ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 15 Ιούνη 2008
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Τέχνη συνοδοιπόρος των ταξικών αγώνων

Εργο του Νίκου Χριστοφοράκη
Εργο του Νίκου Χριστοφοράκη
«Τι θαρρείτε πως είναι ο καλλιτέχνης;», έλεγε ο Πικάσο. «Ενας ηλίθιος που έχει μάτια μόνο αν είναι ζωγράφος, αυτιά μόνο αν είναι μουσικός, ή μια λύρα σε κάθε γωνιά της καρδιάς του μόνο αν είναι ποιητής, ή μόνο μπράτσα αν είναι πυγμάχος; Κάθε άλλο: είναι ταυτόχρονα ένα πολιτικό ον που ευαισθητοποιείται διαρκώς από τα θλιβερά, τα παράφορα ή τα ευχάριστα που συμβαίνουν στον κόσμο και διαπλάθεται απόλυτα καθ' ομοίωσή τους...». Τα λόγια του μεγάλου κομμουνιστή ζωγράφου βρίσκουν την επιβεβαίωσή τους στις πολιτιστικές εκδηλώσεις και τη μεγάλη έκθεση εικαστικών τεχνών και φωτογραφίας, που πραγματοποιήθηκε και φέτος - για τρίτη συνεχόμενη χρονιά - μέσα στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος. Μια διαφορετική διοργάνωση, που δεν έχει σχέση με την εμπορευματοποίηση της Τέχνης, το κέρδος, τα σκάνδαλα, τις εκκεντρικότητες ή τις χορηγικές «φιλευσπλαχνίες...».

Η Τέχνη μπορεί να είναι συνοδοιπόρος των εργαζομένων. Πάντα ήταν συνοδοιπόρος των αγώνων και οποιασδήποτε κοινωνικής εξέλιξης. Εκφραστής - καθρέφτης των κοινωνικών εξελίξεων και της πάλης των εργατών. «Αγώνας - Αντίσταση - Πολιτισμός». Αυτές οι τρεις λέξεις αποτέλεσαν το γενικό τίτλο της φετινής διοργάνωσης. Ηταν η απάντηση στην υποκουλτούρα που προωθεί η αστική τάξη. Ηταν η απάντηση των σωματείων των εργαζομένων της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης, τοπικών συλλόγων και φορέων της περιοχής (Συνδικάτο Μετάλλου Πειραιά, Πανελλήνια Ενωση Αμμοβολιστών - Καθαριστών, Σωματείο Ναυπηγοξυλουργών, Σωματείο Ηλεκτρολόγων Πλοίων, Ενωση Μετάλλου Σαλαμίνας, ΠΕΜΕΝ, Ενωση Γονέων και Κηδεμόνων Περάματος, Εστία Γυναίκας Περάματος, Σωματείο Εργαζομένων Δήμου Περάματος, Ομάδα Καλλιτεχνών). Οπως ανέφερε χαρακτηριστικά, ο Σάββας Τσιμπόγλου (πρόεδρος της ΠΕΜΕΝ) «Ο αγώνας της εργατικής τάξης, η ταξική πάλη για την ανατροπή αυτού του βάρβαρου εκμεταλλευτικού συστήματος είναι και για την Τέχνη και για τον Πολιτισμό».

Εργο του Μιχάλη Μηναριτζόγλου
Εργο του Μιχάλη Μηναριτζόγλου
Για δεκαπέντε μέρες, ο χώρος της Ζώνης έγινε μια φιλόξενη γωνιά όπου εργάτες και καλλιτέχνες ενώθηκαν στον κοινό αγώνα. Μουσικές βραδιές, θέατρο, χορός, συζητήσεις και παρουσιάσεις βιβλίων, πλαισίωσαν τη μεγάλη έκθεση «Ανθρωποι - χρώμα + σίδερο ΙΙΙ». Μια τιμή στην εργατική τάξη. Μια άμεση συνομιλία μ' αυτό το κομμάτι της εργατιάς, που έχει μέσα του το σπαραγμό, τον πόνο, αλλά και την ποίηση, ταυτόχρονα. Δημιουργίες ζωγραφικής, γλυπτικής, χαρακτικής, φωτογραφίες, βίντεο, «ψηφίδες» της προσπάθειας να αποδοθεί μια πραγματικότητα καθημερινή, σκληρή, αβέβαιη... Οι 115 εικαστικοί δημιουργοί, με «όπλα» τους το χρώμα και τη σμίλη «μίλησαν» με το δικό τους τρόπο, ζώντας και οι ίδιοι μια πραγματικότητα που σημαδεύεται από κίβδηλες «αξίες» του καπιταλιστικού συστήματος, το κέρδος και την εμπορευματοποίηση κάθε πτυχής της ανθρώπινης ζωής.

Οι εργαζόμενοι για άλλη μια χρονιά με μεγάλη χαρά υποδέχτηκαν τους εικαστικούς δημιουργούς. Αισθάνθηκαν ότι στον αγώνα τους δεν είναι μόνοι. Καθώς η ζωή στη Ζώνη συνεχώς συρρικνώνεται, καθώς τα τελευταία χρόνια μαστίζει τους εργαζόμενους η ανεργία, η έκθεση αυτή, εμπνευσμένη από τη δουλειά και τις σκληρές συνθήκες που αντιμετωπίζουν, ενισχύει τις αντοχές και τις άμυνές τους. Τα έργα αυτά αποτελούν αναμφισβήτητα μια μαρτυρία - παρακαταθήκη για τις νεότερες γενιές. Ενα φωτεινό παράδειγμα που πρέπει να έχει συνέχεια και μιμητές. Αλλωστε, όπως είπε και ένας μεταλλεργάτης «Αν θέλεις να είσαι καλλιτέχνης οφείλεις να είσαι ανεξάρτητος. Αν θέλεις να είσαι και σωστός καλλιτέχνης, οφείλεις να είσαι στρατευμένος».

Εργο του Πέτρου Γρηγορίου
Εργο του Πέτρου Γρηγορίου
Εργο του Κώστα Γιωτάκη
Εργο του Κώστα Γιωτάκη
Εργο της Μαργαρίτας Γελαδά
Εργο της Μαργαρίτας Γελαδά
Εργο του Νέστορα Φαναρά
Εργο του Νέστορα Φαναρά
Πρωταγωνιστής στο λαϊκό γλέντι της Κυριακής, ο Βαγγέλης Κορακάκης
Πρωταγωνιστής στο λαϊκό γλέντι της Κυριακής, ο Βαγγέλης Κορακάκης
Από τη συζήτηση που πραγματοποιήθηκε την Κυριακή το βράδυ με θέμα «Η επίδραση και ο ρόλος της Τέχνης στη συνείδηση της εργατικής τάξης» και ομιλητές τους: Λιάνα Κανέλλη, Νίκο Χριστοφοράκη, Σάββα Τσιμπόγλου και Κώστα Καζάκο
Από τη συζήτηση που πραγματοποιήθηκε την Κυριακή το βράδυ με θέμα «Η επίδραση και ο ρόλος της Τέχνης στη συνείδηση της εργατικής τάξης» και ομιλητές τους: Λιάνα Κανέλλη, Νίκο Χριστοφοράκη, Σάββα Τσιμπόγλου και Κώστα Καζάκο

Ηλιάνα ΜΟΡΤΟΓΛΟΥ

Οργανωμένη αντίσταση

Για το ρόλο των καλλιτεχνών και της Τέχνης, για τον Πολιτισμό, για τα εμπόδια που στήνονται ανάμεσα στην Τέχνη και την εργατική τάξη, μίλησε το βράδυ της Κυριακής ο βουλευτής του ΚΚΕ Κώστας Καζάκος. Αναφερόμενος σε ένα αγωνιώδες ερώτημα του κόσμου για το πού είναι οι πνευματικοί άνθρωποι, πού είναι οι καλλιτέχνες, πού είναι αυτοί οι πνευματικοί ταγοί της ιστορίας να πληροφορήσουν το λαό, να σταθούν δίπλα του...

...«Οι καλλιτέχνες», είπε ο Κώστας Καζάκος, «όλοι αυτοί οι άνθρωποι των Γραμμάτων και των Τεχνών που λέμε, υπάρχουν και παράγουν το έργο τους όπως μπορεί ο καθένας. Μέσα σε συνθήκες σκληρές και πολλές φορές άθλιες»...

...«Το σύστημα όμως, μόνιμα, ο κρατικός μηχανισμός, αυτό που λέμε ελληνικό δημόσιο, ελληνική πολιτεία, το οποίο έχει ακόμα στοιχεία που θυμίζουν ακόμα την εποχή της βαυαροκρατίας, κρατάει ακόμα από εκεί τις δομές του. Λόγω άγνοιας οι περισσότεροι, αλλά και ηθελημένα και βάσει συστήματος, είναι πάντα εχθρικοί απέναντι στο έργο της Τέχνης, απέναντι στον Πολιτισμό, απέναντι στους δημιουργούς τους αληθινούς, επειδή ακριβώς αυτοί απευθύνονται στην εργατική τάξη, στους εργαζόμενους, στο λαό με την ταξική του έννοια και βοηθάνε στη συνειδητοποίηση της πραγματικότητας. Γι' αυτό ο δρόμος ανάμεσα στους εργαζόμενους του τόπου μας και στους καλλιτέχνες, τους δημιουργούς, στους πνευματικούς ηγέτες του, όπως να το πούμε, αυτός ο δρόμος κόβεται κάθε μέρα και περισσότερο. Σηκώνονται ψηλά τείχη έτσι ώστε να μην υπάρχει τρόπος επαφής των ανθρώπων με τον πολιτισμό που παράγεται σήμερα»...

Επικεντρώνοντας στο μεγάλο γεγονός της Ζώνης επισήμανε: «Αυτό που συμβαίνει εδώ είναι το πιο αισιόδοξο πράγμα που μπορεί να δει κανείς σήμερα στα πολιτιστικά μας πράγματα. Οτι 120 καλλιτέχνες, εικαστικοί, μαζεύτηκαν και ήρθαν εδώ σε αυτόν τον χώρο της σκληρότερης δουλειάς, της δουλείας πραγματικά, με τα περισσότερα εργατικά ατυχήματα, που είναι πληρωμένη με αίμα και ιδρώτα και μαζεύτηκαν εδώ σε αυτόν τον χώρο γι' αυτούς τους εργάτες που ζουν εδώ και παρουσιάζουν το έργο τους, αυτό είναι το πιο αισιόδοξο μήνυμα. Είναι η αντίσταση, οργανωμένη αντίσταση απέναντι σε αυτό που συμβαίνει σήμερα με το σύστημα, με αυτόν τον περίφημο καπιταλισμό που βρίσκεται στην πιο απάνθρωπη φάση του. Στην πιο ωμή, σκληρή, καταστρεπτική του φάση. Εχει γίνει ασύδοτος, αχόρταγος, δε θα σταματήσει αν δεν πιει και την τελευταία σταγόνα, ιδρώτα και αίματος από τον εργαζόμενο κόσμο».

Και κατέληξε: «Αντιστάσεις υπάρχουν. Και ο φορέας που δυναμώνει αυτές τις αντιστάσεις, τη δύναμη αντίστασης απέναντι στις δυνάμεις προσαρμογής, υπάρχει. Φτάνει να το θελήσει κανείς, να τον αναζητήσει, να συνδεθεί με τους ομοίους του, με τους συγγενείς του και να παλέψει για αυτά τα πράγματα που του καταστρέφουν τη ζωή. Να παλέψει τους εχθρούς του».

Αποσπάσματα από το βιβλίο επισκεπτών

«Η Τέχνη και ο Πολιτισμός είναι δεμένα με την ιστορία των ανθρώπων του μόχθου. Σε έναν τέτοιο χώρο καταλαβαίνεις γιατί πρέπει μέχρι το τέλος της ζωής σου να είσαι με το μέρος αυτών που παράγουν τον πλούτο και όχι μ' αυτούς που τον απολαμβάνουν». Νίκος - Αφροδίτη

***

«...τα έργα αποτυπώνουν με εξαιρετικό τρόπο την αγωνία, το μόχθο και τη σκληρή πραγματικότητα της ζωής των εργατών και σου δίνουν το μήνυμα ότι η Τέχνη μπορεί να είναι στο πλευρό των εργαζομένων, στον αγώνα τους». Νίκη Δ.

***

«Η έκθεση με συγκίνησε και ήταν η αφορμή να δω τη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη του Περάματος και να καταλάβω κάτω από πόσο πόνο, δύσκολες συνθήκες, αγωνίζονται όλοι οι άνθρωποι εδώ μέσα και μια μειοψηφία που πλουτίζει». Νίκος Π.

***

«Πάψαμε να είμαστε "μαουνιέρηδες" όπως μας αποκαλούσαν. Καταφέραμε να έρθουμε σε επαφή με την Τέχνη. Ο αγώνας σήμερα γίνεται κοινός». Γιάννης (ηλεκτροσυγκολλητής)

Ο Σωτήρης Πουλικόγιαννης (πρόεδρος του Συνδικάτου Μετάλλου), στην παρέμβασή του μίλησε για την ιδέα που ξεκίνησε πριν μερικά χρόνια από το ενδιαφέρον κάποιων καλλιτεχνών που «ασχολήθηκαν με εμάς», όπως είπε, «κι εμείς ενδιαφερθήκαμε να τους δείξουμε το χώρο, να τον φωτογραφίσουν, να κάνουν κάποια έργα. Αυτή η επαφή κατέληξε σε κάτι πολύ μεγάλο. Συζητώντας μαζί μας, συζητώντας με τους εργαζόμενους, επισκεπτόμενοι το χώρο, μέρα με την ημέρα, έργο με το έργο, αντιλαμβάνονται και οι ίδιοι την εκμετάλλευση, εμβαθύνουν και έρχονται πιο κοντά σ' αυτό το οποίο εμείς βιώνουμε. Κάθε αρχή και δύσκολη. Από τις αδυναμίες μας διδασκόμαστε».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ