ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 24 Ιούνη 1999
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΕΝΙΑΙΟ ΛΥΚΕΙΟ
Επιλεκτικός και ταξικός ο χαρακτήρας του

Ερώτηση βουλευτών του ΚΚΕ, στην οποία παρατίθενται συγκλονιστικά στοιχεία για τα πρώτα αποτελέσματα της εκπαιδευτικής "μεταρρύθμισης"

Τον επιλεκτικό και ταξικό χαρακτήρα του Ενιαίου Λυκείου, τη σταδιακή "αποψίλωση" του μαθητικού πληθυσμού στο λύκειο, καθώς επίσης και τον υποβιβασμό του δημόσιου σχολείου έναντι της ιδιωτικής "πρωτοβουλίας", επισημαίνουν σε Ερώτηση που κατέθεσαν στη Βουλή οι βουλευτές του ΚΚΕ Αποστόλης Τασούλας, Αχιλλέας Κανταρτζής, Σταύρος Παναγιώτου και Μπάμπης Αγγουράκης.

Απευθυνόμενοι προς τον υπουργό Παιδείας, ο κομμουνιστές βουλευτές τονίζουν ότι "το ΚΚΕ είχε από την αρχή επισημάνει ότι ο Ν. 2525/97 εξυπηρετεί τη σταδιακή αποψίλωση του μαθητικού πληθυσμού από το Λύκειο, που παγιώνεται σαν ξεχωριστή βαθμίδα από τη βασική - υποχρεωτική εκπαίδευση, προσανατολισμένη αυστηρά σε όσους θα καταφέρουν να εισαχθούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Αυτός ο ελιτίστικος χαρακτήρας του Λυκείου αποκαλύπτεται ήδη με την πρώτη χρονιά εφαρμογής του νόμου, καθώς μόλις 90.000 μαθητές φοίτησαν στη Β Λυκείου,ανεξάρτητα από το πόσοι τελικά θα προαχθούν. Ηδη δηλαδή ένα μεγάλο μέρος, γύρω στους 30.000,από τους 121.805 περσινούς μαθητές της Α Λυκείου (σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Παιδείας για τη σχολική χρονιά 1997-98) αποθαρρημένοι δε συνέχισαν τις σπουδές τους στο Ενιαίο Λύκειο", επισημαίνουν οι βουλευτές.

Αναφερόμενοι στον "επιλεκτικό - ταξικό" χαρακτήρα του Λυκείου, υπογραμμίζουν ότι "υπηρετεί ανάμεσα στα άλλα μέτρα και την κατάργηση του θεσμού των ανεξεταστέων, θεσμός που παραμένει φέτος κατ' εξαίρεση μόνο στη Β Τάξη του Ενιαίου Λυκείου. Η εικόνα που σχηματίζεται ήδη από τις προαγωγικές εξετάσεις της Α Λυκείου είναι αποκαλυπτική. Συγκριτικά με πέρσι περισσότεροι μαθητές δε θα καταφέρουν απ' ό,τι φαίνεται να προαχθούν, καθώς δε δίνεται η δυνατότητα να επανεξεταστούν και να βελτιώσουν το βαθμό τους, για να συγκεντρώσουν τον απαραίτητο γενικό μέσο όρο προαγωγής.Αλλά επίσης μια σημαντική μερίδα μαθητών που θα προαχθούν συμπληρώνοντας το γενικό μέσο όρο, παρά το ότι δεν καταφέρνουν να εξασφαλίσουν τη βάση σε μια σειρά σημαντικά μαθήματα (γλώσσα, μαθηματικά, φυσική, κλπ.), θα μεταφερθούν απροετοίμαστοι στην επόμενη τάξη ή θα παραιτηθούν από κάθε προσπάθεια".

Υπολειτουργία του δημόσιου σχολείου

Για αφόρητη κατάσταση στο χώρο της δημόσιας εκπαίδευσης και για υπολειτουργία των δημόσιων σχολείων κάνουν λόγο στην Ερώτηση οι βουλευτές του ΚΚΕ, επισημαίνοντας: "Η κατάσταση αυτή γίνεται αφόρητη για τα παιδιά του λαού μας που φοιτούν στα δημόσια σχολεία, καθώς το πρόγραμμα εφαρμόζεται σε συνθήκες απαξίωσης των εκπαιδευτικών και των μαθητών τους. Κινδυνεύει να γίνει καθεστώς η υπολειτουργία των σχολείων ως το Δεκέμβρη και φοβόμαστε ότι θα επαναληφθούν και ορισμένα ιδιαίτερα αρνητικά φαινόμενα, καθώς "τα νέα βιβλία" προγραμματίζεται να τα προμηθευτούν οι καθηγητές το Σεπτέμβρη και χωρίς ουσιαστική προετοιμασία, να τα διδάξουν αυτομάτως, ή να καταφύγουν στην "ιδιωτική πρωτοβουλία" για να ενημερωθούν και να αγοράσουν φωτοτυπημένα υλικά για τη διδασκαλία. Είναι απορίας άξιον πώς οι μεγαλοϊδιοκτήτες των ιδιωτικών σχολείων και φροντιστηρίων προμηθεύονται πριν από τα κρατικά εκπαιδευτήρια όλες τις πληροφορίες και το υλικό για το αναλυτικό πρόγραμμα του Ενιαίου Λυκείου,αναλαμβάνοντας ουσιαστικά να το εκλαϊκεύσουν στους μαθητές, γονείς, ακόμα και εκπαιδευτικούς του δημόσιου, δημιουργώντας βάσιμα την εντύπωση ότι οι ιδιώτες κερδοσκόποι είναι οι αυθεντικοί εκπρόσωποι του εκπαιδευτικού συστήματος".

Θρασύτατες απαιτήσεις

Οπως τονίζουν οι κομμουνιστές βουλευτές, "αυτές οι συνθήκες υποβιβασμού του ρόλου του δημόσιου σχολείου, κατά την άποψή μας συνειδητού και σκόπιμου, είναι η καλύτερη διαφήμιση "της ιδιωτικής πρωτοβουλίας".Μας ανησυχούν ιδιαίτερα τα φαινόμενα που αναπτύσσονται στο χώρο των ιδιωτικών σχολείων, με την επέκταση σχολείων στις περιφέρειες της χώρας μας και την προνομιακή μεταχείριση μιας ελίτ μαθητών "ξένων σχολείων", που μπορούν να αποκτήσουν Απολυτήριο ισοδύναμο με αυτό του Ενιαίου Λυκείου, χωρίς να υποστούν την ψυχοφθόρα διαδικασία του εξεταστικού μαραθώνιου, στον οποίο υποχρεούνται να συμμετέχουν οι μαθητές των δημόσιων σχολείων (βλ. έκδοση του υπουργείου Παιδείας "Ενιαίο Λύκειο: νομοθετικό πλαίσιο", σελ. 70).

Ιδιαίτερα επεκτατικές μονοπωλιακές βλέψεις φαίνονται να έχουν οι μεγαλοφροντιστές, που διεκδικούν ανοιχτά χώρο σε βάρος της δημόσιας εκπαίδευσης, επιδιώκοντας να αναλάβουν την "ενισχυτική διδασκαλία", να υποκαταστήσουν τη "μεταγυμνασιακή επαγγελματική εκπαίδευση" κλπ. Συνολικά ο ιδιωτικός τομέας εκπαίδευσης - παραπαιδείας, περιλαμβανομένης και της επαγγελματικής κατάρτισης των ΙΕΚ, ένας τομέας που λειτουργεί κερδοσκοπώντας από την αγωνία και τα ανεκπλήρωτα όνειρα γονιών και μαθητών, απαιτεί θρασύτατα ακόμη και τη χρηματοδότησή του από τα πενιχρά κονδύλια των δημόσιων δαπανών για την παιδεία",υπογραμμίζουν οι βουλευτές του ΚΚΕ.

Ερωτάται ο υπουργός

Οι Απ. Τασούλας, Αχ. Κανταρτζής, Στ. Παναγιώτου και Μπ. Αγγουράκης ρωτούν τον υπουργό Παιδείας:

  • Θα επιμείνει στην κατάργηση του θεσμού των ανεξεταστέων και στο φιλτράρισμα των μαθητών από τάξη σε τάξη, και γενικότερα στην αποθάρρυνση της μεγάλης μάζας των μαθητών από τη συνέχιση των σπουδών τους;
  • Θα προχωρήσει η κατεύθυνση της σύμπτυξης τάξεων και Λυκείων, που δόθηκε με σχετικές εγκυκλίους του υπουργείου Παιδείας στην αρχή και το τέλος της χρονιάς, είτε για τη μεγιστοποίηση του αριθμού μαθητών ανά τάξη (έως 35 μαθητές στις τάξεις του Λυκείου!) είτε για την αμφίβολη διατήρηση πολλών σημερινών Ενιαίων Λυκείων Τεχνολογικής Κατεύθυνσης;
  • Τι μέτρα έχει πάρει το υπουργείο, σχετικά με την έγκαιρη κάλυψη των κενών θέσεων σε εκπαιδευτικούς, την προετοιμασία τους, ιδιαίτερα για τη διδασκαλία νέων μαθημάτων και βιβλίων, και γενικότερα μέτρα υποδομής, έτσι ώστε οι καθηγητές και μαθητές των δημόσιων σχολείων να ξεκινήσουν τη νέα χρονιά το Σεπτέμβρη του '99 κι όχι το 2000;
  • Ποια είναι η θέση της κυβέρνησης για την επέκταση της ιδιωτικής παραπαιδείας - εκπαίδευσης - κατάρτισης και πώς τοποθετείται απέναντι στα αιτήματα της Ομοσπονδίας Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος, Συνδέσμου Ιδρυτών Ελληνικών Ιδιοκτητών Εκπαιδευτηρίων, της Πανελλήνιας Ενωσης Ιδιοκτητών ΙΕΚ, της Πανελλήνιας Ενωσης Ιδιωτικών ΤΕΕ κι άλλων ενώσεων που προσανατολίζονται στη δημιουργία Ενιαίου Φορέα Ιδιωτικής Εκπαίδευσης;
25Ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΝΕ - "ΟΔΗΓΗΤΗ"
Εκδηλώσεις ενάντια στον ιμπεριαλισμό

Με ενθουσιασμό στο ρυθμό του 25ου Φεστιβάλ έχει μπει η δράση όλων των οργανώσεων της ΚΝΕ. Σε κάθε γειτονιά, χώρο δουλιάς και μόρφωσης, στην Αθήνα και σ' όλη την Ελλάδα, οι ΚΝίτες και οι ΚΝίτισσες, προετοιμάζουν και στήνουν τις εκδηλώσεις του. Πρώτος μεγάλος σταθμός στο φετινό ταξίδι του Φεστιβάλ θα είναι το μεγάλο αντιιμπεριαλιστικό μπλόκο που θα στηθεί στις 10 και 11 Ιούλη, στο Λιτόχωρο, στους Ευζώνους και στη Θεσσαλονίκη. Για την επιτυχία αυτής της πανελλαδικής, αντιιμπεριαλιστικής κινητοποίησης, τα μέλη της Οργάνωσης απευθύνονται πλατιά στους νέους, τους καλούν να συμμετάσχουν στο νεανικό μπλόκο της ειρήνης, να δώσουν δυναμική συνέχεια στο αντιπολεμικό - αντιιμπεριαλιστικό κίνημα, που έδωσε ηχηρή απάντηση στο έγκλημα του ΝΑΤΟ και της ΕΕ στα Βαλκάνια.

Στην ειρήνη και την πάλη ενάντια στον ιμπεριαλισμό είναι αφιερωμένες και οι προφεστιβαλικές εκδηλώσεις, που ήδη ξεκίνησαν και θα πυκνώσουν τις επόμενες μέρες, φτάνοντας ακόμα πιο πλατιά στη νεολαία σε όλη τη χώρα, με τις θέσεις και την πολιτική του ΚΚΕ. Οι προφεστιβαλικές εκδηλώσεις που θα γίνουν αυτές τις μέρες είναι:

Σήμερα Πέμπτη:

  • Στις 8.30 μ.μ.,στην κεντρική πλατεία της Ηλιούπολης,όπου θα μιλήσει ο Θοδωρής Λιάπης,γραμματέας της ΤΟ Νοτιοανατολικών Συνοικιών και μέλος του ΣΠ Αθήνας της ΚΝΕ, και θα περιλαμβάνει πλούσιο μουσικό πρόγραμμα.

Αύριο Παρασκευή 25/6:

  • Στα Προσφυγικά της Πάτρας,στις 8 μ.μ.,με ομιλία του Θέμη Γκιώνη,μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ, και συναυλία από ερασιτεχνικά συγκροτήματα.
  • Στον Πειραιά,στην Πλατεία Δωδεκανήσου στα Καμίνια,στις 8 μ.μ. Το Σάββατο 26/6:
  • Στον Αγ. Παντελεήμονα στην Αχαρνών, στις 8 μ.μ.

Την Τρίτη 29/6:

  • Στην πλατεία Αγ. Ελεούσας, της Αγ. Βαρβάρας,στις 8.30 μ.μ.,με ομιλητή τον Βασίλη Παντελάρο,μέλος του Γραφείου Αθήνας της ΚΝΕ.
68Η ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΔΟΕ
Καταδίκη στα "πεπραγμένα" του ΔΣ

Εκλογικά "μαγειρέματα", προσπάθεια αλλαγής των συσχετισμών δυνάμεων με τεχνάσματα, αλλά και έντονη καταδίκη των πεπραγμένων - "έκθεσης απραξίας" - του απερχόμενου Διοικητικού Συμβουλίου της ΔΟΕ από τους αντιπροσώπους, ήταν μερικά από τα χαρακτηριστικά της δεύτερης μέρας των εργασιών της 68ης Γενικής Συνέλευσης της ΔΟΕ,αφιερωμένης στην κριτική πεπραγμένων, στη δευτερολογία του προέδρου του ΔΣ της ΔΟΕ, στην ψηφοφορία για τα διοικητικά και οικονομικά πεπραγμένα και στη συζήτηση θεμάτων Ημερήσιας Διάταξης.

Από τη συντριπτική πλειοψηφία των αντιπροσώπων, μεταφέρθηκε η καταδίκη των πεπραγμένων του ΔΣ της ΔΟΕ την προηγούμενη διετία, που ουσιαστικά δεν ήταν πεπραγμένα αλλά μια έκθεση απραξίας του ΔΣ, όπως σχολίαζαν οι αντιπρόσωποι. Από την άλλη και ενόψει της κατάθεσης των ψηφοδελτίων, έγιναν κάποιες κινήσεις νόθευσης των συσχετισμών, με χαρακτηριστικό παράδειγμα ομάδες αντιπροσώπων να διαπραγματεύονται την κάθοδό τους με την παράταξη της ΠΑΣΚ αλλά και με μικρότερες παρατάξεις, με εκλογικά ανταλλάγματα. Από την ΠΑΣΚ όμως μερικοί αντιπρόσωποί της εξέφρασαν την απροθυμία τους να ψηφίσουν τα πεπραγμένα του ΔΣ.

Η ΔΑΚΕ από τη μεριά της επικεντρώθηκε σε μια ανέξοδη κριτική των πεπραγμένων, αφήνοντας στην άκρη τη δική της απραξία και ευθύνη για όσα έγιναν την προηγούμενη διετία. Χαρακτηριστικό είναι ότι αντιπρόσωποι της ΔΑΚΕ - ενώ η ΝΔ έχει θέση για κατάργηση της επετηρίδας -εκτόξευαν λαϊκίστικες κορόνες για την υπεράσπισή της.

Οσο για τη στάση που κρατά η "Πρωτοβουλία" (ΣΥΝ) στη ΓΣ της ΔΟΕ, η οποία τα δύο προηγούμενα χρόνια ταυτίστηκε με την ΠΑΣΚ και την κυβέρνηση, τώρα μέσα στη ΓΣ έγινε ξαφνικά "ταξική", "αντικυβερνητική" και με ανακοίνωσή της καλεί σε συνεργασία τις αριστερές δυνάμεις. Σχετικά με αυτή τη στάση της "Πρωτοβουλίας", η ΔΕΕ σε ανακοίνωσή της σχολιάζει: "τώρα που οι ψήφοι της δεν αρκούν για να εκλέξει μέλος της στο νέο ΔΣ της ΔΟΕ και προκειμένου να διασωθεί, εκλιπαρεί να γίνει λαθρεπιβάτης της Αριστεράς φορώντας ακόμα και ταξικό μανδύα (!) (ταξικό, λέξη ξύλινη και αποδιοπομπαία για τον ΣΥΝ). Ο σκοπός όμως αγιάζει τα μέσα για τον εκσυγχρονισμένο ΣΥΝ. Μόνο που η πρόταση αυτή του ΣΥΝ δύσκολα θα βρει αποδέκτες στην Αριστερά. Θα βρει μόνο ανάμεσα σε αυτούς που διέπονται από τις "αξίες" και τις "αρχές" του ΣΥΝ. Ετσι αυτή η πρόταση του ΣΥΝ θα μείνει απλά ως άλλοθι της συμφωνημένης συναλλαγής και πριμοδότησής του από την ΠΑΣΚ".

Από την πλευρά της η "Δημοσιοϋπαλληλική Ενότητα Εκπαιδευτικών" φανερά ενισχυμένη από τις τελευταίες εκλογές τόσο σε ψήφους όσο και σε αντιπροσώπους, κάλεσε τους συνέδρους, ανεξάρτητα σε ποια παράταξη ανήκουν, να ενισχύσουν τον ταξικό πόλο στο συνδικαλιστικό κίνημα, δηλαδή τη ΔΕΕ, για να μπορέσει η νέα διοίκηση χωρίς τεχνητές ή πραγματικές πλειοψηφίες να χαράξει για την επόμενη διετία μια αγωνιστική πορεία, με στόχο την ανατροπή της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής όπως αυτή εκφράζεται μέσα από τον νόμο 2525/97 και τις κατευθύνσεις της ΕΕ που πιστά υλοποιεί η ελληνική κυβέρνηση.

Τα θέματα των Νέων Ελληνικών

Στα Αρχαία Ελληνικά εξετάζονται σήμερα οι μαθητές της Β λυκείου σε όλη τη χώρα, διανύοντας την ένατη μέρα των πανελλαδικών εξετάσεων. Χτες, οι μαθητές εξετάστηκαν στα Νέα Ελληνικά (Γλώσσα - Εκθεση) και σύμφωνα με φιλολόγους αντιμετώπισαν δυσκολίες με το κείμενο που τους δόθηκε, το οποίο, αν και αφορούσε τα ΜΜΕ - ένα αντικείμενο που είχαν διδαχθεί - περιλάμβανε πολλές έννοιες. Ετσι, πολλοί ήταν οι μαθητές που αναζήτησαν την απαραίτητη βαθμολογία στις υπόλοιπες ασκήσεις.

Τα θέματα

Τα χτεσινά θέματα των εξετάσεων έχουν ως εξής:

ΚΕΙΜΕΝΟ: Ο homo sapiens γίνεται homo videns, ο "άνθρωπος που γνωρίζει" μετατρέπεται σε "άνθρωπο που βλέπει" και η τηλεόραση γίνεται το "ρέκβιεμ της σκέψης".

Το τελευταίο βιβλίο του Ιταλού πολιτειολόγου και συνταγματολόγου Τζοβάνι Σαρτόρι είναι ένας λίβελος κατά της τηλεόρασης και συγκεκριμένα κατά της ενημέρωσης μέσω της εικόνας που αυτή προσφέρει. Η ενημέρωση του είδους αυτού, υποστηρίζει στο βιβλίο του "Homo videns" ("Ο άνθρωπος που βλέπει"), διαφθείρει τη δημοκρατία, χειραγωγεί την κοινή γνώμη, προσδιορίζει την ηγετική τάξη, δημιουργεί τον "βίντεο - ηγέτη", αφαιρεί τη σημασία των κομμάτων και θεσμών, μειώνει το επίπεδο της κριτικής σκέψης των πολιτών. Και όταν η αλλαγή από τον homo sapiens στον homo videns ολοκληρωθεί, τα βιβλία και η σκέψη με ιδέες και έννοιες θα αχρηστευθούν και η κυριαρχία των εικόνων θα οδηγήσει το ανθρώπινο είδος στην πνευματική ατροφία της "ηλεκτρονικής μοναξιάς".

Ο Σαρτόρι καταστροφολογεί εσκεμμένα στο βιβλίο του για να προκαλέσει πολεμική. Η βασική υπόθεσή του, "να βλέπεις δε σημαίνει και να καταλαβαίνεις", και η θέση του, ότι "οι τηλε - άνθρωποι θα είναι αιώνια βιντεο - μωρά" εφόσον η κυριαρχία της εικόνας θα αντικαταστήσει την κυριαρχία του λόγου και της γλώσσας, μπορεί κάλλιστα να αμφισβητηθεί - από καταβολής τηλεοράσεως διανοούμενοι προειδοποιούν για τις "κοσμογονικές" αλλαγές που θα επιφέρει στον άνθρωπο - ή και να επικριθεί ως ελιτίστικη άποψη για τον πολιτισμό. Αλλά το μεγάλο θέμα που θίγει ο Ιταλός συνταγματολόγος είναι οι συνέπειες της "βιντεο - ενημέρωσης" για τη δημοκρατία.

Ο Σαρτόρι αρνείται τη θέση ότι, επειδή η τηλεόραση μεταφέρει σε εκατομμύρια σπίτια ένα τεράστιο όγκο ειδήσεων, κάνει τον κόσμο ένα τεράστιο "χωριό". Η τηλεόραση, υποστηρίζει, βάζει τον κόσμο να βλέπει ό,τι εκείνη θέλει, χειραγωγεί με τη μεγαλύτερη ευκολία, μετατρέπει τα πάντα σε θέαμα, προσδίδει στην πολιτική συγκινησιακή διάσταση και στην πραγματικότητα προσφέρει λιγότερη ενημέρωση από οποιοδήποτε άλλο μέσο, τη "βιντεο - ενημέρωση", η οποία φτωχαίνει την είδηση και δεν επιτρέπει την κατανόηση. Το αποτέλεσμα είναι, αφ' ενός ένας φαύλος κύκλος ανάμεσα στις σφυγμομετρήσεις της κοινής γνώμης και τη "βιντεο - εξουσία" (η TV ενημερώνει λίγο και άσχημα για ένα θέμα, ο πολίτης ερωτάται από τα ινστιτούτα δημοσκοπήσεων και απαντάει για πράγματα για τα οποία "γνωρίζει" λίγα ή τίποτε, οι πολιτικοί προσανατολίζονται βάσει των απαντήσεων αυτών) και αφ' ετέρου ο "βιντεο - ηγέτης", ο πολιτικός που δε δίνει μηνύματα, αλλά "αντιπροσωπεύει" το μήνυμα. Ο Σαρτόρι παραδέχεται ότι δεν έχει συνταγές, θεωρεί ωστόσο σημαντικό να καταλάβει κανείς ότι η "βιντεο - ενημέρωση" δεν έχει σχέση με τη δημοκρατία και ότι μπορεί να κάνει τις χώρες "να οδηγηθούν από οδηγούς χωρίς δίπλωμα". (κείμενο από εφημερίδα).

Λεξιλόγιο

λίβελος: δυσφημιστικό ή υβριστικό δημοσίευμα.

ελιτίστικη άποψη: αυτή που διατυπώνεται από τους εκλεκτούς μιας ομάδας ή κοινωνίας.

ρέκβιεμ της σκέψης: νέκρωση της σκέψης.

Α. Να γράψετε στο τετράδιό σας την περίληψη του κειμένου σε 80 - 100 λέξεις το πολύ, χωρίς δικά σας σχόλια.

(Μονάδες 25)

Β.1. Αφού διαβάσετε προσεκτικά το κείμενο που σας δόθηκε, να χαρακτηρίσετε στο τετράδιό σας τις προτάσεις που ακολουθούν με την ένδειξη "Σωστό" ή "Λάθος".Να γράψετε την ένδειξη δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί στην κάθε πρόταση.

Ο Σαρτόρι:

α) είναι αισιόδοξος για το ρόλο της τηλεόρασης.

β) υποστηρίζει ότι οι δημοσκοπήσεις προσανατολίζουν το λόγο των πολιτικών.

γ) προτείνει λύσεις που διασφαλίζουν τη δημοκρατία.

δ) πιστεύει ότι η κυριαρχία της εικόνας αποδυναμώνει την κριτική σκέψη.(Μονάδες 6)

Β.2. Να γράψετε στο τετράδιό σας τρεις διαφορετικούς τίτλους για να αποδώσετε την είδηση που περιέχει το κείμενο:

α) χωρίς σχόλιο

β) με σχόλιο επιδοκιμαστικό

γ) με σχόλιο επικριτικό

(Μονάδες 3)

Β.3. Να εντοπίσετε και να αντιγράψετε στο τετράδιό σας ένα σημείο του κειμένου που αποτελεί σχόλιο.

(Μονάδες 3)

Β.4. Ογκος, συνταγή: Να γράψετε στο τετράδιό σας τέσσερις (4) προτάσεις, στις οποίες να χρησιμοποιήσετε τις λέξεις που σας δίνονται, μία φορά με τη μεταφορική και μία με την κυριολεκτική τους σημασία.

(Μονάδες 4)

Β.5. Να γράψετε στο τετράδιό σας ένα συνώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις:

επικρίνομαι, συνέπειες, αντιπροσωπεύω

(Μονάδες 3)

Β.6. "Η ενημέρωση του είδους αυτού διαφθείρει τη δημοκρατία, χειραγωγεί την κοινή γνώμη, προσδιορίζει την ηγετική τάξη, δημιουργεί τον "βιντεο - ηγέτη', αφαιρεί τη σημασία των κομμάτων και θεσμών, μειώνει το επίπεδο της κριτικής σκέψης των πολιτών".

α) Να γράψετε στο τετράδιό σας το απόσπασμα, μετατρέποντας την ενεργητική σύνταξη σε παθητική.

(Μονάδες 4)

β) Γιατί ο συντάκτης προτίμησε την ενεργητική σύνταξη; Να απαντήσετε με συντομία στο τετράδιό σας.

(Μονάδες 2)

Γ. Στην τάξη σας διαβάζετε το κείμενο που σας δόθηκε και συμφωνείταιότι ο Σαρτόρι υπερβάλλει. Να γράψετε ένα κείμενο που να μην υπερβαίνει τις 500 λέξεις για τη σχολική σας εφημερίδα, στο οποίο να υποστηρίξετε την άποψη ότι η τηλεόραση έχει και θετικές πλευρές και ότι οι συνέπειες που φοβάται ο Σαρτόρι θα μπορούσαν να αποφευχθούν.

(Μονάδες 50)

Πρωτοβουλία αλληλεγγύης προς την Κούβα

Σε κοινή πρωτοβουλία αλληλεγγύης προς την Κούβα, συμμετέχει η ΚΝΕ μαζί με άλλες τρεις νεολαίες, την ΕΔΟΝ,την ΚΝ Πορτογαλίας και τη Σοσιαλιστική Εργατική Γερμανική Νεολαία.Η καμπάνια αλληλεγγύης έχει σκοπό την ανέγερση ενός κέντρου υγείας στο Πανεπιστήμιο του Matansas. Για το λόγο αυτό έχει ανοιχτεί Λογαριασμός στην Εθνική Τράπεζα στον αριθμό 155/344494 - 57.Ο λογαριασμός αυτός είναι στα ονόματα των δύο μελών του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ, Ν. Σερετάκη και Δ. Παπαδημητρίου.

Αντιπολεμική συναυλία στο Ποσείδι

Αντιπολεμική συναυλία στη Φοιτητική Κατασκήνωση του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης στο Ποσείδι Χαλκιδικής, διοργανώνει την πρώτη βδομάδα του Ιούλη η Φοιτητική Ενωση ΑΠΘ. Η απόφαση αυτή πάρθηκε κατά τη διάρκεια της χτεσινής πρώτης συνεδρίασης του Κεντρικού Συμβουλίου της ΦΕΑΠΘ κατά την οποία πραγματοποιήθηκε και η συγκρότησή του σε σώμα.

Το ΚΣ με ψήφισμά του καταγγέλλει την άρση του ασύλου που επιβλήθηκε από τη Σύγκλητο και ζητά να τεθεί εκ νέου το ζήτημα και να συζητηθεί υπό νέους όρους. Επίσης οι φοιτητές καταγγέλλουν την πρόσφατη απόφαση της Συγκλήτου του Πανεπιστημίου Μακεδονίας με την οποία ουσιαστικά καταλύεται το άσυλο και προβλέπει ακόμη και ποινικές διώξεις σε όσους αποφασίσουν να διεκδικήσουν αγωνιστικά κεκτημένα δικαιώματά τους.

Τη συνεδρίαση των φοιτητών απασχόλησε και η άσχημη κατάσταση που εμφανίζει η Φοιτητική Κατασκήνωση στο Ποσείδι, η οποία κάθε καλοκαίρι φιλοξενεί χιλιάδες φοιτητές. Αποφάσισαν να διεκδικήσουν μέτρα για την αναβάθμιση της υποδομής αλλά και τη μείωση της τιμής στην καθημερινή σίτιση των φοιτητών.

Σχολιάζοντας την πρώτη συνεδρίαση του φοιτητικού οργάνου, ο Βασίλης Τασούλας, εκπρόσωπος των ΠΚΣ, μέλος του ΚΣ της ΦΕΑΠΘ, ανέφερε: "Θεωρούμε θετική τη σύνθεση της ΦΕΑΠΘ η οποία ήδη έχει αρχίσει να παίρνει σημαντικές πρωτοβουλίες όπως και αυτή για τη διοργάνωση της αντιπολεμικής συναυλίας. Πιστεύουμε επίσης ότι θα παίξει σημαντικό ρόλο και στον αγωνιστικό διεκδικητικό προσανατολισμό του φοιτητικού κινήματος".

Τον ταξικό - ελιτίστικο χαρακτήρα του "ενιαίου" λυκείου, αποκάλυψαν και καταδίκασαν οι μαθητές με τους αγώνες τους

Η "μεταρρύθμιση" διώχνει από το λύκειο τους μαθητές, οι οποίοι διεκδίκησαν και διεκδικούν 12χρονο ενιαίο υποχρεωτικό σχολείο για όλους



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ