ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 27 Φλεβάρη 2007
Σελ. /32
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΝΕΟΛΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
Για να μην το βάζεις κάτω

«Η ξετσίπωτη φιλοσοφία δασκαλέβει πως είσαστε γεννημένοι σκλάβοι. Μα μήτε οι θεοί μήτε κ' η φύση διατάξανε το σπέρμα του πατέρα σας να σας γεννήσει τέτοιους. Η τύχη σας έκανε κι η συνήθεια σας αποτέλειωσε»... «Είσαστε το μεγάλο ψυχομέτρι. Νιώστε τη δύναμή σας κ' ενωθείτε με τους αδικημένους λέφτερους. Να σηκώσετε μονάχα τα σφυριά, τα δρεπάνια, τα πελέκια, τα κρικέλια σας και θα γίνει κουρνιαχτός ολάκερ' η δημοκρατία των "αρίστων". Να τους πάρετε τ' αγαθά και να τους βάνετε να δουλέβουνε για να τρώνε»...

Μ' αυτούς τους στίχους πλησιάζει το τέλος του θεατρικού έργου του Κώστα Βάρναλη «Η Αληθινή Απολογία του Σωκράτη». Και στο σημείο αυτό η ερμηνεία του Χρήστου Καλαβρούζου, που καθήλωσε το πλήθος των νέων, άγγιξε τις ψυχές τους, ξεσηκώνει ενθουσιώδη χειροκροτήματα. Το περασμένο Σάββατο στην ασφυκτικά γεμάτη αίθουσα εκδηλώσεων στον Περισσό, στην εκδήλωση με θέμα «Η γνώση είναι δύναμη», που διοργάνωσε το ΚΣ της ΚΝΕ, στο πλαίσιο της τρίμηνης καμπάνιας του ΚΚΕ για την Παιδεία.

Και όπως σημείωσε στην ομιλία της η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα - ολόκληρη η ομιλία δημοσιεύτηκε στον προχτεσινό «Κυριακάτικο Ριζοσπάστη» - η γνώση «είναι δύναμη στον αγώνα και στην προσωπική ζωή. Είναι δύναμη για να αντέχεις στις ανηφόρες και στις κατηφόρες, στις απότομες στροφές ή στην περίοδο που μοιάζει κουραστική καθώς δε φαίνονται άμεσα αποτελέσματα, κυριαρχεί η απάθεια ή η επιφανειακή αδιαφορία. Είναι δύναμη, όταν στιγμές - στιγμές και κάτω από το βάρος αντιξοοτήτων, δυσκολιών στην προσωπική ζωή, να βρίσκεις απαντήσεις, να εξηγείς τα φαινόμενα, να αντλείς κουράγιο, να μην το βάζεις κάτω. Κάθε βήμα του αγώνα προς τα εμπρός θέτει νέα καθήκοντα στη μόρφωση, ιδιαίτερα στην πολιτική και πολιτιστική. Κάθε βήμα του αγώνα απαιτεί αδιάκοπη αναζήτηση νέων λύσεων, νέων εμπειριών, άρα η γνώση είναι εφόδιο».

Αλλωστε, «για εμάς τους νέους κομμουνιστές το σύνθημα "πρωτοπόροι στη μόρφωση και στον πολιτισμό" είναι καθημερινός οδηγός στάσης και δράσης», όπως σημείωσε στην έναρξη της εκδήλωσης η Βαγγελιώ Πλατανιά, μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ.

ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ ΓΙΑ «ΕΛΕΥΘΕΡΗ» ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΤΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ
Πρόταση - χάδι στα αυτιά των μαθητών και του συστήματος

Διάσπαση του ενιαίου της εκπαίδευσης, υποβάθμιση των σπουδών στα ΑΕΙ, πλήθος ασαφειών και διφορούμενων σημείων συνθέτουν την πρόταση που έδωσε χτες στη δημοσιότητα ο Συνασπισμός για την «ελεύθερη πρόσβαση» στα Πανεπιστήμια και την κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων.

Η πρόταση ζητά κατάργηση του περιορισμού του αριθμού εισακτέων στο Πανεπιστήμιο, καθιέρωση της ελεύθερης πρόσβασης σ' αυτό.

Μιλά για αποσύνδεση του Λυκείου από την είσοδο στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, αλλά αναφέρουν: «Στην επιλογή της πανεπιστημιακής σχολής σημαντικό, όχι όμως πια αποκλειστικό, ρόλο παίζει και το απολυτήριο του πλήρως αναδιαρθρωμένου Λυκείου». Είναι, ωστόσο, κατανοητό ότι από τη στιγμή που το απολυτήριο θα παίζει σημαντικό ρόλο στην επιλογή πανεπιστημιακής σχολής, υπάρχει σύνδεση και όχι αποσύνδεση.

Ενα άλλο σημείο της πρότασης είναι κι αυτό που θέλει «κύκλους Πρώτου Ετους σπουδών Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, δηλαδή πανελλαδικά δικτυωμένο και ενιαίο ανά γνωστικό πεδίο πρώτο πανεπιστημιακό έτος. Το πρώτο αυτό έτος αντιστοιχεί σε ευρέα γνωστικά πεδία, που εκβάλλουν στα προγράμματα σπουδών όλων των δημοσίων ανώτατων ιδρυμάτων τεχνολογικής και πανεπιστημιακής εκπαίδευσης».

Αυτό σε συνδυασμό με την κατηγορηματική θέση πως «η αναμόρφωση του Πρώτου Ετους δε θα επηρεάσει ούτε στο ελάχιστο προσθετικά τη διάρκεια για την απόκτηση πτυχίου ΑΕΙ ή ΤΕΙ», παραπέμπει σε 3ετούς φοίτησης σχολές για τις σημερινές 4ετούς φοίτησης, ανοίγοντας το δρόμο για την ισοτιμία τους με τα διάφορα «μπάτσελορ». Γενικά, η μείωση σημαίνει πρακτικά υποβάθμιση των σπουδών.

Η ελεύθερη πρόσβαση, έτσι όπως την παρουσιάζουν, δεν απαντά πώς θα λειτουργούν οι σχολές, όταν τη μια χρονιά μπορεί να εισάγονται σ' αυτές 1.000 φοιτητές και την αμέσως επόμενη 3.000. Απ' αυτό και μόνο είναι ανεδαφική.

Η πρότασή τους οδηγεί στη διάσπαση του ενιαίου χαρακτήρα της Παιδείας, καθώς ζητά μαθήματα αλά καρτ, δηλαδή «διαφοροποιημένη μάθηση για όλα τα παιδιά», με «επισήμανση της αφετηρίας, των ιδιαιτεροτήτων, της πολιτιστικής καταγωγής» κλπ. Κι όλα αυτά στο όνομα των ίσων δυνατοτήτων για πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση. Εξατομικευμένο δηλαδή πρόγραμμα διδασκαλίας, αντί για ενιαίο πρόγραμμα, με ενίσχυση της βοήθειας στους μαθητές που τη χρειάζονται π.χ. εκμάθηση γλώσσας κλπ.

Ερωτήματα & Απαντήσεις

Η επικράτηση της «αξίας» της «ανταγωνιστικότητας» στην ανώτατη εκπαίδευση, μεταξύ των ιδρυμάτων, δεν είναι επόμενο να οδηγήσει και στη βελτίωση της ποιότητας των ιδρυμάτων;

Αυτή η «αρχή» δεν οδηγεί στη βελτίωση, αλλά αντίθετα σπρώχνει στην υποβάθμιση τα ιδρύματα, αφού πιο ανταγωνιστικά πανεπιστήμια σημαίνει πανεπιστήμια με φθηνό κόστος σπουδών. Χαμηλό κόστος για μεγαλύτερο κέρδος... αυτή είναι η λογική που θα φέρει η ανταγωνιστικότητα μέσα στα ιδρύματα. Γι' αυτό εξάλλου θέλουν να φέρουν κι ένα μάνατζερ μέσα σε κάθε ίδρυμα, ώστε να διεκπεραιώνει τις «μπίζνες» των ιδρυμάτων με τον επιχειρηματικό κόσμο, με όρους που θα εξασφαλίζουν όλο και περισσότερα κέρδη για το ίδρυμα. Για τον ίδιο λόγο θεσμοθετούν τα τετραετή επιχειρησιακά προγράμματα (που θα φτιάχνει το κάθε ΑΕΙ και θα εγκρίνει το υπουργείο Παιδείας) μέσω των οποίων επιβάλλεται η χρηματοδότηση των ΑΕΙ και από άλλες πηγές πέραν του κράτους.

Ανταγωνιστικά σημαίνει αγώνας δρόμου ανάμεσα στα Πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ για το ποιο θα εξασφαλίσει από τις επιχειρήσεις μεγαλύτερη χρηματοδότηση. Από εδώ γίνεται επίσης κατανοητό ότι τα ΤΕΙ θα μπουν σ' αυτό το «στίβο» με σαφώς χαμηλότερες προοπτικές σε σχέση με τα Πανεπιστήμια. Ο ανταγωνισμός όμως για το ποιος θα προσελκύει περισσότερη χρηματοδότηση από επιχειρήσεις σημαίνει αυτόματα ότι θα υπάρχει ανταγωνισμός για το ποιο ίδρυμα υπηρετεί καλύτερα τις απαιτήσεις των κεφαλαιοκρατών. Αρα το περιεχόμενο των σπουδών και της έρευνας των ιδρυμάτων δε θα βελτιωθεί, αλλά θα επαναπροσανατολιστεί ώστε να υπηρετεί πιο πιστά τα δόγματα του σύγχρονου καπιταλισμού.

Είναι φανερό ότι σ' αυτή την κούρσα, άλλα ΑΕΙ θα έχουν καλύτερες κι άλλα χειρότερες επιδόσεις. Αυτό θα το εξαργυρώνουν και από τους φοιτητές τους (αφού ο νόμος - πλαίσιο ανοίγει την πόρτα ακόμα και για δίδακτρα στις προπτυχιακές σπουδές των δημοσίων ιδρυμάτων). Ετσι για τα πιο «καλά» ιδρύματα (δηλαδή για τα πιο πλούσια που θα εξασφαλίζουν μεγαλύτερες χρηματοδοτήσεις κι άρα θα έχουν τη δυνατότητα καλύτερων υποδομών και πιο αναβαθμισμένων σπουδών), οι φοιτητές θα πληρώνουν αδρά για να σπουδάσουν, ενώ όσοι δεν έχουν ή δε θα σπουδάζουν ή θα φοιτούν στα πιο υποβαθμισμένα ΑΕΙ. Αυτός είναι ο καπιταλιστικός ανταγωνισμός. Θα δημιουργηθούν δηλαδή ιδρύματα πολλών ταχυτήτων και αυτή η διαφοροποίηση θα είναι ταξική διαφοροποίηση με αρνητικό αντίκτυπο στις σπουδές.

Ετσι επιτυγχάνεται και ο στόχος του κεφαλαίου για φθηνούς και χαμηλών απαιτήσεων αποφοίτους. Εξάλλου, δείκτες και κριτήρια αξιολόγησης, με βάση τα οποία θα ανταγωνίζονται τα ΑΕΙ, θα είναι ο αριθμός αποφοίτων και η ταχύτητα αποφοίτησης, γιατί το κεφάλαιο ζητάει μεγάλη μάζα αποφοίτων (εφεδρείες που θα ρίχνουν την τιμή της εργατικής δύναμης) και όσο το δυνατόν πιο σύντομα (γι' αυτό δεν είναι τυχαίο ότι οι περισσότεροι υποστηρικτές των αναδιαρθρώσεων είναι υπέρ και των τρίχρονων πτυχίων). Δηλαδή, ανταγωνιστικά θα είναι τα ιδρύματα που θα βγάζουν πολλούς και διαφόρων ταχυτήτων αποφοίτους.

Εκδηλώσεις για την Παιδεία

Η ΚΟΒ Εκπαιδευτικών Μενιδίου θα πραγματοποιήσει σύσκεψη για την Παιδεία, με θέμα «Ευέλικτη Ζώνη - Διαθεματικότητα - Νέα Βιβλία. Η πρόταση του ΚΚΕ». Η σύσκεψη θα πραγματοποιηθεί σήμερα, Τρίτη 27 Φλεβάρη, στις 6.30 μ.μ., στο Συνδικάτο Οικοδόμων Μενιδίου (Δεκελείας 42). Εισηγητής θα είναι ο Κώστας Παπλωματάς, συνεργάτης του Τμήματος Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ.

H ΚΟΒ Θησείου του ΚΚΕ θα πραγματοποιήσει αύριο, Τετάρτη 28 Φλεβάρη, σύσκεψη - συζήτηση για την Παιδεία, στις 8 το βράδυ, στα γραφεία της Οργάνωσης (Φυλλίδος 2 και Δημοφώντος).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ