ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 26 Φλεβάρη 1999
Σελ. /36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Γκέτο;

Την έννοια του γκέτο τη γνωρίζουμε όλοι μας. Συγκεντρωμένοι άνθρωποι μιας φυλής, ενός θρησκευτικού δόγματος, ενός γλωσσικού ιδιώματος ή μιας κοινωνικής ομάδας με κοινές επιδιώξεις.

Ολοι έχουμε διαβάσει ή έχουμε δει στον κινηματογράφο, τα γκέτο των Εβραίων στην Πολωνία και πόσο εύκολο ήταν το πογκρόμ των φανατικών αντισημιτών και τα εγκλήματα που προκαλούσαν.

Αυτά πιθανόν να προετοίμασαν και τα συνολικά εγκλήματα της ναζιστικής Γερμανίας, τις δολοφονίες στα στρατόπεδα συγκέντρωσης και το Ολοκαύτωμα στους θαλάμους αερίου, όπου βρήκαν τραγικό θάνατο εκατομμύρια Εβραίων και άλλων αντιφασιστών.

Πολεοδομικά ή αρχιτεκτονικά, η Καισαριανή, ο Ασύρματος, το Δουργούτι και όλοι οι παλιοί συνοικισμοί έχουν χάσει πλέον την ικανότητα να κάνουν αντίσταση στην πόλη κατά οποιουδήποτε κατακτητή, όπως τη γνωρίσαμε στα χρόνια της ναζιστικής κατοχής.

Η διαφυγή από κεραμίδι σε κεραμίδι, από σοκάκι σε σοκάκι, από μάντρα σε μάντρα εξέλιπε. Ενα τανκ, ένας αστυνομικός, ή όποιος άλλος εντεταλμένος, στην είσοδο της πολυκατοικίας, φτάνει για ν' ακινητοποιήσει τους ενοίκους της. Η περίπου.

Αυτό δε σημαίνει ότι οι πρόσφυγες έπρεπε να παραμείνουν αιώνια στις παράγκες των συνοικισμών.

Απλά επισημαίνεται η έννοια του γκέτο και σε άλλες μορφές.

Στα χρόνια της δικτατορίας 1967 - 1974, στα διάφορα ταξίδια μου στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, όπου συναντούσα αυτοεξόριστους κατ' ανάγκη στοιχειωδώς διαβιούντες πατριώτες, είχα έρθει σ' επαφή και με μια άλλη λογική.

Στο Παρίσι, για παράδειγμα, ακριβό και εκτεταμένο, ή στη Ρώμη, το ίδιο μεγάλη σ' έκταση, τ' αδελφά κόμματα και τα σοσιαλιστικά είχαν προτείνει διάφορες λύσεις γι' αυτούς τους περήφανους αντιχουντικούς, οποιασδήποτε ηλικίας και κοινωνικού υπόβαθρου, που δεν ήταν και ούτε θα γίνονταν ποτέ επαίτες στο πεζοδρόμιο.

Με την ύπαρξη πολλών τότε κόκκινων Δήμων, οι Ελληνες θα μπορούσαν να παρέχουν κάποιες υπηρεσίες και ν' αμείβονται, ώστε να μπορούν να επιβιώνουν αξιοπρεπώς. Η ζωή έχει τις απαιτήσεις της.

Αυτό δοκιμάστηκε, αλλά δεν άντεξε.

Οι αυτοεξόριστοι ένιωθαν διάσπαρτοι και απομονωμένοι. Εχαναν την επαφή, έμεναν μακριά από τις οργανώσεις, περιοριζόταν η πληροφόρηση, η διαλογική συζήτηση, η μαζική διαμαρτυρία και άλλες παραμέτρους, όλα απαραίτητα σ' ένα κίνημα διαμαρτυρίας ή πολιτικό.

Τι είναι η ζωή χωρίς αυτά;

Ετσι εγκατέλειπαν οικειοθελώς τις ευρωπαϊκές πόλεις και συγκεντρώνονταν και πάλι στα κέντρα, τις πρωτεύουσες, έστω και με χαμένα τα βασικά στοιχεία διαβίωσης.

Ο αγώνας είναι μαζικός.

Οσον αφορά στην περίπτωση των Κούρδων στην Αθήνα, ασφαλώς είναι μια φιλάνθρωπη σκέψη να ζουν με στοιχειώδεις ευκολίες, υγιεινής και διαβίωσης όλοι μαζί σ' ένα ξενοδοχείο ή άλλο κατάλληλο διαμορφωμένο χώρο.

Ωστόσο, στη σκέψη μου επανέρχεται η έννοια του γκέτο.

Αυτό δεν υπονοεί τη διασπορά τους, αν πρόκειται βέβαια για προσωρινή εγκατάσταση μέχρι να ολοκληρωθεί η διαμόρφωση μιας πατρίδας, αλλά την γκετοποίηση ως υποκείμενης σε κατασταλτικούς μηχανισμούς ή πογκρόμ.

Πάντα υπήρχαν και παντού ρατσιστές.

Σε παλιά ντοκιμαντέρ για τους μετανάστες, στις αμέσως μετά το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο δεκαετίες, στη Γερμανία ή στο Βέλγιο, προβαλλόταν η ζωή τους σε καταυλισμούς που θύμιζαν γκέτο.

Η Γερμανία αντιμετώπιζε το δικό της οικιστικό πρόβλημα, εξαιτίας των βομβαρδισμών, οπότε η στέγαση των μεταναστών που θα την ανοικοδομούσαν και θα την έκαναν το σημερινό κραταιό κράτος της Ευρώπης, αντιμετωπίστηκε με τη δημιουργία γκέτο.

Με αυτό τον τρόπο θα ελέγχονταν κιόλας.

Εξαθλιωμένοι εργάτες με κατεστραμμένες τις δικές τους πατρίδες, με ανύπαρκτη οικονομική βάση, μ' ένα μέλλον που προβλεπόταν ότι θ' αργήσει εξαιτίας ακριβώς αυτών των ίδιων που είχαν επιφέρει όλα τα δεινά και που τώρα υπηρετούσαν κάτω από σκληρές συνθήκες, πιθανόν να συναποτελούσαν και μια απειλή. Μια εξέγερση εντός.

Η φυλετική, θρησκευτική ή άλλων συγγενικών ομάδων συμβίωση που καταλήγει σε στρατόπεδο συγκέντρωσης εμπεριέχει κινδύνους.

Ιωάννα ΚΑΡΑΤΖΑΦΕΡΗ

"ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΘΗΝΑ"
Με νέο "φέσι" κινδυνεύουν οι δημότες της Αθήνας

Η δημοτική αρχή δεν απαιτεί από την ιδιωτική "παρκοεταιρία" ολόκληρο το ποσό, που εισέπραξε από τα παράνομα πρόστιμα. Εχει δεσμευτεί όμως, να αποδώσει το σύνολο του προστίμου και όχι μόνον το ποσοστό που εισέπραξε ο δήμος

Τον κίνδυνο να πληρώσουν και άλλα σπασμένα οι δημότες της Αθήνας, από την άκυρη σύμβαση παραχώρησης της ηλεκτρονικά ελεγχόμενης στάθμευσης σε ιδιωτική εταιρία, με ευθύνη της ίδιας της δημοτικής αρχής, εντοπίζει ο επικεφαλής της"Συμπαράταξης" Λεων. Αυδής.Με επιστολή του προς τον πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου, εκφράζει την ανησυχία του για τους χειρισμούς της υπόθεσης και ζητά να ενημερωθεί έγκαιρα το ΔΣ για το ζήτημα αυτό, από τη Νομική Υπηρεσία του δήμου. Την ίδια στιγμή, η δημοτική αρχή ετοιμάζεται να ξαναθέσει σε λειτουργία τα παρκόμετρα, επιμένοντας στην κατάληψη χώρου στάθμευσης μετά αντιτίμου. Επιμένοντας, δηλαδή, να χαρατσώνει τους δημότες, νοικιάζοντάς τους δημόσιο χώρο.

Συγκεκριμένα, ο Λεων. Αυδής τονίζει στην επιστολή, πως η κήρυξη της ακυρότητας της σύμβασης εκχώρησης της ελεγχόμενης στάθμευσης, δημιούργησε δέσμη νομικών ζητημάτων. Πως ο Δήμος Αθηναίων άσκησε κατά της ανάδοχης εταιρίας ("Κοκκινάκης - Δήλος Κυκλοφοριακή") την από 1/7/98 αγωγή ενώπιον του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Αθηνών και δικάσιμος έχει οριστεί η 27/5/99, αλλά η αγωγή και το περιεχόμενό της δημιουργούν εύλογα ερωτηματικά.

Διευκρινίζει πως με την αγωγή ζητείται η απόδοση του ποσοστού των προστίμων για παράνομη στάθμευση που θα έπρεπε η ανάδοχος να καταβάλει στο Δήμο Αθηναίων, όχι όμως και το ποσοστό που κατά την (άκυρη) σύμβαση είχε δικαίωμα να παρακρατήσει η ανάδοχος. "Ο Δήμος όμως, συνεχίζει, έχει δεσμευτεί να αποδώσει στα πρόσωπα που κατέβαλαν τα παράνομα πρόστιμα, το σύνολο του προστίμου και όχι μόνον το ποσοστό που εισέπραξε ο δήμος. Ανακύπτει επομένως το ερώτημα αν ο δήμος αποδέχτηκε να υποστεί τη ζημία, από το ποσοστό του παράνομου προστίμου που κατά την άκυρη σύμβαση παρακράτησε η ανάδοχος, ή τι σκοπεύει να πράξει για να αποτρέψει τη ζημία αυτή."

Σημειώνει πως θα ήταν χρήσιμο να υπάρξει έγκαιρη ενημέρωση του Δημοτικού Συμβουλίου από τη Νομική Υπηρεσία του δήμου για τα δικαιώματα και για τις υποχρεώσεις του δήμου μετά την ακύρωση της σύμβασης, καθώς και για τη θεμελίωση της συγκεκριμένης αγωγής, κατά κύρια μεν βάση στη σύμβαση και στην αδικοπραξία, κατά την επικουρική δε βάση στις διατάξεις για τον αδικαιολόγητο πλουτισμό.

Πάντως, ο δήμαρχος Δ. Αβραμόπουλος, δήλωσε πρόσφατα ότι τα παρκόμετρα θα επανέλθουν σύντομα "υπό δημοτικό καθεστώς". Σε αυτό το πλαίσιο, πληροφορίες που είδαν το φως της δημοσιότητας αναφέρουν, ότι η δημοτική αρχή ετοιμάζεται να επαναθέσει σε λειτουργία το σύστημα της ηλεκτρονικά ελεγχόμενης στάθμευσης από το καλοκαίρι. Πως συγκοινωνιολόγοι του δήμου εκπονούν μελέτη σχετικά με το πού και πόσα παρκόμετρα θα τεθούν σε λειτουργία. Και πως η στάθμευση θα συνεχίσει να γίνεται μετά αντιτίμου.Να σημειωθεί πως από την προεκλογική περίοδο, ακόμα, η "Συμπαράταξη" είχε κάνει σαφή την αντίθεσή της με τη χρήση δημόσιων χώρων όπως οι χώροι στάθμευσης, για την αποκομιδή κέρδους από το δήμο ή ιδιώτες, στους οποίους είχε ανατεθεί η λειτουργία του εν λόγω συστήματος.

Χαρακτηριστικές ήταν δηλώσεις του Λεων. Αυδή, σύμφωνα με τις οποίες "κανένας δημόσιος χώρος δεν μπορεί να μετατρέπεται, ούτε μέσω ιδιώτη ούτε απ' το δήμο απευθείας, σε ενοικιαζόμενο χώρο στάθμευσης. Και οι δρόμοι είναι χώροι δημόσιοι. Αν ο δήμος έχει κάποιο οικόπεδο, μπορεί να το μετατρέψει σε επιχείρηση στάθμευσης. Οχι όμως και τους δημόσιους χώρους που προορίζονται για χρήση από το κοινό. ".Ο ίδιος είχε υπογραμμίσει πως το περιεχόμενο του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης, που εφαρμόζεται από τους κρατούντες, είναι αποκλειστικά εισπρακτικό και δεν μπορεί να λύσει το κυκλοφοριακό πρόβλημα.

Θ. Μπ.

Η δημοτική αρχή της Αθήνας δε διεκδικεί όλο το ποσό από τα πρόστιμα που εισέπραξε η παρκοεταιρία

Ο ιδιώτης απομακρύνθηκε. Το παρκάρισμα μετά αντιτίμου παραμένει



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ