ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 20 Οχτώβρη 2007
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ο Γκρέκο και οι μαθητές του

Δομήνικος Θεοτοκόπουλος, «Η Μετανοούσα Μαγδαληνή», περ. 1580
Δομήνικος Θεοτοκόπουλος, «Η Μετανοούσα Μαγδαληνή», περ. 1580
Στην ισπανική περίοδο του Γκρέκο επικεντρώνεται η έκθεση «Ο Γκρέκο και το εργαστήριό του», που παρουσιάζει (έως 5/1) το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης (Νεοφύτου Δούκα 4 και Βασ. Σοφίας). Η σημαντική έκθεση επιχειρεί μια νέα και δημιουργικότερη προσέγγιση του έργου του μαΐστορα Γκρέκο, καλλιτέχνη για τον οποίο στον τόπο μας υπάρχει έντονο ενδιαφέρον, ενώ, παράλληλα, αποκαλύπτει πτυχές του εργαστηρίου του. Θέτοντας το βασικό ερώτημα: Ποια από τα έργα που κυκλοφορούν στην αγορά με το όνομα του «Μάστορα» ολοκληρώθηκαν και σε ποιον βαθμό, με τη συμμετοχή και άλλων μελών του εργαστηρίου του;

Η έκθεση περιλαμβάνει 56 συνολικά έργα (ελαιογραφίες, χαρακτικά, παλαιά βιβλία, δημόσια έγγραφα της εποχής του Γκρέκο) από μεγάλα μουσεία της Ισπανίας, των ΗΠΑ, της Ουγγαρίας και Ελβετίας. Οκτώ πίνακες φέρουν την υπογραφή του μεγάλου δημιουργού. Δίπλα τους, συνυπάρχουν και καλούν σε συγκρίσεις δημιουργίες του γιου του Χόρχε Μανουέλ Θεοτοκόπουλου (1578-1631), του Λουίς Τριστάν (1585-1624) και άλλων ζωγράφων που αποδίδονται στο εργαστήριό του, καθώς και έργα του ζωγράφου Μπλας Μουνιόθ, ο οποίος ακολούθησε, έναν αιώνα αργότερα, τα χνάρια του Γκρέκο.

Η έκθεση επικεντρώνεται αποκλειστικά στην ισπανική περίοδο, με στόχο να προβληθεί η καθοριστική επιρροή του Γκρέκο την εποχή εκείνη, καθώς και η επιστημονική τεκμηρίωση του εργαστηρίου του. Η επιμέλεια είναι των: Κάρμεν Γαρίδο και Χοσέ Αλβάρεζ Λοπέρα (Μουσείο Πράδο) και ο ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Κρήτης, ειδικός στον Γκρέκο, Νίκος Χατζηνικολάου. Μέρες λειτουργίας: Δευτέρα, Τετάρτη, Παρασκευή: 10 π.μ. - 4 μ.μ. Πέμπτη: 10 π.μ. - 8 μ.μ. Σάββατο: 10 π.μ. - 5 μ.μ.

Ψευδολογεί το προεδρείο της ΕΕΛ

Σαν να μην έφτανε στην πλειοψηφία στο σημερινό ΔΣ της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών το ότι αυθαίρετα επέβαλε στο Καταστατικό της ΕΕΛ το πλειοψηφικό σύστημα για τις αρχαιρεσίες, αμαυρώνοντας την αγωνιστική παράδοσή της, αλλά εμφανίζει ως «συνενόχους» της και λογοτέχνες που κατήγγειλαν την αντιδημοκρατική επιλογή της.

Ο Γιώργης Μωραΐτης (πρώην μέλος του ΔΣ), σε χτεσινή επιστολή του, με τίτλο «"Ονειδος" για την ΕΕΛ», αναφέρει μεταξύ άλλων τα εξής:

«Στην ανακοίνωση της ΕΕΛ (8/10/2007) προς τα μέλη της, που φέρει τις υπογραφές της προέδρου Ελ. Αναγνωστάκη - Τζαβάρα και του γεν. γραμματέα Αυγερινού Ανδρέου, σχετικά με τις δίκες της ΕΕΛ, υπάρχει (σελίδα 2) η εξής διατύπωση: "Μετά την έκδοση της δικαστικής απόφασης, η οποία απέρριψε τις αγωγές μελών της ΕΕΛ κατά της απόφασης της Γενικής Συνέλευσης για την τροποποίηση του Καταστατικού, τα μέλη Ν. Κυτόπουλος, Γ. Μωραΐτης, Π. Καραβασίλης και η παράταξη ΑΠΕΛ-Σ, αποδέχτηκαν την απόφαση και δεν προσέφυγαν στο Εφετείο".

Είμαι υποχρεωμένος να δηλώσω ότι ουδέν ψευδέστερον αυτού. Καταγγέλλω τους συντάκτες του πιο πάνω κειμένου, που με θίγει και προσωπικά. Πρόκειται για πληροφόρηση σκόπιμη, κακόβουλη, συκοφαντική κατά της ΑΠΕΛ-Σ και στελεχών της. Επιδιώκει να μας εκθέσει στα μάτια όλων των συναδέλφων. Για να δικαιολογηθούν τα αδικαιολόγητα όσων ευθύνονται για τη σημερινή απαράδεκτη κατάσταση.

Με το φαιδρό επιχείρημα ότι δεν προσφύγαμε στο Εφετείο - προσέφυγαν άλλοι συνάδελφοι - μας προσάπτουν τη μομφή ότι αποδεχτήκαμε τη δικαστική απόφαση. Πράγμα εντελώς αυθαίρετο, ανυπόστατο, άδικο. Ξεχνούν πόσο παλέψαμε, ως παράταξη και ως άτομα, για την Απλή Αναλογική; Αγνοούν τις ομιλίες και παρεμβάσεις μας σε συνεδριάσεις και συνελεύσεις; Τους διαφεύγουν οι δημόσιες καταγγελίες μας; Αδυνάτισε τόσο η μνήμη τους ώστε να μη θυμούνται ούτε την ανακοίνωση του ΔΣ της ΑΠΕΛ-Σ (5/5/2006), που ήρθε στο φως της δημοσιότητας και προειδοποιούσε: "Θα είναι όνειδος για την εταιρεία μας η καθιέρωση, με όποια μορφή και ονομασία, του πλειοψηφικού";

Μάταιος ο κόπος τους. Καμιά δικαστική απόφαση δεν αποδεχτήκαμε. Τη θέση μας, με τίποτα, δεν την αλλάζουμε. Οφείλουν να επανορθώσουν.

Γιώργης Μωραΐτης».


ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

-- Ζήτρος: Ξενοφών «Ξενοφώντειος Σωκράτης Α΄ - Απομνημονεύματα» (πρόλογος Κωνσταντίνος Ζήτρος, μετάφραση - εισαγωγή - σχόλια - ανάλυση Θεόδωρος Γ. Μαυρόπουλος. Οπως ο Πλάτων σε κάποια έργα του «απαθανάτισε», υποτίθεται, τη φιλοσοφική σκέψη του δασκάλου του Σωκράτη - ο οποίος δίδασκε αλλά δεν έγραφε - έτσι και ο Ξενοφών έγραψε τέσσερα έργα για τη ζωή και τη σκέψη του Σωκράτη. Στον παρόντα, Α΄ τόμο περιλαμβάνονται τα «Απομνημονεύματα» του Ξενοφώντα για τον Σωκράτη. Τα άλλα «σωκρατικά» έργα του είναι η «Απολογία του Σωκράτους», το «Συμπόσιον» και ο «Οικονομικός»).

-- «Μελάνι» (Σκουφά 71Α, Αθήνα 10680, 210.3641.638): Μαξ Φρις «Ας με λένε Γκαντεμπάιν» (μετάφραση Μαρία Τοπαλή, πρόλογος Σώτη Τριανταφύλλου, πολιτικοκοινωνικό μυθιστόρημα του φημισμένου Γερμανού δραματουργού και πεζογράφου). Στέισι Μπάλις «Ακατάλληλοι άνδρες» (μετάφραση Εφη Φρυδά, μυθιστόρημα).

-- «Πολύτροπον»: Βόλφγκανγκ Μόμσεν «Ιμπεριαλισμός (οι πνευματικές, πολιτικές και οικονομικές ρίζες του)» (μετάφραση Χριστίνα Ζούμπερη, επιστημονική επιμέλεια Κώστας Λούλος. Μελέτη για την ανάπτυξη και ιμπεριαλιστική εξάπλωση των μεγάλων βιομηχανικών κρατών σε υπερπόντιες περιοχές, με στόχο την παγκόσμια «αυτοκρατορία» τους). Γκέραλντ Χέτερ «Οδηγίες χρήσης ενός ανθρώπινου μυαλού» (μετάφραση Μαριπόλα Κολοκοτσά. Μελέτη για την εξέλιξη του ανθρώπινου εγκεφάλου ανάλογα με τη χρησιμοποίησή του και οδηγίες για ανάπτυξη όλων των δυνατοτήτων του).

-- Πατάκης: Μαρτίν Καπαρός «Το άλλο πρόσωπο της Τζοκόντας» (μετάφραση Ιωάννα Συρίγου, μυθιστόρημα που διεκτραγωδεί τη φανταστική κλοπή του φημισμένου έργου του Ντα Βίντσι, την εποχή της μπελ επόκ). Γιάννης Σκαράγκας «Το αινιγματικό βλέμμα του αγγέλου» (μυθιστόρημα).

-- «Εικών» (Ζωοδόχου Πηγής 57, Αθήνα 10681, 210.3303.200): Νιόβη Φωτεινού - Καμπίτση «Κεφαλονίτικες ρετσέτες (οι αυθεντικές παραδοσιακές συνταγές από την Κεφαλονιά)» (εικονογραφημένο βιβλίο με κεφαλονίτικες συνταγές. 2η έκδοση εμπλουτισμένη. Η πρώτη δίγλωσση έκδοση κυκλοφόρησε σε συνεργασία με τη Δημοτική Επιχείρηση Κοινωνικής Ανάπτυξης Κεφαλονιάς και περιλάμβανε αναφορές στα ήθη, έθιμα και την καθημερινή ζωή των Κεφαλονιτών).

-- «Ηλέκτρα» (Ν. Πλαστήρα 119, Ν. Σμύρνη, Αθήνα, 210.9414.010): Κώστας Γιαννόπουλος «Περικλής Γιαννόπουλος (πορτραίτο που κάηκε στο φως)» (πρωτότυπης γραφής βιογραφία - μελέτη για τον σημαντικό πεζογράφο, δοκιμιογράφο, μεταφραστή του τέλους του 19ου - αρχών του 20ού, υπερευαίσθητο και τελικά αυτόχειρα, τον Απρίλιο του 1910, Π. Γιαννόπουλο). Λήδα Καζαντζάκη «Γιαννούλης Χαλεπάς (ο σμιλευτής της αγωνίας)» (κείμενα για το έργο του μεγάλου, με τραγικό τέλος, γλύπτη).

-- ΚΨΜ: Αλεξάντορ Ζόγκραφ «Χαιρετίσματα από τη Σερβία» (μετάφραση Μπέλλα Σπυροπούλου, πρόλογος Βαγγέλης Χερουβείμ. Το βιβλίο περιλαμβάνει κόμικς που δημιούργησε και κείμενα που έστελνε ηλεκτρονικά σ' όλο τον κόσμο ο Σέρβος σκιτσογράφος στη διάρκεια των ΝΑΤΟικών βομβαρδισμών κατά της Γιουγκοσλαβίας. Κόμικς και κείμενα που καταδικάζουν την ιμπεριαλιστική εισβολή και καταδείχνουν τις καταστροφές και τα δράματα που προκάλεσε). Ακης Γαβριηλίδης «Η συνέχιση του εμφυλίου με άλλα μέσα» (μελέτη για τις συνέπειες και τους πολιτικοκοινωνικούς απόηχους του ελληνικού εμφυλίου για δεκαετίες μετά τη λήξη του).

-- «Ιωλκός»: Κώστας Χατζηαντωνίου «Κύπρος 1954-1974 (Από το έπος στην τραγωδία)» (ιστορική μελέτη από την εποχή της ανεξαρτησίας της Κύπρου από την αγγλική κατοχή μέχρι την εισβολή της Τουρκίας και τα πολιτικο-στρατιωτικά αίτιά της). Γιώργος Καραμανλής «Γιατί Ορέστη;» (αλληγορία μεταξύ μύθου και σύγχρονης πραγματικότητας). Αντώνης Χ. Κούρος «Τα ποιήματα» (δίγλωσση έκδοση ποιημάτων του Α. Κούρου). Κώστας Μασούρας «Ανθοϊάματα ζωής» (ποίηση).

-- «Οδός Πανός»: Κατερίνα Ντζούρα «Ο φόβος του νερού» (ποιητική συλλογή).

-- «Αλφα Πι»: Γιώργος Τσαπέλλας (κείμενα δημοσιευμένα στην εφημερίδα «Ο φάρος του Βαρβασίου» και τη «Χιόνη» (πρόλογος Γεωργίας Λουκά - Μήτση. Κείμενα του Χιώτη γλύπτη Γ. Τσαπέλλα, εικονογραφημένα με έργα του).

-- Σαββάλας: Στίβεν Λακς «Εξουσία (μια ριζοσπαστική θεώρηση)» (μετάφραση, εισαγωγή, επιμέλεια Σοφία Καϊτατζή - Γουίτλοκ, μελέτη). Σουζάνα Ναρότζη «Οικονομική ανθρωπολογία (Νέοι προσανατολισμοί)» (επιμέλεια Μάνος Σπυριδάκης, μελέτη). Μαξ Γουέμπερ «Οικονομία και κοινωνία. (2ος τόμος "Κοινότητες")» (μετάφραση, εισαγωγή, επιμέλεια Θανάσης Γκιούρας, μελέτη).

-- «Περίπλους»: Χρυσούλα Μολαγιάννη «Σιγά μη γίνεις φίρμα» (μυθιστόρημα).

-- «Πόρφυρας» (λογοτεχνικό περιοδικό της Κέρκυρας. Τεύχος 123, με αφιέρωμα στον εθνικό ποιητή, με την ευκαιρία του έτους Δ. Σολωμού).

-- «Θεσσαλονικέων Πόλις» (περιοδικό ιστορίας, αρχαιολογίας, αρχιτεκτονικής και σύγχρονων θεμάτων που αφορούν στη Θεσσαλονίκη. Τόμος 22).

Εφυγε η Ντέμπορα Κερ

Πέθανε (16/10) η 86χρονη Βρετανίδα ηθοποιός Ντέμπορα Κερ, πρωταγωνίστρια των ταινιών «Οσο υπάρχουν άνθρωποι» (με συμπρωταγωνιστή τον Μπαρτ Λάνκαστερ) και «Ο βασιλιάς και εγώ» (με συμπρωταγωνιστή τον Γιουλ Μπρίνερ). Η ηθοποιός που είχε προταθεί έξι φορές για Οσκαρ, πέθανε το σπίτι της στο Σάφοκ, στην ανατολική Βρετανία μετά από επιδείνωση της υγείας της, αφού επί πολλά χρόνια έπασχε από Πάρκινσον.

Πρωταγωνίστησε δίπλα σε σημαντικότατους ηθοποιούς του Χόλιγουντ (Ρόμπερτ Μίτσαμ, Ντέιβιντ Νίβεν, Κάρι Γκραντ). Επαιξε και το «κορίτσι του Μποντ» στο «Casino Royale» (1967). Συνολικά συμμετείχε σε 45 ταινίες. Το 1993 βραβεύτηκε με Οσκαρ, ως «καλλιτέχνιδα με απαράμιλλη χάρη και ομορφιά, αφοσιωμένη ηθοποιό», που κινηματογραφικά «ήταν πάντα σύμβολο τελειότητας, πειθαρχίας και κομψότητας».

Διμερή συμφωνία για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς και την πάταξη της αρχαιοκαπηλίας συμφώνησαν να υπογράψουν οι υπουργοί Πολιτισμού Ελλάδας και Κίνας, Μ. Λιάπης και Sun Jiazheng, σε χθεσινή τους συνάντηση στο Πεκίνο. Η συμφωνία θα υπογραφεί, κατά την επόμενη επίσκεψη του Ελληνα υπουργού στο Πεκίνο, στα τέλη Νοέμβρη. Η συμφωνία είναι απόρροια της «Συνθήκης τη UNESCO για τα ληπτέα μέτρα απαγόρευσης και παρεμπόδισης της παράνομης εισαγωγής, εξαγωγής και μεταβίβασης της κυριότητας των πολιτιστικών αγαθών», του 1970.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ