ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 11 Μάρτη 2000
Σελ. /36
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Επιτροπή για την τριτοβάθμια εκπαίδευση

Το αίτημα του σπουδαστικού και φοιτητικού κινήματος είναι ξεκάθαρο
Το αίτημα του σπουδαστικού και φοιτητικού κινήματος είναι ξεκάθαρο
«Ομάδα εργασίας για το στρατηγικό και χωροταξικό σχεδιασμό της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα» συγκροτεί το υπουργείο Παιδείας, τη στιγμή που σήμερα ακόμα περισσότερο μένει αδιευκρίνιστη η ίδια η έννοια της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Το δεδομένο αυτό αλλά και το γεγονός ότι η κυβερνητική πολιτική βαδίζει με βάση προειλημμένες αποφάσεις, που υπηρετούν ένα μοντέλο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης προσαρμοσμένο στην οικονομία της αγοράς, δημιουργεί εύλογα ερωτήματα για το ίδιο το έργο της επιτροπής. Τα σχέδια που υπάρχουν στα συρτάρια της κυβέρνησης προδιαγράφουν ένα μέλλον για τα πανεπιστήμια, που θα τα δένουν ακόμα περισσότερο με την ιδιωτική πρωτοβουλία και τις επιχειρήσεις. Ακόμα και η τελευταία κρίση στα ΤΕΙ, η οποία εντείνεται με την πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση της κυβέρνησης, που εντάσσει τα ΤΕΙ ως παράλληλο προς τα ΑΕΙ τομέα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, δείχνει ότι οι αποφάσεις που θα παρθούν θα εξυπηρετούν μια πολυκατηγοριοποιημένη τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε χτες τη συγκρότηση επιτροπής, «η οποία έχει ως έργο τη σύνταξη του εθνικού στρατηγικού και χωροταξικού σχεδίου ανάπτυξης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα για τη χρονική περίοδο μέχρι το έτος 2010», όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας. Επικεφαλής της Ομάδας Εργασίας ορίζεται ο Διονύσης Κλάδης, ο οποίος είναι ειδικός γραμματέας Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας, ενώ τα υπόλοιπα 25 μέλη της είναι εν ενεργεία στελέχη του υπουργείου Παιδείας με αρμοδιότητες στο χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, καθηγητές ΑΕΙ και ΤΕΙ που έχουν διατελέσει ειδικοί γραμματείς του υπουργείου για θέματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και εμπειρογνώμονες «με εμπειρία στα συναφή ζητήματα».

Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν, το έργο της Ομάδας Εργασίας «εντάσσεται στις αναπτυξιακές δράσεις του 3ου Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης και του 2ου ΕΠΕΑΕΚ», δηλαδή στο σχεδιασμό της ΕΕ για μία μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση που θα περιλαμβάνει ένα συνονθύλευμα πτυχίων και αποφοίτων. Επίσης, το υπουργείο Παιδείας τονίζει πως τα ΑΕΙ - ΤΕΙ θα κληθούν «να συντάξουν και να υποβάλουν μέσα στο έτος 2001 τα στρατηγικά και επιχειρησιακά σχέδια ανάπτυξής τους, στα οποία και θα ενταχθεί η δημιουργία νέων τμημάτων από το έτος 2002».

Στο μεταξύ, η Σύνοδος των Πρυτάνεων των Ελληνικών Πανεπιστημίων, που ολοκλήρωσε χτες τις εργασίες της, κατέληξε σε πρόταση για συγκρότηση εθνικής επιτροπής με τη συμμετοχή του υπουργείου Παιδείας, των ΤΕΙ και των ΑΕΙ, προκειμένου να δοθεί λύση στο ζήτημα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, μετά και την κρίση στα ΤΕΙ με αφορμή την πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ. Οι πρυτάνεις για μια ακόμα φορά επισήμαναν ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας πρέπει να αντιμετωπίσει το θέμα με προοπτική οριστικής ρύθμισης, σε συνεργασία με την ακαδημαϊκή κοινότητα μετά τις εκλογές. «Σε αντίθετη περίπτωση η πανεπιστημιακή κοινότητα θα υπερασπιστεί την ακαδημαϊκή δεοντολογία και παράδοσή της με όλους τους δόκιμους τρόπους».

Η Σύνοδος των Πρυτάνεων αποφάσισε, ανάμεσα σε άλλα, να συγκροτήσει ειδική επιτροπή για επεξεργασία των δεδομένων τόσο στην Ελλάδα όσο και στην υπόλοιπη Ευρώπη.


ΚΚΕ
Συνάντηση με τους προέδρους των ΤΕΙ

Συνάντηση με αντιπροσωπεία του ΚΚΕ είχαν οι πρόεδροι των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά κ. Νίνος και Βρυζίδης, στα πλαίσια της απόφασης της Συνόδου των Προέδρων των ΤΕΙ για συναντήσεις με όλα τα κόμματα, σχετικά με την κρίση που έχει ξεσπάσει στα ιδρύματα.

Από την πλευρά του ΚΚΕ τους προέδρους δέχτηκαν ο Θόδωρος Τζιατζής, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, η Ελένη Μηλιαρονικολάκη και ο Παναγιώτης Γεωργιάδης, μέλη της ΚΕ του ΚΚΕ.

Στη συζήτηση που είχαν, οι πρόεδροι παρουσίασαν τη θέση τους για την κατάσταση στα ΤΕΙ. Τα στελέχη του ΚΚΕ, παρουσιάζοντας τη θέση του Κόμματος, τόνισαν την ανάγκη δημιουργίας ενός μετώπου αντίστασης στις κατευθύνσεις της ΕΕ, που οδηγούν στην κατηγοριοποίηση των ιδρυμάτων, στα πλαίσια ενός «τριτοβάθμιου» συνονθυλεύματος, και στη γενική υποβάθμιση των προπτυχιακών σπουδών. Για την αντιμετώπιση αυτής της κατάστασης τα στελέχη του ΚΚΕ υπογράμμισαν ότι υπάρχει ανάγκη προάσπισης του ανώτατου χαρακτήρα των σπουδών στα πανεπιστήμια και σημείωσαν ότι χρειάζεται να ξεκινήσει μια διαδικασία διαλόγου, όλων των εμπλεκόμενων στην εκπαίδευση φορέων, που θα αφορά τα επιστημονικά αντικείμενα και την αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών των ΤΕΙ, με σκοπό τη δημιουργία μιας και μόνο βαθμίδας, της Ενιαίας Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Ως κατάληξη της ανταλλαγής απόψεων οι δύο πρόεδροι δεσμεύτηκαν ότι θα μεταφέρουν τις θέσεις του ΚΚΕ σε επόμενη σύνοδο των ΤΕΙ και θα μελετηθούν.


Τυχαίοι Εκπαιδευτικοί Συνειρμοί

Πρόσφατα παρακολουθήσαμε με πόση «αποφασιστικότητα» μία κυβέρνηση «αλλαγής» προώθησε «Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου» (διαδικασία έκτακτης ανάγκης), για να αναχαιτίσει το επικίνδυνο φαινόμενο των «καταλήψεων». Αρθρο μόνο: «Οποιος... παρεμποδίζει, διαταράσσει ή διακόπτει την ομαλή λειτουργία των δημοσίων σχολείων... τιμωρείται με φυλάκιση...

Η ποινική δίωξη ασκείται αυτεπαγγέλτως» (*)

Τυχαίος συνειρμός ανακαλεί άλλο περιώνυμο νομοθέτημα, το «ιδιώνυμο» (ν.3229/1929), άρθρο 1: «Οστις εμφορείται υπό ιδεών... τιμωρείται...».

Η ίδια πολιτική ηγεσία που κατέφυγε σήμερα σε «Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου» κατά μαθητών πώς είχε αντιμετωπίσει ως αντιπολίτευση τότε (1991) το ίδιο φαινόμενο των «καταλήψεων», όταν αυτό πρωτοεμφανίστηκε; (με άρθρο που υπέγραφε κάποιος σημερινός ειδικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας).

β) Πρόσφατα είδαμε να προσχωρεί στο σημερινό κυβερνητικό κόμμα τον υπουργό Παιδείας του 1991, με το αιτιολογικό ότι οι πολιτικές ιδέες του βρίσκουν ανετότερη στέγη κοντά σ' αυτούς που τότε τον επέκριναν. Αραγε, ποια πλευρά έχει ιδεολογικά προσεγγίσει την άλλη; Δυσδιάκριτο για μένα. Απλά διατυπώνω την απορία, την οποία εικάζω ότι συμμερίζεται τουλάχιστον μία υποψήφια του κόμματος που δέχτηκε τον «μετανάστη». Η κυρία αυτή δήλωσε σε κυριακάτικη εφημερίδα: «Δυσκολεύομαι να εμφανιστώ στο μπαλκόνι με τον κ. («μετανάστη»).

γ) Αλλος βέβηλος συνειρμός με φέρνει σε εκπαιδευτικά δρώμενα του 1979-'81. Τότε ήταν υφυπουργός Παιδείας ο σημερινός «μετανάστης» (από τη «συντήρηση» στην «αλλαγή»). Με εκείνη την ιδιότητα είχε στείλει εγκύκλιο προς τους εκπαιδευτικούς (αριθ. Γ/1146/19-2-1979), με την οποία απαγόρευε στους εκπαιδευτικούς οποιαδήποτε επιμορφωτική δραστηριότητα, «που δε γίνεται με την ευθύνη ή την έγκριση του υπουργείου».

Το ΔΣ της ΕΛΜΕ Αρκαδίας δεν πείστηκε για την ορθότητα των απόψεων του υφυπουργού και:

-Αποφάσισε να πραγματοποιήσει επιμορφωτικό σεμινάριο (με κίνητρα και κριτήρια παιδαγωγικά)(**)

-Επέκρινε την υπηρεσιακή εγκύκλιο (στο «Δελτίο» που κυκλοφορούσαν τότε εκεί, στα μέρη του ανυπόταχτου Κολοκοτρώνη).

Και παραπέμφθηκαν στο Πειθαρχικό Συμβούλιο οι παραβάτες.(***) Και φαίνεται ότι απαλλάχτηκαν ύστερα, με την επελθούσα «αλλαγή» (μετά τις εκλογές του Οκτώβρη 1981).

Τώρα η «αλλαγή» δέχεται στους κόλπους της (****) τον τότε υφυπουργό ως «μετανάστη». Κι εγώ με τη σειρά μου αναρωτιέμαι: Ο συντηρητικός μετακινήθηκε προς την «αλλαγή» ή η «αλλαγή» μετακόμισε απροσχημάτιστα προς το δοκιμασμένο στέγαστρο της συντήρησης; Κυρίως, όμως, αναλογίζομαι πώς νιώθουν οι φίλοι μου που κατά καιρούς συντάχθηκαν ειλικρινά και ολόψυχα με τους εκφραστές της συντήρησης ή της αλλαγής. Με ποια ενδόμυχη δικαιολογία;

Με κατανόηση και ευλάβεια

για τα αισθήματα όλων

Σημειώσεις:

* «Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου» (της 4.12.1999)

** Τότε προσκλήθηκε η ταπεινότητά μου για δυο εισηγήσεις: Διδακτική της Ιστορίας και της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας (αν θυμάμαι καλά).

*** Φραγκούλης Διον. Πρόεδρος

Δάκου Γεωργία

Ασπρογέρακας

Σπίνος

Αθανασόπουλος

**** Προσωπικά είχα νιώσει την αλλαγή της «αλλαγής» πολύ νωρίς λόγω της υπηρεσιακής μου θέσης (όταν, λ.χ., έμαθα ότι υπουργός της «αλλαγής» έσπρωχνε τα δικά του «ανίψια» σε σχολείο της μαύρης Δεξιάς, που ο λαός δεν την ξεχνά. Λεπτομέρειες άλλη φορά.

Και είχα γράψει άρθρο στην «Πρώτη»: «Αλλαγή ή Παραλλαγή;»


Φ. Κ. ΒΩΡΟΣ
Ph.D.Επίτιμος σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ