ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 20 Απρίλη 2008
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΑΤΖΕΝΤΑ
Ο Ντασσέν για τα πανανθρώπινα «πάθη»

«Αυτός που έπρεπε να πεθάνει (Ο Χριστός ξανασταυρώνεται)»
«Αυτός που έπρεπε να πεθάνει (Ο Χριστός ξανασταυρώνεται)»
Χρειάστηκε να περάσει μισός αιώνας και να «φύγει» από τη ζωή ο Ζυλ Ντασσέν, για να επανεμφανιστεί στη μεγάλη οθόνη το βασισμένο στο καζαντζακικό μυθιστόρημα «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται», αριστούργημά του «Αυτός που έπρεπε να πεθάνει». Με χορηγό επικοινωνίας τον ραδιοτηλεοπτικό «902», η ασπρόμαυρη ταινία (120') προβάλλεται από την περασμένη Πέμπτη στο «Ιντεάλ».

Ο αυτοεξόριστος στο Παρίσι Ζυλ Ντασσέν βραβεύεται για το «Ριφιφί» (1956) στο Φεστιβάλ των Καννών, όπου γνωρίζει και ερωτεύεται τη Μελίνα Μερκούρη. Ο Ντασσέν, μαζί με τη Μ. Μερκούρη, επισκέπτεται στην Αντίπ, όπου ζούσε, ο επίσης ουσιαστικά αυτοεξόριστος, Νίκος Καζαντζάκης και ζητά την έγκρισή του μεγάλου συγγραφέα για κινηματογραφική μεταφορά του αλληγορικού μυθιστορήματός του «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται». Ο Καζαντζάκης δέχεται και ο Ντασσέν ταξιδεύει (ερχόμενος για πρώτη φορά στην Ελλάδα) στην Κρήτη, με το συνεργείο, τους ηθοποιούς και τη Μ. Μερκούρη, για τον πρωταγωνιστικό γυναικείο ρόλο. Πρότυπό του για την ερμηνεία του πρωταγωνιστικού ρόλου, του Μανολιού, ο Ντασσέν είχε τον φτωχούλη, όπως κι ίδιος, αγαπημένο παιδικό φίλο του, βασανισμένο αλλά και θαρραλέο απέναντι στο κακό, Μάρβιν.

Είναι η πρώτη ταινία (1957) που γυρίζει ο μεγάλος, προοδευτικός, διωκόμενος και αντιστεκόμενος στο μακαρθισμό σκηνοθέτης, ύμνος στον ελληνικό λαό και σ' όλους τους λαούς που αντιστέκονται στους καταπιεστές του ανθρώπου. Αν και η γαλλική παραγωγή, με αυτή την ταινία ο Ντασσέν ξεκινά ουσιαστικά την ελληνική του «περιπέτεια». Και το κάνει με έναν τρόπο βαθύτερα πανανθρώπινο, από ό,τι με το «Ποτέ την Κυριακή», τρία χρόνια αργότερα, όπως τουλάχιστον υποστηρίζει μερίδα της κριτικής. Αλλωστε, ο Ντασσέν δεν είναι «τουρίστας» στην Ευρώπη και δεν έρχεται ως «τουρίστας» στην Ελλάδα. Επιλέγει μια ήδη «καυτή» ιστορία του ρηξικέλευθου Καζαντζάκη και φτιάχνει μια ταινία «πολύ μπροστά από την εποχή της», όπως έχει χαρακτηριστεί.

Κρήτη 1920. Μια ομάδα ξεριζωμένων και εξαθλιωμένων φτάνει σε ένα χωριό που έχουν έθιμο να αναπαριστάνουν τα Πάθη, κάθε Μεγάλη Εβδομάδα, με ήρωες κατοίκους του χωριού: Ο «Χριστός», ο «Ιούδας» και η «Μαγδαληνή» στα «χέρια» του Καζαντζάκη και στη μηχανή του Ντασσέν μετατρέπονται σε αλληγορικά σύμβολα, που όχι μόνο ξεπερνούν την ηθογραφία, αλλά αποκαλύπτουν τις καθόλου μεταφυσικές βάσεις των ανθρώπινων, πραγματικών «παθών».

Το σενάριο, από το ομώνυμο μυθιστόρημα του Νίκου Καζαντζάκη, είναι του σκηνοθέτη και του Ben Barzman, η φωτογραφία των Gilbert Chain, Jacques Natteau, η μουσική επιμέλεια πάνω σε ελληνικά θέματα είναι του Georges Auric, τα κοστούμια του Γιάννη Τσαρούχη. Συγκλονιστική η Μελίνα Μερκούρη στο ρόλο της Κατερίνας, ενώ παίζουν ακόμη οι: Μορίς Ρονέ, Πιερ Βανέκ, Ροζέ Ανίν, Τζο Ντασσέν, Αννα Αρμάου, Δήμος Σταρένιος. Η ταινία διακρίθηκε με Ειδική Μνεία στο Φεστιβάλ Καννών το 1957 (ήταν υποψήφια και για το «Χρυσό Φοίνικα»), ενώ το 1958 ήταν υποψήφια για τα Βραβεία BAFTA.

Θέατρο τη Μ. Εβδομάδα

«Σωτηρία με λένε» στο θέατρο «Στοά»
«Σωτηρία με λένε» στο θέατρο «Στοά»
Στο θέατρο «Σημείο» αύριο και την Τρίτη ξεκινάει το «ταξίδι» της θεατρικής εγκατάστασης «Μουσείο ανθρώπινης συμπεριφοράς». Πρόκειται για θεατρική εγκατάσταση, που αποτελεί πρόλογο του έργου του Πέτερ Χάντκε «Οταν δεν ήξερε ο ένας για τον άλλο», που θα ακολουθήσει. Οι θεατές κινούνται ελεύθερα μέσα σε ένα χώρο - μουσείο, όπου παρουσιάζονται συμπεριφορές, κείμενα, ήχοι, τραγούδια, δηλώσεις, προθέσεις, χαρακτήρες. Το «Μουσείο» αποτελείται από ελεύθερη γλυπτική ηθοποιών - ανθρώπων, ήχους και μουσικές. Περπατώντας ελεύθερα οι θεατές - επισκέπτες του «Μουσείου» παρακολουθούν τα όρια μεταξύ γλώσσας, ήχου, γλυπτικής. Θέματα, όπως αγάπη, θεός, η σχέση του ανθρώπου με τη θρησκεία, το φαγητό, τα ζώα, το κακό, το σεξ, παρουσιάζονται με ένα απενοχοποιημένο, καινούριο βλέμμα. Σκηνοθεσία - επιλογή των κειμένων: Νίκος Διαμαντής. Συμμετέχουν οι ηθοποιοί Ιωάννα Μακρή, Ελενα Αρβανίτη, Νίκος Καραγκιοζόπουλος, Νάσια Κυριάκου, Νίκος Παντελίδης, Αυγουστίνος Ρεμούνδος, Δανάη Ψυχογιού.

  • Το έργο της Σοφίας Αδαμίδου «Σωτηρία με λένε», με την Λήδα Πρωτοψάλτη στο ρόλο της μεγάλης λαϊκής τραγουδίστριας Σωτηρίας Μπέλλου, θα παίζεται μέχρι και τη Μ. Τετάρτη. Συγκεκριμένα, θα παίζεται εκτάκτως Μ. Δευτέρα και Μ. Τρίτη (9.30 μ.μ). και Μ. Τετάρτη (7 μ.μ). Η σκηνοθεσία είναι του Κωνσταντίνου Κωνσταντόπουλου. Σκηνικό - κοστούμια Κούλας Γαλιώνη, οπτικό υλικό Λουκίας Ρικάκη. Συμπαίκτρια της Λήδας Πρωτοψάλτη, η Εύα Καμινάρη.
Συνάντηση ... χρώματος και ποίησης

Εργο της Μ. Ιωαννίδου
Εργο της Μ. Ιωαννίδου
Συνεχίζεται στην γκαλερί «Αδάμ» (Νεοφύτου Βάμβα 5, 210 3601779), η έκθεση ζωγραφικής της Μάτως Ιωαννίδου. Η παρουσιαζόμενη θεματική ενότητα επικεντρώνεται σε συνειρμικές αναπαραστάσεις του Αϊ-Γιώργη. Αφορμή, ήταν το ποίημα της Μαρίας Τοπάλη: «Ενύπνιον σε γαλάζιο φόντο», στο οποίο αναφέρεται «Εγώ ο Αϊ-Γιώργης να λυτρώσω την πεντάμορφη/ που την κρατώ αιχμάλωτη στα σπλάχνα μου/ Εγώ ο δράκος».

Οπως σημειώνει η δημιουργός στον κατάλογο της έκθεσης «άρχισα να ζωγραφίζω επαναλαμβάνοντας από μέσα μου το στίχο. Από το 2003 μέχρι σήμερα ο στίχος δεν έπαψε να γεννάει καινούριες εικόνες, που συνδέθηκαν με τις πρόσφατες εμπειρίες μου: Από τη μία η συνάντηση με τις τοιχογραφίες σε εκκλησίες και ξωκλήσια ανά την Ελλάδα, που δικαίωσαν για άλλη μια φορά τη βαθιά πίστη μου στη ζωγραφική και από την άλλη την επίσκεψή μου στην Ολυμπο Καρπάθου. Η Ολυμπος είναι για μένα ένα παράδειγμα επιβίωσης και ζωντανής μαρτυρίας ενός πολιτισμού με πολύ βαθιές ρίζες και μαζί μήτρα αρχετυπικών μορφών. Τα τελευταία έργα αυτής της σειράς συνδέουν τον Αϊ-Γιώργη με το φίδι και τον Αδάμ, την πεντάμορφη με την Εύα και την Παναγία, όπως κάνουν τα προσκυνητάρια που στολίζουν οι γυναίκες της Ολύμπου». Διάρκεια έως 17/5.

Μουσική από την Πορτογαλία

Μετά «βαΐων» υποδέχεται σήμερα η Αθήνα, στο θέατρο «Παλλάς», την ιδιαίτερα αγαπητή στο ελληνικό κοινό τραγουδίστρια των Πορτογάλων «Madredeus», Teresa Salgueiro. Η Salgueiro, συνοδευόμενη από τους «LUSITNIA ENSEMBLE», θα παρουσιάσει τη νέα, προσωπική της δουλειά «LA SERENA», αλλά και πολλά αγαπημένα, όπως τα «La Vie en Rose», «Caruso», «Unforgettable». Η Teresa Salgueiro ξεκίνησε ως αυτοδίδακτη τραγουδίστρια. Οι μουσικές επιρροές της περιλαμβάνουν τα φάδος, τη βραζιλιάνικη μουσική και τη διεθνή ποπ και ροκ μουσική. Το 1986 έπαιξε καταλυτικό ρόλο στη δημιουργία των «Madredeus», συγκροτήματος που γνώρισε μεγάλη επιτυχία μέσα στο ξαφνικό κύμα ενδιαφέροντος για τη «world» μουσική (μουσικές των λαών).

Στις αρχές της δεκαετίας του 1990, η Salgueiro άρχισε να ενδιαφέρεται για την κλασική μουσική και σπούδασε στο Conservatory της Λισαβόνας. Το 2006, κυκλοφόρησε το πρώτο προσωπικό άλμπουμ της με τίτλο «Obrigado» και, το 2007, το «Voce e Eu».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ