ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 24 Μάη 1998
Σελ. /48
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Να αποσυρθεί!

Οσοι παρακολούθησαν, μέσα από τις πολυτελείς εκδόσεις και επανεκδόσεις των διαφημιστικών φυλλαδίων των φροντιστηρίων, τις διαδοχικές εκδοχές του νέου εξεταστικού συστήματος έως τη σημερινή του κατάληξη, θα συμφωνήσουν σίγουρα στην παρακάτω διαπίστωση: Εναν ολόκληρο χρόνο, αυτό που βασάνιζε τους συντάκτες του σχεδίου αξιολόγησης και εισαγωγής στα ΑΕΙ - ΤΕΙ, ήταν να βρουν τους αριθμούς και τους κατάλληλους συντελεστές, τους οποίους θα πολλαπλασιάσουν, θα προσθέσουν, θα διαιρέσουν ή υποδιαιρέσουν, για ν' αφαιρέσουν από τους νέους ανθρώπους τη διάθεση, το κουράγιο και τις δυνατότητες να μορφωθούν.

Εξετάσεις διαγνωστικές, ολιγόλεπτες, ωριαίες, συμπληρωματικές, ανακεφαλαιωτικές, πανελλαδικές και δεξιοτήτων, εργασίες εμπέδωσης, σύνθεσης και δημιουργίας, φάκελος (!) επιδόσεων και δραστηριοτήτων. Μαθήματα γενικά, κατευθύνσεων και επιλογής, κλάδοι, κύκλοι και πεδία. Και μόνο η απλή απαρίθμηση των δεκάδων εξονυχιστικών ελέγχων και δοκιμασιών, αρκεί για να αποθαρρύνει την είσοδο στο λαβύρινθο του λυκείου. Η βασική σύλληψη, όμως, των αρχιτεκτόνων του είναι παλιά και απλή. Να εντάξει τη διαδικασία επιλογής για τα Πανεπιστήμια σ' όλη τη λειτουργία του λυκείου, κλιμακώνοντας με εντατικότερη μορφή το άγχος και την ψυχολογία του υποψήφιου σ' όλες τις τάξεις του κι όποιος αντέξει.

Ετσι, ενώ μέχρι σήμερα για την εισαγωγή σε ΑΕΙ - ΤΕΙ αρκούσε η καλή γνώση 4 - 5 μαθημάτων, από δω και στο εξής, μετρούν εξίσου αποφασιστικά οι βαθμοί των πανελλαδικών εξετάσεων σε 10 - 14 μαθήματα, ορισμένα από τα οποία υποδιαιρούνται σε κλάδους και εξετάζονται και βαθμολογούνται χωριστά. Επιπλέον ένα τεστ "ευφυίας" (με μεγάλο συντελεστή επιρροής στο τελικό αποτέλεσμα, 15%) έρχεται να αποτιμήσει ευρύτερα μορφωτικά εφόδια, που δε δίνει το σχολείο, για να επιτελέσει το γνωστό αντικοινωνικό ρόλο όλων των παρόμοιων τεστ, όπου και όποτε εφαρμόστηκαν. Να αποκλείσει ανεπιθύμητα "λαϊκής" προέλευσης στοιχεία από τις αριστοκρατικές ειδικότητες των ΑΕΙ.

Ενώ μέχρι τώρα κάθε υποψήφιος είχε 3 - 4 ευκαιρίες να βελτιώσει τις επιδόσεις του για να εισαχθεί σε κάποια σχολή, από δω και στο εξής, του παρέχεται η μοναδική ευκαιρία να ρισκάρει τη βελτίωση ή τη χειροτέρευση της βαθμολογίας του, επανεξεταζόμενος στο σύνολο των 14 και πλέον μαθημάτων της Γ Λυκείου και όχι μόνο σ' εκείνα που η επίδοσή του ήταν χαμηλή. Η παραμικρή ατυχία στις πανελλαδικού τύπου εξετάσεις της Β Λυκείου μπορεί να κρίνει το αποτέλεσμα, χωρίς κανένα περιθώριο επανόρθωσης.Μπροστά σε μια επαπειλούμενη στιγμιαία, παρά ταύτα, οριστική και αμετάκλητη αποτυχία τις κρίσιμες περιόδους των πανελλαδικών δοκιμασιών και τεστ, είναι αναγκασμένος να αξιοποιεί και την παραμικρή δυνατότητα προσαύξησης των μορίων του στη διάρκεια του υπόλοιπου σχολικού έτους, σαν τον φιλάργυρο Σάιλοκ. Να προσέρχεται σε πρόσθετες ανακεφαλαιωτικές ωριαίες εξετάσεις κάθε τετράμηνο, να αναλαμβάνει πρόθυμα εργασίες επιπλέον των υποχρεωτικών, να συμμετέχει σε"ευρωπαϊκά" προγράμματα του σχολείου του, να καταλαμβάνει το πρώτο θρανίο της τάξης του, γενικά, να αρπάζει κάθε "επιχορηγούμενη", από το ΠΔ, ευκαιρία.

Οποιος είπε πως το νέο εξεταστικό σύστημα στερεί από το λύκειο τον παιδαγωγικό του ρόλο, κάνει λάθος. Γιατί αυτή είναι η διαπαιδαγώγηση της νέας γενιάς υπανθρώπων, που επιχειρεί να εκθρέψει η σημερινή ιμπεριαλιστική τάξη πραγμάτων και το σχολείο που την υπηρετεί. Αυτή είναι η παιδεία των "απασχολήσιμων", ο έξαλλος και αδιέξοδος ανταγωνισμός, ο ατομικισμός και η υποκρισία, που στην ακραία τους εκδήλωση οδηγούν στα τραγικά φαινόμενα κοινωνικής παθογένειας των ΗΠΑ, οπλίζοντας το χέρι των ανήλικων μαθητών.

Από τη στιγμή που τα αποτελέσματα των εξετάσεων αποκτούν καθοριστικό ρόλο για την επιλογή στα Πανεπιστήμια, η μαθησιακή λειτουργία του λυκείου χάνει και αυτή την οριακή της αυτοτέλεια. Προσαρμόζεται αποκλειστικά στις ανάγκες των εξετάσεων για τυποποιημένες και μηχανιστικές γνώσεις και δεξιότητες που τις υπηρετούν. Οπως ακριβώς κάθε φροντιστήριο που σέβεται τον εαυτό του, έτσι και το λύκειο, αναλαμβάνει να προπαρασκευάζει και να εξοικειώνει τους μαθητές του στο είδος και το ύφος των τελικών εξετάσεων. Οπως ο υφυπουργός Παιδείας απερίφραστα ομολογεί σε δηλώσεις του που αφορούν το χαρακτήρα της Α Λυκείου, "θα προετοιμάζει επί ένα ολόκληρο σχολικό έτος τα παιδιά στη νέα μέθοδο διδασκαλίας και στο νέο τρόπο αξιολόγησής τους. Είναι ένα ετήσιο εσωτερικό φροντιστήριο"! Ούτε οι ίδιοι, δηλαδή, δεν πιστεύουν πως το λύκειο έχει κάποια σχέση με τη γενική παιδεία και την εξάλειψη του παπαγαλισμού και της αποστήθισης.

Αυτό, όμως, είναι το στέρεο γνωστικό υπόβαθρο της "διά βίου κατάρτισης" του"απασχολήσιμου" εργατικού δυναμικού. Γεύσεις γνώσεων από πολλαπλά γνωστικά αντικείμενα, που στερούν απ' τον άνθρωπο την αυτοπεποίθηση πως μπορεί να ερμηνεύσει και να αλλάξει τον κόσμο, χρήσιμες όμως για "ευέλικτη" εργασία και μεγαλύτερη πνευματική υποταγή.

Οσο για τα ίδια τα φροντιστήρια, κάθε άλλο παρά αποδυναμώνονται. Η κούρσα του ανταγωνισμού εξαναγκάζει το σύνολο των μαθητών, νωρίτερα και για μεγαλύτερο αριθμό μαθημάτων, να καταφεύγουν σ' αυτά. Η πελατεία τους αυξήθηκε κατά 15% στη φετινή Α Λυκείου, αφού μόνο εκείνα ήταν σε θέση να εκπαιδεύσουν και να διοχετεύσουν ασφαλείς πληροφορίες γύρω από το νέο εξεταστικό σύστημα. Εχοντας την αμέριστη συνδρομή του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, γνώριζαν όλα όσα δεν ήξερε το επίσημο σχολείο, έτσι ώστε οι καθηγητές του να ζητούν ενημέρωση απ' αυτά για ν' απαντήσουν στα αγωνιώδη ερωτήματα των μαθητών και των γονιών τους. Με λίγα λόγια, η πρόσβαση στη γνώση μετατρέπεται απροκάλυπτα σε πρόσβαση του χρήματος σ' αυτήν.

Το σχολείο της εκμεταλλευτικής κοινωνίας, ωμά πια, αποκαλύπτει το ρόλο του να αναπαράγει τις κοινωνικές ανισότητες. Ταυτίζοντας σχεδόν τη διαδικασία αποφοίτησης από το Λύκειο με αυτήν της εισαγωγής στο Πανεπιστήμιο, το νέο σύστημα αξιολόγησης μετατρέπεται σε μηχανισμό πρόωρης εκδίωξης των παιδιών των λαϊκών στρωμάτων από το λύκειο.Των παιδιών των ΤΕΛ, των κλάδων των ΕΠΛ, των νυχτερινών και ακόμα πολλών.

Ετσι, το Λύκειο, από την Α τάξη του, δείχνει τον αφιλόξενο χαρακτήρα του σ' εκείνους που καταφθάνουν με φτωχές μορφωτικές αποσκευές από την προηγούμενη μαθητική θητεία τους και τον κοινωνικό τους περίγυρο. Από την πρώτη χοντρή κρησάρα του διαγνωστικού τεστ έως το ψιλό κόσκινο του τεστ ευφυίας, μέσα από τη διαρκή αξιολόγηση εφοδίων και ικανοτήτων που το σχολείο τους στερεί, το μεγάλο κομμάτι τους θα αναγκαστεί να εγκαταλείψει και το ενιαίο Λύκειο θα αποκαλύψει το κρυμμένο μυστικό του αινιγματικού τίτλου του. Τον ενιαίο σκοπό του να φιλτράρει, να κατατάσσει, να ταξινομεί και πρόωρα να επιλέγει, με συνείδηση ταξική, τους πολλούς, που προορίζονται για την αβέβαιη περιπλάνηση ανάμεσα στη στενή κατάρτιση - μαθητεία και στην ανεργία, από τους λιγότερους που θα συνεχίσουν να μονομαχούν στην αρένα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, όπου άλλα δεινά τους περιμένουν.

Στα πλαίσια αυτά, η αύξηση του αριθμού των εισακτέων θα αποδειχτεί πρόσκληση χωρίς αποδέκτες. Οσοι όμως, παρ' όλα αυτά, κατορθώσουν να διαβούν τα προπύλαια των Πανεπιστημίων, ας μην επαναπαύονται. Νέα φίλτρα και κύκλοι σπουδών περιμένουν από το Σεπτέμβρη τη σειρά τους να ολοκληρώσουν την εικόνα του "σύγχρονου" εκπαιδευτικού τοπίου απ' το νηπιαγωγείο έως το Πανεπιστήμιο, όπως προδιέγραψε η Λευκή Βίβλος: Οι λίγοι να σπουδάζουν και οι πολλοί να καταρτίζονται.

Αυτός ο σκοπός έμεινε ανέπαφος σ' όλα τα προσχέδια και σχέδια του υπουργείου, γιατί αποτελεί την κεντρική επιδίωξη, όχι μόνο του τρόπου αξιολόγησης και πρόσβασης σε ΑΕΙ - ΤΕΙ, αλλά ολόκληρης της "εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης", που επιμελήθηκαν για το λαό αυτοί που θέλουν να τον έχουν πάντα στο χέρι: Το κεφάλαιο και τα επιτελεία του.

Ολα δείχνουν πως ούτε η μονότονη μεγαλοστομία του υπουργείου Παιδείας, ούτε η ευθυγραμμισμένη πανομοιότυπη επιχειρηματολογία της μεγάλης μερίδας του Τύπου κατορθώνουν να αποκρύψουν τις συνέπειες της εκπαιδευτικής τερατογένεσης, απ' αυτούς που θα τις υποστούν.

Το μίτο, όμως, που θα οδηγήσει έξω από το σκοτεινό λαβύρινθο να μην τον ψάξουν ούτε στις σελίδες των διαταγμάτων, ούτε στα φυλλάδια των φροντιστηρίων. Τον κρατούν στα χέρια τους οι μαθητές, οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς, οι εργαζόμενοι. Είναι η συντονισμένη πάλη τους, που θα αποσύρει τα αραχνιασμένα εξαμβλώματα του παρελθόντος και θα προβάλει στο φως την Παιδεία των σύγχρονων κοινωνικών αναγκών και απαιτήσεων.

Ελένη ΜΗΛΙΑΡΟΝΙΚΟΛΑΚΗ

υπεύθυνη του Τμήματος Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ - ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΕ ΑΕΙ ΚΑΙ ΤΕΙ
Πολλές και σκληρές εξετάσεις - φραγμοί στη μόρφωση

Εξετάσεις όλων των ειδών, τοπικές και πανελλαδικές, τεστ δεξιοτήτων κλπ., κύκλοι σπουδών και επιστημονικά πεδία, που μετατρέπουν τα Λύκεια σε "φροντιστήριο" για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και λειτουργούν ως επιπλέον φραγμοί, όχι μόνο για την εισαγωγή, αλλά και για την ολοκλήρωση της φοίτησης στο Λύκειο

Η σκληρότητα και η ποσότητα των εξεταστικών δοκιμασιών στις οποίες υποβάλλεται ο μαθητής από την Α Λυκείου, η οποία μετατρέπεται σε "τάξη διαλογής" των μαθητών, και συνεχίζονται και εντείνονται στη Β και στη Γ Λυκείου και η επίδοση στις τάξεις αυτές διαμορφώνει το βαθμό του απολυτηρίου.Αυτή είναι η "κεντρική ιδέα" των αλλαγών στην αξιολόγηση και την πρόσβαση των μαθητών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, που ανακοίνωσε την περασμένη Τρίτη ο υπουργός Παιδείας Γερ. Αρσένης.Τα τέσσερα μαθήματα των "δεσμών" στα οποία εξετάζεται σήμερα ο μαθητής για την εισαγωγή σε ΑΕΙ και ΤΕΙ γίνονται 28-30 και μάλιστα και στις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου.

Ηδη μετά την ανακοίνωση του ωρολόγιου προγράμματος τον περασμένο Νοέμβρη από το υπουργείο Παιδείας, είναι γνωστό ότι:

- Στην Α Λυκείου καθιερώνονται μαθήματα γενικής παιδείας και μαθήματα επιλογής, από τα οποία ο μαθητής μπορεί να επιλέξει ένα.

- Στη Β Λυκείου μαθήματα γενικής παιδείας, 3 "μαθήματα κατευθύνσεων" και μαθήματα επιλογής για κάθε κατεύθυνση, από το οποίο ο μαθητής μπορεί να επιλέξει ένα ή δύο.

- Στη Γ Λυκείου μαθήματα γενικής παιδείας, μαθήματα κατεύθυνσης και μαθήματα επιλογής για κάθε κατεύθυνση που οδηγούν σε 5 "επιστημονικά πεδία", τα οποία περιλαμβάνουν αντίστοιχα τμήματα σε ΑΕΙ ή ΤΕΙ. Στη Β και Γ Λυκείου, ο κάθε μαθητής επιλέγει υποχρεωτικά ένα μάθημα επιλογής και προαιρετικά και δεύτερο, το οποίο βαθμολογείται και εξετάζεται κανονικά.

Για το βαθμό του Απολυτηρίου του ενιαίου Λυκείου υπολογίζονται ισότιμα όλα τα μαθήματα που συνολικά φτάνουν τα 28-30 στις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου, κάτι που από το υπουργείο Παιδείας παρουσιάζεται και ως στοιχείο θετικό, υποστηρίζοντας όμως ότι μειώνονται οι εξετάσεις (!).

Στην Α Λυκείου

Η Α τάξη του Λυκείου περιέχει πέρα από τα μαθήματα γενικής παιδείας (υποχρεωτικά) και μαθήματα επιλογής, από τα οποία ο μαθητής μπορεί να επιλέξει ένα μάθημα στο οποίο θα εξετάζεται και θα βαθμολογείται κανονικά. Τα Γενικά μαθήματα που εξετάζονται και γραπτά είναι: Θρησκευτικά, Ελληνικά (Αρχαία και Νέα που εξετάζονται και βαθμολογούνται χωριστά), Ιστορία, Μαθηματικά, Φυσική - Χημεία, Α Ξένη Γλώσσα, Αρχές Οικονομίας, Τεχνολογία.

Τα Μαθήματα Επιλογής είναι η Β Ξένη Γλώσσα, Ρίζες του Ευρωπαϊκού Πολιτισμού, Εφαρμογές Πληροφορικής, Αισθητική Αγωγή, Ψυχολογία. Συνολικά πρόκειται για 11 μαθήματα.

Για την προαγωγή του στη Β τάξη, ο μαθητής εξετάζεται γραπτά στα 10 μαθήματα γενικής παιδείας και ένα μάθημα επιλογής σε εξετάσεις που θα γίνονται τον Ιούνιο στα σχολεία.

Τα θέματα στην Α Λυκείου επιλέγονται με κλήρωση από κατάλογο θεμάτων που εκπονείται από τους καθηγητές που διδάσκουν το κάθε μάθημα στην ίδια τάξη του Λυκείου και είναι ίδια για όλα τα τμήματα της τάξης αυτής.

Στη Β Λυκείου

Ο μαθητής της Β Λυκείου εξετάζεται γραπτά στα 10 μαθήματα γενικής παιδείας, στα 3 μαθήματα της κατεύθυνσης που έχει επιλέξει και σε 1 ή 2 μαθήματα επιλογής. Συνολικά δηλαδή σε 14 ή 15 μαθήματα.

Τα Μαθήματα Γενικής Παιδείας είναι: Θρησκευτικά, Ξένη Γλώσσα, Ελληνικά (Αρχαία - Νέα), Ιστορία, Μαθηματικά (Αλγεβρα - Γεωμετρία), Φυσική - Χημεία - Βιολογία, Εισαγωγή στο Δίκαιο και στους Πολιτικούς Θεσμούς. Ο μαθητής εξετάζεται γραπτά σε όλα τα παραπάνω μαθήματα και στα τρία υποχρεωτικά μαθήματα της κατεύθυνσης που θα ακολουθήσει και σε ένα μάθημα επιλογής. Δηλαδή συνολικά σε 14 μαθήματα (τα Αρχαία - Νέα Ελληνικά και Αλγεβρα - Γεωμετρία είναι μαθήματα που παρόλο που εντάσσονται στα μαθήματα Ελληνικά και Μαθηματικά αντίστοιχα, εξετάζονται και βαθμολογούνται ξεχωριστά).

Τα θέματα των προαγωγικών εξετάσεων της Β τάξης καθορίζονται από Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων του Λυκείου, από το οποίο η Εξεταστική Επιτροπή που συγκροτείται από καθηγητές κάθε Λυκείου επιλέγει θέματα με βάση προδιαγραφές που ισχύουν για όλα τα Λύκεια. Κατ' εξαίρεση το έτος 1998-99 θα ισχύσει μεταβατική περίοδος, κατά την οποία τα θέματα θα είναι κοινά σε όλα τα Λύκεια και στη Β τάξη.

Στη Γ Λυκείου

Ο μαθητής της Γ Λυκείου εξετάζεται στα μαθήματα γενικής παιδείας, στα υποχρεωτικά μαθήματα κατευθύνσεων, που είναι από 4 - 5 και σε ένα ή δύο μαθήματα επιλογής.

Τα Μαθήματα Γενικής Παιδείας που εξετάζονται γραπτά είναι: Θρησκευτικά, Ξένη Γλώσσα, Ελληνική Γραμματεία, Νεότερη Ελληνική Ιστορία, Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής, Φυσική - Βιολογία, Ιστορία των Επιστημών και της Τεχνολογίας. Συνολικά εξετάζεται σε 14-15 μαθήματα.

Στο σημείο αυτό σημειώνεται ότι για ορισμένη μεταβατική περίοδο (που όμως δεν προσδιορίζεται), το μάθημα της ξένης γλώσσας δε θα περιλαμβάνεται στην εξαγωγή του μέσου όρου κάθε τάξης. Θα σημειώνεται όμως ο βαθμός στις ξένες γλώσσες και το επίπεδο των μαθημάτων τόσο στα αποδεικτικά σπουδών όσο και στα απολυτήρια κατά τη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου.

Ο ετήσιος βαθμός του μαθητή

Και για τις τρεις τάξεις του Λυκείου, ο βαθμός ετήσιας επίδοσης του μαθητή σε κάθε μάθημα που εξετάζεται γραπτά, προκύπτει από το άθροισμα των προφορικών βαθμολογιών των δύο τετραμήνων και το διπλάσιο του βαθμού των γραπτών εξετάσεων, διά τέσσερα. Ισχύει δηλαδή ο τύπος:

(βαθμός α τετραμήνου + βαθμός β) + (2 χ βαθμός εξετάσεων): 4 = ετήσια επίδοση

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ:

Αν ένας μαθητής έχει βαθμό 18 στο Α τετράμηνο και 16 στο Β τετράμηνο, που σημαίνει ότι ο μέσος όρος των τετραμήνων είναι 17 και γράψει στις τελικές εξετάσεις 15, τότε ο τελικός βαθμός του διαμορφώνεται ως εξής:

(18 + 16) + (2 χ 15) / 4 = (34 + 30) / 4 = 16

Σε περίπτωση που η διαφορά της προφορικής βαθμολογίας με τη γραπτή στις εξετάσεις (προαγωγικές και απολυτήριες) είναι μεγαλύτερη από 3, τότε ο μέσος όρος των τετραμήνων αυξάνεται ή μειώνεται ανάλογα κατά το μισό της διαφοράς γραπτού βαθμού και του βαθμού των τετραμήνων κατά 3. Δηλαδή ο βαθμός στην περίπτωση αυτή προκύπτει από τον τύπο:

αρχικός βαθμός τετραμήνων + (διαφορά - 3 διαιρεμένη διά 2).

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ:

  • Αν ένας μαθητής έχει βαθμό 18 στο Α τετράμηνο και 16 στο Β τετράμηνο, που σημαίνει ότι ο μέσος όρος των τετραμήνων είναι 17, και γράψει στις τελικές εξετάσεις 13 (η διαφορά δηλαδή μεταξύ γραπτών και προφορικών είναι 4), τότε ο τελικός βαθμός αποφοίτησης του διαμορφώνεται ως εξής:

Από το 4 αφαιρούμε το 3 και διαιρούμε διά 2. Αυτό κάνει 0,5. Από το 17 αφαιρούμε το 0,5 και προκύπτει ο τελικός βαθμός 16,5.

  • Αν ο βαθμός των προφορικών είναι μεγαλύτερος από το βαθμό των γραπτών κατά 4 μονάδες, είναι δυνατό ύστερα από αίτηση του κηδεμόνα να ζητηθεί η παραπομπή του μαθητή σε προφορική εξέταση.
Πώς προάγεται ο μαθητής

Στην Α Λυκείου ο μαθητής προάγεται αν έχει γενικό μέσο όρο σε όλα τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα 10 και επίσης μέσο όρο 10 στα εξής μαθήματα γενικής παιδείας: Αρχαία και Νέα Ελληνικά,Ιστορία,Μαθηματικά,Φυσική και Χημεία.

Στη Β Λυκείου προάγεται αν έχει μέσο όρο σε όλα τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα 10, επίσης 10 μέσο όρο στα μαθήματα κατευθύνσεων, καθώς και στα εξής μαθήματα γενικής παιδείας: Αρχαία και Νέα Ελληνικά,Ιστορία,Μαθηματικά,Φυσική,Χημεία,Βιολογία.

Στη Γ Λυκείου ο μαθητής παίρνει απολυτήριο αν έχει μέσο όρο 10 σε όλα τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα και μέσο όρο 10 στα μαθήματα γενικής παιδείας: Ελληνική Γραμματεία,Νεότερη Ελληνική Ιστορία,Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής,Φυσική και Βιολογία.

Ο βαθμός του Απολυτηρίου

Για την εξαγωγή του βαθμού του απολυτηρίου υπολογίζεται ισότιμα η επίδοση του μαθητή σε όλα τα μαθήματα, στα οποία εξετάστηκε στη Β και Γ Λυκείου, τα οποία αθροιστικά φτάνουν τα 28 με 30. Ο βαθμός του απολυτηρίου του ενιαίου λυκείου υπολογίζεται ως εξής:

Ο βαθμός της Β Λυκείου πολλαπλασιάζεται επί 3, ο βαθμός της Γ Λυκείου πολλαπλασιάζεται επί 7 και το άθροισμα των γινομένων τους διαιρείται διά 10.

Ισχύει δηλαδή ο τύπος:

(3 χ ΜΟ Α Λυκείου) + (7 χ ΜΟ Β Λυκείου):10 = Βαθμός Απολυτηρίου

Αν δηλαδή για παράδειγμα ένας μαθητής έχει μέσο όρο βαθμολογίας 14 στη Β Λυκείου και 16 στη Γ Λυκείου, τότε ο βαθμός του απολυτηρίου διαμορφώνεται ως εξής:

(3χ14) + (7χ16) = 154:10 = 15.4

Για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση...

Η εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση θα γίνεται βάσει μορίων, με άριστα τα 200 μόρια. Για την εισαγωγή του απόφοιτου του λυκείου σε σχολές όπου η ζήτηση είναι μεγάλη, δε θα αρκεί ένας καλός βαθμός απολυτηρίου, αλλά είναι συνάρτηση τριών παραγόντων:

  • Του βαθμού απολυτηρίου κατά 70%.
  • Της επίδοσης στο "τεστ δεξιοτήτων" κατά 15%.

Τα λεγόμενα "τεστ δεξιοτήτων", που πραγματοποιούνται στη Β Λυκείου μετά τη λήξη των προαγωγικών εξετάσεων στην τάξη αυτή και είναι ενιαία σε εθνικό επίπεδο. Σύμφωνα με το σχέδιο Υπουργικής Απόφασης, τα τεστ αυτά ελέγχουν "δεξιότητες λογικής" και αποτελούνται από ερωτήσεις διάφορων μορφών, που μπορεί να αναφέρονται σε "γενικές γνώσεις", σε γλωσσικές ασκήσεις, σε "ερμηνεία όρων κοινής χρήσης και στην κατανόηση απλών επιστημονικών εννοιών", σε βασικές μαθηματικές γνώσεις και "ασκήσεις λογικής και κριτικής ανάλυσης" κτλ.

  • Της βαθμολογίας σε δύο μαθήματα της Γ Λυκείου που καθορίστηκαν σε κάθε επιστημονικό πεδίο κατά 15%. Ο βαθμός των δύο μαθημάτων που καθορίστηκαν για κάθε επιστημονικό πεδίο με συντελεστές 1 για το πρώτο και 0.5 για το δεύτερο. Αν τα μαθήματα αυτά αντικατασταθούν από αντίστοιχα μαθήματα γενικής παιδείας, τότε οι αντίστοιχοι συντελεστές 0.7 για το πρώτο μάθημα και 0.3 για το δεύτερο και δε συνιστά το 15% των μορίων όπως στην προηγούμενη περίπτωση, αλλά το 10%.

Δηλαδή για να κατακτήσει το άριστα (200) ο μαθητής θα πρέπει να έχει 20 απολυτήριο Λυκείου, 20 στο διαγνωστικό τεστ και 20 στα δύο μαθήματα του επιστημονικού πεδίου. Στην περίπτωση που π. χ. ο βαθμός απολυτηρίου είναι 18, του διαγνωστικού τεστ 17 και του μέσου όρου των δύο μαθημάτων 19, η συνολική βαθμολογία για την εισαγωγή είναι: (18χ7) + (17χ1,5) + (19χ1.5) = 180.

Για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, "πριμοδοτείται" και η αναμονή από το έτος αποφοίτησης από το Λύκειο με 1 μόριο. Τα συνολικά μόρια που προκύπτουν με αυτό τον τρόπο δεν μπορεί να είναι περισσότερα από 5.

Απάτη η "δεύτερη ευκαιρία" και η "ελευθερία επιλογής"

Το δικαίωμα κατοχύρωσης και βελτίωσης της βαθμολογίας για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση καταργείται. Ως "δεύτερη ευκαιρία" το υπουργείο Παιδείας εμφανίζει τη δυνατότητα του υποψήφιου να επανεξεταστεί την επόμενη χρονιά σε όλα όμως τα μαθήματα της Γ Λυκείου, χάνοντας έτσι και κάποιους καλούς βαθμούς που τυχόν έχει.

Πρέπει να σημειωθεί ότι ο μαθητής συμπληρώνει το μηχανογραφικό δελτίο, αφού θα έχει ήδη μάθει το βαθμό του απολυτηρίου του, πράγμα που σημαίνει ότι ο μαθητής δε θα επιλέγει τα τμήματα ΑΕΙ και ΤΕΙ τα οποία ανταποκρίνονται πραγματικά στις προτιμήσεις του, αλλά εκείνα στα οποία ξέρει ότι μπορεί να περάσει με το βαθμό του, διαμορφώνοντας έτσι μια πλασματική "ισορροπία" μεταξύ προσφοράς και ζήτησης.

Μετά την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, ο νέος θα υποβάλλεται σε μια άλλη διαδικασία "ταξικής διαλογής", πιο σκληρή ακόμα, καθώς θεσμοθετούνται κύκλοι σπουδών και "φιλτραρίσματα" με στόχο πολύ λίγοι να είναι εκείνοι που θα αποκτούν πτυχίο και ακόμα λιγότεροι "μεταπτυχιακό πτυχίο ειδίκευσης". Το στόχο αυτό υπηρετεί και η θεσμοθέτηση των "επιστημονικών πεδίων", τα οποία συνδέονται άμεσα με τα σχέδια για εισαγωγή σε ευρύτερο γνωστικό πεδίο και στη συνέχεια "φιλτράρισμα" εκείνων που θα ειδικευτούν σε συγκεκριμένη επιστήμη. Ηδη αυτό έχει εξαγγελθεί από το υπουργείο Παιδείας, ενώ σύμφωνα με τα λεγόμενα του υπουργού οι σχετικές ρυθμίσεις θα προωθηθούν μετά το καλοκαίρι.

Τα "επιστημονικά πεδία" και τα αντίστοιχα μαθήματα

Τα επιστημονικά πεδία, στα οποία ομαδοποιούνται Τμήματα ομοειδών ή συγγενών γνωστικών αντικειμένων των ΑΕΙ και ΤΕΙ, έχουν ως εξής:

1. Ανθρωπιστικές, Νομικές και Κοινωνικές Επιστήμες

2. Θετικές Επιστήμες

3. Επιστήμες Υγείας

4. Τεχνολογικές Επιστήμες

5. Επιστήμες Οικονομίας και Διοίκησης

Μαθήματα που λαμβάνονται υπόψη για κάθε πεδίο

1. Ανθρωπιστικές, Νομικές και Κοινωνικές Επιστήμες:

α) Νεοελληνική Λογοτεχνία (θεωρητικής κατεύθυνσης)

β) Ιστορία (θεωρητικής κατεύθυνσης)

Μπορούν να αντικατασταθούν αντίστοιχα από:

α) Ελληνική Γραμματεία (Γενικής Παιδείας)

β) Νεότερη Ελληνική Ιστορία (Γενικής Παιδείας)

2. Θετικές Επιστήμες:

α) Μαθηματικά (θετικής ή τεχνολογικής κατεύθυνσης)

β) Φυσική (θετικής ή τεχνολογικής κατεύθυνσης)

Μπορούν να αντικατασταθούν αντίστοιχα από:

α) Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής (Γενικής Παιδείας)

β) Φυσική - Βιολογία (Γενικής Παιδείας)

3. Επιστήμες Υγείας:

α) Βιολογία (θετικής κατεύθυνσης)

β) Χημεία (θετικής ή τεχνολογικής κατεύθυνσης)

Μπορούν να αντικατασταθούν αντίστοιχα από:

α) Φυσική - Βιολογία (Γενικής Παιδείας)

β) Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής (Γενικής Παιδείας)

4. Τεχνολογικές Επιστήμες:

α) Μαθηματικά (θετικής ή τεχνολογικής κατεύθυνσης)

β) Φυσική (θετικής ή τεχνολογικής κατεύθυνσης)

Μπορούν να αντικατασταθούν αντίστοιχα από:

α) Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής (Γενικής Παιδείας)

β) Φυσική - Βιολογία (Γενικής Παιδείας)

5. Επιστήμες Οικονομίας και Διοίκησης:

α) Αρχές Οικονομικής Θεωρίας (Μάθημα Επιλογής)

β) Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής (Μάθημα Γενικής Παιδείας).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ