ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 10 Αυγούστου 2010
Σελ. /28
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΝΟΜΟΣ
Ζεστό χρήμα στο μεγάλο κεφάλαιο

Tην ώρα που το εισόδημα και το επίπεδο διαβίωσης των λαϊκών νοικοκυριών και των αυτοαπασχολούμενων δέχονται αλλεπάλληλα πλήγματα, η κυβέρνηση υπόσχεται ζεστό χρήμα στο μεγάλο κεφάλαιο με επιδοτήσεις μέχρι και 5,7 δισ. ευρώ συνολικά για την τριετία 2011-2013 μέσω του αναπτυξιακού νόμου που δόθηκε χτες σε δημόσια διαβούλευση. Πρόκειται για ένα νόμο που όλη η φιλοσοφία του διέπεται από τη λογική της στήριξης των επιχειρηματικών ομίλων, με στόχο την υλοποίηση των στρατηγικών κατευθύνσεων του μεγάλου κεφαλαίου, ντόπιου και ξένου, με δυνατότητα χρηματοδότησης μέχρι και με 10 εκατ. ευρώ για μεμονωμένη επιχείρηση και μέχρι 20 εκατ. ευρώ για όμιλο επιχειρήσεων. Την ίδια στιγμή, αποκλείονται, όπως και σε όλους τους αντίστοιχους προηγούμενους αναπτυξιακούς νόμους, οι επιδοτήσεις των πραγματικών μικρών επιχειρήσεων που δεν εντάσσονται στους όρους με τους οποίους τις προσδιορίζει η ΕΕ, ενώ ενδεικτικό ως προς αυτό είναι ότι ο ελάχιστος προϋπολογισμός προκειμένου να εξεταστεί η ένταξη μιας επένδυσης στο νόμο αυξήθηκε στα 200 χιλ. ευρώ, με το σκεπτικό ότι οι μικρότερες επενδύσεις καλύπτονται από άλλα «χρηματοδοτικά εργαλεία».

Στο νόμο μπορούν να υπαχθούν επενδυτικά σχέδια απ' όλους σχεδόν τους κλάδους, εκτός από εκείνους που απαγορεύει η κοινοτική νομοθεσία, κλάδοι υπηρεσιών και παροχής δημόσιων αγαθών και υπηρεσιών. Μάλιστα, προβλέπεται ότι «κατ' εξαίρεση» μπορούν να χρηματοδοτηθούν μεταξύ άλλων και «η ανέγερση κτιριακών εγκαταστάσεων επί οικοπέδου που δεν ανήκει στο φορέα της επένδυσης, εφόσον έχει παραχωρηθεί σε αυτόν η χρήση του οικοπέδου προς τούτο για χρονικό διάστημα τουλάχιστον δεκαπέντε ετών από το Δημόσιο, τον ΕΟΤ, την ΕΤΑ ΑΕ, την Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή, την Ολυμπιακά Ακίνητα ΑΕ, τους ΟΤΑ α' και β' βαθμού» καθώς και «η πραγματοποίηση επενδύσεων χιονοδρομικών κέντρων, παραγωγής ηλεκτρισμού από ΑΠΕ και γηπέδων γκολφ επί ακινήτου του οποίου η χρήση έχει παραχωρηθεί ή εκμισθωθεί προς τούτο στο φορέα της επένδυσης για χρονικό διάστημα τουλάχιστον 20 ετών». Με δυο λόγια, δηλαδή, η κυβέρνηση θα χρηματοδοτήσει κι από πάνω τους επιχειρηματικούς ομίλους που θα βάλουν στο χέρι τη δημόσια περιουσία με βάση τους «αναπτυξιακούς» της σχεδιασμούς.

Οι μορφές κινήτρων ανάμεσα στις οποίες μπορούν να επιλέξουν οι επιχειρηματίες είναι:

  • Απευθείας επιχορήγηση στην πραγματοποιούμενη επένδυση.
  • Επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης.
  • Επιχορήγηση των δανείων που παίρνει για την ενίσχυση της επένδυσης.
  • Επιδότηση για μία διετία των μισθών για τις θέσεις απασχόλησης που δημιουργούνται στο πλαίσιο της πραγματοποίησης της επένδυσης.
  • Απαλλαγή για 10 χρόνια από την καταβολή φόρου εισοδήματος για τα κέρδη που πραγματοποιεί η επιχείρηση, όχι μόνο από την επιχορηγούμενη δραστηριότητα, αλλά στο σύνολο των δραστηριοτήτων της.

Η χρηματοδότηση μπορεί να φτάσει μέχρι και 50% της συνολικής επένδυσης, με πρόσχημα, κατά την πεπατημένη όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων, την ενίσχυση των μειονεκτουσών περιοχών. Συγκεκριμένα, στην πρώτη ζώνη (Νομοί Αττικής και Βοιωτίας) με κατά κεφαλήν ΑΕΠ υψηλότερο από το 120% του μέσου όρου της χώρας επιδοτούνται με 15% για τις μεγάλες επιχειρήσεις, 20% για τις μεσαίες και 25% για τις μικρές και πολύ μικρές. Στη δεύτερη ζώνη όπου υπάγονται οι νομοί με ΑΕΠ μεγαλύτερο από το 75% του μέσου όρου τα ποσοστά επιδότησης ανέρχονται αντίστοιχα για τις τρεις κατηγορίες επιχειρήσεων σε 30%, 35%, και 40%. Για την τρίτη ζώνη όπου ανήκουν οι νομοί με κατά κεφαλήν ΑΕΠ μικρότερο από το 75% του μέσου όρου της χώρας, η περιφέρεια Αν. Μακεδονίας και Θράκης, τα νησιά των περιφερειών Ν. και Β. Αιγαίου και Ιονίων, τα νησιά που ανήκουν διοικητικά σε νομούς της ηπειρωτικής Ελλάδας και οι παραμεθόριοι νομοί επιδοτούνται με 40%, 45% και 50% για κάθε κατηγορία επιχείρησης.

ΕΣΕΕ
Τα κλειστά μαγαζιά «μαρτυρούν» την κατάσταση στην αγορά

Τα κλειστά καταστήματα σε μερικούς από τους πιο εμπορικούς δρόμους στο κέντρο και στις γειτονιές της Αθήνας, όπως καταγράφτηκαν στην πρώτη φάση της έρευνας που πραγματοποίησε η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ) το τελευταίο δεκαήμερο του Ιούλη καταμαρτυρούν από μια ακόμα σκοπιά τη δραματική κατάσταση που διαμορφώνεται στην αγορά. Τα αλλεπάλληλα πλήγματα που δέχονται τα εισοδήματα των λαϊκών νοικοκυριών που αποτελούν την κύρια πηγή εισοδήματος των καταστημάτων και η φιλομονοπωλική πολιτική που με κάθε τρόπο εξυπηρετεί τα εμπορικά μεγαθήρια σε βάρος της συντριπτικής πλειοψηφίας των αυτοαπασχολούμενων και των μικρών εμπόρων οδηγούν στο περιθώριο και στο κλείσιμο ολοένα και περισσότερα καταστήματα. Τα ξενοίκιαστα μαγαζιά σε κεντρικούς εμπορικούς δρόμους, μαγαζιά που άδειασαν και παραμένουν χωρίς ενοικιαστή, είναι αδιάψευστος μάρτυρας της πραγματικότητας, ενώ, όπως επισημαίνεται, η κατάσταση είναι φανερά χειρότερη στους παράπλευρους δρόμους, τους λιγότερο κεντρικούς.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών της ΕΣΕΕ σε σύνολο 3.421 εμπορικών καταστημάτων (εξαιρέθηκαν δημόσιες υπηρεσίες, τράπεζες, θέατρα και κινηματογράφοι στους δρόμους όπου πραγματοποιήθηκε η έρευνα) καταγράφτηκαν 505 άδεια καταστήματα, δηλαδή ποσοστό 14,8% . Οι περιοχές που εντάχθηκαν στην έρευνα ήταν το κέντρο της Αθήνας (Ερμού, Σταδίου, Πανεπιστημίου, Ακαδημίας, Πατησίων), το Κολωνάκι, η Καλλιθέα, το Μαρούσι, η Ν. Ιωνίας, η Κηφισιά, το Χαλάνδρι, το κέντρο του Πειραιά, το Περιστέρι, ο Κορυδαλλός, η Γλυφάδα και το Αιγάλεω από τις οποίες επιλέχθηκαν οι πιο εμπορικοί δρόμοι.

Οπως διαπιστώνεται, στο κέντρο της Αθήνας παρατηρείται ότι τα κλειστά μαγαζιά ανέρχονται στο 17% του συνόλου των καταστημάτων, με την οδό Σταδίου να έχει τα περισσότερα κλειστά μαγαζιά σε σχέση με τα ανοιχτά, σε ποσοστό 25%, η Πανεπιστημίου 20%, η Ερμού 15% και η Πατησίων 15% . Οι επιχειρήσεις που οδηγήθηκαν σε κλείσιμο τους τελευταίους μήνες φαίνεται ότι προέρχονται από τον κλάδο της ένδυσης - υπόδησης που, ωστόσο, εξακολουθεί να αποτελεί κυρίαρχο κλάδο στους εμπορικούς δρόμους. Στο 12,5% διαμορφώνεται το ποσοστό κλειστών μαγαζιών στο Κολωνάκι, κάτι που, όπως εκτιμάται ενδεχομένως να συνδέεται με τα υψηλότερα εισοδήματα που κατά γενική ομολογία «συντηρούν» τη συγκεκριμένη αγορά.

Και, ενώ η ηγεσία της ΕΣΕΕ δεν έχασε ευκαιρία να «δει» ως μια από τις... αιτίες που οδήγησαν στην αύξηση των άδειων καταστημάτων στο κέντρο της Αθήνας τις «πυκνές κινητοποιήσεις της τελευταίας περιόδου», αξιοποιώντας την ευκαιρία να βάλει πάλι την αντιδραστική της πινελιά, η κατάσταση δεν είναι καλύτερη σε παραδοσιακές συνοικιακές εμπορικές περιοχές όπως για παράδειγμα η Ν. Ιωνία όπου τα κλειστά καταστήματα φτάνουν στο 14% του συνόλου των καταστημάτων, στο Μαρούσι το αντίστοιχο ποσοστό είναι 16%, στην Κηφισιά όπου σε κάποιους δρόμους φτάνει το 20% και κατά μέσο όρο διαμορφώνεται σε 12%. Σε δύο από τους εμπορικότερους δρόμους του Χαλανδρίου, στην Παπανδρέου και στην Αγ. Παρασκευής το 20% των καταστημάτων είναι κλειστά, ενώ στο σύνολο τριών εμπορικών δρόμων η αναλογία ανέρχεται σε 16% . Στη Θησέως, στην περιοχή της Καλλιθέας τα κλειστά μαγαζιά ανέρχονται σε 13% με κύριο χαρακτηριστικό τη συγκέντρωση των κλειστών επιχειρήσεων στις ίδιες περιοχές των δρόμων. Στον Πειραιά, τέλος, το 11% των καταστημάτων στους κεντρικούς δρόμους είναι κλειστά με την κατάσταση να διαμορφώνεται χειρότερη στην Ελ. Βενιζέλου και την Ηρ. Πολυτεχνείου όπου τα ποσοστά ξεπερνούν το 14%.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
Σειρά τώρα έχει ο ΟΣΕ

Ακολουθούν οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας

Ετοιμο είναι το νομοσχέδιο για την ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδας, με την ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών να αναμένει απλώς τον «κατάλληλο» χρόνο για την επίσημη ανακοίνωσή του, έχοντας ωστόσο εξαπολύσει όλο αυτό το διάστημα μία τεράστια επιχείρηση επικοινωνιακής προπαγάνδας, περί «χρεών», «διαφθοράς», «υψηλού μισθολογικού κόστους» και «πλεονάζοντος προσωπικού». Σε δεύτερη φάση, αλλά άμεσα, αναμένονται και οι αποφάσεις για τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, που και αυτές εντάσσονται στο γενικότερο κυβερνητικό σχέδιο για τη «συγχώνευση» των ΔΕΚΟ και «αξιοποίηση» της ακίνητης περιουσίας τους, με στόχο την κάλυψη του στόχου, που εκφράζεται και στο μνημόνιο, για την εξοικονόμηση περίπου 800 εκατ. ευρώ από τις παραπάνω ενέργειες, μέχρι και το Σεπτέμβρη του 2011.

Το νομοσχέδιο για τον ΟΣΕ προβλέπει την ιδιωτικοποίηση - «εμπλοκή ιδιωτών» την ονομάζει η κυβέρνηση - του 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την περαιτέρω κατάργηση των λεγόμενων «ζημιογόνων» δρομολογίων, αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων, συμβάσεις μακροχρόνιας παραχώρησης σε ιδιώτες για σταθμούς του Οργανισμού σε Θριάσιο και Θεσσαλονίκη, μείωση του μισθολογικού κόστους. Οπως έχει τονιστεί κατ' επανάληψη τις τελευταίες μέρες, το πρόγραμμα «εξυγίανσης» προβλέπει την παραμονή στον ΟΣΕ περίπου 4.000 εργαζομένων από το σύνολο των 6.500 που εργάζονται σήμερα. Οι υπόλοιποι 2.500 υπάλληλοι χαρακτηρίζονται «πλεονάζον προσωπικό», με την κυβέρνηση να επιλέγει τη λύση της εξώθησης σε συνταξιοδότηση περίπου 1.500 από αυτούς μέχρι το 2012 το αργότερο, ενώ για τους υπόλοιπους 800 - 1.000 εργαζόμενους προβλέπονται μετατάξεις σε άλλες δημόσιες υπηρεσίες, «ανοιχτό», δε, παραμένει και το ενδεχόμενο της απόλυσης. Βέβαια, επειδή πολύς λόγος έχει γίνει τελευταία για τις «μάχες» και τις «κόκκινες γραμμές» των κυβερνητικών στελεχών απέναντι στους εκπροσώπους της τρόικας, είναι πολύ πιθανό να επιλεγεί στο τέλος το σενάριο που αναφέρει ότι δε θα απολυθεί κανένας εργαζόμενος στον ΟΣΕ, ωστόσο θα παραμείνουν με νέα, πολύ χαμηλότερα από τα σημερινά, μισθολόγια. Για να μπορεί στη συνέχεια η ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών να δηλώνει ότι «στάθηκε όρθια» απέναντι στις πιέσεις...

«Εξυγίανση» και στις αστικές συγκοινωνίες

Ευθεία απειλή για τα μισθολογικά και ευρύτερα εργασιακά δικαιώματα των εργαζομένων στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, αλλά και το κόστος των εισιτηρίων και την ποιότητα των μεταφορών για τους κατοίκους της πρωτεύουσας, συνιστούν τα κυβερνητικά σχέδια περί δημιουργίας «Μητροπολιτικού Φορέα Αστικών Συγκοινωνιών». Η ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών έχει προαναγγείλει τη συγχώνευση της ΕΘΕΛ (λεωφορεία) με τον ΗΛΠΑΠ (τρόλεϊ) σε μία νέα εταιρεία, και του τραμ, του μετρό και του ΗΣΑΠ (ηλεκτρικό σιδηρόδρομο) σε μία δεύτερη. Ταυτόχρονα, το σχετικό νομοσχέδιο προβλέπει την «αξιολόγηση και τον έλεγχο» του συγκοινωνιακού έργου των παραπάνω εταιρειών, προαναγγέλλοντας τη διαμόρφωση καθεστώτος «γαλέρας» για τους εργαζόμενους σε αυτές, με ανάλογες συνέπειες στα εργασιακά αλλά και τα συνδικαλιστικά τους δικαιώματα. Επίσης, η «νέα πολιτική επιδοτήσεων» και ο «εξορθολογισμός του λειτουργικού τους κόστους», που ετοιμάζεται να εφαρμόσει η κυβέρνηση, θα επιφέρουν απανωτές αυξήσεις στα ήδη ακριβά εισιτήρια, ενώ σχεδόν βέβαιη πρέπει να θεωρείται η παραχώρηση σε ιδιώτες διαφόρων λειτουργικών έργων των νέων εταιρειών, όπως η έκδοση και ο έλεγχος των εισιτηρίων.

  • Στο μεταξύ, πολύωρη ταλαιπωρία περίμενε χτες τους επιβάτες του ΗΣΑΠ, καθώς, λόγω «τεχνικής βλάβης» που διήρκεσε από τις 11 το πρωί μέχρι τις 3 μ.μ., δε λειτούργησε ο ηλεκτρικός σιδηρόδρομος από την Κηφισιά μέχρι τα Ανω Πατήσια και από το Μοναστηράκι μέχρι το Φάληρο. Η «βλάβη» ήρθε να προστεθεί στα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει τους τελευταίους μήνες το επιβατικό κοινό, λόγω των έργων που εκτελούνται στο δίκτυο. Υπενθυμίζουμε ότι μέχρι το τέλος του έτους θα παραμείνει κλειστό το τμήμα Αττική - Μοναστηράκι, ενώ δεν πραγματοποιούν στάση στους σταθμούς στον Περισσό και στα Πευκάκια οι διερχόμενοι συρμοί προς Πειραιά.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ