ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 29 Αυγούστου 2003
Σελ. /28
ΠΑΙΔΕΙΑ
Προεκλογικό αμπαλάζ στην αντιεκπαιδευτική πολιτική

Η εθιμοτυπική - πριν την έναρξη της νέας χρονιάς - συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου για θέματα Παιδείας έγινε χτες

Σα να προσπαθούν να πείσουν τον ελληνικό λαό ότι ζει σε μια άλλη χώρα, ο πρωθυπουργός, Κ. Σημίτης και ο υπουργός Παιδείας, Π. Ευθυμίου επιχείρησαν για άλλη μια φορά χτες να παρουσιάσουν μια εικόνα κοσμογονίας στην εκπαίδευση, επαναλαμβάνοντας παλιότερες κυβερνητικές εξαγγελίες και «σερβίροντας» το «κυβερνητικό έργο» στην εκπαίδευση με προεκλογικό αμπαλάζ. Χτες συνεδρίασε το Υπουργικό Συμβούλιο με θέμα τον απολογισμό της κυβερνητικής εκπαιδευτικής πολιτικής για την περίοδο 2000-2003 και το σχεδιασμό για την ερχόμενη εκπαιδευτική χρονιά (2003-2004) κι αμέσως μετά τόσο ο Κ. Σημίτης, σε δηλώσεις του, όσο κι ο Π. Ευθυμίου, σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε, παρουσίασαν ως κεντρικό στόχο της εκπαιδευτικής τους πολιτικής την «ποιότητα σ' όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης».

Η χιλιοδιαφημισμένη «επέκταση του ολοήμερου σχολείου», η διδασκαλία της Αγγλικής από τη Γ΄ Δημοτικού, τα εργαστήρια πληροφορικής στα σχολεία, η επιμόρφωση εκπαιδευτικών σε νέες τεχνολογίες, η ίδρυση 17 νέων Τμημάτων σε ΑΕΙ και ΤΕΙ, η πιλοτική λειτουργία τριών καλλιτεχνικών σχολείων και διάφορα προγράμματα του τύπου «ευέλικτη ζώνη», «Ολυμπιακή Παιδεία», «Ενισχυτική Διδασκαλία», «Περιβαλλοντική Εκπαίδευση» αναλύθηκαν και παρουσιάστηκαν ως «θαύματα» και «άλματα» στην εκπαιδευτική πολιτική από τον πρωθυπουργό και τον υπουργό Παιδείας. Μαζί μ' αυτά, διαφήμισαν την «πρόοδο» στο θέμα της σχολικής στέγης, που συνεχίζει όμως να παρουσιάζει μεγάλα προβλήματα, καθώς και κάποιες σχολικές μονάδες για άτομα με ειδικές ανάγκες - την ίδια στιγμή που τα κονδύλια για την πρόνοια μειώνονται δραματικά.

Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί, όπως φαίνεται, το επόμενο διάστημα στο θέμα της «αξιολόγησης» σε όλες τις βαθμίδες και τους τομείς της εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα, από χτες ξεκίνησαν οι διαδικασίες προώθησης στη Βουλή (την επόμενη βδομάδα θα είναι έτοιμο προς κατάθεση) του νομοσχεδίου για την αξιολόγηση της Ανώτατης Εκπαίδευσης και την ίδρυση Ινστιτούτων Διά Βίου Εκπαίδευσης στα ΑΕΙ και ΤΕΙ, ενώ σήμερα θα δοθεί στη δημοσιότητα με τις τελικές αλλαγές που του έχουν γίνει. Παράλληλα, θα αρχίσει πιλοτικά στις 13 περιφέρειες της χώρας η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου. Για να καμφθούν οι όποιες αντιδράσεις, θα ξεκινήσει και μια σχετική καμπάνια τους μήνες Σεπτέμβρη - Νοέμβρη, υπέρ της αξιολόγησης γενικά, η οποία αποτελεί μοχλό χειραγώγησης του εκπαιδευτικού και προσαρμογής της εκπαίδευσης στις απαιτήσεις της αγοράς.

Ειδικότερα για την Ανώτατη Εκπαίδευση, η «ανάπτυξή» της προχωρά με βάση το Εθνικό Χωροταξικό Σχέδιο, που σπέρνει Τμήματα σε κωμοπόλεις και χωριά, χωρίς πραγματικό επιστημονικό αντίκρισμα και χωρίς υποδομή. Με «καμάρι», πρωθυπουργός και υπουργός ανακοίνωσαν ότι από το χειμώνα θα λειτουργούν 325 Μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών. Ξέχασαν, όμως, να προσθέσουν ότι αυτά τα προγράμματα έρχονται να «συμπληρώσουν» τα πτυχία, που υποβαθμίζονται συνεχώς στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών κατευθύνσεων και των απαιτήσεων του κεφαλαίου.

Αντιδράσεις

Για κακή κατάσταση στην εκπαίδευση, μίλησε ο τομεάρχης Παιδείας της ΝΔ, Γ. Καλός, με αφορμή τις κυβερνητικές εξαγγελίες. Και μην μπορώντας να κρύψει τη συμφωνία του κόμματός του με την ουσία της ασκούμενης πολιτικής, είπε ότι «η ΝΔ θα κληθεί να υλοποιήσει το κυβερνητικό της πρόγραμμα στην εκπαίδευση, με στόχο την καθολική ποιότητα στο παραγόμενο εκπαιδευτικό προϊόν».

Για «πειραματισμούς», «αδιαφορία», «αναλγησία» και «απουσία στόχων και αναπτυξιακού οράματος» κατηγορεί την κυβέρνηση ο ΣΥΝ, με ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου του, ζητώντας μια «ριζική, δημοκρατική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση».

«Με νηστικούς τους εκπαιδευτικούς και με ευχολόγια προεκλογικού χαρακτήρα δε λύνονται τα κορυφαία καθημερινά προβλήματα του εκπαιδευτικού μας συστήματος», δήλωσε ο πρόεδρος του ΔΗΚΚΙ Δ. Τσοβόλας.

Αύξηση των δαπανών για την Παιδεία από το 3,5% στο 5% του ΑΕΠ (σύμφωνα με τη θέση της ΝΔ) και ουσιαστική οικονομική αναβάθμιση των εκπαιδευτικών, ζήτησε η ΟΛΜΕ, ώστε να αποδειχθεί «έμπρακτα το διαφημιζόμενο ενδιαφέρον της κυβέρνησης για την Παιδεία». Το ΔΣ της ΟΛΜΕ προσθέτει επίσης ότι οι εκπαιδευτικοί «προετοιμάζουν την αγωνιστική τους απάντηση», αν δε δοθούν ικανοποιητικές λύσεις στα προβλήματά τους και αυτά της εκπαίδευσης.

ΚΚΕ
Ακριβοπληρωμένη αμάθεια προσφέρει σήμερα το εκπαιδευτικό σύστημα

Ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της ΚΕ του Κόμματος

Στην Ελλάδα της φτώχειας, της ανεργίας και της ανατροπής των εργασιακών σχέσεων, κανείς δεν μπορεί να πιστέψει πως η Παιδεία «διευρύνεται» και «αναζωογονείται», τονίζει σε ανακοίνωσή του το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ, με αφορμή τις κυβερνητικές εξαγγελίες για την Παιδεία. Παράλληλα, καλεί το λαό να ανατρέψει οριστικά αυτή την αντιλαϊκή πολιτική, που στα βασικά σημεία της υιοθετείται και από τη ΝΔ.

Ολόκληρη η ανακοίνωση έχει ως εξής:

«Το ίδιο ξαναζεσταμένο πιάτο μιας δήθεν εκπαιδευτικής κοσμογονίας σέρβιρε και φέτος η κυβέρνηση, μετά την εθιμοτυπική συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου για την έναρξη της σχολικής χρονιάς.

Οι γονείς όμως, οι μαθητές - σπουδαστές και γενικότερα ο ελληνικός λαός βιώνουν καθημερινά την οδυνηρή πραγματικότητα της ακριβοπληρωμένης αμάθειας που προσφέρει το σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα.

Στο ξεκίνημα της σχολικής χρονιάς και σύμφωνα με πολύ συγκρατημένους υπολογισμούς, μια λαϊκή οικογένεια με δύο παιδιά ξοδεύει μόνο για τον πρώτο μήνα, 600, 1.000 και 1.300 ευρώ για το δημοτικό, το γυμνάσιο και το λύκειο αντίστοιχα. Ενας μισθός δε φτάνει για να καλύψει τα έξοδα φοίτησης σε ΑΕΙ - ΤΕΙ, προς δόξαν του "Εθνικού Χωροταξικού Σχεδίου Ανάπτυξης της Ανώτατης Εκπαίδευσης"! Οσο ακριβαίνει μάλιστα η "μόρφωση" τόσο χαμηλώνει το επίπεδο και το περιεχόμενό της, σε μια εκπαίδευση που κλείνει τους ορίζοντες για την ανάπτυξη της προσωπικότητας του νέου ανθρώπου, μαζί και τις πόρτες για εργασία και ζωή με δικαιώματα.

Ετσι, όλο και περισσότεροι συνειδητοποιούν ότι:

  • Το ολοήμερο σχολείο αποτελεί έναν ανιαρό χώρο στάθμευσης και ψυχοσωματικής ταλαιπωρίας των μαθητών, που το κόστος του μετατίθεται σταδιακά στους ίδιους τους γονείς.
  • Τα νέα τμήματα των ΑΕΙ - ΤΕΙ, χωρίς υποδομές, χωρίς διδακτικό προσωπικό και προπαντός χωρίς επιστημονικό και επαγγελματικό αντίκρισμα, όχι μόνο πανεπιστήμιο δε θυμίζουν, αλλά ούτε καν μέσες επαγγελματικές σχολές.

Το ΚΚΕ επισημαίνει για άλλη μία φορά ότι η αξιολόγηση αποτελεί την ατμομηχανή για μια ανταγωνιστική, "ανταποδοτική" λειτουργία της εκπαίδευσης, που θα εντείνει στο έπακρο την ταξική κατηγοριοποίηση σχολείων και σχολών και θα ενισχύσει την καθυπόταξή τους στις νέες επιδιώξεις της αγοράς για φτηνό, ευέλικτο και πειθήνιο εργατικό δυναμικό. Γενικότερα, το σύνολο των μέτρων που βρίσκονται σε εξέλιξη (αναλυτικά προγράμματα, νέα βιβλία, Η/Υ, μεταπτυχιακά, επιμόρφωση και αξιολόγηση εκπαιδευτικών) αντί για την ποιότητα, την ανανέωση και τον περιορισμό της ιδιωτικής εκπαίδευσης, φέρνουν στο σχολείο τη ρουτίνα της αποστήθισης, την πνιγηρή ατμόσφαιρα της παραπαιδείας, την ολοσχερή τελικά ιδιωτικοποίηση και εμπορευματοποίηση του εκπαιδευτικού συστήματος.

Στην Ελλάδα της φτώχειας, της ανεργίας, της ανατροπής των εργασιακών σχέσεων και της αυξανόμενης εκμετάλλευσης, κανείς δεν μπορεί να πιστέψει πως η Παιδεία "διευρύνεται" και "αναζωογονείται" για να πολλαπλασιάσει τις ευκαιρίες ανάπτυξης και απασχόλησης του καθενός.

Η αντιλαϊκή αυτή πολιτική, η οποία στα βασικά σημεία της υιοθετείται και από τη Νέα Δημοκρατία, πρέπει να βρει απέναντί της τον ίδιο το λαό και τη νεολαία, με τη δράση, τους αγώνες και την ψήφο τους να την καταδικάσουν και να την ανατρέψουν οριστικά».

Προσλήψεις 317 εκπαιδευτικών των κλάδων ΠΕ12 (Μηχανικών), ΠΕ14 (Ιατρικής κτλ.), ΠΕ17 (τεχνολόγων), ΠΕ18 (Λοιπόν τμημάτων ΤΕΙ), ανακοινώθηκαν χτες από το υπουργείο Παιδείας. Οι ενδιαφερόμενοι οφείλουν να παρουσιαστούν στις οικίες Διευθύνσεις Εκπαίδευσης από 1 έως 5 Σεπτέμβρη 2003 για ανάληψη υπηρεσίας.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ