Την απόλυτη εμμονή των κυβερνώντων στην πολιτική διασφάλισης των επιχειρηματικών κερδών, που εκτινάσσει τις τιμές στα ύψη, επαναβεβαιώνει ο υπουργός Ανάπτυξης
Κανένα περιθώριο και στον πλέον αφελή δεν άφησε χτες ο υπουργός Ανάπτυξης για τις κυβερνητικές στοχεύσεις για τον κλάδο της διύλισης και εμπορίας υγρών καυσίμων. «Η "ελεύθερη αγορά" σημαίνει "ελεύθερος ανταγωνισμός" προς όφελος του Ελληνα καταναλωτή. Αυτό είναι το ζητούμενο», είπε ο Χρ. Φώλιας, μετά τη συνεδρίαση της Κυβερνητικής Επιτροπής. Ο υπουργός ουσιαστικά ξεκαθάρισε πως το θέμα για την κυβέρνηση είναι η διασφάλιση των νόμων της «ελεύθερης αγοράς» και του «ελεύθερου ανταγωνισμού». Τώρα, όλα τα υπόλοιπα, ότι δήθεν μέσω αυτής της πολιτικής εξασφαλίζονται οφέλη για τους καταναλωτές, αποτελούν τον πασίγνωστο πια μύθο για τη διαιώνιση της παραπλάνησης των εργαζομένων.
Η «ελεύθερη αγορά» είναι αυτή που απελευθερώνει την κερδοσκοπική δράση των μονοπωλίων, που εκτινάσσει στα ύψη τις τιμές και γιγαντώνει συστηματικά τα μονοπωλιακά υπερκέρδη. Είναι ξεκάθαρο πως όταν οι κυβερνώντες μιλούν για αποκατάσταση των όρων του «ανταγωνισμού» το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι η διασφάλιση των κερδών των μονοπωλίων. Σ' αυτό το πλαίσιο και το πλαφόν που επιβάλλεται τις τελευταίες μέρες δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια νέα προσπάθεια της κυβέρνησης να αποπροσανατολίσει τους εργαζόμενους από τις ευθύνες που φέρει για την ακρίβεια στην αγορά και ειδικότερα στα καύσιμα, όταν εξακολουθεί να αφήνει στο απυρόβλητο την κερδοσκοπία που συντελείται στο στάδιο της διύλισης και του χονδρεμπορίου.
Αρκούντως προκλητικός εμφανίστηκε ο υπουργός Ανάπτυξης και όταν, ερωτηθείς για τις επισημάνσεις των νομαρχών στην Κρήτη ότι δεν έχουν το απαραίτητο προσωπικό για να κάνουν ελέγχους στην αγορά, σχολίασε με νόημα: «Τώρα το θυμήθηκαν;». Ενώ, δηλαδή, τα κενά στις νομαρχίες είναι ένα πρόβλημα γνωστό τοις πάσι, ο κύριος υπουργός εμφανίζεται να είναι ο ...μόνος που δε γνωρίζει τίποτα!
Στο μεταξύ, κλειστά επ' αόριστον παραμένουν από χτες τα πρατήρια στους Νομούς Ρεθύμνου και Χανίων, ενώ από σήμερα στην κινητοποίηση συμμετέχουν και οι βενζινοπώλες του Ηρακλείου και χτες το βράδυ επρόκειτο να συνεδριάσουν οι βενζινοπώλες του Λασιθίου. Οι πρατηριούχοι καταγγέλλουν την απόφαση της κυβέρνησης να επιβάλει πλαφόν μόνο στη λιανική τιμή και ζητούν ή να αρθεί το πλαφόν ή να επιβληθεί σε όλα τα στάδια της διακίνησης υγρών καυσίμων, αφού με τη ρύθμιση που προώθησε η κυβέρνηση πολλά πρατήρια είναι αναγκασμένα να πωλούν τα καύσιμα ακόμα και σε χαμηλότερες τιμές σε σχέση με τις τιμές που τα προμηθεύονται. Με ανακοίνωσή της η ΝΕ Χανίων του ΚΚΕ εκφράζει τη συμπαράστασή της στην κινητοποίηση των βενζινοπωλών.
Τα «παιχνίδια» κερδοσκοπίας που γίνονται με τις τιμές στα καύσιμα, υποτίθεται πως προσπάθησε να φωτίσει η Νομαρχία Πειραιά, που πραγματοποίησε ελέγχους σε συγκεκριμένα πρατήρια βενζίνης στις αρχές Ιουλίου μέχρι τις αρχές Αυγούστου. Και λέμε υποτίθεται, επειδή τις υπηρεσίες της Νομαρχίας δεν απασχόλησε το κύριο πρόβλημα του κλάδου, που είναι ο τρόπος που οι εταιρίες πετρελαιοειδών καθορίζουν τις τιμές, αλλά περιορίστηκαν αποκλειστικά στις τιμές των πρατηρίων, τις οποίες συνέκριναν με τα τιμολόγια προμήθειας των υγρών καυσίμων. Κατά την έρευνα, συγκεκριμένα, εξετάστηκαν τα τιμολόγια αγοράς και πώλησης απλής αμόλυβδης βενζίνης σε 7 τυχαία πρατήρια καυσίμων του Πειραιά, της Νίκαιας, του Κορυδαλλού και του Κερατσινίου και διαπίστωσαν ότι σε 6 από τα 7 πρατήρια, η πτώση της τιμής των καυσίμων που παρατηρήθηκε το συγκεκριμένο διάστημα δεν έφτασε ακέραια στον καταναλωτή. Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από τον υπολογισμό του μεικτού ποσοστού κέρδους στο κάθε πρατήριο τον Ιούλη και τον Αύγουστο. Οπως σημειώνεται σε σχετική ανακοίνωση της Νομαρχίας, διαπιστώθηκε ότι το μέσο ποσοστό μεικτού κέρδους τον Ιούλη ήταν 6,95%, ενώ τον Αύγουστο 10,28%. Ακόμη, διαπιστώθηκε ότι σε ό,τι αφορά άλλα είδη καυσίμων όπως Diesel Κίνησης, Βενζίνη Αμόλυβδη 100, Βενζίνη Αμόλυβδη 100 V-Power, τα ποσοστά μεικτού κέρδους των πρατηριούχων κυμαίνονταν σε αρκετά υψηλά επίπεδα από 6,12% μέχρι και 18,16%.
Αυτό βέβαια που δε λέει η Νομαρχία, όπως επίσης δεν τολμούν να το πουν και οι κυβερνώντες, είναι το γεγονός ότι η παραπάνω εικόνα, που δείχνει ότι ναι μεν κάποιοι (στην προκειμένη περίπτωση τα συγκεκριμένα πρατήρια βενζίνης) μπορούν και καθορίζουν τις λιανικές τιμές αποκλειστικά με γνώμονα τα κέρδη τους, όμως αυτό με βάση την «ελεύθερη αγορά» - που υιοθετούν και η Νομαρχία και η κυβέρνηση - θεωρείται απόλυτα νόμιμο!
Η κυβέρνηση της ΝΔ αρνείται την οικονομική στήριξη των λαϊκών στρωμάτων, σε μια περίοδο έξαρσης της ακρίβειας και της κερδοσκοπίας, ενώ, την ίδια στιγμή, μέσω «αναπτυξιακών» προγραμμάτων, συνεχίζεται η ροή κεφαλαίων προς τις επιχειρήσεις. Με χτεσινή ανακοίνωσή του το υπουργείο Ανάπτυξης κάνει γνωστό ότι μέσω του επιχειρησιακού προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα» είναι σε ισχύ δύο προκηρύξεις που αφορούν σε επιχειρήσεις. Η πρώτη αφορά στην επιδότηση κόστους δανεισμού και χρηματοδοτικής μίσθωσης των επιχειρήσεων και η διάρκεια εφαρμογής της είναι έως την 1η του Σεπτέμβρη 2008. Η δεύτερη προκήρυξη αφορά στην υλοποίηση προγράμματος εκπαίδευσης για αυτοαπασχολούμενους επιχειρηματίες και εργαζόμενους στους τομείς της μεταποίησης, του εμπορίου και των υπηρεσιών. Το δε πρόγραμμα κατάρτισης περιέχει θέματα που αφορούν στην οργάνωση και τη διοίκηση επιχειρήσεων, στη συμβολή των νέων τεχνολογιών στη σύγχρονη διοίκηση, στη διαχείριση και λειτουργία της σύγχρονης επιχείρησης, στη συμβουλευτική υποστήριξη, τεχνικές πώλησης, χρηματοοικονομικό και περιβάλλον μάνατζμεντ, κ.ά. Το δε πρόγραμμα έχει διάρκεια εφαρμογής έως τις 15 του Οκτώβρη 2008.
Να υπενθυμίσουμε ότι μόλις την προηγούμενη Δευτέρα το υπουργείο Οικονομίας ενέκρινε, μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, πίστωση ύψους 68 εκατ. ευρώ, με στόχο την ενίσχυση των επενδύσεων των επιχειρηματιών στα τουριστικά λεωφορεία της χώρας και τη χρηματοδότηση προγραμμάτων που επιδιώκουν την τουριστική προβολή της χώρας στο εξωτερικό. Οπως επίσης προκύπτει και από το αποκαλυπτικό δημοσίευμα του «Ρ» την προηγούμενη Τρίτη, οι κρατικές επιχορηγήσεις προς τους εφοπλιστές που δρομολογούν «σαπάκια» στις «αμαρτωλές» άγονες γραμμές του Αιγαίου Πελάγους, μόνο κατά την περίοδο 2000 - 2008, ανήλθαν στα 227 εκατ. ευρώ!
Πρόκειται για στοιχεία που αποκαλύπτουν ότι, τη στιγμή κατά την οποία η κυβέρνηση της ΝΔ - όπως άλλωστε και οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ - με την επίκληση διαφόρων προσχημάτων, αρνείται την ικανοποίηση ώριμων λαϊκών αιτημάτων, όταν πρόκειται για την ενίσχυση των επιχειρηματιών, τότε, ως διά μαγείας, τα διάφορα εμπόδια αίρονται αυτομάτως και το κρατικό χρήμα ρέει άφθονο προς τα ταμεία των επιχειρηματικών ομίλων. Αλλά και για την ενίσχυση των εφοπλιστών, οι οποίοι εμπλέκονται στις αμαρτωλές «άγονες γραμμές».
Πρόστιμα συνολικού ύψους 26.500 ευρώ επέβαλε ο Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ) σε εννέα επιχειρήσεις τροφίμων που βρέθηκαν να κατέχουν τρόφιμα ακατάλληλα. Πρόκειται συγκεκριμένα για τις εξής επιχειρήσεις:
Ικανοποιημένη εμφανίζεται η κυβέρνηση από τα μέχρι τώρα στοιχεία για τη φετινή εξέλιξη της τουριστικής κίνησης, αν και ένα πολύ μεγάλο μέρος των εργαζομένων της χώρας μας είτε δεν πήγε καθόλου φέτος διακοπές, είτε περιόρισε αισθητά τις μέρες των διακοπών. Η ικανοποίηση πάντως της κυβέρνησης προκύπτει από τις δηλώσεις του υπουργού Τουριστικής Ανάπτυξης αμέσως μετά τη συνεδρίαση της Κυβερνητικής Επιτροπής. Ο Α. Σπηλιωτόπουλος επικαλέστηκε την αύξηση κατά 3% κατά το πρώτο εξάμηνο του χρόνου, ενώ εκτιμά ότι ο Ιούλης «κινήθηκε» στα ίδια με τα περσινά επίπεδα και τα έσοδα από την τουριστική κίνηση εμφανίζονται αυξημένα σε σχέση με την περσινή χρονιά κατά 8,5% περίπου. Ακόμη, ο Α. Σπηλιωτόπουλος ανέφερε ότι συζητήθηκαν θέματα αρμοδιοτήτων που άπτονται των ελέγχων στην αγορά.