ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 19 Φλεβάρη 2008
Σελ. /28
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΚΥΜΑ ΚΑΚΟΚΑΙΡΙΑΣ
Διαχρονικές πολιτικές ευθύνες «παγώνουν» τη χώρα

Αποκλεισμένα παραμένουν 99 χωριά σε Εύβοια, Φωκίδα και Κρήτη. Σοβαρά προβλήματα στις συγκοινωνίες. Καταστροφές σε καλλιέργειες

Η εικόνα αυτή στην Πετρούπολη, δείχνει την κατάσταση που επικρατούσε χτες στην πρωτεύουσα και στις γειτονιές της

ICON

Η εικόνα αυτή στην Πετρούπολη, δείχνει την κατάσταση που επικρατούσε χτες στην πρωτεύουσα και στις γειτονιές της
Δεκάδες αποκλεισμένα χωριά σε Εύβοια, Φωκίδα και Κρήτη, χωρίς φως και νερό. Αδιάβατοι δρόμοι ακόμη και στο κέντρο της Αθήνας. Πολυδιαφημισμένα έργα όπως η Αττική οδός και το αεροδρόμιο Σπάτων, εκτός λειτουργίας. Οι συγκοινωνίες σε όλη τη χώρα γίνονταν μετ' εμποδίων. Ελλειψη συντονισμού και αντιμετώπισης της κατάστασης από την κυβέρνηση. Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, νομαρχία και ΥΠΕΧΩΔΕ πετούσαν ο ένας το μπαλάκι στον άλλο για το ποιος είναι υπεύθυνος να ρίξει αλάτι σε κεντρικές οδικές αρτηρίες της Αθήνας...

Αυτό ήταν το σκηνικό που συνέθετε την κατάσταση χτες, μετά την κακοκαιρία του Σαββατοκύριακου που εξακολουθεί να πλήττει Κρήτη, Κυκλάδες και Εύβοια, φανερώνοντας τις διαχρονικές ευθύνες των κυβερνήσεων ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, που έχουν αφήσει τη χώρα αθωράκιστη για περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης.

Στην Αθήνα

Χωρίς λεωφορεία, για το μεγαλύτερο μέρος της μέρας, αλλά και με τα δρομολόγια του ΗΣΑΠ να γίνονται με... δόσεις, είχε μείνει η Αθήνα. Οι περισσότεροι δρόμοι παρέμεναν μη προσβάσιμοι από αυτοκίνητα, ιδιαίτερα το πρωί. Μόνον όταν, μετά τις 11 π.μ., εμφανίστηκε ο ήλιος και άρχισαν να λιώνουν τα χιόνια, ήταν δυνατή η πρόσβαση σ' αυτούς.

Την ίδια στιγμή, ένα χρυσοπληρωμένο απ' τον ελληνικό λαό έργο, το διεθνές αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος», τέθηκε σε αχρηστία, αφού ακυρώθηκαν 160 πτήσεις. Δε συνέβη για πρώτη φορά. Στην κακοκαιρία του Φλεβάρη του 2004, το «Ελ. Βενιζέλος» είχε επίσης παραμείνει κλειστό. Και η «Αττική οδός» παρέμενε κλειστή για αρκετές ώρες, ιδιαίτερα το τμήμα της δυτικής περιφερειακής Υμηττού.

Ανάμεσα στις υπηρεσίες επικρατούσε αλαλούμ αναφορικά με το ποιος φορέας είχε την αρμοδιότητα σε συγκεκριμένους κεντρικούς οδικούς άξονες, όπως για παράδειγμα στη λεωφόρο Κατεχάκη, μεταξύ της Νομαρχίας Αθηνών και του ΥΠΕΧΩΔΕ. Μάλιστα, ο νομάρχης Αθήνας Γ. Σγουρός σε τηλεοπτικό σταθμό είπε χαρακτηριστικά ότι είχε αλάτι, αλλά δεν το έριξε γιατί ο δρόμος ανήκει στην αρμοδιότητα του ΥΠΕΧΩΔΕ. Η ταλαιπωρία των οδηγών ήταν μεγάλη αφού η κυκλοφορία είχε διακοπεί από την Κυριακή το μεσημέρι μέχρι χτες το πρωί.

Προβλήματα στην κυκλοφορία και αποκλεισμούς είχαμε μετά την κακοκαιρία

ICON

Προβλήματα στην κυκλοφορία και αποκλεισμούς είχαμε μετά την κακοκαιρία
Χτες, αλυσίδες χρειάζονταν τα οχήματα που κινούνταν στην οδό Σχιστού από την Ιερά Οδό προς Σχιστό Κορυδαλλού, στη Λ. Θρακομακεδόνων και στην επαρχιακή οδό Φυλής - Δερβενοχωρίων στα Ανω Λιόσια και από το ύψος του «ΤΙΤΑΝ» προς Δερβενοχώρια.

Τα περισσότερα ακτοπλοϊκά δρομολόγια δε διεξάγονταν λόγω των θυελλωδών ανέμων μέχρι χτες το απόγευμα. Τα μόνα που εκτελούσαν κανονικά τα δρομολόγια στον Αργοσαρωνικό ήταν τα πλοία κλειστού τύπου ενώ κανονικά λειτουργούν οι πορθμειακές γραμμές με εξαίρεση της Θάσου - Κεραμωτής και Πρίνου - Καβάλας.

Ακόμα δυσκολότερη ήταν η κατάσταση στη Σαλαμίνα όπου αποκλείστηκε η περιοχή Πηλός του Δήμου Αμπελακίων και ο δρόμος στην Κακή Βίγλα στα Σελίνια. Παράλληλα, παρουσιάστηκαν σοβαρά προβλήματα στην ηλεκτροδότηση. Στην Πετρούπολη κολόνες της ΔΕΗ έπεσαν λόγω του βάρους του χιονιού ενώ νωρίτερα στην Αγ. Παρασκευή, κορμοί δέντρων έπεσαν σε δρόμους και σταθμευμένα οχήματα.

Κλειστά, λόγω του παγετού, θα παραμείνουν και σήμερα τα σχολεία στην Αττική, στην Εύβοια και σε κάποιες περιοχές της Κρήτης.

Η ΕΥΔΑΠ φοβάται μήπως επαναληφθεί το φιάσκο του Φλεβάρη του 2004, όταν το μισό σχεδόν Λεκανοπέδιο Αττικής έμεινε χωρίς νερό, μετά τις χιονοπτώσεις. Ετσι κάνει έκκληση στους καταναλωτές «αφ' ενός να ελέγχουν επιμελώς τα δίκτυα των υδραυλικών εγκαταστάσεων των κατοικιών τους και αφ' ετέρου να μην κάνουν άσκοπη χρήση του νερού και κυρίως με λάστιχο, για την απομάκρυνση του πάγου ή του χιονιού από τους δρόμους, τα πεζοδρόμια, τις βεράντες, τις αυλές και τα αυτοκίνητα».

ICON

Αύξηση μέχρι και 40% των περιστατικών παρουσιάστηκε χτες στις ορθοπεδικές κλινικές των εφημερευόντων νοσοκομείων του Λεκανοπεδίου λόγω καταγμάτων άνω και κάτω άκρων από πτώσεις λόγω της ολισθηρότητας του εδάφους. Το Εθνικό Κέντρο Επιχειρήσεων Υγείας παρέμεινε σε 24ωρη ετοιμότητα για την αντιμετώπιση των προβλημάτων.

Αποκλεισμένα χωριά

Μέχρι και χτες τα αποκλεισμένα χωριά σε Εύβοια, Φωκίδα καθώς και σε ορεινούς όγκους της Πελοποννήσου και Κρήτης ήταν 99, από 150 που ήταν το Σαββατοκύριακο. Οι διακοπές ρεύματος προκάλεσαν πρόσθετα προβλήματα, ενώ ιδιαίτερα επικίνδυνοι ήταν χτες οι δρόμοι στη Βόρεια Ελλάδα, λόγω των συνθηκών παγετού που επικρατούσαν τις πρωινές ώρες (σε Γρεβενά, Κοζάνη, Φλώρινα, Κιλκίς και Θεσσαλονίκη με θερμοκρασίες που είχαν πέσει ακόμα και στους -12). Σημαντικές είναι και οι ζημιές σε καλλιέργειες - κυρίως σε λαχανικά.

Τα σχολεία στους Νομούς Καστοριάς, Φλώρινας και Γρεβενών άνοιξαν μια ώρα αργότερα με απόφαση των Νομαρχών των τριών νομών.

Μεγάλα προβλήματα αντιμετώπισε η Εύβοια. Ακόμα και χτες, αρκετά ήταν τα χωριά που έμειναν αποκλεισμένα από το υπόλοιπο νησί με ορισμένα από αυτά να μην έχουν για περισσότερες από 48 ώρες ρεύμα. Ορισμένα από αυτά, είναι χωριά που επλήγησαν από τις πυρκαγιές του καλοκαιριού, όπως η Σέττα και τα Μανίκια. Η πυροσβεστική κλήθηκε να συνδράμει για μεταφορά ασθενών σε νοσοκομεία.

Σε Πελοπόννησο - Κρήτη

Σοβαρές ζημιές σε καλλιέργειες εσπεριδοειδών και ελαιοδέντρων σε περιοχές της Λακωνίας, της Αργολίδας, της Κορινθίας και της Αχαΐας τόσο στην παραγωγή όσο και στο φυτικό κεφάλαιο, εκτιμούν γεωπόνοι και αγρότες, μετά τις χιονοπτώσεις των τελευταίων ημερών και του παγετού. Το μέγεθος της ζημιάς θα φανεί τις επόμενες ημέρες καθώς ακόμα είναι νωρίς για την ακριβή αποτίμηση της καταστροφής.

Σε αρκετά χωριά της Ανατολικής Πελοποννήσου και της Αχαΐας που ήταν αποκλεισμένα το Σαββατοκύριακο, αποκαταστάθηκε από χτες το μεσημέρι, η οδική σύνδεση.

Αποκλεισμένα παρέμεναν μέχρι και χτες το απόγευμα 54 χωριά στα Χανιά, 26 στο Ηράκλειο, 25 στο Λασίθι και 5 στο Ρέθυμνο, ενώ με αντιολισθητικές αλυσίδες κινούνταν τα οχήματα σε όλο το επαρχιακό δίκτυο. Σοβαρά προβλήματα δημιουργήθηκαν και στην ηλεκτροδότηση σε πολλά χωριά του νησιού, ιδιαίτερα στους νομούς Ηρακλείου και Ρεθύμνου, ενώ σοβαρές ζημιές προκλήθηκαν στην κτηνοτροφία, στη μελισσοκομία και στις καλλιέργειες.

ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Φταίνε πάλι τα ... «ακραία καιρικά φαινόμενα»!

Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος αναμάσησε χτες το ίδιο παραμύθι που είχε χρησιμοποιήσει στις πλημμύρες, στις πυρκαγιές και στους καύσωνες, ισχυριζόμενος ότι «έγινε το καλύτερο δυνατό αναλογικά με το... ακραίο καιρικό φαινόμενο που έχει πλήξει τη χώρα μας»! Οχυρωμένος πίσω από την αυτοθυσία των εργαζομένων στον κρατικό μηχανισμό, ο Θ. Ρουσόπουλος προσπάθησε να εξαγνίσει την κυβερνητική πολιτική, που αφήνει συνειδητά ανοχύρωτη τη χώρα απέναντι στα διάφορα φυσικά φαινόμενα προκειμένου να θωρακίσει την πλουτοκρατία απέναντι στους αγώνες των εργαζομένων.

Ο Θ. Ρουσόπουλος είδε μόνο μικρά προβλήματα, ενώ όταν ρωτήθηκε για το γεγονός ότι ακινητοποιήθηκαν στην Αθήνα τα μέσα μαζικής μεταφοράς, ότι το «διεθνές» αεροδρόμιο έκλεισε, ότι εκατοντάδες χωριά αποκλείστηκαν, ότι υπήρξαν σοβαρά προβλήματα ηλεκτροδότησης και υδροδότησης σε μια σειρά περιοχές, προσπάθησε να δικαιολογηθεί λέγοντας ότι ...«είμαστε μεσογειακή χώρα»!

Παράλληλα, αξιοποιώντας και τη βοήθεια των ιδιωτικών καναλιών που είχαν διαμορφώσει το κατάλληλο κλίμα, δεν παρέλειψε να επιρρίψει ευθύνες στους πολίτες που «δε φρόντισαν να ακολουθήσουν τους κανόνες της Τροχαίας»! Με ανάλογου τύπου επιχειρήματα προσπάθησε, τέλος, να δικαιολογήσει τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν στα μεγάλα ιδιωτικοποιημένα έργα της Αττικής Οδού και του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» που παρέμειναν αποκλεισμένα και πάλι για ώρες. Ειδικά για την ακινητοποίηση των λεωφορείων και των τρόλεϊ είπε ότι στη χώρα μας που είναι μεσογειακή δεν έχουμε λεωφορεία που παίρνουν αλυσίδες, όπως σε άλλες χώρες στις οποίες παρατηρεί κανείς συχνά τέτοια ακραία φαινόμενα...

Συνεχείς διακοπές ρεύματος

Εκτεταμένες διακοπές ρεύματος μικρότερης ή μεγαλύτερης διάρκειας στις περιοχές που επλήγησαν από την κακοκαιρία προκάλεσε ο χιονιάς στο δίκτυο της ΔΕΗ.

Τα προβλήματα ήταν εντονότερα την Κυριακή, ωστόσο οι διακοπές ρεύματος δεν έλειψαν και χτες. Ετσι μέχρι αργά χτες το μεσημέρι διακοπές παρατηρούνταν στην Ανδρο και στην Τήνο - όπου μάλιστα ήταν χωρίς ρεύμα από την Κυριακή - και η ηλεκτροδότηση στα δύο νησιά γινόταν εκ περιτροπής.

Στην Αττική διακοπές ρεύματος υπήρχαν στα Κιούρκα, στην Ιπποκράτειο Πολιτεία και στη Σαλαμίνα.

Μέχρι νωρίς το απόγευμα χωρίς ρεύμα παρέμεναν επίσης σχεδόν όλα τα αποκλεισμένα ορεινά χωριά της Εύβοιας, από τη Χαλκίδα μέχρι τα Βασιλικά και το Βαθύ, όπως επίσης και τα αποκλεισμένα χωριά των Χανίων στην Κρήτη. Νωρίτερα είχαν αποκατασταθεί οι βλάβες σε 10 χωριά στο Ηράκλειο και στο Λασίθι.

Προβλήματα και στις συγκοινωνίες

Εκτός κυκλοφορίας έμειναν λεωφορεία και τρόλεϊ στην Αθήνα, κάτι που αναμένεται να συμβεί και σήμερα, κυρίως τις πρωινές ώρες. Αλλά και η λειτουργία του πανάκριβου Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) «παρέλυσε» για πολλές ώρες, ενώ παρά την υποχώρηση της κακοκαιρίας μέχρι και χτες το απόγευμα υπήρχαν σοβαρά προβλήματα στις αεροπορικές πτήσεις από και προς το «Ελ. Βενιζέλος», με πολύωρες καθυστερήσεις και ακυρώσεις περισσότερων από 160 δρομολογίων. Μόλις αργά χτες το απόγευμα τέθηκαν σε λειτουργία και οι δύο διάδρομοι προσγειωαπογειώσεων. Στελέχη του αεροδρομίου επισημαίνουν ότι θα χρειαστούν δύο - τρεις μέρες για να ομαλοποιηθεί πλήρως η κατάσταση.

Με «νοκ άουτ» τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ, το βάρος των μετακινήσεων έπεσε στο μετρό και στον «ηλεκτρικό», καθώς και το τραμ παρουσίασε πρόβλημα στη λειτουργία του κατά τις πρωινές ώρες, καθώς από την κατασκευή του - σύμφωνα και με την ανακοίνωση της διοίκησης - δε διαθέτει τα λεγόμενα «θερμαινόμενα κλειδιά» στις ράγες, τα οποία είναι αυτά που επιτρέπουν στον ΟΣΕ να έχει απρόσκοπτη λειτουργία.

Οσον αφορά τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ που έχουν προμηθευτεί η ΕΘΕΛ και ο ΗΛΠΑΠ είναι χαμηλοεπίπεδα και δεν έχουν τη δυνατότητα εκ κατασκευής να εφοδιαστούν με αντιολισθητικές αλυσίδες. Αυτό, βέβαια το γνωρίζουν οι αρμόδιοι του ΟΑΣΑ και παρότι αντίστοιχα προβλήματα είχαν παρουσιαστεί και στην κακοκαιρία που είχε πλήξει την Αθήνα το 2004 δε φρόντισαν να δώσουν τις αναγκαίες λύσεις, ώστε να υπάρξει εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού.

Κανονικά η αμοιβή όσων δεν έφτασαν στη δουλειά τους

Οι εργαζόμενοι που δεν κατάφεραν λόγω των καιρικών συνθηκών να προσέλθουν στην εργασία τους, δικαιούνται κανονικά το μεροκάματο, είτε λειτούργησε είτε όχι η επιχείρηση στην οποία εργάζονται. Σύμφωνα με ανακοίνωση της ΓΣΕΕ, «η διακοπή των συγκοινωνιών εξαιτίας της σφοδρής χιονόπτωσης και η επικινδυνότητα των δρόμων στους συγκεκριμένους νομούς της χώρας, αποτελεί τυπική περίπτωση σπουδαίου λόγου, που δικαιολογεί, σύμφωνα με την καλή πίστη, τη μη παροχή της εργασίας». Η Συνομοσπονδία επικαλείται το σχετικό άρθρο 657 του Αστικού Κώδικα και επισημαίνει ότι, σε αντίθεση με εγκυκλίους που διαθέτουν οι Επιθεωρήσεις Εργασίας, η αμοιβή οφείλεται στον εργαζόμενο ακόμα και στην περίπτωση που οι επιχειρήσεις παρέμειναν κλειστές.

Συνολικά έξι άτομα, μεταξύ τους και πυροσβέστες, αναγκάστηκαν να διανυκτερεύσουν χτες το βράδυ σε καταφύγιο στην Πεντέλη καθώς αποκλείστηκαν στην περιοχή λόγω της κακοκαιρίας. Αν και απογειώθηκε ελικόπτερο για να τους εντοπίσει και τους περισυνελέξει, μετά από επικοινωνία που υπήρξε μεταξύ των δύο πλευρών, αποφασίστηκε να παραμείνουν στο καταφύγιο.

Σήμα κινδύνου εξέπεμψε χτες το πρωί ρωσικό πολεμικό πλοίο με 88 άτομα πλήρωμα. Επλεε ακυβέρνητο 13 ναυτικά μίλια βορειοδυτικά της Ικαρίας λόγω μηχανικής βλάβης. Στην περιοχή επικρατούσε σφοδρή θαλασσοταραχή που έφτανε τα 9 μποφόρ. Χτες το απόγευμα, άρχισε η ρυμούλκησή του από την ελληνική φρεγάτα «ΜΠΟΥΜΠΟΥΛΙΝΑ» με προορισμό ένα απάγκιο που βρίσκεται στη νότια πλευρά της Ικαρίας. Σύμφωνα με το ΥΕΝ, όλοι οι επιβαίνοντες είναι καλά στην υγεία τους.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ