ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 17 Γενάρη 1999
Σελ. /56
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Η ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΣΤΟ ΣΤΟΧΑΣΤΡΟ
Μοχλός χειραγώγησης και μέσο φορολόγησης των εργαζομένων

Στο βωμό της ΟΝΕ προωθούνται διαρκώς όλο και πιο αντιδραστικές, αντιλαϊκές επιλογές. Με γνώμονα τη φορολόγηση όλων των παροχών από τους ΟΤΑ, προωθούν την παραπέρα αφαίμαξη του λαϊκού εισοδήματος, τις ιδιωτικοποιήσεις και τη μετατροπή του θεσμού σε επιχείρηση

Τοπική Αυτοδιοίκηση και Ευρωπαϊκή Ενωση. Ενα τεράστιο κεφάλαιο. Με ένα βασικό άξονα: Την εκμετάλλευση των λαϊκών στρωμάτων και απ' αυτόν τον προνομιακό - όπως εξελίσσεται - χώρο για τους επιχειρηματίες και τις δυνάμεις που τους στηρίζουν σε πολιτικό επίπεδο. Τη μετατροπή ενός λαοπρόβλητου θεσμού και γόνιμου πεδίου ανάπτυξης της λαϊκής δράσης, σε επιχείρηση. Μια επιχείρηση που θα δραστηριοποιείται παντού και θα αναζητά το κέρδος από τις τσέπες των εργαζομένων. Αυτών που θα βιώνουν τις συνέπειες της αντίδρασης στο πετσί τους, μέσω και νέων φόρων. Φόρων για τα πάντα. Από τη συντήρηση του οδικού δικτύου, μέχρι και για τον αέρα που αναπνέουν.

Το ΚΚΕ είχε έγκαιρα επισημάνει ότι στην ΤΑ οι κατευθύνσεις και επιταγές της Συνθήκης του Μάαστριχτ εξειδικεύονται: α) με την εφαρμογή του "ανταγωνισμού" σε χώρους όπως η ΤΑ όπου οι νόμοι της αγοράς δεν είχαν αναπτυχθεί πλήρως, β) με τη μετεξέλιξη των πόλεων και των περιφερειών σε επιχειρήσεις που πρέπει να πωλούν τα έργα, τις υπηρεσίες με τις οποίες λειτουργούν, τις κοινωνικές και πολιτιστικές παροχές, τη γη και το περιβάλλον τους, γ) με τη χρησιμοποίηση των τοπικών οργάνων ως μέσου για την εφαρμογή του προγράμματος "σύγκλισης" των οικονομιών, δηλαδή την ιδιωτικοποίηση έργων και αρμοδιοτήτων τους και την προώθηση των διατάξεων της "Λευκής Βίβλου" στους εργαζόμενους σε αυτά.

Η επιχειρηματική δραστηριότητα των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης συνδυάζεται με την άμεση επαφή τους με τα υπερεθνικά όργανα της ΕΕ. Επαφή, για την εφαρμογή της πολιτικής των εταίρων έξω από τις ανάγκες και προτεραιότητες που θέτει ο προγραμματισμός, για ανάπτυξη της χώρας με κέντρο τον εργαζόμενο και τις ανάγκες του. Επίσης, αναπτύσσεται στη βάση της εξυπηρέτησης του μεγάλου κεφαλαίου και στην κατεύθυνση της συνύφανσης με αυτό των τοπικών αρχόντων. Και προωθείται στα πλαίσια του συνεχούς περιορισμού της κρατικής παρέμβασης, που θα μπορούσε, έστω με τις περιορισμένες δυνατότητες του συστήματος, να αμβλύνει τις περιφερειακές ανισότητες στο κοινωνικό - οικονομικό επίπεδο.

Δεν είναι τυχαίο ότι με το άρθρο 198Α της Συνθήκης του Μάαστριχτ δημιουργήθηκε η Επιτροπή Περιφερειών.Εκεί, προβλέπεται στα λόγια η αντιπροσώπευση εκπροσώπων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και περιφερειακής διοίκησης των κρατών - μελών. Η πραγματικότητα είναι ότι σε αυτή εκφράζεται ο συσχετισμός δυνάμεων στην ΕΕ και όχι αντιπροσώπευση των περιφερειών. Για την Ελλάδα ορίζονται 12 μέλη (σε σύνολο 189), ενώ οι περιφέρειες της χώρας είναι 13. Η δε αντιπροσώπευση δε γίνεται στο επίπεδο των περιφερειών, αφού δεν υπάρχουν αιρετά περιφερειακά όργανα στη χώρα και η αντιπροσώπευση πραγματοποιείται από αιρετούς δημάρχους ή κοινοτάρχες.

Ακόμα, η δράση των αντιπροσώπων στα πλαίσια του οργάνου αυτού καθορίζεται από το ίδιο άρθρο που ορίζει ότι "τα μέλη της Επιτροπής Περιφερειών δεν πρέπει να δεσμεύονται από καμιά επιτακτική εντολή. Δρουν με πλήρη ανεξαρτησία προς το γενικό συμφέρον της Κοινότητας".

Δηλαδή, οι αντιπρόσωποι δεν πρέπει να δεσμεύονται από τη λαϊκή εντολή. Το κύριο που καθορίζει τη λεγόμενη ανεξάρτητη λειτουργία τους, μέσα σε αυτό το περιορισμένο σε συμβουλευτικό ρόλο όργανο, είναι το γενικό συμφέρον της ΕΕ, δηλαδή των κυρίαρχων δυνάμεών της και των πολυεθνικών.

Και για να μην τρέφονται αυταπάτες για τον καθορισμένο τρόπο της λειτουργίας των περιφερειών, με βάση εθνικά αναπτυξιακά κριτήρια και ανάγκες, έγγραφα δηλώνεται ότι επιδιώκεται: α) η στενότερη σύνδεση με το κοινοτικό θεσμικό πλαίσιο σε ό,τι αφορά την αποτελεσματικότητα των κοινοτικών πολιτικών, β) η προώθηση Ευρωπαϊκού Συντάγματος, που θα καθορίζει την ενιαία θεσμική λειτουργία τους στα πλαίσια της ΕΕ.

Ιδιωτικοποίηση

Με ένα σύνολο ρυθμίσεων, που στηρίζονται στις οδηγίες της ΕΕ, προωθείται η ανάθεση υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων της ΤΑ σε ιδιώτες. Προωθούνται, ακόμα, η μεταφορά αρμοδιοτήτων από την κεντρική διοίκηση στην ΤΑ χωρίς τους αντίστοιχους πόρους, αλλά και ο δραστικός περιορισμός των πόρων της. Δήμοι και νομαρχίες δεν έχουν χρήματα για να λειτουργήσουν τις υπηρεσίες τους, συγκεκριμένοι αιρετοί αποδέχονται αυτήν την κατάσταση και χαρατσώνουν τους δημότες μέσω νέων, επιπρόσθετων τελών, προκειμένου να βρουν κονδύλια.

Επιτυγχάνεται, έτσι, η μείωση των κοινωνικών παροχών από την κεντρική διοίκηση που αποποιείται τις ευθύνες της και το ρίξιμο νέου βάρους στους δημότες. Και επιπρόσθετα προσπαθούν να προσαρμόσουν τη συνείδηση του λαού για πρόσθετη πληρωμή για κάθε υπηρεσία, να περιορίσουν την αντίσταση και την πάλη για διεκδίκηση των δικαιωμάτων των εργαζομένων.

Τα "πακέτα"

Οσοι συμφωνούν με την ΕΕ και προωθούν τις επιλογές της, υποστηρίζουν και ότι τα προβλήματα της ΤΑ θα λυθούν με τα "πακέτα" που θα έρθουν από τις Βρυξέλλες. Είναι όμως γνωστό πως η ΤΑ είχε ουσιαστικά αποβληθεί από κάθε διαδικασία για τη σύνταξη προτάσεων αναφορικά με την αξιοποίηση των "πακέτων" αυτών.

Και στους παροικούντες την Ιερουσαλήμ είναι επίσης γνωστό πως δήμοι, για να ενταχθούν σε προγράμματα της ΕΕ και για να χρηματοδοτηθούν μέσω αυτών, απευθύνονται σε ιδιώτες, που έχουν στήσει ειδικά γραφεία γι' αυτό το σκοπό. Γραφεία αναζήτησης προγραμμάτων χρηματοδότησης ΟΤΑ, που κανονίζουν τα ίδια τις επαφές που πρέπει να γίνουν, για να εγκριθούν οι προτάσεις των δήμων από τις εταιρίες. Φυσικά αυτοί οι ιδιώτες δε δουλεύουν για την πρόοδο της Αυτοδιοίκησης. Για την πρόοδο της τσέπης τους δουλεύουν, μέσω τη μίζας που θα εισπράξουν.

Είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι η ΚΕ του ΚΚΕ, στην πρόσφατη Απόφασή της για τα αποτελέσματα των δημοτικών και νομαρχιακών εκλογών του Οκτώβρη, αναφέρθηκε σε αυτά τα προγράμματα της ΕΕ. Και τόνισε πως μέσω αυτών "διάφοροι καρπώνονται τεράστια ποσά" και πως αυτά καθαυτά τα προγράμματα φθείρουν και διαφθείρουν άτομα και κοινωνικές ομάδες.

"ΕΠΙΛΕΞΙΜΟΤΗΤΑ"
"Μη αποδοτική επένδυση οι παιδικοί σταθμοί"

Η πρακτική εφαρμογή των κατευθύνσεων της ΕΕ στους ΟΤΑ οδηγεί σε κατάργηση της κοινωνικής αποστολής τους. Οι "εταίροι", στα πλαίσια ενός λογιστικού και τεχνοκρατικού σχεδιασμού, περιορίζονται στις "αποδοτικές επενδύσεις". Πέρα από αυτές αρνούνται να χρηματοδοτήσουν έργα πρόνοιας. Εργα, που έχουν ανάγκη οι δημότες, αλλά η ΕΕ δε θεωρεί "αποδοτικά". Και αυτό με την ανοχή, αν όχι τη συνεργία, των αρμόδιων φορέων της χώρας.

Το "κοινωνικό" πρόσωπο της ΕΕ - αναφορικά με την Αυτοδιοίκηση - φάνηκε από το '95. Οταν ο νομάρχης Αθήνας Δημήτρης Ευσταθιάδης και ο περιφερειάρχης Αττικής Νίκος Μιχαλόπουλος είχαν συναντήσεις με δημάρχους του Λεκανοπεδίου, στα πλαίσια κατάρτισης του προγράμματος επενδύσεων της νομαρχίας, με χρηματοδότηση κυρίως από την ΕΕ.

Στις συναντήσεις ο νομάρχης ξεκαθάρισε ότι η ΕΕ "προβάλλει αντιρρήσεις" στο να χρηματοδοτήσει έργα με καθαρά κοινωνικό περιεχόμενο. Ανέφερε για παράδειγμα τους κρατικούς παιδικούς σταθμούς και την άρνηση της ΕΕ να χρηματοδοτήσει την κατασκευή τους σε διάφορες περιοχές. Ο δε περιφερειάρχης τόνιζε στους δημάρχους ότι η ΕΕ "δεν επιθυμεί" τη χρηματοδότηση έργων κοινωνικής πρόνοιας. Διευκρίνιζε πως οι "εταίροι" δε χρηματοδοτούν πλέον έργα αναπλάσεων μέσα από το πρόγραμμα Συλλογικής Ανάπτυξης Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης και ότι θεωρούν την κατασκευή χώρων στάθμευσης ως "μη καλή επένδυση".

Οχι στα σχολεία - Ναι στο γκολφ

Η Περιφέρεια Αττικής είχε γνωστοποιήσει - από τις αρχές ακόμα του '95 - στις Νομαρχίες Αθηνών, Πειραιώς, Ανατολικής και Δυτικής Αττικής, ποια έργα εντάσσονται στα Περιφερειακά Προγράμματα (ΠΕΠ) 1994 - 1999 και που ως "επιλέξιμα" επιτυγχάνουν τη χρηματοδότηση από την ΕΕ.

Η Περιφέρεια επισήμαινε πως για τις εταιρίες δε θεωρούνται επιλέξιμα έργα οι ανεγέρσεις σχολείων στοιχειώδους εκπαίδευσης, τα πολιτιστικά κέντρα, τα δημοτικά καταστήματα και οι αίθουσες πολλαπλών χρήσεων. Δεν "επιλέγονται" τα αθλητικά κέντρα, αλλά "εξαιρούνται περιπτώσεις που αποτελούν πόλο τουριστικής έλξης π. χ. γήπεδα γκολφ που συνυπάρχουν με μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες".

Δε θεωρούνται έργα επιλέξιμα τα συνεδριακά ή εκθεσιακά κέντρα, εκτός από αυτά που αποτελούν τμήμα "μιας γενικότερης τουριστικής ανάπτυξης της περιοχής". Απορρίπτονται οι αναπλάσεις, τα ΚΑΠΗ, οι ανακαινίσεις κτιρίων και η δημοτική οδοποιία, όταν το μήκος του δρόμου που προτείνεται είναι μικρότερο των 3 χλμ. (εξαιρούνται μόνο οι δρόμοι που ενώνουν δύο κοινότητες ή οικισμούς).

Δεν εγκρίνονται εργασίες συντήρησης οδικού δικτύου, που αφορούν μόνο ασφαλτοστρώσεις και ο καθαρισμός ακτών, εκτός αν είναι τμήμα έργου γενικότερης ανάπλασης των ακτών. Σχετικά με τους κρατικούς παιδικούς σταθμούς, τυπικά η ΕΕ δέχεται να χρηματοδοτήσει την κατασκευή τους μόνο αν υπάρχει ήδη ένας στην περιοχή που υποβάλλει τη σχετική αίτηση και αφού εξετάσει πρώτα αριθμητικά στοιχεία, που έχουν σχέση με την ανεργία της περιοχής και το πόσες είναι οι εκεί εργαζόμενες μητέρες. Στην πράξη οι προϋποθέσεις που τίθενται καταλήγουν σε μη χρηματοδότηση.

Το αποτέλεσμα

Το τι σηματοδότησαν και τι σημαίνουν τα παραπάνω στην πράξη, για την Αυτοδιοίκηση, φάνηκε νωρίς. Από τις αρχές του '96, όταν η πλειοψηφία του Νομαρχιακού Συμβουλίου Αθήνας ενέκρινε το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων της Νομαρχίας για εκείνο το χρόνο. Ενα πρόγραμμα, που σε σύνολο 125 έργων, μόλις 13 αφορούσαν την ανέγερση και αποπεράτωση γυμνασίων και λυκείων. Επιπλέον, προέβλεπε την ανέγερση 20 μόνο παιδικών σταθμών, 19 από τους οποίους είχαν αρχίσει να κατασκευάζονται από το '95. Να σημειωθεί πως το Πρόγραμμα καταψηφίστηκε μόνο από τη "Νομαρχιακή Αγωνιστική Συνεργασία".

Οπως δικαιολογήθηκε τότε - για την έλλειψη έργων υποδομής στο χώρο της εκπαίδευσης - ο ίδιος ο εισηγητής του Προγράμματος, αρμόδιος αντινομάρχης Γ. Ανανιάδης,"υπήρχαν αυστηροί κανόνες από την ΕΕ, την Περιφέρεια και τα υπουργεία, που είχαν σαν αποτέλεσμα την προσαρμογή της Νομαρχίας".Στο ίδιο πνεύμα υποταγής, ο νομάρχης Δ. Ευσταθιάδης είπε για τα έργα που προκρίθηκαν ότι "υπάρχουν κάποιες δεσμεύσεις για το ΝΣ, επειδή κάποιοι έκαναν το σχεδιασμό πριν από εμάς".

Η υποταγή στις ξένες επιταγές φάνηκε και από τις εξόφθαλμες εντολές προς το ΝΣ, για το ποια έργα πρέπει να προταθούν, του παρευρισκόμενου στη συνεδρίαση Περιφερειάρχη Ν. Μιχαλόπουλου.Ο τελευταίος δήλωνε για τους παιδικούς σταθμούς ότι η ΕΕ δε θεωρεί προτεραιότητες τα έργα προνοιακού χαρακτήρα και σημείωνε ότι οι σταθμοί που προτείνονται από τη Νομαρχία δε θα γίνουν αποδεκτοί από τους Κοινοτικούς.

Δεν αντιπροσωπεύουν τους δημότες

Η πορεία προς την ΟΝΕ είχε το αντίκρισμά της και στις αναγκαστικές συνενώσεις δήμων και κοινοτήτων. Από τα βασικά επιχειρήματα των κυβερνώντων υπέρ του νομοθετικού εξαμβλώματος που κατάρτισαν, ήταν η ανάγκη να προσαρμοστούν οι πρωτοβάθμιοι ΟΤΑ της χώρας στο πρότυπο των αντίστοιχων της ΕΕ. Να οδεύσουμε στην ΟΝΕ με τούρμπο και όχι με αραμπά, όπως δήλωνε η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών. Σ' αυτό το πλαίσιο, προώθησαν την κατάργηση - ουσιαστικά - της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και την απόλυτη μετατροπή της σε διοικητικό μηχανισμό για την επιβολή των αντιλαϊκών πολιτικών.

Κυνικά περιέγραψαν τη σημερινή κατάσταση, υποστηρίζοντας πως για τα προβλήματα της περιφέρειας ευθύνεται η έλλειψη μεγάλων διοικητικών μονάδων. Να σημειωθεί ότι, παλαιότερα, το ΠΑΣΟΚ υπογράμμιζε πως για τα προβλήματα αυτά και για την ανισόμετρη ανάπτυξη της χώρας ευθύνεται η συγκεκριμένη, εφαρμοζόμενη, και σήμερα, πολιτική.

Ωμά ομολόγησαν πως με τους μεγάλους δήμους θα αμβλυνθεί ο άμεσος δεσμός αντιπροσώπευσης. Η επαφή, δηλαδή, αιρετού και δημότη. "Η αμεσότητα της πολιτικής συμμετοχής που χαρακτήριζε τη δημοκρατική αντιπροσώπευση στις μικρές κοινότητες υποθηκεύεται στο βωμό της αποτελεσματικής διοίκησης", ανέφεραν για να αποσαφηνίσουν πως ο λαϊκός ρόλος της ΤΑ καταργείται. Πως, λόγω της απόστασης που δημιουργείται, οι αιρετοί θα μπορούν άνετα να μεταβληθούν σε όργανα διοχέτευσης αντιλαϊκών πολιτικών σε τοπικό επίπεδο. Δηλαδή, άνετα να φορολογήσουν, να ξεπουλήσουν, να συμβάλουν στην παραπέρα αφαίμαξη των λαϊκών εισοδημάτων.

Και εκτός από την άνεση που παρέχεται στους αιρετούς, αυξάνεται και το ενδιαφέρον των εργολάβων. Των ιδιωτών, που σε μεγάλους δήμους "βλέπουν" περισσότερους δημότες, οι οποίοι έχουν ανάγκη από τις δημοτικές υπηρεσίες και έργα. Αρα, περισσότερους καταναλωτές και περισσότερα κέρδη από τις υπηρεσίες, τις οποίες και σκοπεύουν να αγοράσουν από τους δήμους, κατ' εφαρμογήν των εντολών που δίνουν οι Βρυξέλλες.

ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
Να "συμμορφωθεί"

Η ανάγκη να "προσαρμοστεί" και η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση "στις τρέχουσες δημοσιονομικές εξελίξεις", τη "γενικότερη οικονομική πολιτική", τις κατευθύνσεις που δίνουν οι Βρυξέλλες, αντιμετωπίστηκε έγκαιρα από τους κυβερνώντες. Νομοθετήματα φρόντισαν για τη "συμμόρφωση" του θεσμού.

Από το φθινόπωρο του '96, το υπουργείο Οικονομικών απέστειλε εγκύκλιο στις ΝΑ, που καθόριζε την αρχή κατάρτισης των νομαρχιακών προϋπολογισμών. Η αρχή ήταν η συγκράτηση των προτεινόμενων από τις νομαρχίες δαπανών για το '97 στα επίπεδα του '96.

Ανάλογη εγκύκλιος, που στάλθηκε το '97 και αφορούσε την κατάρτιση των προϋπολογισμών του '98, όριζε πως οι κρατικές επιχορηγήσεις θα συγκρατηθούν στα επίπεδα του '97, σύμφωνα με το νόμο 2469/97 (για τον περιορισμό και τη βελτίωση των κρατικών δαπανών). Ο νόμος αυτός όριζε πως από 1/1/97 μέχρι 31/12/98 το ετήσιο συνολικό ποσό για επιχορηγήσεις του τακτικού προϋπολογισμού δεν μπορεί να υπερβαίνει σε απόλυτα ποσά τις συνολικές τακτικές επιχορηγήσεις του οικονομικού έτους '96.

Η ίδια εγκύκλιος σημείωνε πως αρχή κατάρτισης των προϋπολογισμών των νομαρχιών πρέπει να είναι και "η αύξηση των ίδιων εσόδων των επιχορηγούμενων φορέων, τόσο από την επιχειρηματική τους δραστηριότητα, όσο και από την καλύτερη αξιοποίηση της περιουσίας τους". Διευκρίνιζε πως οι προϋπολογισμοί των ΝΑ, αφού εγκριθούν από τα Νομαρχιακά Συμβούλια, θα πρέπει να "αξιολογηθούν" από τον υπουργό Οικονομικών. Αυτός "αν διαπιστώσει ότι: α) υπάρχουν αποκλίσεις από τους στόχους του κρατικού προϋπολογισμού, όσον αφορά τα έσοδα και τις δαπάνες του και β) δεν έχει τηρηθεί ο τύπος και το περιεχόμενο του κρατικού προϋπολογισμού, ζητά από το Νομαρχιακό Συμβούλιο την αναγκαία αναμόρφωση του προϋπολογισμού και την επανυποβολή του".

"Επιχειρησιακό σχέδιο"

Στο ίδιο πνεύμα, ο ν.2469/97, και ειδικότερα το άρθρο 4, όριζε πως οι ΝΑ πρέπει να υποβάλουν τριετές επιχειρησιακό σχέδιο για τα έτη 1997-1999 στα υπουργεία Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Σχέδιο με προτάσεις, για συγκράτηση του ποσοστού αύξησης της κρατικής επιχορήγησης - σε ονομαστικούς όρους - έως το ήμισυ του προβλεπόμενου για κάθε χρόνο πληθωρισμού. Δηλαδή, οι ΝΑ θα πρέπει να συντάσσουν σχέδια, έχοντας ως δεδομένο ότι κάθε χρόνο ακόμα και η ονομαστική αύξηση της οικονομικής τους ενίσχυσης θα υπολείπεται του μισού του πληθωρισμού.

Πώς θα κατάφερναν οι νομαρχίες να αντεπεξέλθουν των τεράστιων αναγκών τους; Ο νόμος αποσαφηνίζει: "Μέσω της αξιοποίησης των περιουσιακών της στοιχείων, της προώθησης των παραγόμενων προϊόντων και υπηρεσιών, της συγκράτησης των δαπανών της και της πιο αποτελεσματικής διαχείρισης των ιδίων εσόδων". Δηλαδή, και πάλι ξεπούλημα και χαράτσια.

Το τελευταίο χτύπημα

Η κυβέρνηση, για να μην ταλαιπωρείται με εγκυκλίους και παραπομπές σε νόμους που αφορούν γενικότερα την εφαρμοζόμενη οικονομική πολιτική, έσπευσε να καταρτίσει και νομοσχέδιο ειδικά για τα οικονομικά της ΝΑ.

Το νομοσχέδιο, που κατατέθηκε πρόσφατα στη Βουλή, προσδιορίζει τα όρια των νομαρχιακών δαπανών. Επαναλαμβάνει πως οι νομαρχιακοί προϋπολογισμοί θα ελέγχονται από τα υπουργεία Εσωτερικών και Οικονομικών και ανάλογα εγκρίνονται ή όχι. Αν οι νομαρχιακοί προϋπολογισμοί έχουν έξοδα παραπάνω από τα κονδύλια που θα λαμβάνουν από τον κρατικό προϋπολογισμό και δεν εμφανίζουν άλλες πηγές κάλυψής τους, δε θα εγκρίνονται. Ακόμα και αν τα έξοδα αυτά αφορούν έργα προτεραιότητας για τους δημότες.

Εκ νέου προωθεί την επιβολή πρόσθετων φόρων και τελών για κάθε έργο που αναπτύσσεται στις νομαρχίες. Παροτρύνει τα Νομαρχιακά Συμβούλια να αυξήσουν τις δαπάνες που "χρηματοδοτούνται αποκλειστικά από πόρους της ΝΑ και που προέρχονται από ανταποδοτικά τέλη".

Επιπλέον, διευκρινίζει πως "η σύνταξη του σχεδίου προϋπολογισμού εσόδων και εξόδων από τη Νομαρχιακή Επιτροπή και η ψήφιση του προϋπολογισμού από το Νομαρχιακό Συμβούλιο γίνεται... με βάση απόφαση κατάρτισης προϋπολογισμού που εκδίδεται από τα υπουργεία Εσωτερικών - Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και Οικονομικών.

Η απόφαση αυτή καθορίζει μεταξύ άλλων και τα επιτρεπόμενα όρια εξέλιξης των δαπανών, έτσι ώστε να είναι συμβατά με τις γενικότερες μακροοικονομικές και δημοσιοοικονομικές εξελίξεις, με εξαίρεση τις δαπάνες που χρηματοδοτούνται αποκλειστικά από πόρους της ΝΑ που προέρχονται από ανταποδοτικά τέλη".

Και στο νομοσχέδιο η κυβέρνηση συνεχίζει: "Οι συνολικές λειτουργίες και λοιπές δαπάνες του προϋπολογισμού των ΝΑ δεν μπορούν να αυξάνονται σε ετήσια βάση κατά ποσοστό μεγαλύτερο εκείνου της αύξησης των αντίστοιχων συνολικών δαπανών του Κρατικού Προϋπολογισμού, που προβλέπονται για την Κεντρική Διοίκηση".



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ