ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 2 Φλεβάρη 2007
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΚΕ
Τατόι και θησαυροί ανήκουν στο λαό

Eurokinissi

Τον τρόπο «εξαγωγής» των πολιτιστικών θησαυρών του Τατοΐου και το πώς σκοπεύει η κυβέρνηση να αξιοποιήσει τα πρώην ανάκτορα, που αποτελούν περιουσία του λαού, ζητά να μάθει το ΚΚΕ, με Ερώτηση των βουλευτών Αντώνη Σκυλλάκου και Βέρας Νικολαΐδου στον υπουργό Πολιτισμού.

Μεταξύ άλλων στην Ερώτηση σημειώνεται: «Πήραν το δρόμο προς το εξωτερικό θησαυροί τέχνης μεγάλης καλλιτεχνικής και ιστορικής σημασίας που ανήκουν στον ελληνικό λαό και που κανείς δε δικαιούται ούτε να τους "εκποιήσει", ούτε να τους οικειοποιηθεί». Προστίθεται ότι, σύμφωνα με δημοσιεύματα, «φέρεται να έχουν αρνηθεί την έξοδο των συγκεκριμένων θησαυρών οι τότε αρμόδιοι αντίστοιχοι διευθυντές της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας και το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (...) Το βέβαιο είναι ότι με ευθύνη της τότε ελληνικής κυβέρνησης οι θησαυροί έφυγαν από το Τατόι», χωρίς οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ να πραγματοποιήσουν έρευνα επί 11 χρόνια, όπως και η κυβέρνηση της ΝΔ. «Επρεπε να έρθει το γεγονός του πλειστηριασμού από τον οίκο "Κρίστις", ο οποίος έχει κατηγορηθεί κατ' επανάληψη για δημοπράτηση κλοπιμαίων και έργων λαθρεμπορίας, για να "ασχοληθούν" η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ και να επιδιώξουν την πολιτική εκμετάλλευση του γεγονότος αυτού, τη στιγμή που οι ευθύνες τους είναι τεράστιες».

Οι βουλευτές ρωτούν: «1. Με ποια τυπική διαδικασία δόθηκε άδεια "εξαγωγής" των καλλιτεχνικών έργων και θησαυρών από το Τατόι, που εμπίπτουν στην αρμοδιότητα της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας και ποιοι επιστήμονες και με ποια δικαιοδοσία υπέγραψαν, όπως και ποια ακριβώς ήταν η διαδικασία εξόδου που ακολουθήθηκε;

2. Ποιοι ήταν οι "αρμόδιοι" που υπέγραψαν την άδεια εξαγωγής έργων τέχνης που δεν είναι αρμοδιότητα της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, αφού πρόκειται και για νεότερα έργα, όπως, π.χ., αυτά του Ν. Γύζη που τυπικά ανήκουν, χρονολογικά, στην αρμοδιότητα της Εθνικής Πινακοθήκης;

3. Τι μέτρα θα πάρει η κυβέρνηση, ώστε να διερευνηθεί σε βάθος η συγκεκριμένη κλοπή των καλλιτεχνικών θησαυρών που ανήκουν στο λαό;

4. Τι μέτρα θα πάρει η κυβέρνηση για την προστασία των καλλιτεχνικών θησαυρών στο Τατόι και συνολικά για την αξιοποίηση των οικημάτων και του κτήματος υπέρ του λαού;».

ΕΝΩΣΗ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ - ΤΗΛΕΟΡΑΣΗΣ
Αντίθετη στο Συνέδριο Κινηματογράφου

Την αντίθεσή της στο συνέδριο για τον κινηματογράφο, που προετοιμάζει το υπουργείο Πολιτισμού, εκφράζει σε ανακοίνωσή της η Ενωση Τεχνικών Ελληνικού Κινηματογράφου και Τηλεόρασης - Οπτικοακουστικού Τομέα (ΕΤΕΚΤ-ΟΤ), ζητώντας την «άμεση έναρξη διαλόγου» στο πλαίσιο του Γνωμοδοτικού Συμβουλίου Κινηματογράφου του ΥΠΠΟ.

Ωστόσο, όπως και η ίδια η ΕΤΕΚΤ σημειώνει, στο εν λόγω Συμβούλιο δεν εκπροσωπούνται όλοι οι συναρμόδιοι φορείς, μεταξύ αυτών και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος! Εύλογα, λοιπόν, αναρωτιέται κανείς με ποιον τρόπο αυτή η πρόταση αποτελεί ουσιαστική απάντηση στη σωστή κριτική που κάνει για το εν λόγω συνέδριο ως «δαπανηρή φιέστα χωρίς κανένα περιεχόμενο»;

Επιπλέον, η διοίκηση της ΕΤΕΚΤ προτάσσει στην ανακοίνωσή της το δικό της νομοσχέδιο για τον κινηματογράφο, το οποίο λέει ότι το κατέθεσε και στο ΥΠΠΟ, αλλά και σε φορείς που δεν εκπροσωπούνται στο Γνωμοδοτικό, όπως η ΠΟΘΑ, η Ομοσπονδία Κινηματογραφικών Λεσχών και το σωματείο των σκηνοθετών ταινιών μικρού μήκους. Αν όμως κάθε φορέας καταθέτει το δικό του νομοσχέδιο χωρίς συντονισμένη δράση για τη διεκδίκηση ανάπτυξης της εθνικής κινηματογραφίας προς όφελος του λαού (δεν αναφέρει λέξη για όλα αυτά), τότε η υπόθεση οδηγείται ακριβώς εκεί που η ΕΤΕΚΤ κρίνει ότι θα οδηγήσει και το συνέδριο του ΥΠΠΟ: Στο «απόλυτο μηδέν».

50χρονη εικαστική πορεία

Πενήντα χρόνια δημιουργίας του Κώστα Πανιάρα καλύπτει η έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς 138). Ο Κ. Πανιάρας, ζωγράφος με μακρά παρουσία στα ελληνικά και διεθνή καλλιτεχνικά δρώμενα, εκθέτει έργα του από το 1956 έως σήμερα, «σε μια αναδρομή, μη αναδρομική», όπως αναφέρθηκε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου. «Την έκθεση», σημειώνει ο δημιουργός, «προτιμώ να την πω δια-δρομική ή αμφι-δρομική γιατί αντί να με πάει πίσω, θέλω να φέρει στο σήμερα τα νεανικά μου έργα, δίπλα και ανάμεσα στα τωρινά. Πιστεύω, μάλιστα, ότι γίνεται στην πιο καρποφόρα στιγμή μου».

«Του χρωστάμε τη συμφιλίωσή μας με τις πιο ρηξικέλευθες μορφές της σύγχρονης τέχνης», ανέφερε ο διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη, Αγγελος Δεληβορριάς. Στη δουλιά του, που συνδέεται περισσότερο με την αρχιτεκτονική, στάθηκε ο αρχιτέκτονας Δημήτρης Παπαϊωάννου, ενώ η Ειρήνη Οράτη αναφέρθηκε στη ζωγραφική του «τοπίου», που απασχολεί το δημιουργό τα τελευταία 16 χρόνια.

Την έκθεση (έως 18/3) συνοδεύουν δίγλωσσοι κατάλογοι (ελληνικά-αγγλικά): ένας για τη ζωγραφική και ένας για τα επιζωγραφισμένα γλυπτά και τις κατασκευές του καλλιτέχνη. Τα κείμενα υπογράφουν οι: Ν. Μισιρλή, Ειρ. Οράτη, Δ. Παπαϊωάννου, Τζ. Σεραφίνι κ.ά. Επίσης, περιλαμβάνεται συνέντευξη του καλλιτέχνη.

Τραγούδια ... συγκίνησης

Μετά από μεγάλη δίμηνη επιτυχία στη Θεσσαλονίκη, ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου επιστρέφει στο «Οξυγόνο» (Βούρβαχη και Κορυζή 4 - μετρό Ακρόπολη - Ν. Κόσμος, 210.9240.740), με τραγούδια αγαπημένα και δυνατές συγκινήσεις. Από σήμερα (11 μ.μ.) και κάθε Παρασκευή και Σάββατο, θα παρουσιάζει ένα μελωδικό και ροκ πρόγραμμα. Θα προσφέρει κομμάτια κλασικά, εφηβικής ορμής και μια γεύση από το προσεχές CD του. Δυναμικός, μελωδικός, ακούραστος τραγουδά μεγάλες επιτυχίες του, τραγούδια που βασίστηκαν στην πένα μεγάλων ποιητών και στιχουργών (Καββαδία, Λοΐζου, Καρυωτάκη, Αλκαίου, Τριπολίτη, Ιωάννου). Μαζί του εμφανίζονται οι «1550», Μαρλέν Αγγελίδου και Ζακλίν Σταματοπούλου.

Μουσικός «Φάουστ»

Το μεγαλειώδες έργο του Ρόμπερτ Σούμαν «Σκηνές από τον "Φάουστ"», βασισμένο στο έργο του Γκαίτε, παρουσιάζει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, σε πρώτη εκτέλεση, με μαέστρο τον Βύρωνα Φιδετζή, σήμερα (8.30 μ.μ.), στο Μέγαρο Μουσικής, στο πλαίσιο του «Κύκλου Φάουστ».

Στη συναυλία συμμετέχουν οι υψίφωνοι Μάτα Κατσούλη, Μαρίνα Βουλογιάννη, οι μεσόφωνοι Θεοδώρα Μπάκα, Μαρία Βλαχοπούλου, ο τενόρος Ζάχος Τερζάκης, οι βαρύτονοι Τάσης Χριστογιαννόπουλος, Δημήτρης Πλατανιάς και ο βαθύφωνος Κωνσταντίνος Κατσάρας. Συμπράττουν οι Χορωδίες ΕΡΤ, Μακεδονίας και η Παιδική Χορωδία του Πνευματικού Κέντρου Δήμου Κορινθίων. Θα προβάλλονται ελληνικοί υπέρτιτλοι, βασισμένοι στη μετάφραση του «Φάουστ» από τον Πέτρο Μάρκαρη.

Με «βλέμμα» στη «χορηγία»

Απόφαση καθορισμού νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου που επιδιώκουν πολιτιστικούς σκοπούς εξέδωσε η Γενική Διεύθυνση Φορολογίας του υπουργείου Οικονομίας. Αν και ανάλογες αποφάσεις υπάρχουν και στο παρελθόν, ωστόσο, αυτή τη φορά λαμβάνονται στο «φόντο» του νόμου για την «πολιτιστική χορηγία», αν και δεν αναφέρονται απευθείας σε αυτόν.

Η πολιτική σύνδεση είναι άμεση, αφού ο νόμος προβλέπει ότι για την αναγνώριση από το κράτος μιας χορηγίας ως «πολιτιστικής» πρέπει ο χορηγούμενος να έχει πολιτιστικό σκοπό. Ετσι, μια σειρά σωματείων και εταιρειών μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα (εντός ή εκτός εισαγωγικών, δεν ενδιαφέρει στην προκειμένη περίπτωση) με την παραπάνω απόφαση αποτελούν εν δυνάμει ...«πελάτες» του «χορηγικού» κεφαλαίου. Στην απόφαση περιλαμβάνονται και φορείς, όπως το Περιφερειακό Θέατρο Καρδίτσας και το Θεατρικό Μουσείο, οι οποίοι έτσι κι αλλιώς «επιδιώκουν πολιτιστικούς σκοπούς», άρα μόνο υπό το πρίσμα του «χορηγικού» νόμου μπορεί να ερμηνευτεί πολιτικά ο καθορισμός τους.

Αλλωστε, η κυβέρνηση έχει ήδη κάνει καθαρό τον προσανατολισμό της για πετσόκομμα των κρατικών επιχορηγήσεων για τον πολιτισμό και παράδοσή του στα «κέφια» του κεφαλαίου.

Το Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας, Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και το Αρχείο Ελλήνων Μουσουργών Θωμά Ταμβάκου διοργανώνουν συναυλία με έργα αρχαιοελληνικής μουσικής και Ελλήνων μουσουργών, σχετικών με την αρχαιοελληνική γραμματεία, σήμερα (8μμ), στο κτίριο Παπαστράτου στο Βόλο. Η συναυλία γίνεται στο πλαίσιο του συνεδρίου του Τμήματος με θέμα «Ο κόσμος μία σκηνή: το θέαμα στην αρχαιότητα». Τα έργα ερμηνεύει το φωνητικό σύνολο του Αρχείου, «Φιλωδός». Προλογίζει ο Θωμάς Ταμβάκος, με θέμα «Τα σπαράγματα της αρχαιοελληνικής μουσικής και η σχέση των Ελλήνων μουσουργών με την αρχαιοελληνική γραμματεία».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ