ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 14 Γενάρη 1999
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ
Στο κενό οι δικαστικές διώξεις

Αντιμέτωποι με τους διωκτικούς μηχανισμούς του κράτους έρχονται πλέον οι μαθητές της Πάτρας μετά την απόφαση του εισαγγελέα Γ. Κωνσταντινόπουλου να ασκήσει ποινική δίωξη κατά παντός υπευθύνου σε μια σειρά σχολεία που βρίσκονται υπό κατάληψη. Σε όσα σχολεία οι διευθυντές έχουν γράψει σε εκθέσεις τους πως έχουν προκληθεί "φθορές", ο εισαγγελέας ασκεί ποινική δίωξη εναντίον μαθητών. Τέτοια σχολεία είναι το 1ο και 6ο Γυμνάσιο, το 4ο ΤΕΛ, το 3ο Γυμνάσιο και Λύκειο, το Πειραματικό Γυμνάσιο και Λύκειο, το 14ο Γυμνάσιο, το 10ο Λύκειο και το 17ο Γυμνάσιο Πάτρας. Στα υπόλοιπα σχολεία που βρίσκονται σε κατάληψη ο εισαγγελέας παραγέλλει προκαταρκτική ανάκριση για να διαπιστώσει αξιόποινες πράξεις. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, έγινε σύσκεψη εισαγγελέα και αστυνομικού διευθυντή Αχαϊας προκειμένου να αντιμετωπιστεί το "αγκάθι" των κατειλημμένων σχολείων, κάτι που προδικάζει το αποτέλεσμα της "προκαταρκτικής ανάκρισης".

Παρ' όλη την τρομοκρατία που ασκείται από πολλούς φορείς (εισαγγελείς, αστυνομία, διευθυντές, μερίδα γονέων), οι μαθητές της Πάτρας είναι αποφασισμένοι να συνεχίσουν τον αγώνα τους. Επόμενος σταθμός του αγώνα τους θα είναι η μαζική συμμετοχή στο συλλαλητήριο της Παρασκευής 15 Γενάρη.

Ηδη, στην Αχαϊα βρίσκονται σε κατάληψη 37 Γυμνάσια και Λύκεια.

Στην Κόρινθο υπήρξαν και χτες νέα επεισόδια στο 1ο Λύκειο όταν ο διευθυντής του Χρ. Ανδρέου, συνοδευόμενος από "αγανακτισμένους γονείς" έσπασε τις αλυσίδες και εισέβαλλε στο υπό κατάληψη σχολείο βγάζοντας έξω τους μαθητές. Ομως, τέτοιοι τραμπουκισμοί φαίνεται πως γίνονται "λίπασμα" για να "ανθίσουν" νέες καταλήψεις.

  • Στην υπόλοιπη Πελοπόννησο, καταλήψεις σχολείων υπάρχουν: 16 στην Ηλεία,18 στη Μεσσηνία και σε άλλα 4 οι μαθητές πραγματοποιούν αποχή, 10 στην Αρκαδία,7 στην Αργολίδα και 7 στην Κορινθία.
  • Στη Ζάκυνθο υπό κατάληψη τελούν 11 Γυμνάσια και Λύκεια ενώ από χθες και η Κεφαλλονιά μπήκε στον χορό των κινητοποιήσεων καθώς πραγματοποιήθηκε κατάληψη του Πολυκλαδικού Λυκείου.
ΚΡΗΤΗ
Δυναμική συνέχεια

Με αποφασιστικότητα συνεχίζουν τον αγώνα οι μαθητές της Κρήτης και κάθε μέρα νέα σχολεία προστίθενται στο χορό των κινητοποιήσεων. Υπό κατάληψη βρίσκονται 12 Γυμνάσια και Λύκεια στο Ηράκλειο, παρά το κλίμα τρομοκρατίας που καλλιεργεί καθημερινά ο μηχανισμός που δρα με το μανδύα των "αγανακτισμένων γονιών". Χτες το πρωί μπήκαν με φασιστικό τρόπο στο κτίριο του 8ου Ενιαίου Λυκείου και στο σχολικό συγκρότημα της οδού Κονδυλάκη, στο Ηράκλειο, προκαλώντας μεγάλη αναστάτωση. Οι μαθητές στη συνέχεια οργάνωσαν συμβολικό αποκλεισμό της Λ. Κνωσού και προειδοποίησαν ότι θα σκληρύνουν τη στάση τους, αν συνεχιστούν οι καθοδηγούμενες προκλητικές ενέργειες κάποιων που επιμένουν να παίζουν το παιχνίδι της κυβέρνησης.

  • Στα Χανιά από τα 20 Λύκεια του νομού υπό κατάληψη βρίσκονται τα 15, καθώς και δύο γυμνάσια, ενώ τα επεισόδια περιορίζονται σε μεμονωμένες περιπτώσεις. Την Παρασκευή το πρωί, οι μαθητές θα πραγματοποιήσουν πορεία από το κέντρο των Χανίων προς τη νομαρχία.
  • Στην πόλη του Ρεθύμνου όλα τα λύκεια βρίσκονται υπό κατάληψη, ενώ οι μαθητές των περισσότερων γυμνασίων έκαναν αποχή. Την Παρασκευή το πρωί, όπως σε όλη τη χώρα, θα πραγματοποιηθεί συγκέντρωση και πορεία προς τη νομαρχία. Προχτές οι μαθητές έκλεισαν για μία ώρα τον κεντρικό δρόμο της πόλης του Ρεθύμνου.

Τις μεθόδους τρομοκρατίας, εκφοβισμού και παραπληροφόρησης του ελληνικού λαού από την κυβέρνηση, μπροστά στην απειλή που δέχεται η εφαρμογή του αντιεκπαιδευτικού νόμου και τον κίνδυνο ανατροπής της πολιτικής της, κατήγγειλαν στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου χτες, οι εκπρόσωποι του ΝΣ Ηρακλείου της ΚΝΕ.

Ο γραμματέας του ΝΣ Ηρακλείου κάλεσε τους γονείς και όλους τους μαζικούς φορείς να σταθούν στο πλευρό των μαθητών και κατήγγειλε ότι στο απέναντι στρατόπεδο δεν είναι μόνο η κυβέρνηση, αλλά και κάποιοι άλλοι όπως ο νομάρχης, ο οποίος προσπαθεί να εκτονώσει τα πράγματα και να συμβιβάσει τους μαθητές, το δήμαρχο και άλλους τοπικούς παράγοντες "οι οποίοι για μας θα έπρεπε να είναι με το μέρος των μαθητών και όχι με την κυβέρνηση. Θεωρούμε επίσης πως η ΕΛΜΕ συμπράττει στο εγχείρημα της κυβέρνησης, αφού μέχρι στιγμής δεν έχει πάρει σαφή θέση στο σοβαρό αυτό ζήτημα, το οποίο, βέβαια, την αφορά άμεσα. Εμείς πιστεύουμε πως ο αγώνας των μαθητών θα πρέπει να συνεχιστεί, αλλά και να ενισχυθεί. Γι' αυτό λοιπόν καλούμε τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς, αλλά και κάθε ευαισθητοποιημένο και προβληματισμένο άνθρωπο να συστρατευθεί με τους μαθητές και να αγωνιστεί μαζί τους γιατί η παιδεία είναι θέμα που αφορά όλους μας και είναι θεμέλιο της χώρας μας".

Στην υπόλοιπη Ελλάδα
  • Στην Αιτωλοακαρνανία,από τα 30 γυμνάσια, λύκεια του νομού τα δέκα βρίσκονται υπό κατάληψη. Την Παρασκευή 15 Γενάρη στις 11.30 το πρωί με απόφαση της ΕΛΜΕ θα πραγματοποιηθεί συγκέντρωση στην κεντρική πλατεία του Αγρινίου.
  • Στα Γιάννενα,από τα 22 σχολεία του νομού τα 11 βρίσκονται υπό κατάληψη, στα οποία όμως συμμετέχει το 95% των μαθητών του νομού, καθώς τα πιο πολλά βρίσκονται στην πόλη των Ιωαννίνων. Να σημειωθεί ότι η παρουσία της αστυνομίας έξω και γύρω από τα σχολεία που βρίσκονται μέσα στην πόλη είναι καθημερινή. Οι μαθητές όμως δεν πτοούνται από τέτοιες κινήσεις και χτες το πρωί προχώρησαν σε κλείσιμο της Εθνικής οδού Ηγουμενίτσας - Ιωαννίνων στον κόμβο του Μαρινόπουλου.
  • Δυναμικά συνεχίζουν τις αγωνιστικές κινητοποιήσεις τους οι μαθητές της Κέρκυρας.Από τα 36 γυμνάσια και λύκεια του νησιού τα 22 βρίσκονται υπό κατάληψη, ενώ πολλά προγραμματίζουν γενικές συνελεύσεις. Χτες το πρωί το 6ο Γυμνάσιο Κέρκυρας ανακατέλαβαν γονείς, προκειμένου να σταματήσει η κατάληψη. Εντονη πίεση ασκείται από τους γονείς των παιδιών στο 7ο Γυμνάσιο προς τους καθηγητές για να κάνουν μάθημα στα παιδιά που δε συμμετέχουν στην κατάληψη σε παραπλήσιο δημοτικό μετά τις 3 το μεσημέρι!

Ωστόσο χτες πραγματοποιήθηκε σύσκεψη του Συντονιστικού Οργάνου των μαθητών και αποφάσισαν την Παρασκευή 15 Γενάρη οι μαθητές να πραγματοποιήσουν στις 11 το πρωί πορεία από τα σχολεία προς το κέντρο της πόλης. Και την Τρίτη στις 11 π.μ. θα πραγματοποιήσουν πορεία προς τη νομαρχία και θα κόψουν συμβολικά την πρωτοχρονιάτικη πίτα τους. Οι φορείς που συνδιοργανώνουν μαζί με τους μαθητές τις κινητοποιήσεις είναι η ΕΛΜΕ Κέρκυρας, ο Σύλλογος Αδιορίστων Εκπαιδευτικών του νησιού, η Ενωση Γονέων και Κηδεμόνων και το Εργατικό Κέντρο.

  • Στη Λευκάδα,από τα επτά Λύκεια τα έξι τελούν υπό κατάληψη και από τα τέσσερα γυμνάσια το ένα βρίσκεται υπό κατάληψη. Παρ' όλα αυτά δεν έλειψαν τα κρούσματα τραμπουκισμού και αστυνομοκρατίας, αφού προχτές το βράδυ δύο μαθητές, με τη συνοδεία ασφαλιτών πήγαν στο τμήμα όπου και υποβλήθηκαν σε υποτυπώδη ανάκριση για το πώς ξεκίνησε η κατάληψη στο σχολείο τους. Την Παρασκευή το πρωί μαθητές της Λευκάδας θα πραγματοποιήσουν πορεία από τον Αγ. Μηνά προς τη νομαρχία.
Η φωνή των κειμένων

Ο Μπ. Μπρεχτ διαβάζει την "Αντιγόνη" του Σοφοκλή

Οι ημέρες έχουν βαρύνει από γεγονότα. Οι μαθητές φέρανε σε πρώτο πλάνο την αγωνία τους για το μέλλον. Είναι το μέλλον τους ένας ορίζοντας κατάστικτος από πονηριές νομοθετημένες και χορηγίες παγιδευμένες. Εδειξαν ότι είναι άριστα "πληροφορημένοι" κι άφησαν χωρίς ακροατές εκείνους που επέμεναν για το αντίθετο.

Ορισμένοι από εμάς ίσως πήραμε ένα μάθημα από τους μαθητές μας. Με τη δική τους ματιά έψαξα στις εφημερίδες να βρω ανάμεσα σε όσα γράφουν τι θα μπορούσε να θεωρηθεί ως πρόταση της κοινωνίας μας προς τους νέους, να βρω κάτι, τελοσπάντων, που να μειώνει την αγωνία τους. Θέλετε τη συγκομιδή; Ιδού ό,τι θα μπορούσε να είναι δραστηριότητα που αφορά στους νέους: Εκπαιδευτική "μεταρρύθμιση", ιδιωτικά ΙΕΚ, Βαλκανική Ταξιαρχία Ταχείας Επέμβασης. Ναι! Αυτές είναι οι προτάσεις που κάνουν όσοι επαγγέλλονται την "ισχυρή" ευρωπαϊκή Ελλάδα.

Το αίσθημα του κλειστού ορίζοντα, εκείνου που χωράει μονάχα τη διαδρομή από μαθητής φαντάρος, με έκανε να αναζητήσω το πλάτεμά του. Ανέτρεξα στην τέχνη που ξέρει να διαλέγεται με δύναμη, γιατί τους καλλιτεχνικούς της μύθους ο καθημερινός μας αγώνας και ο μόχθος τούς έχει τροφοδοτήσει.

Διάλεξα να διαβάσω το έργο ενός αναγνώστη. Την "Αντιγόνη" του Σοφοκλή σε δραματικό κείμενο του Μπ. Μπρεχτ. Υπάρχει εξαιρετικό ενδιαφέρον στο διάλογο των μορφών, όπως αυτές μετακινούνται από εποχή σε εποχή και από κείμενο σε κείμενο. Η τραγική ηρωίδα του Σοφοκλή, που αντιπροσωπεύει το θείο νόμο απέναντι στον κρατικό νόμο του Κρέοντα, δανείζει τη δραματική της ύλη στην Αντιγόνη της Γερμανίας.

Τώρα, η "Αντιγόνη" του 1945 συνειδητοποιεί καθαρά τι είναι εκείνο που θέλει να επιβάλει ως νόμιμη (τιμωρία) τη θυσία της. Και μπορούμε, γενικεύοντας, να πάρουμε τη θυσία με όλες της τις μορφές, από την υλική και ηθική εξόντωση ως τη σφαγή του πολέμου. Η Αντιγόνη αποκαλύπτει το θύτη της: η προσωπική φιλοδοξία και η αλαζονεία της δύναμης.

Μάθημα Μπρεχτ, λοιπόν, σήμερα, με την "Αντιγόνη" του Σοφοκλή. Εγώ, απλά, υπογραμμίζω:

Αντιγόνη:

Οποιος διψά για εξουσία, πίνει νερό αλμυρό,

και τίποτα δεν ξεδιψάει τη λύσσα του

...................

Κι ο σκυμμένος δε βλέπει αυτόν που ορμά.

Βλέπει μονάχα χώμα - το χώμα που θα τον δεχτεί.

...................

Κι εσείς, που λιβανίζετε τον Κρέοντα

για τις πολλές του νίκες, η νίκη του η στερνή

θα 'ναι ο χαμός σας!

Τειρεσίας:

...................

γιατί οι κολόνες του θριάμβου είναι έτσι λιγνές;

Λέω: μπας και φυλάνε το χαλκό για τα όπλα;

Πλέκουνε μάλλινα παντού για το στρατό...

Λέω: μπας κι ετοιμάζονται γι' άλλο φθινόπωρο;

Οσμίζομαι σαν να παστώνουν ψάρια...

Λέω: δες, αυτοί θα μαγειρεύουνε

κάποια καινούρια χειμωνιάτικη εκστρατεία...

(Μπ. Μπρεχτ, "Αντιγόνη". Μετάφραση: Αλ. Σολομός, εκδ. "Δωδώνη", 1995, σελ. 43, 45, 70, 76).

Γεωργία ΛΑΔΟΓΙΑΝΝΗ

Επ. Καθηγήτρια

Πανεπιστήμιου Ιωαννίνων



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ