ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 29 Ιούνη 1999
Σελ. /36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Επιμονή στην ταξική "αποψίλωση" του Λυκείου
  • Παρά τη μεγάλη αποτυχία στις εξετάσεις, αρνείται την επανεξέταση μαθητών της Α' Λυκείου το Σεπτέμβρη
  • Κάλεσμα αντίστασης στην αντιεκπαιδευτική πολιτική, απευθύνει η Αχτίδα Παιδείας της ΚΟΑ του ΚΚΕ

Τη στιγμή που το υπουργείο Παιδείας βρίσκεται μπροστά στις ταξικές επιπτώσεις της "μεταρρύθμισης", που εκφράζονται και με το ποσοστό των μαθητών της Α Λυκείου που δεν προάγονται, επιμένει στην κατάργηση του θεσμού των μετεξεταστέων. Αυτό προέκυψε από τη χτεσινή προγραμματισμένη συνάντηση του ΔΣ της ΟΛΜΕ με τον υφυπουργό Παιδείας Γ. Ανθόπουλο.Κατά τη συνάντηση, το ΔΣ της Ομοσπονδίας έθεσε το ζήτημα που έχει προκύψει μετά την κατάργηση του θεσμού των μετεξεταστέων για μεγάλο ποσοστό μαθητών της Α Λυκείου, που μένουν στην ίδια τάξη, για να λάβει την απάντηση ότι το υπουργείο δεν προτίθεται να επαναφέρει το θεσμό, μένοντας πιστό στην πολιτική της εκδίωξης μεγάλης μερίδας μαθητών από το Λύκειο. Στο αίτημα για αυξήσεις στις αποζημιώσεις των καθηγητών που δουλεύουν ως επιτηρητές και διορθωτές, η απάντηση ήταν επίσης αρνητική, ενώ ο υφυπουργός Παιδείας δήλωσε - σύμφωνα με εκπροσώπους της ΟΛΜΕ - ότι δε θα γίνουν διορισμοί καθηγητών τεχνικοεπαγγελματικής εκπαίδευσης, όπως το είχε ζητήσει η ΟΛΜΕ.

Χτες, 12η μέρα των εξετάσεων, οι μαθητές της Θεωρητικής Κατεύθυνσης εξετάστηκαν στο μάθημα "Κοινωνική και Πολιτική Οργάνωση στην Αρχαία Ελλάδα", της Θετικής Κατεύθυνσης στα Μαθηματικά και της Τεχνολογικής στη Φυσική. Οι μαθητές, πέρα από τα θέματα, είχαν να αντιμετωπίσουν και τη φανερή κόπωση που τους δημιούργησαν οι 11 μέρες εξετάσεων που προηγήθηκαν. Σήμερα, οι μαθητές της Θεωρητικής Κατεύθυνσης εξετάζονται στα Αρχαία Ελληνικά και της Θετικής Κατεύθυνσης στη Χημεία.Οι εξετάσεις ολοκληρώνονται αύριο, Τετάρτη, με το μάθημα Λογοτεχνία. Την Πέμπτη 1 Ιούλη ξεκινούν οι γενικές εξετάσεις για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση για τους τελειόφοιτους της Γ Λυκείου. Ιδιαίτερη ανησυχία έχει δημιουργήσει στους γονείς και τους μαθητές της Γ Λυκείου το ότι δεν έχει ανακοινωθεί ακόμα το ποσοστό εισαγωγής τους για τα επόμενα δύο χρόνια, καθώς μετά από αυτή την περίοδο καταργούνται οριστικά οι γενικές εξετάσεις και η εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα γίνεται με το απολυτήριο του "ενιαίου" λυκείου.

"Αντισταθείτε"

Κάλεσμα αντίστασης απευθύνει η Αχτίδα Παιδείας της ΚΟΑ του ΚΚΕ για την κατάργηση των αντιδραστικών νόμων 2525/97 και 2640/98 για την παιδεία, για ενιαίο 12χρονο δημόσιο δωρεάν σχολείο για όλους και 15% του προϋπολογισμού για την παιδεία. Στην ανακοίνωση η Αχτίδα Παιδείας του ΚΚΕ τονίζει ότι "εκατοντάδες χιλιάδες μαθητές συνθλίβονται καθημερινά από την αντιδραστική - αντιεκπαιδευτική πολιτική κυβέρνησης και Ευρωπαϊκής Ενωσης. Εκατοντάδες χιλιάδες μαθητές διώχνονται από το Λύκειο και τους αφαιρείται το δικαίωμα στη γνώση και τη μόρφωση. Εκατοντάδες χιλιάδες μαθητές στοιβάζονται στα υποβαθμισμένα ΤΕΕ, χωρίς βιβλία, χωρίς μέλλον και δικαιώματα. Οι εκπαιδευτικοί στον εκβιασμό και στην αβεβαιότητα, στο ρόλο του εκτελεστή των μαθητών με κατακεφαλήν αμοιβή".

Απαντώντας στο ποιοι είναι οι κερδισμένοι από αυτή την κατάσταση, η Αχτίδα Παιδείας απαντά: "Η πολιτική κυβέρνησης και Ευρωπαϊκής Ενωσης, οι ιδιώτες φροντιστηριάρχες και μεγαλοσχολάρχες".

"Ξεσηκωθείτε" καλεί η Αχτίδα Παιδείας: "Μην περιμένουμε να μετρήσουμε πρώτα τα θύματα της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής τους. Μην τους αφήσουμε να προχωρήσουν σε ανάλογες "μεταρρυθμίσεις" σε Δημοτικό, Γυμνάσιο και Πανεπιστήμια".

Θέματα Μαθηματικών

Τεχνολογική κατεύθυνση

ΘΕΜΑ 1ο

Α. Να χαρακτηρίσετε στο τετράδιό σας τις προτάσεις που ακολουθούν με την ένδειξη "Σωστό" ή "Λάθος" δίπλα στον αριθμό που αντιστοιχεί στην κάθε πρόταση.

α) 1. Αν η προσεγγιστική τιμή ενός μεγέθους είναι μεγαλύτερη από την πραγματική τιμή του, τότε η προσέγγιση λέγεται προσέγγιση με υπέρβαση (Μονάδες 1)

2. Το σφάλμα προσέγγισης είναι πάντοτε θετικό (Μονάδες 1).

3. Αν χ είναι η αληθής τιμή μιας ποσότητας και α μια προσέγγισή της, τότε το απόλυτο σφάλμα Δ της προσέγγισης χ=α είναι Δ=χ - α (Μονάδες 1).

4. Σχετικό σφάλμα δ της προσέγγισης χ=α (α=0) ονομάζεται ο λόγος του απόλυτου σφάλματος Δ προς την απόλυτη τιμή της προσεγγιστικής τιμής α (Μονάδες 1)

β) Να αποδείξετε ότι:

Αν σα είναι η ακρίβεια της προσέγγισης χ=α και σβ η ακρίβεια της προσέγγισης ψ=β, τότε η ακρίβεια της προσέγγισης χ+ψ από το άθροισμα α+β δίνεται από τον τύπο: σα+β= σα + σβ (Μονάδες 8,5).

Β. α) Η πραγματική τιμή ενός μεγέθους είναι χ=8 και μια προσεγγιστική τιμή του είναι α=9.

Να γράψετε στο τετράδιό σας τους αριθμούς της στήλη Ι και δίπλα στο γράμμα της στήλης ΙΙ που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση.

Ι: 1. Απόλυτο σφάλμα 2. Σχετικό σφάλμα 3. Σφάλμα προσέγγισης

ΙΙ: α) - 1 β) 1 γ) 1/8 δ) - 1/9 ε) 1/9 (Μονάδες 7,5).

β) Εστω οι προσεγγίσεις χ=12, 7+ - 0,1 και ψ=7,3+ - 0,1

Να βρείτε την ακρίβεια της προσέγγισης του αθροίσματος χ+ψ (Μονάδες 5)

ΘΕΜΑ 2ο

Το βάρος ενός ατόμου ήταν Βο=80 Kgr και υπέστη τρεις διαδοχικές μεταβολές. Στην πρώτη μεταβολή αυξήθηκε κατά 20% και έγινε Β1, στη δεύτερη μεταβολή το βάρος Β1 μειώθηκε κατά 10% και έγινε Β2 και στην τρίτη μεταβολή το βάρος Β2 μειώθηκε και πάλι, και το άτομο επανήλθε στο αρχικό του βάρος Βο.

Να βρείτε:

α) Τους δείκτες εξέλιξης ε01 και ε12 της πρώτης και δεύτερης μεταβολής αντιστοίχως (Μονάδες 10).

β) Να βρείτε το βάρος του ατόμου στο τέλος της δεύτερης μεταβολής (Μονάδες 5).

γ) Ποιος είναι ο δείκτης εξέλιξης ε23 της τρίτης μεταβολής; (Μονάδες 10).

ΘΕΜΑ 3ο

Δίνονται τα διανύσματα α= (5κ,3 - λ), β= (4 - λ,4κ), όπου κ, λ πραγματικοί αριθμοί.

α) Για ποιες τιμές των κ και λ τα διανύσματα α και β είναι ίσα; (Μονάδες 15).

β) Αν λ=8, κ θετικός και τα διανύσματα α, β είναι παράλληλα, τότε το κ είναι ίσο με: Α 4, Β 1, Γ 2, Δ 3, Ε 5. Να γράψετε στο τετράδιό σας το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση (Μονάδες 10)

ΘΕΜΑ 4ο

Ομογενής επίπεδη τετραγωνική πλάκα πλευράς α=2 βρίσκεται επάνω στο ορθοκανονικό σύστημα συντεταγμένων Οχψ. Το κέντρο της πλάκας συμπίπτει με την αρχή Ο των αξόνων και οι πλευρές της είναι παράλληλες με τους άξονες.

Μια δεύτερη τετραγωνική πλάκα από το ίδιο υλικό βρίσκεται επάνω στο ίδιο σύστημα Οχψ και έχει τις δύο απέναντι κορυφές της στα σημεία Α (1,0) και Γ (5,0).

α) Να βρείτε τις συντεταγμένες του κέντρου βάρους τους συστήματος που αποτελείται από τις δύο τετραγωνικές πλάκες, όπως αυτές είναι τοποθετημένες στο σύστημα συντεταγμένων (Μονάδες 10).

β) Αφαιρούμε, τώρα, από τη δεύτερη τετραγωνική πλάκα μια τετραγωνική πλάκα με το ίδιο κέντρο και πλευρές παράλληλες προς αυτήν. Ποια πρέπει να είναι η πλευρά της πλάκας που αφαιρούμε έτσι, ώστε το κέντρο βάρους του συστήματος που θα προκύψει να βρίσκεται στο σημείο Α (1,0); (Μονάδες 15)

Θέματα Κοινωνικής και Πολιτικής Οργάνωσης στην Αρχαία Ελλάδα

Θεωρητική κατεύθυνση

Α ΟΜΑΔΑ

Α.1. Η ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΚΡΑΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΪΚΗ ΚΑΙ ΚΛΑΣΙΚΗ ΕΠΟΧΗ.

Α.1.1. Να γράψετε στο τετράδιό σας το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση.

Κατά την κλασική εποχή η μισθωτή εργασία: α. Ηταν επιθυμητή μόνο ως πνευματική ενασχόληση. β. Ηταν ανεπιθύμητη για τους ελεύθερους Αθηναίους πολίτες. γ. Απαγορευόταν στους ελεύθερους πολίτες. δ. Αφορούσε μόνο τους δούλους (Μονάδες 3).

Να αιτιολογήσετε με συντομία την επιλογή σας (Μονάδες 4).

Α.1.2. Να προσδιορίσετε με συντομία το περιεχόμενο των ακόλουθων όρων: α. κάπηλοι β. νεοδαμώδεις γ. εκτήμοροι ή πελάται (Μονάδες 6).

Α.1.3. Να γράψετε στο τετράδιό σας ολογράφως τα στοιχεία της πρώτης στήλης και δίπλα τους αριθμούς των προτάσεων που αντιστοιχούν στο κάθε στοιχείο.

Α: α. Ευγενείς β. Μεσαία στρώματα γ. Κατώτερα στρώματα

Β: 1. Συμμετέχουν στη διανομή κληρουχιών. 2. Κινδυνεύουν από ελεύθεροι πολίτες να γίνουν δούλοι. 3. Υπηρεφανεύονται για το δικαίωμά τους στη σχολή. 4. Λαμβάνουν μέρος στους Ολυμπιακούς αγώνες. 5. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν οι ζευγίτες. 6. Εχουν τη δυνατότητα να προμηθευτούν βαρύ οπλισμό. (Μονάδες 6).

Α.1.4. Γιατί ο αποικισμός ευνόησε την ανάπτυξη της βιοτεχνίας και του εμπορίου κατά την αρχαϊκή εποχή; (Μονάδες 6).

Α.2. ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΙ ΘΕΣΜΟΙ - ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΖΩΗ

Α.2.1. Να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις που ακολουθούν γράφοντας στο τετράδιό σας την ένδειξη Σωστό ή Λάθος δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί στην κάθε πρόταση: α. Η έκθεση των βρεφών στη Σπαρτιατική κοινωνία είχε ως στόχο τον έλεγχο των γεννήσεων. β. Η ατεκνία στη Σπάρτη αποτελούσε το μοναδικό λόγο διαζυγίου. γ. Στην πόλη - κράτος η γυναίκα συμμετείχε ενεργά στην πολιτική ζωή. δ. Η εγγύη ήταν η επίσημη προφορική συμφωνία για τη σύναψη γάμου. ε. Στην Αθήνα η σύζυγος είχε δικαίωμα να ζητήσει την απόλειψιν, στην περίπτωση που οι απιστίες του συζύγου της γίνονταν προκλητικές. στ. Στη Σπάρτη η γαμήλια τελετή περιελάμβανε την αρπαγή της νύφης από το γαμπρό. (Μονάδες 6).

Α.2.2. Να αναφέρετε με συντομία τις διαφορές μεταξύ συμποσίων και συσσιτίων (Μονάδες 6).

Α.2.3. "Την καθιέρωση αυστηρών κανόνων στη συμπεριφορά των γυναικών δεν μπορούμε να την κατανοήσουμε, παρά μόνο στο πλαίσιο της ιδεολογίας της πόλης - κράτους", αναφέρεται στο σχολικό εγχειρίδιο.

- Τι επιδιώκουν να διασφαλίσουν και πού στοχεύουν οι αυστηροί αυτοί κανόνες; (Μονάδες 8)

Α.2.4. Να γράψετε στο τετράδιό σας τον αριθμό κάθε πρότασης της πρώτης στήλης και δίπλα τη μία από τις δύο λέξεις, που της αντιστοιχεί, από τη δεύτερη στήλη.

Α: 1. Προσπάθεια ισορροπίας σε φουσκωμένα ασκιά. 2. Ενδυμα που φοριόταν κατάσαρκα. 3. Αναμείγνυαν το κρασί με νερό στα συμπόσια. 4. Η πολυτέλεια και η εκλεκτικότητα χαρακτήριζε το ντύσιμό τους. 5. Επεξεργάζονταν τα δέρματα ζώων στα εργαστήριά τους.

Β: (α. ασκωλιασμός) (β. κότταβος) (α. χλαίνη) (β. χιτών) (α. ρήτορες) (β. καλλιτέχνες) (α. βυρσοδέψες) (β. σκυτοτόμοι)

Β ΟΜΑΔΑ

Β.1. Να διαβάσετε προσεκτικά τα δύο κείμενα και να απαντήσετε στις ερωτήσεις που ακολουθούν:

Οι σκοποί της Σπαρτιατικής αγωγής

"Ο Λυκούργος δεν όρισε για τα παιδιά δασκάλους αγορασμένους ή έμμισθους, ούτε μπορούσε ο καθένας να μορφώνει το γιο του όπως ήθελε, αλλά τους έπαιρνε όλους ο ίδιος αμέσως μόλις γίνονταν εφτά χρονών και τους κατέτασσε σε "αγέλες" και συνταιριάζοντάς τους συντροφικά, τους συνήθιζε να παίζουν και να περνούν τον καιρό τους ομαδικά.... Γράμματα μάθαιναν όσα τους ήταν αναγκαία. Η υπόλοιπη αγωγή τους σκοπό είχε να τους μάθει να κυβερνιούνται καλά, να υπομένουν τους κόπους και να νικούν στις μάχες. Γι' αυτό και όσο προχωρούσαν στην ηλικία τόσο δυσκόλευαν την άσκησή τους κουρεύοντάς τους σύρριζα και μαθαίνοντάς τους να βαδίζουν συνήθως ανυπόδητοι και να παίζουν γυμνοί... Η μουσική είχε κάτι που ξεσήκωνε το θυμικό και προκαλούσε ορμή και ενθουσιασμό γεμάτο δράση, και τα λόγια ήταν αφελή και απλά για πράγματα σοβαρά και ηθοπλαστικά". Πλούταρχος, Λυκούργος 16,20.

Η βασική εκπαίδευση στην Αθήνα

"Μόλις αρχίσει ένα παιδί να καταλαβαίνει τη γλώσσα, και η τροφός, και η μητέρα, και ο παιδαγωγός και ο ίδιος ο πατέρας του αγωνίζονται πώς θα γίνει το παιδί όσο το δυνατόν καλύτερο.... Το στέλνουν ύστερα στους δασκάλους και αυτοί φροντίζουν τα παιδιά και, όταν μάθουν γράμματα και καταλαβαίνουν το γραπτό κείμενο, τους δίνουν να διαβάζουν ποιήματα καλών ποιητών και τους αναγκάζουν να τα μαθαίνουν απ' έξω.... Με τη σειρά τους και οι κιθαρίστες, μόλις μάθουν να παίζουν κιθάρα, τους διδάσκουν κι αυτοί ποιήματα άλλων καλών λυρικών ποιητών, προσαρμόζοντάς τα στο ρυθμό της κιθάρας... Τα στέλνουν ακόμη ύστερα απ' αυτά και στον παιδοτρίβη για να μπορούν με καλύτερο σώμα να υπηρετούν τη χρηστή τους διάνοια και να μην αναγκάζονται να φαίνονται δειλοί στον πόλεμο". Πλάτων, Πρωταγόρας, 325e, 326 a - c.

α. Ποιες διαφορές εντοπίζετε μεταξύ της εκπαίδευσης των νέων στη Σπάρτη και στην Αθήνα, στα παραπάνω κείμενα; (Μονάδες 15).

β. Πώς εξηγείτε αυτές τις διαφορές; (Μονάδες 15).

Β.2. Ο θεσμός της ευεργεσίας κατά την Ελληνιστική περίοδο - Παρακμή της δημοκρατίας. Να αναλύσετε την παραπάνω σχέση (Μονάδες 20).

Θέματα Φυσικής

Θετική κατεύθυνση

ΘΕΜΑ 1ο

Στις ερωτήσεις 1-5, να γράψετε στο τετράδιό σας τον αριθμό της ερώτησης και δίπλα το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση.

1. Μάζα που κινείται οριζόντια με ορμή μέτρου 10kg m/s προσπίπτει σε κατακόρυφο τοίχο και ανακλάται οριζόντια με ορμή ιδίου μέτρου.

Το μέτρο της μεταβολής της ορμής είναι: α) μηδέν β) 5kg m/s γ) 10kg m/s δ) 20kg m/s (Μονάδες 3)

2. Σε μια πλάγια βολή στο κενό, το μέγιστο βεληνεκές επιτυγχάνεται για γωνία βολής: α) 30 μοίρες β) 45μ γ) 60μ δ) δεν εξαρτάται από τη γωνία (Μονάδες 3)

3. Η ταχύτητα διαφυγής ενός σώματος από την επιφάνεια της Γης είναι 11,2km/s. Η τιμή αυτή ισχύει για ένα σώμα που εκτοξεύεται: α) κατακόρυφα β) οριζόντια γ) με γωνία 45 μοίρες δ) με οποιαδήποτε γωνία (Μονάδες 3)

4. Σώμα εκτελεί ελεύθερη πτώση στο Βαρυτικό Πεδίο της Γης. Ποιο από τα ακόλουθα μεγέθη δε μεταβάλλεται: α) η ορμή του β) η ταχύτητά του γ) η δυναμική του ενέργεια δ) η μηχανική του ενέργεια (Μονάδες 3).

5. Το έργο δύναμης είναι μηδέν όταν η δύναμη, σε σχέση με τη μετατόπιση: α) είναι κάθετη β) είναι ομόρροπη γ) είναι αντίρροπη δ) σχηματίζει γωνία 30 μοίρες (Μονάδες 3).

6. Να αντιστοιχίσετε τις μονάδες της στήλης Α με τα μεγέθη της στήλης Β, γράφοντας στο τετράδιό σας τα γράμματα της στήλης Α και δίπλα τους αριθμούς της στήλης Β.

Α: α. Νς β. J γ. W δ. N/C ε. V

Β: 1. Ισχύς 2. Ωθηση 3. Απόδοση μηχανής 4. Εργο 5. Ενταση ηλεκτρικού πεδίου 6. Δυναμικό ηλεκτροστατικού πεδίου (Μονάδες 5).

7. Στο κάτω άκρο κατακόρυφου ιδανικού ελατηρίου αναρτάται σώμα, το οποίο αφήνεται να κινηθεί. Στον ακόλουθο πίνακα δίνονται η μηχανική ενέργεια (Εμηχ), η κινητική ενέργεια (Εκιν) και η δυναμική ενέργεια (Εδυν) του συστήματος σε τρεις διαφορετικές θέσεις Α, Β, Γ του σώματος. Να μεταφερθεί στο τετράδιό σας συμπληρωμένος ο παρακάτω πίνακας.

ΠΙΝΑΚΑΣ

(Μονάδες 5)

ΘΕΜΑ 2ο

1. Στο ηλεκτροστατικό πεδίο που δημιουργείται από σημειακό θετικό φορτίο Q, δυο σημεία Α και Β απέχουν από το φορτίο αποστάσεις r και r2 αντίστοιχα, όπως φαίνεται στο σχήμα.

α) Στα σημεία Α και Β να σχεδιαστούν τα διανύσματα των εντάσεων ΕΑ και ΕΒ του πεδίου (Μονάδες 6).

β) Να συγκρίνετε τα μέτρα των εντάσεων ΕΑ, ΕΒ. (Δικαιολογήστε την απάντησή σας). (Μονάδες 6).

γ) Μεταφέρουμε σημειακό θετικό φορτίο q από το Α στο Β ακολουθώντας τις διαδρομές S1 και S2, που φαίνονται στο σχήμα. Να συγκρίνετε το έργο της δύναμης του πεδίου για τις διαδρομές S1 και S2. (Δικαιολογήστε την απάντησή σας). (Μονάδες 6).

2. Σώμα Α μάζας m συγκρούεται μετωπικά και πλαστικά με ακίνητο σώμα Β ίσης μάζας. Να αποδειχθεί ότι η κινητική ενέργεια του συσσωματώματος είναι ίση με το μισό της κινητικής ενέργειας του σώματος Α πριν την κρούση. (Μονάδες 7).

ΘΕΜΑ 3ο

Σώμα μάζας m=10kg κινείται σε λείο οριζόντιο επίπεδο, στη διεύθυνση του άξονα χ κατά τη θετική φορά. Το σώμα δέχεται δύναμη F κατά μήκος του ίδιου άξονα που μεταβάλλεται με την απόσταση χ, όπως φαίνεται στο σχήμα.

Στη θέση χ=0 η ταχύτητά του έχει μέτρο 4m/s.

Να βρεθούν:

α) To έργο που παράγει η F όταν το σώμα μετατοπίζεται από τη θέση χ=0, έως τη θέση χ=10m (Μονάδες 8).

β) Το μέτρο της ταχύτητας που θα έχει το σώμα στη θέση χ=10m (Μονάδες 8)γ) Η μεταβολή της κινητικής ενέργειας του σώματος όταν μετατοπίζεται από τη θέση χ=0 έως τη θέση χ=12m (Μονάδες 9).

ΘΕΜΑ 4ο

Τεχνητός δορυφόρος μάζας m=1000kg κινείται σε κυκλική τροχιά γύρω από τη Γη σε ύψος 3Rr από την επιφάνειά της, όπου Rr είναι η ακτίνα της γης.

Δίνεται ότι GMr=g R2Γ, όπου g=10 m/s2. Η γη να θεωρηθεί ομογενής σφαίρα ακτίνας Rr, όπου Rr=6,4 10 m.

α) Να βρεθεί το μέτρο της ταχύτητας του δορυφόρου (Μονάδες 8).

β) Για πολύ μικρό χρονικό διάστημα ο δορυφόρος δέχεται ώθηση Ω, μέτρου Ω=3 10 Ns. Η ώθηση Ω είναι κάθετη στην ορμή p του δορυφόρου, όπως φαίνεται στο σχήμα. Να υπολογίσετε το μέτρο της ταχύτητας που αποκτά ο δορυφόρος αμέσως μετά την άσκηση της ώθησης (Μονάδες 8).

γ) Με την ταχύτητα που απέκτησε ο δορυφόρος μετά την ώθηση θα μπορέσει να διαφύγει για πάντα από το γήινο πεδίο βαρύτητας; (Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας) (Μονάδες 9).

ΤΜΗΜΑ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΕΡΜΗΝΕΙΑΣ
Από 1-15 Ιούλη τα δικαιολογητικά

Από 1 έως 15 Ιούλη θα πρέπει να υποβάλουν τα δικαιολογητικά τους όσοι ενδιαφέρονται να λάβουν μέρος στις εισιτήριες εξετάσεις για την εισαγωγή στο Τμήμα Ξένων Γλωσσών Μετάφρασης και Διερμηνείας του Ιονίου Πανεπιστημίου στην Κέρκυρα. Οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να υποβάλουν αυτοπροσώπως ή ταχυδρομικά στη Γραμματεία του Τμήματος στην Κέρκυρα αίτηση συμμετοχής, τίτλο απόλυσης σε πρωτότυπο ή νόμιμα επικυρωμένο φωτοαντίγραφο ή αποδεικτικό απόλυσης και μία φωτογραφία σε μικρό μέγεθος.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ