ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 25 Γενάρη 2008
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Πολύτιμη μαρτυρία για το '21

Ο Νικόλαος Σπηλιάδης
Ο Νικόλαος Σπηλιάδης
«Στον τόπο μας γενικά κάθε έργο γενναίας επιβολής κανόνας είναι στη μέση ν' απομένει. Η ελληνική κοινωνία στέκεται αδιάφορη σε κάθε προσπάθεια, που χρειάζεται μακρόχρονη ανθρώπου υπομονή κι αφοσίωση. Ας διαλέξω από την ιστορική έρευνα θλιβερά της κοινωνικής αδιαφορίας σημάδια. Η ιστορία της ελληνικής επανάστασης του Φιλήμονα η πολυτιμότατη, έμεινε ατέλειωτη. Του Σπηλιάδη τ' Απομνημονεύματα έμειναν ατέλειωτα (...)». Πικραμένος, αυτά έγραφε ο μέγας «φωτισμένος» ιστορικός, ακάματος «εργάτης», διασώστης, δημιουργός των Ιστορικών Αρχείων του κράτους (βρίσκονται στη Βουλή) και της εκδοτικής σειράς «Αρχεία της Νεοτέρας Ελληνικής Ιστορίας», Γιάννης Βλαχογιάννης.

Τιμώντας τη μνήμη και συνεχίζοντας το έργο του Γ. Βλαχογιάννη, το Ινστιτούτο Διεπιστημονικών Ερευνών της Νεωτέρας Ελλάδος «Χαρίλαος Τρικούπης» κυκλοφόρησε και παρουσίασε χτες, στην Παλαιά Βουλή, την 6τομη έκδοση «Νικολάου Σπηλιάδου "Απομνημονεύματα" ήτοι Ιστορία της Επαναστάσεως των Ελλήνων», με ομιλητές τον Αν. Νεράτζη (αντιπρόεδρος της Βουλής) και τους πανεπιστημιακούς καθηγητές Ν. Τσοτσορό (πρόεδρος του ιδρύματος), Κων. Σβολόπουλο, Δ. Νιάνια, Σπ. Ασδραχά και Π. Φ. Χριστόπουλο (επιμελητής του έργου).

Πρόκειται για την πρώτη πλήρη κριτική έκδοση των «Απομνημονευμάτων» του Σπηλιάδη, από τον Παναγιώτη Φ. Χριστόπουλο. Ο λόγιος, στιχουργός, μεταφραστής, «φιλικός», («αδάμαντα» επαναστάτη τον χαρακτήρισε ο γραμματικός του Καραϊσκάκη) Σπηλιάδης, από το 1851 δημοσίευε, σταδιακά, αυτήν την πολύτιμη μαρτυρία του για την Επανάσταση, αλλά το 1857 για πολιτικούς λόγους διέκοψε τη δημοσίευσή της. Ο Βλαχογιάννης ήταν εκείνος που «αλίευσε» μέρος των χειρογράφων του Σπηλιάδη στο τυπογραφείο του Χ. Νικολαΐδου Φιλαδελφέως και τα υπόλοιπα τα αγόρασε. Τα «Απομνημονεύματα» του Σπηλιάδη, που φωτίζουν όλη την επαναστατική περίοδο, αλλά και την πριν και την καποδιστριακή, καθώς, με πολλά πολιτικά αξιώματά του επί Καποδίστρια, βίωνε τις πολιτικές εξελίξεις, «τον καθιερώνουν ως τον κατ' εξοχήν ιστορικό της εθνικής παλιγγενεσίας», τονίζει ο επιμελητής τους.

Μόνη υπεύθυνη η ηγεσία του ΥΠΠΟ

Ανοιχτή επιστολή προς τον υπουργό για τα συμβαίνοντα στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

«Η ευθύνη για όσα συμβαίνουν στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης είναι πολιτική, και έτσι αποκλειστικά δική σας», σημειώνει εκπρόσωπος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας στο ΔΣ του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ), Μιχάλης Παπαδάκης, σε ανοιχτή επιστολή του προς τον υπουργό Πολιτισμού. Οπως χαρακτηριστικά αναφέρει, ο ρόλος του ΔΣ του ΕΜΣΤ «έχει πλήρως απαξιωθεί. Τρία χρόνια, το μοναδικό αντικείμενο συζήτησης του ΔΣ ήταν "τα μπετά" και συμβατικές διενέξεις», ενώ «δεν έγινε ούτε μία συζήτηση για την πολιτιστική πολιτική του ΕΜΣΤ».

Απευθυνόμενος στον υπουργό, αναφέρει ότι από το 2003 έχει εμπλέξει το εκάστοτε ΔΣ για να «"διαχειρίζεται" αυτό τα 40 εκατομμύρια ευρώ του έργου ανέγερσης του κτιρίου», αντί για τις τεχνικές υπηρεσίες του ΥΠΠΟ. Ακόμη σημειώνει: «Ο νόμος του μουσείου, κακώς αναθέτει σε εσάς προσωπικά την επιλογή των μελών του ΔΣ (πλην του εκπροσώπου του ΕΕΤΕ) και την επιλογή του διευθυντή...».

Το ΕΕΤΕ, ήδη από το 1997, προτείνει αλλαγή του νόμου, κυρίως ως προς δύο σημεία: α) Τα μέλη του ΔΣ, πλην του προέδρου και του αντιπροέδρου, να είναι εκπρόσωποι επιστημονικών και καλλιτεχνικών φορέων, ώστε να έχουν οι φορείς τη συλλογική ευθύνη για την πολιτιστική πολιτική του μουσείου και β) Ο διευθυντής να διορίζεται από το ΔΣ.

Νέες θεατρικές αυλαίες

Στο θέατρο «Πορεία», ο θίασος «Δόλιχος» ανεβάζει, σήμερα, το πρώτο έργο του ηθοποιού Γιάννη Μαυριτσάκη «Το τυφλό σημείο». Εργο με θέμα την απώλεια. Μετά το θάνατο του άντρα της, μια νέα ακόμα γυναίκα χάνει και το κουράγιο της να ζει και να δουλεύει. Το έργο παρακολουθεί το σοκ του ατόμου, το περιβάλλον του και την τραγική αντίφαση: Να ζεις παρά το θάνατο, νιώθοντας απόσταση από όσους δεν έχουν βιώσει την απώλεια αγαπημένου και μετέχουν της κίνησης του κόσμου προς τα μπρος. Η γυναίκα ταλαντεύεται μεταξύ παρόντος και παρελθόντος, ορατού και αόρατου, «νικητών» στη ζωή και «ηττημένων», απελπισμένων και αποκλεισμένων, που πληθαίνουν όλο και περισσότερο. Η πλοκή αναπτύσσεται μέσα από τη διαλογική αντιπαράθεση με τη σύγχρονη πραγματικότητα, με έναν κόσμο ανυπόφορα κυνικό. Το έργο του πρωτοεντοπίστηκε από το Ευρωπαϊκό Εργαστήρι Μετάφρασης και επιλέχθηκε το 2006 ομόφωνα για να ενταχθεί στη σειρά «Label Europa». Μεταφράστηκε στα γαλλικά και αγγλικά και ετοιμάζονται οι μεταφράσεις του στα ιταλικά και ρουμάνικα. Τον ερχόμενο Οκτώβρη θα παρουσιαστεί στο Φεστιβάλ «Intercity» της Φλωρεντίας.

Σκηνοθεσία Μάρθας Φριντζήλα, σκηνικά - κοστούμια - μουσική Βασίλη Μαντζούκη, φωτισμοί Μελίνας Μάσχα. Παίζουν: Πολυξένη Ακλίδη, Γιάννης Αναστασάκης, Δημοσθένης Ελευθεριάδης, Δημήτρης Κουρούμπαλης, Τάνια Παπαδοπούλου, Απόστολος Πελεκάνος, Δημήτρης Τάρλοου, Γαλήνη Χατζηπασχάλη.

  • Στο θέατρο «Χυτήριο» παρουσιάζεται το έργο «Το 99% » του Αρη Δαβαράκη, σε σκηνοθεσία - σκηνικά Νίκου Σούλη. Παίζουν: Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου, Τάκης Μόσχος, Περικλής Ασημακόπουλος, Γιώργος Τριανταφυλλίδης, Τάσος Τζιβίσκος, Μιχαήλ Χρήστου. Τραγούδια του Τάσου Μελετόπουλου.

Πέρασαν 30 χρόνια από το θάνατο του Τσάρλι Τσάπλιν (πέθανε 25/12/1977). Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ξεκινά έναν κύκλο εκδηλώσεων για τον μεγάλο δημιουργό. Την Κυριακή (27/1/2008), στις 4 μ.μ., προβάλλει στον κινηματογράφο «ΦΙΛΙΠ» (στο πλαίσιο των Κυριακάτικων Απογευμάτων, είσοδος 2,5 ευρώ, τηλ. 210-8664470, 8612476) την εν πολλοίς αυτοβιογραφική ταινία του «Το τσίρκο», με ζωντανή μουσική. Στο πιάνο, ο Παντελής Μπενετάτος.

Φαραντούρη ερμηνεύει Μίκη

Στην τραγουδοποιία του Μίκη Θεοδωράκη, αφιερώνεται το διήμερο, που θα παρουσιάσει η Μαρία Φαραντούρη, (30, 31/1, 8.30μ.μ.), στο Μέγαρο Μουσικής. Η τραγουδίστρια, που συνδέθηκε με κορυφαίες δημιουργίες του συνθέτη, συνοδευόμενη από τον Χρήστο Θηβαίο, θα ερμηνεύσει τέσσερις κύκλους τραγουδιών του, εμπνευσμένων από την ελληνική και παγκόσμια ποίηση, οι οποίοι ταυτίστηκαν με τη φωνή της. Οι τρεις - «Ενας όμηρος» (1962), «Κύκλος Φαραντούρη» (1965) και «Η μπαλάντα του Μαουτχάουζεν» (1965) - προέρχονται από την πρώτη περίοδο επικοινωνίας του συνθέτη με το πλατύ λαϊκό ακροατήριο, ενώ ο τέταρτος είναι από τον τελευταίο, σπουδαίο κύκλο τραγουδιών του «Οδύσσεια», πλασμένο επίσης για να ερμηνευτεί από την Μ. Φαραντούρη.

Οι κύκλοι «Οδύσσεια» (σε ποίηση Κώστα Καρτελιά) και «Ενας όμηρος» (για το έργο του Ιρλανδού συγγραφέα και επαναστάτη Μπρένταν Μπήαν, σε απόδοση του Βασίλη Ρώτα) θ' ακουστούν και στις δύο συναυλίες. Τη συναυλία της 30/1 συμπληρώνει ο «Κύκλος Φαραντούρη» (έξι τραγούδια σε στίχους Γκάτσου, Χριστοδούλου, Λειβαδίτη και Σταύρου), ενώ στις 31/1 θα ερμηνευτεί «Η μπαλάντα του Μαουτχάουζεν», σε στίχους Ιάκωβου Καμπανέλλη. Συμπράττει η Γερμανική Ορχήστρα Berliner Instumentalisten.

Η ΚΝΕ στο «Συρμό»

Εκδήλωση με θέμα «Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος: Οι μαθητές βοηθούν στη νίκη» διοργανώνει η ΚΝΕ την Κυριακή 27 Γενάρη στις 7.30 μ.μ. στο «Συρμό».

Το πλούσιο πρόγραμμα της ΚΝΕ στο «Συρμό» συνεχίζεται σε όλη τη διάρκεια του μήνα. Τη Δευτέρα 28 Γενάρη, στις 9.30 μ.μ., προγραμματίζεται η θεατρική παράσταση «Η Ιωάννα των σφαγείων» του Μπ. Μπρεχτ από την ομάδα «Δρυός Τόποι».

«Πρωτομάστορας» και ... μεγαλοεργολάβοι

Το είδαμε κι αυτό! Στην αφίσα που κυκλοφόρησε η Εθνική Λυρική Σκηνή για τον «Πρωτομάστορα» - παρουσιάζεται από σήμερα στο Μέγαρο Μουσικής - φιγουράρουν και οι χορηγοί της παράστασης, «Ελληνική Τεχνοδομική» και «Ακτωρ». Οι μεγαλοεργολάβοι δηλαδή... Θα πρέπει να είναι σφόδρα ικανοποιημένος ο πρόεδρος της Λυρικής και μεγαλοβιομήχανος, Οδυσσέας Κυριακόπουλος για την προβολή που τους γίνεται. Εξάλλου, δεν το έχει κρύψει... Οραμά του είναι να μπουν για τα καλά οι επιχειρήσεις και η αγορά στο μοναδικό μας λυρικό θέατρο... Με τον «Πρωτομάστορα» έγινε η αρχή. Η πόρτα για τους χορηγούς - εργολάβους άνοιξε διάπλατα...

Το Μουσείο Μπενάκη φιλοξενεί για δεύτερη φορά στο παράρτημά του, Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης (Αγίων Ασωμάτων 22 και Διπύλου 12, Κεραμεικός), την παραμυθού Σάσα Βούλγαρη με νέες ιστορίες από τις «Χίλιες και Μία Νύχτες». Το πρόγραμμα απευθύνεται σε ενήλικες και περιλαμβάνει τις ιστορίες: «Το Εβένινο άλογο», «Η ιστορία της πανούργας Δαλιδάς και της κόρης της Ζενάμπ της Κουνελοπιάστρας», «Η ιστορία του ψαρά και του τελώνιου», «Ιστορίες του χαλίφη Χαρούν αλ Ρασίντ» κ.ά. Οι αφηγήσεις θα πραγματοποιούνται κάθε Παρασκευή από 25/1 - 7/3 (8 μ.μ.). Τηλ. 210-3251311.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ