ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 29 Αυγούστου 2001
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΤΩΣΗ ΤΟΥ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟΥ
Ο Γκορμπατσόφ

(1ο Μέρος)

Τα τανκς του Γιέλτσιν τον Αύγουστο του 1991 στην Κόκκινη Πλατεία
Τα τανκς του Γιέλτσιν τον Αύγουστο του 1991 στην Κόκκινη Πλατεία
Η Σοβιετική Ενωση εξαφανίστηκε με μια μυστική, λαθραία πράξη των άλλοτε ανώτατων εκπροσώπων της, που δεν μπόρεσαν να δείξουν πια ούτε καν ίχνος κυρίαρχης ανεξαρτησίας και να υποστείλουν με αξιοπρέπεια τα σύμβολα της άλλοτε πολιτικής εξουσίας, όπως για παράδειγμα την κόκκινη σημαία που κυμάτιζε στο Κρεμλίνο και που αποτελούσε φωτεινό φάρο για εκατομμύρια ανθρώπους από το 1917, όπως και στα σκοτεινά χρόνια του πολέμου ενάντια στο φασισμό.

Η εικόνα αυτή δεν πρέπει να σταθεί εμπόδιο στη ματιά μας: Δεν ήταν παρά η εξωτερική μορφή της τελευταίας πράξης. Το εσωτερικό περιεχόμενο βρίσκεται βαθύτερα και επιβεβαιώνει προηγούμενες σκέψεις. (Για την αντικειμενική πλευρά της εξαφάνισης της Σοβιετικής Ενωσης βλέπε το βιβλίο του Ράινερ Εκερτ. Επανάσταση και αντεπανάσταση στη Γερμανία, Μάης 1991).

Η Σοβιετική Ενωση ήταν από κάθε άποψη κεντρική βάση του ιστορικά εξελισσόμενου σοσιαλισμού, η πρώτη σοσιαλιστική εξουσία και επομένως - αν κοιτάξουμε την αντίφαση της εποχής ανάμεσα στο σοσιαλισμό και τον ιμπεριαλισμό που διαμορφωνόταν - η πρώτη παγκόσμια εξουσία της ιστορίας γενικά. Αν αυτή η θέση μπορούσε πριν από δύο χρόνια ακόμα να κριτικαριστεί πολυποίκιλα, σήμερα φαίνεται ότι οι ανατροπές αρχικά στην Πολωνία, αργότερα στη Γερμανική Λαοκρατική Δημοκρατία (ΓΛΔ), στην Τσεχοσλοβακία κλπ., δεν ήταν τίποτε άλλο παρά αντανάκλαση που προηγήθηκε αυτού που βρήκε και το εξωτερικό τέλος του στις 31 του Δεκέμβρη 1991, με το ανάξιο δράμα στην Κόκκινη Πλατεία της Μόσχας.

Μπορεί να είναι δικαιολογημένη η υποθετική ερώτηση και ταυτόχρονα να απαντηθεί από μόνη της: Θα μπορούσε να υπάρξει, να φανταστεί κανείς, στη διάρκεια αλλά και μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ενωσης μια ανθούσα και από κάθε άποψη άψογη ΓΛΔ, με σύγχρονες παραγωγικές δυνάμεις σε μια ευημερούσα οικονομία, με την πιο προωθημένη σοσιαλιστική δημοκρατία, όπου το Ενιαίο Σοσιαλιστικό Κόμμα Γερμανίας (ΕΣΚΓ), με περίοπτες και δημοφιλείς ηγετικές προσωπικότητες, θα κατείχε μια εξέχουσα θέση, με ένα λαό που να θέλει το σοσιαλισμό, επειδή απεχθάνεται τον ιμπεριαλισμό;

Η αστική τάξη αντιλαμβανόταν πάντα την κεντρική κοσμοϊστορική σημασία της Σοβιετικής Ενωσης. Γιατί πώς αλλιώς εξηγούνται οι πολύχρονες λυσσαλέες επιθέσεις της, οι ενέργειες σαμποτάζ και μποϊκοτάζ, οι οικονομικές και ιδεολογικές υπονομευτικές προσπάθειες, μαζί με το αιματηρό αποκορύφωμα του φασιστικού πολέμου ενάντια στη Σοβιετική Ενωση; Αυτό το γνώριζαν πάντα και οι μαρξιστές και οι κομμουνιστές, αντανακλάται σε αμέτρητες δηλώσεις μέχρι και σε πολιτικά συνθήματα, όπου η τοποθέτηση στο πλευρό της Σοβιετικής Ενωσης, σήμαινε μια θέση στο πλευρό των νικητών της ιστορίας. (Αλλωστε, εκδηλώνεται μια ουσιαστική πλευρά της αντίφασης της εποχής μας στη διαλεκτικά αντανακλώμενη λειτουργία των ΗΠΑ σε σχέση με την υλική τους βάση, καθώς και την ιδεολογική τους λειτουργία).

Στο μεταξύ φαίνεται αδιαμφισβήτητο - και είναι οι συγκεκριμένες μορφές πορείας των διαδικασιών κίνησης της εποχής - ότι:

  • η ιστορικά συγκεκριμένη μετάβαση στο σοσιαλισμό στη Ρωσία και μετά το 1945 στην Κίνα και στην (Ανατολική) Ευρώπη ξεκίνησε κυρίως από ένα χαμηλό (αγροτικό - μισοκαπιταλιστικό), από ένα μεσαίο επίπεδο ανάπτυξης ή από επίπεδο ανάπτυξης που είχε πισωγυρίσει λόγω του παγκόσμιου πολέμου,
  • η απειλούμενη ήττα στον πόλεμο έφερε στην επιφάνεια, γύρω από την επιστημονικοτεχνική επανάσταση κλπ. στη δεκαετία του '80 αντικειμενικά μια ισχυρή υλική, οικονομική και πολιτική «ανάγκη εκσυγχρονισμού» σ' όλες τις σοσιαλιστικές χώρες και κυρίως τη Σοβιετική Ενωση,
  • η διεθνής κατάσταση σχετικά με το ζήτημα πόλεμος και ειρήνη, αλλά και σχετικά με άλλα οικουμενικά προβλήματα, όπως και σχετικά με το βάρβαρο δράμα της παρεμπόδισης της ανάπτυξης των περισσότερων χωρών της Αφρικής, της Ασίας και της Λατινικής Αμερικής, απαιτούσε νέες και πολύπλοκες προσπάθειες στη διεθνή πολιτική.

Ηταν όμως ανάγκη να είναι ακριβώς αυτός ο Γκορμπατσόφ, να είναι αυτό το τέλος της «πρώτης πράξης»;

Η ιστορία δημιουργεί τους ήρωές της και δεν είναι σπάνιο οι ήρωες αυτοί να είναι τραγικοί. Δεν μπορεί κανείς να εξηγήσει την ίδρυση του Γερμανικού Ράιχ το 1871 με την προσωπικότητα του Μπίσμαρκ, τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο με την προσωπικότητα του Γουλιέλμου Β`, την Οχτωβριανή Επανάσταση με την προσωπικότητα του Λένιν και την εξαφάνιση της ΕΣΣΔ με την προσωπικότητα του Γκορμπατσόφ. Ολοι αυτοί έδρασαν σε ιστορικά τελεσφόρες συνθήκες και διαδικασίες, όπου βρήκαν αντικειμενικές κοινωνικές συνθήκες.

«Ολες οι πιθανές (...) ιδιαιτερότητες δεν παρέχουν (...) σε μεμονωμένα άτομα κάποια άμεση επίδραση στην κατάσταση των παραγωγικών δυνάμεων και κατά συνέπεια ούτε και στις κοινωνικές σχέσεις, από τις οποίες εξαρτώνται, δηλαδή στις οικονομικές σχέσεις». (Γ.Β. Πλεχάνοφ. Για το ρόλο της προσωπικότητας στην ιστορία, σελ. 40).

«Αλλά οι ατομικές ιδιαιτερότητες της προσωπικότητας την κάνουν περισσότερο ή λιγότερο κατάλληλη να ικανοποιήσει τις κοινωνικές ανάγκες, που γεννιούνται στη βάση των δοσμένων οικονομικών σχέσεων, ή να δουλέψουν ενάντια σ' αυτή την ικανοποίηση». (Στο ίδιο).

Γι' αυτό και δεν μπορεί κανείς να εξηγήσει συγκεκριμένες μορφές πορείας, συγκεκριμένες λεπτομέρειες, ειδικές στροφές και επιπλέον συμπτώσεις, και επομένως την επιλογή ορισμένων δρόμων, την απόρριψη ορισμένων άλλων στην ίδρυση του Γερμανικού Ράιχ το 1871 χωρίς την προσωπικότητα του Μπίσμαρκ, στον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο χωρίς την προσωπικότητα του Γουλιέλμου Β`, στην Οχτωβριανή Επανάσταση, χωρίς την προσωπικότητα του Λένιν και στην εξαφάνιση της ΕΣΣΔ χωρίς την προσωπικότητα του Γκορμπατσόφ.

Ο Γκορμπατσόφ μπόρεσε να γίνει ηγετική προσωπικότητα, επειδή αντιλήφθηκε βαθύτερα από πολλούς άλλους τουλάχιστον την ανάγκη του εκσυγχρονισμού του σοσιαλισμού, την ανάγκη μιας βαθιάς αλλαγής της διεθνούς πολιτικής. Μπόρεσε να γίνει ηγετική προσωπικότητα, επειδή εξέφραζε βαθιές υλικές και πνευματικές ζωτικές ανάγκες εκατομμυρίων ανθρώπων στη Σοβιετική Ενωση και σε πολλές χώρες της Γης. Κατά τα άλλα, το συγκεκριμένο πρόσωπο είναι σχετικά συμπτωματικό. Η στατιστική πιθανότητα λέει πως στη μεγάλη Σοβιετική Ενωση και στο ΚΚΣΕ, το κόμμα των 20 εκατομμυρίων μελών, θα πρέπει να υπήρχαν και άλλοι άνθρωποι που θα μπορούσαν στον ίδιο βαθμό να είχαν παίξει έναν ανάλογο πολιτικό ρόλο.

«Οταν ο Ναπολέων εμφανίστηκε στο ρόλο του "καλού ξίφους", που έσωζε την κοινωνική τάξη πραγμάτων, κρατούσε με τον τρόπο αυτό μακριά απ' αυτό το ρόλο άλλους στρατηγούς, μερικοί από τους οποίους θα μπορούσαν να είχαν παίξει αυτό το ρόλο το ίδιο καλά ή σχεδόν το ίδιο καλά μ' αυτόν. Από τη στιγμή που ικανοποιήθηκε η κοινωνική ανάγκη για ένα δραστήριο στρατιωτικό κυρίαρχο, η κοινωνική οργάνωση έκλεισε το δρόμο για το πόστο του στρατιωτικού κυρίαρχου σ' όλα τα άλλα στρατιωτικά ταλέντα». (Στο ίδιο, σελ. 43 κ.ε)

Η άρνηση του Πλεχάνοφ, που ακολουθεί αμέσως μετά, στις ερμηνείες της ιστορίας που υπερτονίζουν τον ιστορικό ρόλο των ηγετικών προσωπικοτήτων, θα πρέπει να ισχύει πέρα για πέρα και για την εκτίμηση για τον Γκορμπατσόφ:

«Η προσωπική δύναμη του Ναπολέοντα μας παρουσιάζεται σε εξαιρετικά μεγαλοποιημένη μορφή, αφού της αποδίδουμε ολόκληρη την κοινωνική δύναμη, από την οποία προωθήθηκε και στηρίχτηκε. Μας φαίνεται σαν κάτι το τελείως αποκλειστικό, γιατί άλλες δυνάμεις που της έμοιαζαν, δεν πέρασαν από την πιθανότητα στην πραγματικότητα. Κι όταν μας λένε: "Τι θα συνέβαινε, αν δεν είχε υπάρξει ο Ναπολέων;" η φαντασία μας παθαίνει σύγχυση και νομίζουμε ότι χωρίς αυτόν δε θα είχε γίνει δυνατό να συντελεστεί όλη εκείνη η κοινωνική κίνηση, πάνω στην οποία βασίζεται η δύναμη και η επιρροή του.» (Στο ίδιο σελ. 44).

Αν η σοβιετική κοινωνία, αν το ΚΚΣΕ δεν είχε αναδείξει τον Γκορμπατσόφ, θα είχε υπάρξει κάποιος άλλος. Το αντικειμενικό κοινωνικό επίπεδο ανάπτυξης έκανε αναγκαία μια τέτοια προσωπικότητα και η κοινωνία την ανέδειξε με συνέπεια.

Στο συγκεκριμένο ρόλο της συγκεκριμένης προσωπικότητας συναίνεσαν φυσικά όλοι οι υποκειμενικοί όροι για τη διαμόρφωσή της. Η προσωπική ζωή, που σίγουρα είναι τόσο σύνθετα διαφοροποιημένη όπως και κάθε ανθρώπου, οι προσωπικές πνευματικές και πολιτικές ικανότητες, τα προσωπικά κίνητρα και οι στόχοι, προσωπικές αντιλήψεις για τις αξίες, συμπεριλαμβανομένων και των προσωπικών αντιλήψεων για το δικό του μέλλον, για το μέλλον της χώρας και του κόσμου.

(ΑΥΡΙΟ Η ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΜΕ ΤΟ 2ο ΜΕΡΟΣ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ)


Του
Ράϊνερ ΕΚΕΡΤ *
Ο Ράινερ Εκερτ είναι Γερμανός γνωστός επιστήμονας, καθηγητής σε Γυμνάσιο της Φραγκφούρτης

Αντί προλόγου

Ο «Ριζοσπάστης» συνεχίζει σήμερα την προσπάθεια που άρχισε από τις 19 Αυγούστου, συμβολής στον προβληματισμό που αναπτύσσεται στο διεθνές κομμουνιστικό κίνημα, για τις αιτίες ανατροπής του σοσιαλιστικού συστήματος στην ΕΣΣΔ και την υπόλοιπη Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, με αφορμή την επέτειο φέτος των 10 χρόνων της οριστικής διάλυσης της Σοβιετικής Ενωσης το 1991 και του γραψίματος του επιλόγου της αντεπαναστατικής πορείας εκείνων των χρόνων. Το σημερινό άρθρο είναι του Γερμανού καθηγητή Ράινερ Εκερτ και προσεγγίζει μια πλευρά που έχει ενδιαφέρον και αφορά στο ρόλο της προσωπικότητας στην ιστορία και συγκεκριμένα εδώ το ρόλο του Γκορμπατσόφ.

Υπενθυμίζουμε ότι, όπως επισημαίναμε και κατά τη δημοσίευση του προηγούμενου άρθρου του Κουρτ Γκοσβάιλερ, οι απόψεις των συγγραφέων δεν καλύπτουν ούτε όλες τις πλευρές του θέματος, ούτε απηχούν σε όλα τους τα σημεία τις θέσεις και τις απόψεις του δικού μας Κόμματος. Ομως θεωρούμε ότι συμβάλλουν στον προβληματισμό και στη σκέψη των αναγνωστών μας για παραπέρα διερεύνηση για τις αιτίες ανατροπής του σοσιαλιστικού συστήματος, δέκα χρόνια μετά από εκείνα τα τραγικά χρόνια που τις αρνητικές συνέπειές της βιώνουν και θα βιώνουν για αρκετό καιρό ακόμα οι λαοί και αυτών των χωρών, αλλά και ολάκερη η ανθρωπότητα.


Δ.Κ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ