ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 28 Φλεβάρη 2007
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΘΕΑΤΡΟ ΔΙΟΝΥΣΟΥ
Ιδια η «μοίρα» μνημείου - εργαζομένων

Στη ...«μοίρα» τους έχουν εγκαταλειφθεί από το υπουργείο Πολιτισμού το αρχαίο θέατρο του Διονύσου και οι 16 εργαζόμενοι σε αυτό, λόγω έλλειψης χρηματοδότησης! Και να σκεφτεί κανείς ότι φορέας του έργου είναι το Ταμείο Διαχείρισης Πιστώσεων για την Εκτέλεση Αρχαιολογικού Εργου (ΤΔΠΕΑΕ), που συστάθηκε επί ΠΑΣΟΚ για να είναι πιο ...«ευέλικτο» στη διαχείριση των κοινοτικών κονδυλίων και τις αναθέσεις σε σχέση με την Αρχαιολογική Υπηρεσία...

Δεν είναι υπερβολή να γραφεί ότι αυτή τη στιγμή, στο εν λόγω θέατρο, που θεωρείται ως ένα από τα σημαντικότερα μνημεία της χώρας και βρίσκεται στον «ίσκιο» του Ιερού Βράχου της Ακρόπολης, όποιο έργο γίνεται, πραγματοποιείται χάρη στο μεράκι και το πάθος για τη διάσωση της πολιτιστικής κληρονομιάς των 16 εργαζομένων (λιθοξόοι, μαρμαροτεχνίτες, αρχαιολόγοι, συντηρητές, διοικητικοί). Οι οποίοι, όπως πρόσφατα έγραψε ο «Ρ» (23/2), είναι απλήρωτοι για Δεκέμβρη, Γενάρη και Φλεβάρη, έχουν εισπράξει μόνο μέρος του δώρου των Χριστουγέννων και εκκρεμεί μέρος του επιδόματος της καλοκαιρινής άδειας και των αναδρομικών της συλλογικής σύμβασης του 2005! Στην ίδια κατάσταση βρίσκονται συνολικά 248 εργαζόμενοι του Ταμείου, ενώ αρκετοί ακόμη σε όλη τη χώρα είναι απλήρωτοι για Ιανουάριο και Φεβρουάριο.

Αντί, όμως, το ΥΠΠΟ να δώσει άμεση λύση, τους ενέπαιξε! Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, ενώ υπήρχε δέσμευση ότι στο τέλος Φλεβάρη θα καταβαλλόταν ο μισθός του Δεκέμβρη και το υπόλοιπο του δώρου, στις 9 Μάρτη θα καταβληθεί μόνο το υπόλοιπο του δώρου, που δεν ξεπερνά τα 100 ευρώ, κατά μέσον όρο για τον καθένα! Είναι ευνόητο ότι οι εργαζόμενοι έχουν φτάσει στα όριά τους και ήδη παίρνουν δάνεια από τις τράπεζες για να ζήσουν τις οικογένειές τους.

Ταυτόχρονα, το ΥΠΠΟ απαξιώνει, στην πράξη, και το σημαίνον αυτό μνημείο, πάλι λόγω έλλειψης χρηματοδότησης. Οι ελλείψεις προσωπικού είναι τραγικές. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο κοίλο, π.χ. εργάζονται μόνο δύο μαρμαροτεχνίτες, ενώ χρειάζονται το λιγότερο διπλάσιοι. Στους αναλημματικούς τοίχους εργάζονται μόνο δύο τεχνίτες, ενώ ανάλογες είναι οι ελλείψεις στα συνεργεία του Ασκληπιείου και του μνημείου του Θρασύλλου - δύο συμπληρωματικά έργα που αφορούν στο μνημείο.

Οι κατά καιρούς συμβασιούχοι, οι οποίοι στέλνονται στο έργο είναι φανερό ότι δεν αποτελούν λύση. Χαρακτηριστικό ως προς αυτό είναι το γεγονός ότι η σύμβαση του αρχιτέκτονα αναστήλωσης του κοίλου έληξε τον περασμένο Οκτώβρη και δεν ανανεώθηκε (πάλι λόγω έλλειψης χρηματοδότησης), με αποτέλεσμα αυτή τη στιγμή να μην υπάρχει αρχιτέκτονας και να μην μπορούν να προχωρήσουν τα έργα.

Τεράστιες είναι φυσικά και οι ευθύνες των συνδικαλιστικών ηγεσιών των σωματείων εργαζομένων στο ΥΠΠΟ, οι οποίες, με την ηχηρότατη σιωπή τους, συνεχίζουν να «αγωνίζονται», όπως και επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ: «Στο πλαίσιο των ενδεδειγμένων»...

Η πιο μεγάλη ώρα...

Το σπουδαίο τραγούδι του Ακη Πάνου «Η πιο μεγάλη ώρα είναι τώρα», μεγάλη επιτυχία της Γιώτας Λύδια, τιτλοδότησε το βιβλίο του Κώστα Μπαλαχούτη, που αφιερώνεται στην μεγάλη λαϊκή τραγουδίστρια (εκδόσεις «Ελληνικά Γράμματα»). Αποκαλυπτική βιογραφία μιας μεγάλης ερμηνεύτριας του λαϊκού τραγουδιού, η οποία συνδέθηκε με πολλές επιτυχίες, σκιαγραφεί την πορεία της από το ξεκίνημά της, στα μέσα της δεκαετίας του '50. Από τις προσφυγικές γειτονιές της Νέας Ιωνίας, στις ανεπανάληπτες συνεργασίες της με ερμηνευτές, σπουδαίους συνθέτες και στιχουργούς, όπως οι Στέλιος Καζαντζίδης, Απόστολος Καλδάρας, Θόδωρος Δερβενιώτης, Ακης Πάνου, Μανώλης Αγγελόπουλος, Βασίλης Τσιτσάνης, Μανώλης Χιώτης, Κώστας Βίρβος κ.ά. Αναφέρεται επίσης στη μοναδική της σύμπραξη με τον Μίκη Θεοδωράκη, ο οποίος προλογίζει την έκδοση μαζί με τον Γιώργο Νταλάρα. Ο αναγνώστης μαθαίνει τα αθάνατα τραγούδια που σφράγισε με την ερμηνεία της - περιλαμβάνεται και κατάλογος όλης της δισκογραφίας της Γιώτας Λυδία στις 78, 45 και 33 στροφές - γνωστές και αθέατες πλευρές της ζωής της, ενώ υπάρχει σπάνιο φωτογραφικό και αρχειακό υλικό. Την έκδοση συνοδεύει CD με κλασικές επιτυχίες της («Συ μου χάραξες πορεία», «Νύχτωσε χωρίς φεγγάρι», «Αχ, ας μπορούσα», «Κοιμήσου αγγελούδι μου» κ.ά.).

Επιλογές
Περιπλανήσεις ζωγραφικής

«Εγώ κι Εσύ» εργο του ΛοΓό, στην γκαλερί «Γαβράς»
«Εγώ κι Εσύ» εργο του ΛοΓό, στην γκαλερί «Γαβράς»
Εκθεση ζωγραφικής με νέα έργα του και τίτλο «Εγώ κι Εσύ» παρουσιάζει (έως 10/3) ο ΛοΓό, στην γκαλερί «Γαβράς» (Ηροδότου 17), στο Κολωνάκι (τηλ. 210 7215.194). Τα χαρακτηριστικά ανθρωπάκια του επανέρχονται πολύχρωμα και φωτεινά στη φετινή έκθεση του πολυπράγμονα ζωγράφου - τραγουδοποιού και σκιτσογράφου. Πρόκειται για καινούριες δημιουργίες, που απεικονίζουν «ευτυχισμένα ζευγαράκια».

Ομαδική έκθεση ζωγραφικής με έργα των: Γκαλτέμη, Γκόνου, Γρηγόρα, Δημητρακοπούλου, Κουρσάρη, Κτιστοπούλου, Μαρούδα, Μάρτιν, Μενδρινού, Μπελτέκου, Μπλιάτσου, Παντελιά, Ραζή, Ράμμου, Τάγκαλου και Φαμελιάρη φιλοξενείται στην αίθουσα Τέχνης «Τρίγωνο» στην Κηφισιά.

Τη συμπλήρωση δέκα χρόνων παρουσίας της γιορτάζει η Πινακοθήκη Χρήστου και Σοφίας Μοσχανδρέου στο Μεσολόγγι. Η πρώτη μεγάλη έκθεση ελληνικής ζωγραφικής - χαρακτικής του 19ου και 20ού αιώνα με τα νέα αποκτήματα της Πινακοθήκης, περιλαμβάνει αντιπροσωπευτικά έργα των: Ν. Νικολάου, Παύλου, Αλ. Φασιανού, Γ. Τσαρούχη, Δ. Γαλάνη, Γ. Μανουσάκη, Μ. Καλιγιάννη, Ν. Οθωναίου, Γ. Μπουζιάνη, Σπ. Βικάτου, Γ. Βακιρτζή, Β. Σεμερτζίδη, Π. Φειδάκη, Αλ. Κορογιαννάκη, Γ. Οικονομίδη, Β. Κατράκη, Κ. Γραμματόπουλου κ.ά. Ακόμη, φιλοξενείται έκθεση με γνωστούς καλλιτέχνες της γκαλερί «Αργώ» με θέμα: «Το Μεσολόγγι μέσα από την Τέχνη».

Πολυδιάστατη δημιουργία

«Παραλογές - Παραλλαγές» είναι ο τίτλος της έκθεσης του Στράτου Στασινού, που εγκαινιάζεται αύριο (8μ.μ.) στο νέο χώρο τέχνης «Αλεφ» (Ιθάκης 29 και Πατησίων, Πεδίον του Αρεως). Ενόψει της προβολής της καινούριας του ταινίας μυθοπλασίας, «Πέρα από τη λίμνη», ο πολυδιάστατος δημιουργός εκθέτει ένα ευρύτερο μέρος του έργου του, σε επιμέλεια Γιώργου Μηλιώρη. Σ' αυτήν την έκθεση, ειδικό βάρος δίνεται στη δραστηριότητά του ως δημιουργού ταινιών εμψύχωσης («Ο Περίπατος», «Του Κολυμπητή»), αλλά και στα επιμέρους στοιχεία της διαδικασίας παραγωγής των ταινιών, όπως κούκλες, σκηνικά, μακέτες κ.ά. Παράλληλα, παρουσιάζεται μία επιλογή από όλες τις εκφάνσεις της εικόνας με τις οποίες έχει ασχοληθεί (κόμικς, εικονογραφήσεις κ.ά.), καθώς και δύο νέες ενότητες ζωγραφικών έργων με τίτλο «Πορτρέτα» και «Ανθρωπος και περιβάλλον». Στο χώρο της έκθεσης, στις 17/3 θα πραγματοποιηθεί συζήτηση με τη συμμετοχή των: Γ. Βασιλειάδη, Σπ. Σιάκα, Σ. Στασινό, Ι. Ανανιάδη, Γ. Μηλιώρη.

Μια νέα δωρεά έρχεται να προστεθεί στις συλλογές του Μουσείου Μπενάκη. Τον περασμένο Γενάρη, ο Διονύσης Φωτόπουλος δώρισε στο Μουσείο Μπενάκη, εις μνήμη του αδελφού του Βασίλη (1934 - 2007), την προσωπογραφία του τελευταίου, φιλοτεχνημένη από τον Γιάννη Μόραλη το 1981, και το «Οσκαρ» Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης, με το οποίο βραβεύτηκε ο Β. Φωτόπουλος το 1964 για την ταινία «Ζορμπάς o Ελληνας», σε σκηνοθεσία του Μιχάλη Κακογιάννη. Τα δύο αυτά - σημαντικά για την ιστορία του θεάτρου και της εικαστικής τέχνης μας - έργα εκτίθενται στον προθάλαμο του Μουσείου Μπενάκη.

Πολυφωνικά τραγούδια της άνοιξης και του χειμώνα παρουσιάζει το σύνολο «Χαονία», σήμερα, στην «Αλλη Οχθη» (Αρτεμώνος 9, Ν. Κόσμος). Τραγούδια της αγάπης και της ξενιτιάς από το Πωγώνι, τη Δερόπολη, τον Παρακάλαμο, τη Χειμάρρα. Γυναικείες διφωνίες από το Βόλακα Δράμας και την ελληνόφωνη Κάτω Ιταλία. Η «Χαονία», με τη δεκάχρονη διαδρομή της, με ανανεωμένη σύνθεση, σμίγει ένα μεγάλο πολυφωνικό τόξο από την Καλαβρία έως τη Ροδόπη, με επίκεντρο πάντα την Απειρο-Ηπειρο της παλαιότατης πολυφωνικής κληρονομιάς.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ