ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 27 Φλεβάρη 1999
Σελ. /28
ΔΙΕΘΝΗ
ΙΝΔΟΝΗΣΙΑ
Ανεξέλεγκτη κρατική βία "ματώνει" την Αμπόν

ΤΖΑΚΑΡΤΑ.-

Πόσο ανεξέλεγκτη μπορεί να γίνει η κατάσταση στην ινδονησιακή πόλη Αμπόν; Κάθε 24ωρο που περνά στην επαρχία Μλούκου φαντάζει χειρότερο από το προηγούμενο, καθώς η ρίψη αληθινών πυρών από τις δυνάμεις ασφαλείας κατά όσων μουσουλμάνων ή χριστιανών λεηλατούν κτίρια αυξάνουν συνεχώς τον αριθμό των θυμάτων. Μέσα στις τελευταίες πέντε μέρες, οι νεκροί από τις σφαίρες των δυνάμεων ασφαλείας έχουν ξεπεράσει τους είκοσι, ενώ χιλιάδες έχουν εγκαταλείψει την πόλη, αναζητώντας καταφύγιο οπουδήποτε αλλού...

Και χτες, στρατιώτες άνοιξαν πυρ εναντίον ομάδων ατόμων που πυρπολούσαν σπίτια στην πόλη Αμπόν. Εως αργά χτες το απόγευμα δεν υπήρχαν πληροφορίες για τον αριθμό των θυμάτων. Ομως, την ίδια ώρα, σε ένα άλλο μέρος της ίδιας πόλης, περίπου 1.000 άτομα διαδήλωναν ειρηνικά έξω από το στρατηγείο των αστυνομικών δυνάμεων, διαμαρτυρόμενοι για τη ρίψη πυρών από τις δυνάμεις ασφαλείας κατά όσων παίρνουν μέρος σε επεισόδια.

Η διεθνής οργάνωση προάσπισης ανθρωπίνων δικαιωμάτων "Παρατηρητήριο Δικαιωμάτων" προειδοποίησε χτες ότι η βία στην Αμπόν θα μπορούσε όχι μόνο να αυξηθεί ακόμη περισσότερο, αλλά και να διχάσει τη χώρα ενόψει των γενικών εκλογών της 7ης Ιουνίου. "Η πόλωση ενδέχεται να επηρεάσει την προεκλογική εκστρατεία μέσω της διοχέτευσης πολιτικών αντιπαραθέσεων στις τοπικές κοινωνίες" αναφέρεται σε ανακοίνωση της οργάνωσης, η οποία έκανε έκκληση για την αποστολή βοήθειας προς τους πρόσφυγες που εγκαταλείπουν την Αμπόν. Τέλος, η ίδια οργάνωση αναρωτήθηκε για την "ικανότητα" των δυνάμεων ασφαλείας να σταματήσουν τις ταραχές χρησιμοποιώντας θανατηφόρα μέσα.

ΣΟΥΗΔΙΑ
Απεργία των εργαζομένων στις συγκοινωνίες

ΣΤΟΚΧΟΛΜΗ (του ανταποκριτή μας ΓΙΑΝΝΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΗ).-

Από την περασμένη Πέμπτη άρχισαν οι εργαζόμενοι στα λεωφορεία της σουηδικής πρωτεύουσας, απεργία διαρκείας, για την υπογραφή καινούριας συλλογικής σύμβασης εργασίας. Γύρω στους 16.000 οδηγούς λεωφορείων στα μέσα μαζικής μεταφοράς έχουν στήσει απεργιακές φρουρές μπροστά από τα γκαράζ.

Η απεργία αυτή ήρθε σαν αποτέλεσμα της πίεσης των εργαζομένων ενάντια στις ιδιωτικοποιήσεις, την εντατικοποίηση της δουλιάς και τη μείωση των πραγματικών μισθών. Η Ομοσπονδία των δημοτικών υπαλλήλων που έχει 900.000 μέλη και συγκεντρώνει την πλειοψηφία των εργαζομένων στα μέσα μαζικής μεταφοράς (πριν την ιδιωτικοποίηση, τα μέσα μαζικής μεταφοράς ανήκαν στους δήμους), προσπάθησε ως την τελευταία στιγμή να σταματήσει την απεργία, αλλά δεν τα κατάφερε. Το αγωνιστικό φρόνημα στους εργαζομένους είναι μεγάλο και ο κόσμος συμπαραστέκεται στον αγώνα τους. Τις επόμενες μέρες αναμένεται η Ομοσπονδία των εργαζομένων να κατεβάσει στην απεργία και τους οδηγούς του μετρό, καθώς και άλλες κατηγορίες εργαζομένων.

Η Ομοσπονδία ζητάει ανάμεσα στα άλλα και αύξηση μισθών 6,5% για τα επόμενα δύο χρόνια, καθώς μείωση της εντατικοποίησης με αύξηση των διαλειμμάτων. Αυτή η κατάσταση παρουσιάστηκε μετά την ιδιωτικοποίηση των μέσων μαζικής μεταφοράς. Οι ιδιωτικές εταιρίες προσπαθούν με "ευέλικτες" μορφές εργασίας και μείωση των εξόδων με απολύσεις και λειψή συντήρηση των μέσων μαζικής μεταφοράς να αυξήσουν τα κέρδη τους. Ετσι επέβαλαν, με τη σύμφωνη γνώμη των ρεφορμιστών, την αλλαγή του ωραρίου εργασίας. Οι εργαζόμενοι θα δούλευαν πιο πολύ όταν υπάρχει μεγαλύτερη ζήτηση και τούτο στο όνομα της εξυπηρέτησης των επιβατών. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να αντιδράσει ακόμα και η Κρατική Επιτροπή Υγιεινής στους χώρους δουλιάς - που δε συνηθίζει να κάνει κάτι τέτοιο - αφού απειλείται σε τελική ανάλυση η ασφάλεια των επιβατών.

Καινούρια αντεργατικά μέτρα

Η σοσιαλδημοκρατική κυβέρνηση εδώ και μερικούς μήνες είχε αναθέσει σε έναν "ειδικό" να μελετήσει και να φέρει προτάσεις στην κυβέρνηση για το ζήτημα των απεργιών. Οι απεργίες βέβαια στη Σουηδία είναι πολύ λίγες, μιας και τα ρεφορμιστικά συνδικάτα προτιμούν το "διάλογο" και συνειδητά απορρίπτουν κάθε μορφή ταξικής πάλης. Η κυβέρνηση όμως ξέρει ότι η πολιτική της θα φέρει αντιδράσεις και γι' αυτό προετοιμάζεται για κάθε ενδεχόμενο.

Η πρόταση που μελετάει τώρα η κυβέρνηση ουσιαστικά απαγορεύει το δικαίωμα της απεργίας, αφού δίνει τεράστιες δυνατότητες στους εργοδότες και στα διαιτητικά δικαστήρια να σταματάνε οποιαδήποτε απεργία, στο όνομα της ανάπτυξης της χώρας... Παράλληλα, εντείνονται οι προσπάθειες να υπογραφεί ένα σύμφωνο συνεργασίας και απασχόλησης μεταξύ εργοδοτών και συνδικάτων για "την οικονομική ανάπτυξη της χώρας", ενώ προωθούνται και τα τοπικά σύμφωνα απασχόλησης. Οι ρεφορμιστικές ηγεσίες των συνδικάτων δίνουν "γην και ύδωρ" στους καπιταλιστές, ενώ σοβαρές αντιδράσεις υπάρχουν από τη βάση των εργαζομένων και κύρια τα πρωτοβάθμια σωματεία.

ΡΟΥΜΑΝΙΑ
Νέο πακέτο μέτρων "προστάζει" το ΔΝΤ

ΒΟΥΚΟΥΡΕΣΤΙ.-

Αν η οικονομική κατάσταση βρίσκεται στα πρόθυρα του χάους και η εξαθλίωση των εργαζομένων είναι η μόνη πραγματικότητα, αυτό δεν πτοεί τους ιθύνοντες, αφού το μόνο που βλέπουν είναι η επίτευξη των οικονομικών δεικτών... ώστε να μπορέσει η Ρουμανία να μεταλλαχτεί επιτυχώς σε "οικονομία της αγοράς" και με αυτό τον τρόπο να γίνει αποδεκτή στις αγκάλες της Δυτικής Ευρώπης, καθώς και να μπορέσει να εξασφαλίσει το νέο δάνειο από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.

Δεν εξηγείται αλλιώς η έκκληση που απήυθυνε ο Πρόεδρος Ράντου Βασίλε προς τους Ρουμάνους να αποδεχτούν για τη νέα χρονιά το νέο πακέτο οικονομικών μέτρων, ένα πρόγραμμα σκληρής λιτότητας, ένα πρόγραμμα πλήρως εναρμονισμένο με τις επιταγές και τους όρους του ΔΝΤ, προκειμένου να καταβάλει το δάνειο που έχει υποσχεθεί ότι θα λάβει η Ρουμανία το Απρίλη - για την πληρωμή 2,2 δισ. εκατομμυρίων δολαρίων σε εξωτερικά χρέη προς τους ξένους δανειοδότες - αλλά και την υπογραφή μιας νέας συμφωνίας μεταξύ τους τον Ιούνιο. Το πακέτο μέτρων περιλαμβάνει ακόμα τις μεταρρυθμίσεις στην κρατική Τράπεζα Εξωτερικού Εμπορίου ώστε να "εξυγιανθεί" και να επιβιώσει μετά τη συσσώρευση των "κακών δανείων". Επίσης αθρόες ιδιωτικοποιήσεις μεγάλων κρατικών βιομηχανιών και οργανισμών και εξασθένηση του ρόλου στη χρηματιστηριακή αγορά της Κεντρικής Τράπεζας που ανήκει φυσικά στο ρουμανικό κράτος. Με όλα αυτά τα μέτρα και με τη βοήθεια των ξένων δανειοδοτών ο Β. Ράντου υποσχέθηκε καλύτερες μέρες για το 2000!!!

Τώρα πόσο καλύτερες μπορεί να είναι οι μέρες που θα έρθουν μετά το 2000 είναι αρκούντως αμφισβητήσιμο και μετά το νέο αυτό πακέτο μέτρων, όταν ο μηνιαίος μισθός είναι τώρα 100 δολάρια, ποσό που κρίνεται μηδαμινό και υπολείπεται αρκετά ώστε να ικανοποιήσει ακόμα και τις βασικές ανάγκες, ενώ το επίπεδο ζωής από το 1996 - που άρχισαν οι μεταρρυθμίσεις στην οικονομία - έχει στην κυριολεξία "βουλιάξει", αφήνοντας στην απόλυτη φτώχεια την πλειονότητα του πληθυσμού.

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΥΡΩΠΗ
Αγωνιώδεις επιχειρήσεις διάσωσης

ΒΙΕΝΝΗ.-

Μάχη με το χρόνο και το χιόνι κάνουν τα σωστικά συνεργεία με τη βοήθεια σαράντα δύο ελικοπτέρων από τέσσερις χώρες για να μπορέσουν να βρουν τους αγνοούμενους που είναι ακόμα εγκλωβισμένοι, αλλά και για να μεταφέρουν τους χιλιάδες αποκλεισμένους στα χιονοδρομικά κέντρα στην κοιλάδα Πατσνάουν στις Αυστριακές Αλπεις. Οι φόβοι ελλοχεύουν, καθώς ο κίνδυνος για νέες κατολισθήσεις και χιονοστιβάδες είναι μεγάλος, ειδικά με τη θερμοκρασία να ανεβαίνει από χτες. Μέχρι στιγμής έχουν βρεθεί 37 πτώματα κυρίως Αυστριακών, Γερμανών, Δανών και Ολλανδών τουριστών, ενώ ακόμα ένας άνθρωπος αγνοείται με ελάχιστες ελπίδες να ανευρεθεί ζωντανός. Ελικόπτερα από την Αυστρία, τη Γερμανία, την Ελβετία και τις ΗΠΑ επανέλαβαν χτες τις προσπάθειες για τη μεταφορά πάνω από 8.000 τουριστών και κατοίκων από την κοιλάδα του Τυρόλου.

Δυστύχημα στη Στοκχόλμη με θύματα παιδιά

ΣΤΟΚΧΟΛΜΗ.-

Τουλάχιστον εφτά άνθρωποι, μεταξύ των οποίων πέντε παιδιά ηλικίας από 10 έως 12 ετών και δύο ενήλικες έχασαν κατά τραγικό τρόπο τη ζωή τους, όταν το σχολικό λεωφορείο στο οποίο επέβαιναν συγκρούστηκε μετωπικά με βυτιοφόρο στη δυτική Σουηδία. Δύο ακόμα παιδιά που επίσης βρίσκονταν στο λεωφορείο ήταν παγιδευμένα κάτω από τα συντρίμμια και οι αρχές φοβούνταν ότι ήταν μάλλον απίθανο να βρίσκονται στη ζωή.

"Το σχολικό λεωφορείο σφηνώθηκε κάτω από το βυτιοφόρο, το οποίο έχει τυλιχτεί στις φλόγες", δήλωσε ο εκπρόσωπος της αστυνομίας Γκόραν Γκιούναρσον και επιβεβαίωσε ότι "οι περισσότεροι από αυτούς που επέβαιναν στο μικρό λεωφορείο είναι νεκροί". Τα αίτια του δυστυχήματος παραμένουν μέχρι στιγμής άγνωστα, αλλά οι δρόμοι της Σουηδίας αυτή την εποχή είναι συνήθως καλυμμένοι με ολισθηρό στρώμα πάγου. Το δυστύχημα συνέβη στα περίχωρα της κωμόπολης Βίλινγκσμπεργκ σε απόσταση 150 περίπου χιλιομέτρων δυτικά της Στοκχόλμης.

ΙΡΑΝ
Μεγάλη η συμμετοχή στις πρώτες δημοτικές εκλογές

ΤΕΧΕΡΑΝΗ.-

Ξεπέρασε κάθε προσδοκία, όπως μεταδίδουν τα μεγάλα ειδησεογραφικά πρακτορεία, η συμμετοχή των Ιρανών ψηφοφόρων στις χτεσινές δημοτικές εκλογές, τις πρώτες των τελευταίων είκοσι χρόνων.

Από νωρίς χτες το πρωί μεγάλες ουρές ψηφοφόρων σχηματίζονταν έξω από τα περισσότερα από 50.000 εκλογικά τμήματα της χώρας ενώ, σύμφωνα με το επίσημο ιρανικό ειδησεογραφικό πρακτορείο IRNA, σε αρκετές πόλεις, όπως Τεχεράνη, Ισφαχάν, Μασχάντ, Ουρουμιγιέχ, δόθηκε παράταση ορισμένων ωρών, προκειμένου να προλάβουν να ψηφίσουν όλοι οι ενδιαφερόμενοι. Οι πρώτες εκτιμήσεις τόσο Ιρανών κυβερνητικών αξιωματούχων, που θέλησαν να κρατήσουν την ανωνυμία τους, όσο και πολιτικών αναλυτών συγκλίνουν στο ότι η συντριπτική πλειοψηφία των Ιρανών ψηφοφόρων, παρά τα συχνά επεισόδια βίας και το τεταμένο κλίμα, προσήλθε στις κάλπες για να στηρίξει, κυρίως, τους υποψηφίους του "μετριοπαθούς" Προέδρου Μοχάμεντ Κχαταμί.

Υπενθυμίζεται ότι το εκλογικό σώμα στο Ιράν φτάνει τα 40 εκατομμύρια ψηφοφόρους, καθώς δικαίωμα ψήφου έχουν όλοι οι Ιρανοί πολίτες άνω των 15 ετών. Οι 300.000 υποψήφιοι, ανάμεσα στους οποίους και 5.000 γυναίκες, διεκδικούν 200.000 θέσεις στα τοπικά και κοινοτικά συμβούλια. Τα πρώτα αποτελέσματα θα αρχίσουν να δημοσιοποιούνται από σήμερα το μεσημέρι, ενώ, όπως ανακοίνωσε ο Ιρανός υπουργός Εσωτερικών Αμπντολβαχέντ Μουσαβί - Λαρί, τα επίσημα ολοκληρωμένα αποτελέσματα θα γνωστοποιηθούν την επόμενη βδομάδα.

Οπως - όπως φεύγουν οι πρόσφυγες από την Αμπόν



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ