ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 31 Οχτώβρη 2007
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
Σαλαμοποίηση για λιμάνια - σιδηροδρόμους

Αξιώσεις του ΚΕΠΕ στην κατεύθυνση παραπέρα εκχώρησης ζωτικού χώρου στο μεγάλο κεφάλαιο

Γερά το πόδι στις λιμενικές υποδομές της χώρας βάζουν οι ιδιώτες μεγαλοεπιχειρηματίες εκμεταλλευόμενοι τις κατευθύνσεις της ΕΕ και την εφαρμοζόμενη πολιτική, που επιτάσσουν την κατάτμηση των λειτουργιών στα λιμάνια της χώρας και την παραπέρα ιδιωτικοποίησή τους. Ηδη χτες ανακοινώθηκε ότι το ποσοστό της Lansdowne Partners Limited Partnership στον Οργανισμό Λιμένα Πειραιά φτάνει σε 9,67%, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες η εν λόγω «επενδυτική εταιρεία» έχει βάλει πόδι και στον Οργανισμό Λιμένα Θεσσαλονίκης.

Αποκαλυπτική για την πολιτική κλιμάκωσης των ιδιωτικοποιήσεων στις μεταφορές, ειδικότερα στα λιμάνια και στο σιδηροδρομικό δίκτυο, είναι μελέτη του Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ), με την οποία ορθά - κοφτά «υποδεικνύουν» στην κυβέρνηση και στους φορείς να «εξέλθουν από την κλασική γραμμή της ενιαίας δημόσιας επιχείρησης με την καθετοποίηση των λειτουργιών τους προκειμένου να προσαρμοστούν στις νέες εξελίξεις». Προσθέτουν ότι «η αναπροσαρμογή της υποδομής με μεγάλα επενδυτικά έργα για την ανάπτυξη των αναγκαίων προδιαγραφών πρόσβασης έως και σύνδεσης με τα διεθνή δίκτυα διακίνησης» απαιτεί σημαντικά κεφάλαια, τα οποία μόνο ο ιδιωτικός τομέας μπορεί να διαθέσει.

Τα βάρη, για μια ακόμη φορά, φορτώνονται στα λαϊκά στρώματα, τα οποία και μέσω του προϋπολογισμού θα πληρώσουν το κόστος βελτίωσης της υποδομής των λιμανιών, τα οποία στη συνέχεια και αφού θα έχουν γίνει «ανταγωνιστικά» θα εκχωρηθούν σε ιδιώτες.

Η «αναδιάρθρωση» που προτείνει το ΚΕΠΕ για τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης περιλαμβάνει τις παρακάτω φάσεις:

  • Τη βελτίωση της υποδομής των λιμανιών
  • Τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, η οποία «αναμένεται να πραγματοποιηθεί με την αλλαγή του θεσμικού καθεστώτος τους και την εφαρμογή κατάλληλων μεθόδων διάγνωσης και αύξησης της ανταγωνιστικότητάς τους». Είναι απόλυτα φανερό ότι σχεδιάζουν τα χειρότερα και για τους εργαζόμενους στα λιμάνια
  • Στη συνέχεια και με βάση το προτεινόμενο μοντέλο «ανταγωνιστικής στρατηγικής» οι διοικήσεις «μισθώνουν τους σταθμούς των λιμανιών σε ιδιωτικές επιχειρήσεις με συμβόλαια παραχώρησης για περίοδο που διαρκεί συνήθως από 5 μέχρι 10 χρόνια». Σημειώνουν μάλιστα ότι η περίοδος αυτή είναι «αρκετή για το συμβαλλόμενο να μάθει να λειτουργεί αποτελεσματικά το σταθμό»

Ανάλογο μοντέλο σαλαμοποίησης αξιώνουν και για το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας. Σύμφωνα με το ΚΕΠΕ, «το σχέδιο αναδιάρθρωσης και ιδιωτικοποίησης του ελληνικού σιδηροδρόμου είναι χρονοβόρο». Σε αυτό το πλαίσιο η κλιμάκωση που προτείνουν είναι η παρακάτω:

  • Σε πρώτη φάση να εισαχθούν στην ελληνική νομοθεσία οι Οδηγίες της ΕΕ, να προσδιοριστούν οι δραστηριότητες που θα πρέπει να παραχωρηθούν στον ιδιωτικό τομέα. Παραπέρα να προχωρήσει η πολιτική σαλαμοποίησης με τη «διάσταση εκμετάλλευσης και υποδομής», ο «χωρισμός των λειτουργιών του σε μικρά τμήματα της γραμμής, κ.ά.» και να εφαρμοστεί το «κατάλληλο επενδυτικό πρόγραμμα για την τεχνολογική αναβάθμιση»

Σε πολιτική ρήξης με την αντιλαϊκή πολιτική, το ΚΚΕ βάζει τη διαχωριστική γραμμή διεκδικώντας «ΟΛΠ ενιαίο, αποκλειστικά δημόσιο, ενιαίους, αποκλειστικά κρατικούς φορείς σε όλους τους τομείς στρατηγικής σημασίας (μεταφορές, ενέργεια, κλπ.), οι οποίοι θα αποτελούν λαϊκή περιουσία και θα υπηρετούν τις λαϊκές ανάγκες, όπως, μόνιμη, σταθερή, με πλήρη δικαιώματα εργασία, για όλους τους εργαζόμενους, κατάργηση της απαράδεκτης διάκρισης με τους νεοπροσλαμβανόμενους, υγιεινή και ασφάλεια των εργαζομένων, προστασία του περιβάλλοντος, κατοχύρωση της μεταφοράς ως κοινωνικού αγαθού και όχι ως εμπορεύματος».

ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ
Το ΚΚΕ έθεσε τα προβλήματα των κτηνοτρόφων

Παρέμβαση της ευρωβουλευτή του Κόμματος Δ. Μανωλάκου

Την αντιαγροτική και αντιλαϊκή πολιτική της ΕΕ, ως αιτίας για την άνοδο των τιμών στα τρόφιμα και τις ζωοτροφές, που πλήττει τους κτηνοτρόφους, τα λαϊκά εισοδήματα, ακόμα και με αύξηση των τιμών βασικών αγαθών της λαϊκής οικογένειας, ανέδειξε με παρέμβασή της στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου η ευρωβουλευτής του ΚΚΕ Διαμάντω Μανωλάκου.

Στην παρέμβασή της, η ευρωβουλευτής του ΚΚΕ επισήμανε τα εξής: «Το πρόβλημα των μεγάλων αυξήσεων, που φτάνει στο 30% των βασικών αγαθών, όπως στο ψωμί, στο γάλα, στις πατάτες και άλλα τρόφιμα - που σε ορισμένα κράτη-μέλη είναι δεκαπλάσιες του τρέχοντος πληθωρισμού - καθιστά το πρόβλημα πολύ οξυμένο, ειδικά στα χαμηλά εισοδήματα που το μεγαλύτερο ποσοστό του προϋπολογισμού τους πάει στα τρόφιμα. Δεν προέκυψε ξαφνικά το πρόβλημα. Ξεκίνησε από την αντιαγροτική πολιτική της ΚΑΠ, με την κατάργηση της παρέμβασης των δημητριακών, την υποχρεωτική αγρανάπαυση, τις μειωμένες τιμές παραγωγού κ.ά. Ξέρουμε ακόμη ότι ο τομέας των τροφίμων συγκεντρώνεται και ελέγχεται από λίγες επιχειρήσεις με τεράστια κέρδη που απομυζούν από παραγωγούς και καταναλωτές, αφού οι τιμές καταναλωτή είναι πολλαπλάσιες των τιμών παραγωγού λόγω της μονοπώλησης της αγοράς, αλλά και του μεγάλου αριθμού μεσαζόντων».

»Ετσι, έχουμε σήμερα - συνέχισε η Δ. Μανωλάκου - την αυξανόμενη παγκόσμια ζήτηση τροφίμων και ζωοτροφών, μαζί με τη χρησιμοποίηση των δημητριακών και ελαιούχων σπόρων στην παραγωγή βιοκαυσίμων, που δε γίνεται για περιβαλλοντικούς λόγους αλλά εντάσσεται στα κερδοσκοπικά σχέδια των πολυεθνικών πετρελαίου. Ολα αυτά μείωσαν δραστικά τα αποθέματα και την παραγωγή της Ευρωπαϊκής Ενωσης, μαζί βέβαια με τις άσχημες καιρικές συνθήκες και την αύξηση του πετρελαίου. Αξιοποιήθηκαν, όμως, για να κερδοσκοπήσουν οι εμποροβιομήχανοι σε βάρος των αγροτών και των καταναλωτών. Αυτές ήταν οι αιτίες της αύξησης των τιμών τροφίμων και ζωοτροφών. Οι αυξήσεις αυτές επιδείνωσαν τη θέση των εργαζομένων, αυξάνοντας τον αριθμό των υποσιτιζόμενων ανθρώπων και οδηγούν στη χρεοκοπία τους μικρομεσαίους κτηνοτρόφους».

»Στην Ελλάδα, υπογράμμισε ακόμα η ευρωβουλευτής του ΚΚΕ, οι κτηνοτρόφοι βρίσκονται σε απόγνωση - αλλά και σε κινητοποιήσεις - διεκδικώντας ουσιαστική ενίσχυση για την επιβίωσή τους, αφού οι ζωοτροφές αντιπροσωπεύουν πάνω από το 60% του συνολικού τους κόστους. Η απόφαση του Συμβουλίου Υπουργών στις 26 του Σεπτέμβρη για άρση της υποχρεωτικής αγρανάπαυσης και αναστολής των τελών εισαγωγής δημητριακών θα αμβλύνουν κάπως το πρόβλημα, αλλά δεν το αντιμετωπίζουν, διότι αυτά είναι ημίμετρα, δηλαδή ανεπαρκή. Χρειάζονται ουσιαστικά μέτρα επιδότησης των ζωοτροφών, ενίσχυσης των μικρομεσαίων κτηνοτρόφων και ελέγχου των τιμών, χτύπημα των καρτέλ και των κερδοσκοπικών παιχνιδιών, κατάργηση των ποσοστώσεων και της υποχρεωτικής αγρανάπαυσης».

ΛΑΪΚΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Σε ρυθμό επιβράδυνσης...

Μεγάλη υποχώρηση της λαϊκής κατανάλωσης καταδεικνύουν τα στατιστικά στοιχεία, τόσο για το οκτάμηνο Γενάρης - Αύγουστος, όσο και μεμονωμένα για το μήνα Αύγουστο. Εξέλιξη «φυσιολογική», αν αναλογιστούμε την οικονομική δυσπραγία που βιώνουν πλατιά λαϊκά στρώματα από τις συνεχιζόμενες πολιτικές λιτότητας, ενώ η τραπεζική χρηματοδότηση των καταναλωτικών δαπανών φαίνεται ότι έχει φτάσει στα όριά της. Από την άλλη πλευρά, η δυναμική των καταναλωτικών δαπανών προμηνύει και τις μελλοντικές εξελίξεις στην οικονομία, καθώς η περαιτέρω υποχώρησή τους αποτελεί δείκτη εισόδου σε καταστάσεις ύφεσης...

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας, οι λιανικές πωλήσεις (αποπληθωρισμένες) την περίοδο Γενάρης - Αύγουστος 2007/2006 σημείωσαν αύξηση 3,7%, έναντι ρυθμού αύξησης 10,7% που είχε σημειωθεί την περίοδο Γενάρης - Αύγουστος 2006/2005. Μέσα δηλαδή σε ένα χρόνο, ο ρυθμός αύξησης των καταναλωτικών δαπανών υποχώρησε περί το 70%. Αντίστοιχα, οι λιανικές πωλήσεις την περίοδο Αύγουστος 2007 προς Αύγουστο 2006 σημείωσαν αύξηση 3,7% έναντι αύξησης 10,5% που είχαν σημειώσει την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Είναι εμφανές ότι οι καταναλωτικές δαπάνες, όλη την περίοδο του 2007, επιβραδύνονται με μεγάλους ρυθμούς, αν και ακόμη διατηρούν θετικό πρόσημο. Η κατάσταση, όπως διαμορφώνεται σήμερα, δημιουργεί προβληματισμό για το μέλλον, καθώς η πορεία της κατανάλωσης αποτελεί ασφαλή δείκτη για τη γενικότερη πορεία της οικονομίας.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ