερα, στο "Παλλάς",στο πλαίσιο της εκδήλωσης που διοργάνωσαν το ΥΠΠΟ και το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.Στις 7μμ θα προβληθεί η ταινία "Μοναξιά μου, όλα" του Δημήτρη Παναγιωτάτου.Στις 9μμ, το ντοκιμαντέρ "Ηπειρος" του Στράτου Στασινού και στις 11 μμ η ταινία του Λεωνίδα Βαρδαρού "Ούλοι εμείς εφέντη".

Νεοελληνική τέχνη στην Πινακοθήκη

Εγκαινιάζεται αύριο στην Εθνική Πινακοθήκη και Μουσείο Αλέξανδρου Σούτζου,έκθεση έργων της συλλογής Γιάννη Περδίου.Τίτλος της "Θησαυροί της νεοελληνικής τέχνης".Η συλλογή, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά, άρχισε να καταρτίζεται στο Κάιρο, τόπο καταγωγής του συλλέκτη. Περιλαμβάνει δημιουργίες γνωστών καλλιτεχνών του 19ου και του 20ού αιώνα. Στην Εθνική Πινακοθήκη, έως τις 15 του Μάρτη, θα εκτεθούν 174 έργα ζωγραφικής και γλυπτικής.

Οπως ανέφερε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου η επιμελήτρια της έκθεσης Ν. Μισιρλή,"στη συλλογή ανήκουν η πρώτη παραλλαγή των "Αρραβωνιασμάτων" και "Η Επιθεώρηση των Σκύλων" του Γύζη,"Η Κλεμμένη" του Λύτρα,άγνωστα έργα του Βρυζάκη,αλλά και βασικά έργα των Επτανησίων ζωγράφων. Ξεχωριστή θέση στη συλλογή έχει το ζωγραφικό και χαρακτικό έργο του Δ. Γαλάνη,όπως επίσης και το πιεστήριό του, το οποίο εκτίθεται. Η συλλογή, εκτός από το καλλιτεχνικό της ενδιαφέρον, έχει επίσης μια ιστορική διάσταση, γιατί περιλαμβάνει πολλές προσωπογραφίες προεστών, λογίων και αγωνιστών".



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ