ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 11 Ιούνη 2000
Σελ. /36
ΠΑΙΔΕΙΑ
Αντιπαιδαγωγικός και ταξικός εξεταστικός μαραθώνιος

Μαθητές, εκπαιδευτικοί, γονείς στην πρέσα της «ιεροεξεταστικής» μεταρρύθμισης

Η νέα γενιά στο δρόμο του αγώνα (Αθήνα 8.12.99)
Η νέα γενιά στο δρόμο του αγώνα (Αθήνα 8.12.99)
Ολοκληρώθηκε ήδη η δεύτερη βδομάδα του μαραθώνιου των Πανελλαδικών Εξετάσεων για τους μαθητές και τους καθηγητές τους και τα λύκεια έχουν μετατραπεί κυριολεκτικά σε χώρο «Ιεράς Εξέτασης». Τα 14 μαθήματα, στα οποία άρχισαν να εξετάζονται οι 85.188 μαθητές της Β' λυκείου και οι 73.765 της Γ' λυκείου από τις 25 Μάη και ολοκληρώνονται μαζί με τα ειδικά μαθήματα τέλη Ιούνη, αποδεικνύουν του λόγου το αληθές.

Αυτή η επίπονη, αντιπαιδαγωγική και ψυχοφθόρα διαδικασία είναι η άμεση απόρροια των Νόμων 2525 και 2640, της «μεταρρύθμισης», που τυπικά καθορίζει τον αριθμό εισακτέων σε ΤΕΙ και ΑΕΙ σύμφωνα με τις ήδη ειλημμένες αποφάσεις του ΥΠΕΠΘ, που κατά τα άλλα ισχυρίζεται ότι θεσπίζει την «ελεύθερη πρόσβαση» στα πανεπιστήμια. Ουσιαστικά είναι το επιστέγασμα της πλήρους μετατροπής της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και του λυκείου σε προθάλαμο για την τριτοβάθμια βαθμίδα, το «στέγνωμα» της όποιας γνώσης, η απώλεια του ουσιαστικού περιεχομένου του σχολείου και η διαδικασία αποψίλωσης του λυκείου.

Ακριβώς αυτός ο εξεταστικός μαραθώνιος λειτουργεί ως αντικίνητρο για χιλιάδες παιδιά που βλέπουν ότι δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν πρώτα και κύρια στα οικονομικά βάρη που συνεπάγεται η απόφαση για συνέχιση στο λύκειο. Ετσι το εξεταστικό δεν μπορεί να ιδωθεί ξεκομμένα από το σκοπό και το χαρακτήρα του σχολείου. Το καθοριστικό ζήτημα είναι ποιό σχολείο υπηρετούν οι εξετάσεις, ποιός είναι ο σκοπός της εκπαιδευτικής πολιτικής. Οι εξετάσεις από μόνες τους δε συνιστούν εκπαίδευση. Το είδος του σχολείου καθορίζει και το χαρακτήρα των εξετάσεων.

Συνειδητή ταξική επιλογή το ελιτίστικο σχολείο

Οπως υπογραμμίζεται στην εισαγωγή της πρότασης του Τμήματος Παιδείας του ΚΚΕ για το «Ενιαίο Δωδεκάχρονο βασικό υποχρεωτικό σχολείο» η επιδίωξη ήταν συνειδητή «και μέσα από την ολοκληρωτική προσάρτηση του λυκείου στο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ, επιδιώκεται να προχωρήσει η ταξική διαφοροποίηση της εκπαίδευσης. Ο χωρισμός του λυκείου σε κατευθύνσεις - που συνεχίζει την κακή παράδοση των "δεσμών", ξεκινώντας από τη Β΄ τάξη - με μαθήματα και ύλη που παραπέμπουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, η αναγωγή της "αξιολόγησης" στο Α και το Ω της εκπαίδευσης, η κατάργηση των μετεξεταστέων και η δήθεν αντικειμενικοποίηση των προαγωγικών εξετάσεων της Β΄ τάξης και των απολυτηρίων της Γ΄ τάξης λυκείου - που μεταφέρει τις πανελλήνιες γενικές εξετάσεις μέσα στο λύκειο - είναι τα χαρακτηριστικά ενός σκληρού επιλεκτικού σχολείου, που έχει άμεσο επακόλουθο την αύξηση της ιδιωτικής εκπαίδευσης και παραπαιδείας. Ενα σχολείο ελιτίστικο, εξαιτίας του σκοπού, του προγράμματος και της μεθοδολογίας του, προσανατολισμένο μόνο σ' όσους θα καταφέρουν να εισαχθούν στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Οι υπόλοιποι διοχετεύονται σταδιακά έξω από την εκπαίδευση, στο σύστημα της επαγγελματικής κατάρτισης. Ο νόμος 2640/98 ήρθε να συμπληρώσει το αντιδραστικό οικοδόμημα με τα ΤΕΕ - κατώτερα ιδρύματα χωρίς ουσιαστικά προγράμματα και καμιά εκπαιδευτική προοπτική - για να ενταθεί η διαφοροποίηση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και να διογκωθεί σ' αυτό το στάδιο η διαρροή από το λύκειο».

Είναι η προσπάθεια να υποβαθμιστεί η σημασία του γενικού μορφωτικού επιπέδου και η προβολή ως σύγχρονης ανάγκης της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Η δημιουργία του «ενιαίου» λυκείου, η αύξηση των εξετάσεων, η πολυπλοκότητα, που αποκτά η κατάκτηση της γνώσης, η οποία προϋποθέτει από την εργατική οικογένεια να βάλει βαθιά το χέρι στην τσέπη, έχουν στόχο να αποτρέψουν τα παιδιά από τα λαϊκά στρώματα να ακολουθούν το λύκειο. Τα στοιχεία είναι αδιάψευστοι μάρτυρες της κρίσης στο σχολείο. Είναι εντυπωσιακή η αύξηση της εγκατάλειψης του σχολείου από μαθητές που σταδιακά αποθαρρύνονται ή απορρίπτονται στο λαβύρινθο των εξετάσεων. Με βάση τα στατιστικά στοιχεία του υπουργείου για το '99, γύρω στους 65.000 μαθητές εγκατέλειψαν το λύκειο. Σε αυτούς περιλαμβάνονται οι απόφοιτοι του γυμνασίου της προηγούμενης χρονιάς που ούτε καν πήγαν στο λύκειο και αυτοί που το εγκατέλειψαν σταδιακά στις πρώτες τάξεις. Ετσι είναι φανερό ότι και αυτοί που θα καταφέρουν να πάρουν τελικά το λεγόμενο «Εθνικό Απολυτήριο», το οποίο υποτίθεται οδηγεί στην ελεύθερη πρόσβαση στα πανεπιστημιακά ιδρύματα, θα είναι όλο και λιγότεροι, προσεγγίζοντας τα γνωστά ποσοστά από τις χώρες της ΕΕ, όπου ένα 30% του συνολικού μαθητικού πληθυσμού αποφοιτά από το λύκειο για να προχωρήσει στην ανώτατη εκπαίδευση. Η μεγάλη μάζα αυτού του μαθητικού πληθυσμού στρέφεται στην επαγγελματική εκπαίδευση, τα λεγόμενα ΤΕΕ και τα «δημόσια» και ιδιωτικά Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ).

Με δεδομένο μάλιστα ότι δεν υπάρχει δεύτερη ευκαιρία, δεύτερη προσπάθεια με την κατάργηση των επανεξεταστέων οι εξετάσεις μετατρέπονται σε «δαμόκλειο σπάθη» για τους μαθητές. Αυτό και μόνο τους φορτώνει με άγχος, πράγμα που επιδρά ανασταλτικά στην απόδοσή τους.

Μαραθώνιος όμως είναι και για τους εκπαιδευτικούς που συμμετέχουν, καταβάλλοντας πραγματικά υπεράνθρωπες προσπάθειες και εξαντλητικά ωράρια. Αν δε, σε αυτή τη σκληρή περίοδο με την επιτήρηση και τη βαθμολόγηση των γραπτών, προστεθεί και το γεγονός ότι ουσιαστικά το 1/4 της ετήσιας δουλιάς τους είναι εξέταση και βαθμολόγηση του μαθητή, γίνεται παραπάνω από καθαρό ότι ο μεγάλος χαμένος του εκπαιδευτικού συστήματος είναι η διδασκαλία, δηλαδή η αμφίδρομη σχέση δασκάλου και μαθητή και η συλλογική διαδικασία κατάκτησης της γνώσης.

Για τους εκπαιδευτικούς αυτήν την περίοδο τα ωράρια εργασίας ανατρέπονται, και με τον αγχώδη χαρακτήρα των πανελλαδικών εξετάσεων η εργασία επιβαρύνεται περισσότερο. Στα βαθμολογικά κέντρα το ωράριο είναι από το πρωί μέχρι και βράδυ με συνεχή πίεση χρόνου. Εργασιακά δικαιώματά τους καταστρατηγούνται, όπως και τα οικονομικά. Το άγχος επιτείνεται και με τη σκέψη της καθοριστικής επίδρασης του αποτελέσματος των εξετάσεων στη ζωή του μαθητή.

Μέσα από αυτή τη δοκιμασία είναι σαφές το στίγμα αντιεκπαιδευτικής και απάνθρωπης «μεταρρύθμισης» και αναδεικνύεται για άλλη μια φορά η απαίτηση του εκπαιδευτικού κινήματος για κατάργησή της.

Η παραπαιδεία ο μεγάλος κερδισμένος

Αν κάτι πραγματικά πέτυχε η αντιεκπαιδευτική μεταρρύθμιση στην τρίχρονη «θητεία» της, και αυτό με απόλυτη επιτυχία, είναι η διόγκωση της παραπαιδείας και η φροντιστηριοποίηση του λυκείου, είτε με ιδιωτικά φροντιστήρια είτε με ιδιαίτερα μαθήματα. Και μάλιστα, με ένα από τα βασικά επιχειρήματα της κυβέρνησης, ότι η δήθεν διεύρυνση της γενικής παιδείας (εννοεί τα 14 μαθήματα στις εξετάσεις), θα χτυπήσει ακριβώς την παραπαιδεία. Πέτυχε ακριβώς το αντίθετο!

Ο προσανατολισμός του λυκείου και η μετατροπή του σε αποκλειστικό δίαυλο για την είσοδο στο πανεπιστήμιο έχει οδηγήσει χιλιάδες μαθητές στα «φαστ φουντ» της γνώσης. Αποκλειστικός σκοπός η προετοιμασία σε έτοιμες απαντήσεις, για να αξιοποιηθούν οι «ικανές και αναγκαίες» εκείνες γνώσεις που χρειάζονται για να ξεπεραστεί ο εξεταστικός μαραθώνιος.

Με αυτή την έννοια είναι αποκαλυπτικά τα στοιχεία που επίσημα δίνονται από το ίδιο το υπουργείο Παιδείας σε σχέση με τα φροντιστήρια δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, τα οποία λειτουργούν ανά τη χώρα. Ο αριθμός τους λοιπόν, σύμφωνα με αυτά, φτάνει τα 2.700, ενώ η Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδας (ΟΕΦΕ) δίνει ως μέλη της τουλάχιστον 5.000.

Επίσης, χαρακτηριστικά είναι και τα ενδεικτικά στοιχεία για μερικές περιοχές της Αθήνας, που αφορούν το ποσοστό των μαθητών που πηγαίνουν στο φροντιστήριο. Πρόκειται για στοιχεία αδημοσίευτης έρευνας. Ετσι, επί του συνόλου των μαθητών της Β΄ και Γ΄ λυκείου το ποσοστό αυτών που κάνουν φροντιστήριο είναι: 95% στην Ηλιούπολη, 90% στην Αργυρούπολη, 90% στο Μπραχάμι, 92% στο Ελληνικό, 85% στη Βούλα και Βάρη (είναι περισσότερο αναπτυγμένα τα ιδιαίτερα μαθήματα), 90% στο Φάληρο, 80% στο Μενίδι, 90% σε Μαρούσι, Νέο Ηράκλειο, Νέα Ιωνία. Αυτά είναι μεν αποσπασματικά στοιχεία, είναι όμως ένα δείγμα που δίνει το στίγμα και τη συνεισφορά της αντιεκπαιδευτικής μεταρρύθμισης στην πραγματική παραπαιδεία. Διευκρινίζουμε εδώ ότι χρησιμοποιώντας τον όρο παραπαιδεία εννοούμε όλο εκείνο το σύστημα εκπαιδευτικών φορέων, που, αξιοποιώντας το γεγονός ότι η μόρφωση είναι εμπόρευμα, προσφέρουν υπηρεσίες πέρα από το «δημόσιο» σχολείο. Η πραγματικότητα είναι ότι ακριβώς οι αντιλαϊκές πολιτικές υπέρ της πλουτοκρατίας στην εκπαίδευση είναι που έφεραν στα γνωστά χάλια το δημόσιο σχολείο και αναπαράγουν την ανάγκη για την τυποποιημένη γνώση-«κονσέρβα».

Διεκδικούν και άλλο κομμάτι από την εκπαιδευτική «πίτα»

Αυτές οι πολιτικές είναι που κάνουν τους ιδιοκτήτες-φροντιστές να διεκδικούν ακόμα πιο απαιτητικά μερίδιο από την «πίτα» των ελλειμμάτων της παιδείας. Το νέο «φρούτο» που παρουσιάζεται και σαν ευεργέτημα για τα θύματα της αντιεκπαιδευτικής μεταρρύθμισης είναι η λεγόμενη «ενισχυτική διδασκαλία». Είναι αποκαλυπτική η πρόταση της ΟΕΦΕ. Από τη σελίδα της Ομοσπονδίας στο Διαδίκτυο μεταφέρουμε:

«Ενα τμήμα αυτής της χρηματοδότησης (αναφέρονται στην εκπαιδευτική μεταρρύθμιση) αφορά την πρόσθετη διδακτική στήριξη ύψους 21.360.864.000 δρχ. Μέχρι τώρα, το κράτος επιχείρησε και άλλη φορά να εκτελέσει ανάλογα έργα. Το 1983-1987 ίδρυσε και λειτούργησε τα "Μεταλυκειακά Τμήματα" και αργότερα την "πρόσθετη εσωσχολική διδακτική βοήθεια".

Το 2ο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης τελειώνει το Δεκέμβριο του 2000. Στο 3ο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης προβλέπεται πάλι η Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη, στην οποία μπορούμε να συμμετέχουμε με τον εξής τρόπο:

Να δοθούν χρήματα στην οικογένεια του μαθητή και αυτός να επιλέξει το φροντιστήριο στο οποίο θα ήθελε να παρακολουθήσει την πρόσθετη ενισχυτική διδασκαλία, όπως γίνεται με τους ασφαλισμένους στο ΙΚΑ και τα φαρμακεία».

Μήπως είναι πολύ τραβηγμένο να πούμε ότι οι κύριοι φροντιστές θεωρούν τους μαθητές και δη τους αδύνατους κάτι σαν αρρώστους που ζητούν θεραπεία. Μόνο που άρρωστοι δεν είναι οι μαθητές αλλά το εκπαιδευτικό σύστημα που είναι στενά συνδεδεμένο και καθρέφτης του άρρωστου κοινωνικού συστήματος. Και για να θυμηθούμε τον μεγάλο επαναστάτη- δάσκαλο Δ. Γληνό: «Σε μια κοινωνία που στηρίζεται στην εκμετάλλευση, τα παιδιά ξεχωρίζονται όπως και οι μεγάλοι, σε δύο κατηγορίες, σ' εκείνα που πρόκειται να αποτελέσουν τη συνέχεια της κυρίαρχης τάξης και σ' εκείνα που πρόκειται να αποτελέσουν το μεγάλο στρατό της δουλιάς που δεν πληρώνεται ολόκληρη».

ΚΕΙΜΕΝΑ: Δημήτρης ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ