ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 25 Ιούλη 1999
Σελ. /48
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ο λόγος στη συμφορά και στην απάτη

"Το δίχτυ της απάτης" του Γκρέιαμ Κλίφορντ, "απλώνεται" σήμερα Κυριακή στη 01.00 από την ΕΤ-3. Πρόκειται για μια δραματική περιπέτεια - θρίλερ που αφηγείται την εξής ιστορία: Ενα ζευγάρι ζει στο Λος Αντζελες με τα τρία τους παιδιά. Ο σύζυγος είναι έμπορος ανταλλακτικών αεροπλάνων και ταξιδεύει σε όλον τον κόσμο. Σ' ένα από τα ταξίδια του θα βρεθεί στον άλλο κόσμο. Η χήρα του έχει να αντιμετωπίσει την απώλεια αλλά και πολλές οικονομικές δυσκολίες. Καθώς, όμως, ψάχνει τα χαρτιά του θα ανακαλύψει κάποια στοιχεία που θα την κάνουν να πιστέψει ότι ο άνδρας της ζούσε διπλή ζωή και ότι με κάποιο τρόπο είχε κερδίσει πάρα πολλά χρήματα. Η αναζήτησή της θα την οδηγήσει σε πολλά μέρη του κόσμου, όπως στη Βέρα Κρουζ, την Αθήνα, το Κάιρο, το Βερολίνο, όπου μαζί με την έρευνα για τη διαλεύκανση του μυστηρίου του θανάτου του άνδρα της, θα γνωρίσει και τον έρωτα. Με τους: Λιαμ Νίσον, Αντι Μακ Ντάουελ

Την Τρίτηστη ΝΕΤ στις 00.30 θα παρουσιαστεί μια τραγική κωμωδία αγγλικής παραγωγής σε σκηνοθεσία Ουντάιαν Πρασάντ. Πρόκειται για το "Σύντροφοι στη συμφορά", που τιμήθηκε με το πρώτο Βραβείο στο Διεθνές Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 1996 και βασίστηκε στο μυθιστόρημα του Αμπντουλάχ Χουσέιν. Η ιστορία αφηγείται την περιπέτεια του Αμιρ που μπαίνει στην Αγγλία λαθραία μέσα σ' ένα καλάθι λαχανικών. Ελπίζει ότι έφτασε στη γη της επαγγελίας αλλά γρήγορα συνειδητοποιεί ότι μπήκε σε μια κόλαση. Καταλήγει σ' ένα άθλιο σπίτι στη Βόρειο Αγγλία, όπου μοιράζεται το χώρο με άλλους παράνομους οικονομικούς μετανάστες και δυστυχώς καταλήγει να κινείται σ' έναν κόσμο πρακτόρων και καταδοτών. Και καθώς παλεύει, για να αντεπεξέλθει στις αντίξοες συνθήκες, αντιλαμβάνεται πως ζει σε μια κοινότητα που λειτουργεί ως μικρογραφία της ευρύτερης κοινωνίας, με όλες τις διαιρέσεις που αυτό συνεπάγεται. Με τον Ομ Πουρί.

Την Τρίτη και πάλι άλλα από την ΕΤ-3 στη 01.00 θα προβληθεί "Ο πειρασμός" του Μάρκο Φερέρι με τους Κλαούντια Καρντινάλε, Μισέλ Πικολί, Ούγκο Τονιάτσι, Βιτόριο Γκάσμαν και Εντζι Τζανάκι. Πρόκειται για μια σατιρική παραβολή του Μάρκο Φερέι, ο οποίος με ηρεμία και σαρκασμό παρατηρεί την κρίση της αυτοκαταστροφής του σύγχρονου ανθρώπου και της κοινωνίας του με ένα απλό γρίφο. Η ταινία αυτή θα μπορούσε κάλλιστα να είναι μια μοντέρνα εκδοχή του "Πύργου" του Κάφκα, όπου ο νέος ήρωας προσπαθεί μάταια να μπει στον πύργο της εξουσίας, ενώ ο νέος ήρωας του Φερέρι επιχειρεί με όλες τους τις δυνάμεις να εισχωρήσει στον παράδεισο της Καθολικής Εκκλησίας, δηλαδή της καθολικής εξουσίας των Ιταλών. Οι ήρωές του συναντούν συνεχώς τα απροσπέλαστα τείχη της γραφειοκρατίας, της αστυνόμευσης, του δελεασμού. Ετσι η επιμονή τους είναι μάταιη και τελικά συνθλίβονται. Φυσικά ο Φερέρι δε στέκεται μόνον σ' αυτό, προχωρά και σ' άλλα βαθιά θέματα, όπως είναι η μάταιη αναζήτηση του απόλυτου, η δύναμη, αλλά και η καταστροφή του ερωτισμού, για να φτάσει μέχρι τις ανθρώπινες σχέσεις που είναι προβληματικές. Ειρωνικός, νηφάλιος, σκωπτικός, πεσιμιστής ο σκηνοθέτης καταφέρνει να δημιουργήσει μια καλή ταινία.

Την Τετάρτη θα προβληθεί από την ΕΤ-3 στις 22.00 "Ο Λόγος του" του Δανού σκηνοθέτη Καρλ Ντράγερ που τιμήθηκε με το "Χρυσό Λιοντάρι" στο Φεστιβάλ Βενετίας 1955. Η ταινία βασίζεται στο θεατρικό έργο του Δανού ιερέα Κάι Μουνκ που εκτελέστηκε από τους Γερμανούς το 1944. Μέσα από το λιτό κινηματογραφικό ύφος ο Ντράγιερ φανερώνει την τέλια αρμονία του σύμπαντος, όταν τα πρόσωπα γαληνεύουν, οι ψυχές των ανθρώπων ανοίγονται και γενικά, όταν οι άνθρωποι προσπαθούν να γίνουν καλύτεροι συντελείται το θαύμα...

Κωνσταντίνος Παρθένης: 32 χρόνια μετά...

"Με μια γραμμή μόνο ο δημιουργός γίνεται θεός και δημιουργεί. Και έχει το πλεονέκτημα να εμφανίσει τη δημιουργία του στο σύνολο αμέσως... Η φύση με εμπνέει, τη χρησιμοποιώ σαν στοιχείο της δημιουργίας μου, δεν είναι όμως αυτή που με διατάσσει. Μόνον ο μεγάλος καλλιτέχνης μπορεί να μιλήσει ολόισια στην ανθρώπινη ψυχή. Και όσο πιο απλή είναι η τέχνη του, τόσο πιο τέλειος είναι εκείνος". Τα λόγια αυτά ανήκουν στον Κωνσταντίνο Παρθένη, τον ζωγράφο, που θεωρείται από τις πιο σημαντικές προσωπικότητες της νεοελληνικής τέχνης. Λίγα είναι γνωστά για την οικογένειά του αν και υπάρχουν διάφορες πληροφορίες που αλληλοσυγκρούονται. Ηταν γιος Ελληνα από τη Μακεδονία, αγγλικής υπηκοότητας και Ιταλίδας, γεννήθηκε όμως στην Αλεξάνδρεια το 1878 και πέθανε στην Αθήνα το 1967. Για την επέτειο των 32 χρόνων από το θάνατό του, η ΝΕΤ προβάλλει ένα εξαιρετικό ντοκιμαντέρ για τη ζωή και το έργο του μεγάλου καλλιτέχνη, στις 12.30, σήμερα Κυριακή.Στην καλλιτεχνική δημιουργία του Κωνσταντίνου Παρθένη διακρίνεται εύκολα μια γόνιμη προσάρτηση σημαντικών κατακτήσεων της τέχνης του παρελθόντος και μια προσωπική αφομοίωση των μεγάλων αναζητήσεων του παρόντος. Για τη νεοελληνική ζωγραφική, το έργο του Παρθένη αποτελεί έναν από τους καθοριστικούς σταθμούς της, αφού ολοκληρώνεται ουσιαστικά η υπέρβαση των καθιερωμένων συντηρητικών τάσεων. Και για πρώτη φορά σημειώνεται σε τέτοιο μεγάλο βαθμό η επιβολή μορφοπλαστικής ελευθερίας στη νεοελληνική τέχνη, το δικαίωμα δηλαδή του δημιουργού να κινείται ανεπηρέαστος από οποιεσδήποτε αντιδράσεις και τους ακαδημαϊκούς τύπους. Το παράδειγμα του Κ. Παρθένη είχε αποφασιστική σημασία για τους σημαντικούς Ελληνες καλλιτέχνες της επόμενης γενιάς, που συνειδητοποίησαν την τόλμη που όφειλαν να διεκδικήσουν.

Στη ζωγραφική, πρώτος του δάσκαλος μπορεί να θεωρηθεί ο Γερμανός καλλιτέχνης Ντόφερμπαχ που είχε γνωρίσει το νεαρό Παρθένη σε κάποια από τις επισκέψεις του στην Αίγυπτο. Λέγεται ότι ο Παρθένης είχε σπουδάσει στη Ρώμη με δάσκαλο τον Τζ. Σκονιαμίλο και ότι συνέχισε τις σπουδές του στην Ακαδημία Καλών Τεχνών και στο Ωδείο της Βιέννης. Στην Ελλάδα ήρθε για πρώτη φορά το 1903, εγκαταστάθηκε στην Κέρκυρα και πολιτογραφήθηκε Ελληνας υπήκοος. Υπήρξε στενός φίλος του Αλέξανδρου Παπαναστασίου και εντάχθηκε από το 1924 στην κίνησή του, εκφράζοντας τις πεποιθήσεις του μέσα από τα έργα: "Η νίκη της δημοκρατίας" ή "Η Κεφαλή της Αθηνάς", που υπήρξε για μεγάλο διάστημα το έμβλημα του κόμματος του Παπαναστασίου.

"Ο Λόγος", του Ντράγερ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ