ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 15 Ιούνη 1997
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΡΑΤΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΟΡΧΗΣΤΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
Το "ασχημόπαπο" θα μεταμορφωθεί σε κύκνο;

Συζήτηση με την διευθύντρια της ΚΣΟΤ, Ντένυ Ευθυμίου - Τσεκούρα

Την τρίτη δεκαετία της διανύει η Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης (ΚΣΟΤ).Πιστή στο στόχο της αξέχαστης ιδρύτριάς της, Κούλας Πράτσικα,η μοναδική κρατική σχολή χορού της χώρας μας συνεχίζει - παρά τις δυσκολίες που τα τελευταία χρόνια αντιμετωπίζει - να προσπαθεί και να αγωνίζεται για την αναβάθμιση του χορού στην Ελλάδα. Για τη δημιουργία επαγγελματικών στελεχών της τέχνης του χορού στους τομείς χορευτών και καθηγητών χορού.Η χρονιά που πέρασε, ήταν για την ΚΣΟΤ μια δύσκολη χρονιά. Τα προβλήματα που αντιμετώπισε δεν ήταν λίγα. Η τρίμηνη καθυστέρηση έναρξης των μαθημάτων, ο περιορισμένος και ελλιπής κτιριακός χώρος, τα πλήγματα που δέχτηκε η σχολή από την ίδια την πολιτεία, δυσκόλεψαν και φέτος τη λειτουργία της. Χρειάστηκε πολλή "ψυχή" και σκληρή δουλιά. Τεράστια προσπάθεια από τους σπουδαστές και τους καθηγητές τους.

Εκκίνηση μετ' εμποδίων

Το πρόβλημα της καθυστερημένης έναρξης, το αντιμετωπίζει η ΚΣΟΤ κάθε χρόνο, αφού δεν υπάρχουν καθηγητές με συμβάσεις αορίστου χρόνου. Ολοι είναι με συμβάσεις ορισμένου χρόνου και κάθε φορά, μετά τη λήξη των συμβάσεων, ξεκινά μια γραφειοκρατική διαδικασία, καταλήγοντας στο Υπουργικό Συμβούλιο για την τυπική έγκριση των προσλήψεων.

"Αυτή η χρονιά καθυστέρησε πάρα πολύ να αρχίσει", μας λέει η διευθύντρια της ΚΣΟΤ Ντένυ Ευθυμίου - Τσεκούρα."Ξεκινήσαμε αρχές Δεκεμβρίου, χάνοντας τρεις πολύτιμους μήνες από τη σπουδή.Για το λόγο αυτό, ζητήσαμε από τον υπουργό Πολιτισμού - πράγμα που γινόταν και τις άλλες χρονιές - παράταση. Ετσι, θα κλείσουμε τον Ιούλιο. Επίσης, δεν κάναμε διακοπές τα Χριστούγεννα και το Πάσχα, ώστε να συμπληρωθούν οι ώρες. Παρά τη μεγάλη καθυστέρηση, δάσκαλοι και παιδιά, "πέσαμε με τα μούτρα" στη δουλιά, και έγινε πραγματικά, θαυμαστή δουλιά. Στις 8 και 9 του Ιούνη θα δοθούν δύο παραστάσεις στο "Ρεξ", όπου θα φανεί το αποτέλεσμα της προσπάθειάς μας αυτό το χρόνο.Πέρυσι και πρόπερσι είχαμε παρουσιαστεί σε 14 πόλεις".

"Η ΚΣΟΤ θα μπορούσε - αν είχε τον χώρο πάντα - να συντηρεί μία μόνιμη χορευτική ομάδα αποφοίτων, οι οποίοι όλο το χρόνο να δίνουν παραστάσεις στην Αθήνα, στον Πειραιά και την περιφέρεια. Ρεπερτόριο και κοστούμια έχουμε, χώρο δεν έχουμε. Το πρώτο πράγμα, λοιπόν, που θα ζητούσα, είναι ένας χώρος, για να παρουσιάζουμε τις παραστάσεις μας. Ενας χώρος, που θα στέγαζε όλες μαζί τις δραστηριότητές μας. Οχι να είναι η ομάδα στον Πειραιά, η σχολή στο Κολωνάκι και τα φυτώρια στην Αγία Παρασκευή.Πρέπει να είναι όλα συγκεντρωμένα. Ετσι, ώστε ο σπουδαστής των φυτωρίων να μπορεί να βλέπει τις πρόβες των υπολοίπων, να βλέπει ποια θα είναι η δική του πορεία, η εξέλιξή του".

- Τον επόμενο χρόνο η Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης θα αντιμετωπίσει το πρόβλημα της καθυστέρησης;

"Η απάντηση από το Υπουργικό Συμβούλιο είναι, ήδη, θετική. Με το που κλείνει το σχολείο, μπορούμε να κάνουμε προκήρυξη θέσεων και να προσλάβουμε τους καθηγητές.Το τωρινό Διοικητικό Συμβούλιο έχει καταθέσει στο πολυνομοσχέδιο του ΥΠΠΟ, που θα περάσει και θα ψηφιστεί από τη Βουλή, τροπολογία, σύμφωνα με την οποία οι καθηγητές μπορούν να προσληφθούν με απόφαση του ΔΣ. Το πρόβλημα βέβαια έτσι δε λύνεται θεσμικά και ριζικά, όμως λύνεται για την επόμενη χρονιά. Σώζει την έγκαιρη λειτουργία του σχολείου".

Χρειάζεται θεσμική λύση

- Ποια η δική σας πρόταση για θεσμική λύση και αναβάθμιση της σχολής;

"Κατ' αρχήν χρειάζεται στενή συνεργασία των υπουργείων Παιδείας και Πολιτισμού. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει πολιτική βούληση, ώστε παιδεία - εκπαίδευση και πολιτισμός να συγκλίνουν. Δεν είναι χωριστά πράγματα, είναι ένα. Το δεύτερο βασικό ζήτημα αφορά στη συνολική ματιά των τεχνών. Την ανάγκη της "συνομιλίας" των τεχνών.Οπως είχαμε πει, χρειάζεται η συστέγαση της ομάδας με τα φυτώρια. Ενας λόγος περισσότερο, λοιπόν, να συστεγάζεται ο χορός με τη μουσική, η μουσική με το θέατρο. Να συνυπάρχουν σε ένα πνεύμα - με διαφωνίες και με διαφορετικά ρεύματα - αλλά να συνεννοούνται να συζητούν και να συνδημιουργούν καλλιτέχνες από διαφορετική τέχνη. Και αυτό είναι θέμα πολιτικής βούλησης. Ονειρό μου είναι να παρουσιαστεί η ΚΣΟΤ σε μία παράσταση σκηνογραφημένη και ντυμένη από σπουδαστές της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών και από κάτω να παίζουν σπουδαστές του Ωδείου. Αυτό για μένα είναι μεγάλη επιτυχία για την εκπαίδευση και την εκπαιδευτική διαδικασία".

"Το τρίτο βασικό ζήτημα είναι τα χρήματα, το οποίο όμως δεν είναι μόνο θέμα πολιτικής βούλησης.Πιστεύω ότι και τα λίγα χρήματα πρέπει να τα διαχειριστείς σωστά για να πιάσουν τόπο. Η σωστή διαχείριση γίνεται με σωστό και έγκαιρο σχεδιασμό, υλοποίηση και έλεγχο".

- Η Σχολή επιχορηγείται από το υπουργείο Πολιτισμού;

"Το ΥΠΠΟ την εποπτεύει και την επιχορηγεί. Η επιχορήγηση είναι 200 εκατομμύρια το χρόνο. Δεν τα θεωρώ λίγα, όμως θεωρώ ότι θα έπρεπε να δίνονται περισσότερα χρήματα για να πληρώνονται καλύτερα οι άνθρωποι που δουλεύουν και για να γίνουν αλλαγές, όσον αφορά στις εγκαταστάσεις και στις παρεχόμενες ευκολίες στους σπουδαστές. Ο ρόλος της πολιτείας, νομίζω, δεν είναι να κυβερνά την πολιτιστική ζωή του τόπου, αλλά να την ενισχύει".

Βελτίωση των συνθηκών λειτουργίας

Ενα σημαντικό θέμα που πρέπει να εξετάσει το υπουργείο Παιδείας, σε συνεργασία με το υπουργείο Πολιτισμού, συνδέεται με την αναβάθμιση της ΚΣΟΤ σε ανώτατη σχολή. Η ανωτατοποίησή της αποτελεί χρόνιο αίτημα εκπαιδευτών και σπουδαστών. Ηδη, έχουν κατατεθεί 9 υπομνήματα γι' αυτό το θέμα.

Επίσης, βασικό πρόβλημα που απασχολεί, τόσο τους σπουδαστές, όσο και οι γονείς τους, είναι το ζήτημα των κτιριακών εγκαταστάσεων.Ο Σύλλογος Γονέων,επανειλημμένα, έχει ζητήσει από το υπουργείο Πολιτισμού, να αντικατασταθεί άμεσα το ήδη ακατάλληλο υπάρχον σκληρό παρκέ, να λειτουργήσει καντίνα, στο χώρο της Σχολής, να δημιουργηθούν αποδυτήρια για το διδακτικό προσωπικό και τα φυτώρια, να δημιουργηθεί θεματική βιβλιοθήκη με μόνιμο βιβλιοθηκάριο, ώστε να αξιοποιηθεί το υλικό που έχει κληροδοτήσει η Κούλα Πράτσικα.

- Πόσο σημαντικό θεωρείτε το πρόβλημα των κτιριακών εγκαταστάσεων για τη σωστή λειτουργία της ΚΣΟΤ;

"Το πρόβλημα του χώρου είναι μεγάλο. Το σχολείο αυτό χτίστηκε το '30, για να καλύψει τις συγκεκριμένες, τότε, ανάγκες.Το ΔΣ στις 3 τελευταίες του συνεδριάσεις αντιμετωπίζει αυτό το θέμα. Ο γενικός γραμματέας του ΥΠΠΟ, Ευγ. Γιαννακόπουλος,έχει λάβει ένα υπόμνημα από εμάς, στο οποίο αναφέρουμε όλους τους όρους που πρέπει να πληρεί μια σχολή χορού(αποδυτήρια, τετραγωνικά...). Συζητείται η πιθανότητα υπογραφής, στο επόμενο κοινοτικό πλαίσιο στήριξης, μιας προγραμματικής σύμβασης, η οποία να έχει συγχρηματοδότηση, όπως τα μεγάλα έργα, για την Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης. Ακόμη, υπάρχουν κάποιες σκέψεις για άλλο χώρο, αλλά είναι πολύ νωρίς ακόμη να τους αναφέρουμε".

- Φέτος, ξεκίνησε τη λειτουργία της στο Μαρούσι, ιδιωτική σχολή που υπόσχεται "ανώτατα" πτυχία. Οι δυσκολίες, που αντιμετωπίζει η μοναδική κρατική σχολή χορού στη χώρα μας, πόσο ευνοούν την ανάπτυξη των ιδιωτικών σχολών;

"Δεν είμαι αντίθετη στις ιδιωτικές σχολές, ίσα - ίσα που δημιουργούν και έναν ανταγωνισμό και αναδεικνύεται ο καλύτερος. Αλλά, δυστυχώς, δεν υπάρχει σαφήνεια, από την πολιτεία, γι' αυτό το θέμα. Αν εσύ είσαι διάτρητος και δε "φυλάς το σπίτι σου σαν καλός νοικοκύρης", δε φταίει ο "επισκέπτης" που "σβήνει τα τσιγάρα στο πάτωμά σου". Το ζήτημα λοιπόν, γενικότερα, είναι το πώς η πολιτεία αντιμετωπίζει στο σύνολό του, το θέμα της ιδιωτικής και της δημόσιας παιδείας, πώς κατοχυρώνει τις σπουδές και πώς διαφυλάσσει τους σπουδαστές".

- Πώς βλέπετε τη σημερινή παρουσία του ελληνικού χορού στην Ευρώπη; Το παρελθόν το φωτίζουν πολύ μεγάλα ονόματα.

"Πιστεύω ότι ο χορός είναι σε καλή στιγμή, αλλά μεταβατική.Η ελληνική καλλιτεχνική δημιουργία πάντα είχε, έχει και θα έχει έδρα γερή. Ο ελληνικός πολιτισμός έχει πάντα μία μεγάλη και σημαντική εσωτερική αλήθεια και ισχυρό το στοιχείο της κατάθεσης για την πορεία του παγκόσμιου πολιτισμού. Εκανε ο χορός στη χώρα μας έναν αγώνα δρόμου, για να μπορεί να κάθεται στο ίδιο τραπέζι με τα εκτός Ελλάδας ρεύματα, όσον αφορά το επίπεδο της τεχνικής, αλλά θεωρώ ότι δεν έχει μπει ακόμα στην πραγματικά ενδιαφέρουσα φάση, του να σκύψει και να κοιτάξει τις δικές μας πηγές. Δεν πιστεύω ότι ο χορός έχει βρει αυτό το στίγμα ακόμα, είναι όμως πολύ κοντά".

Ηλιάνα ΜΟΡΤΟΓΛΟΥ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ