Χτυπήθηκε θανάσιμα από φορτηγό, κατά τη διάρκεια εκφόρτωσης του πλοίου στο λιμάνι του Πειραιά
Eurokinissi |
Ο ναυτεργάτης, όπως ο ίδιος είχε καταγγείλει προφορικά πριν από έναν περίπου μήνα σε εκπροσώπους των ταξικών σωματείων ΠΕΜΕΝ και ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ, κατά τη διάρκεια περιοδείας που είχαν πραγματοποιήσει και στο συγκεκριμένο καράβι, αναγκαζόταν να δουλεύει μέχρι και 22 ώρες την ημέρα. Χτες το πλοίο έδεσε στο λιμάνι του Πειραιά στις 6.30 το πρωί και ο ναυτεργάτης, χωρίς να κάνει κανένα διάλειμμα στη δουλιά του, συμμετείχε στην εκφόρτωση του πλοίου. Στη συνέχεια άλλαξε τα συρματόσχοινα του καταπέλτη και συνέχισε να εργάζεται στη φόρτωση του πλοίου, όπου και βρήκε τραγικό θάνατο.
Το καράβι είχε αναχωρήσει από τον Πειραιά την περασμένη Κυριακή στις 3 το μεσημέρι με προορισμό Κύθνο, Σέριφο, Σίφνο, Μήλο, Φολέγανδρο, Σίκινο, Ιο, Θήρα και Ανάφη, από όπου και επέστρεψε χτες το πρωί στον Πειραιά.
Με δεδομένες τις συνθήκες εργασίας των ναυτεργατών, ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες και την υπερεντατικοποίηση της δουλιάς, με αποτέλεσμα τη συνεχόμενη για πολλές ώρες εργασία, το χτεσινό έγκλημα είχε εδώ και καιρό προαναγγελθεί. Ολοι οι αρμόδιοι γνώριζαν τους κινδύνους για την ασφάλεια της ζωής των ναυτεργατών, αλλά δεν έκαναν τίποτα για να τη διασφαλίσουν.
Από την πρώτη στιγμή, οι υπεύθυνοι της εταιρείας και οι παράγοντες του ΥΕΝ μιλούν για την «κακιά στιγμή», «τυχαίο γεγονός», «λάθος του οδηγού» κλπ. Στόχο έχουν, επισημαίνουν σε ανακοίνωσή τους τα ταξικά σωματεία ΠΕΜΕΝ και ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ, να κρύψουν τις εγκληματικές ευθύνες τους, να μη συζητηθούν οι συνθήκες εργασίας, τα εξαντλητικά δρομολόγια, τα υπερεντατικά ωράρια, οι μειωμένες από τις πραγματικές ανάγκες του πλοίου οργανικές συνθέσεις, οι απαράδεκτες συνθήκες διαβίωσης, οι επικίνδυνες διαδικασίες φορτοεκφόρτωσης. Αυτό κάνουν πάντα! Τα εγκλήματα τα αποδίδουν στην κακιά στιγμή, στην τύχη, αν δεν τα φορτώσουν και στα ίδια τα θύματα. Σύμφωνα με προηγούμενη προφορική μαρτυρία του υποναύκληρου, δούλευε 22 ώρες το 24ωρο και έκανε υπομονή για να βγει στη σύνταξη, αλλά του έκοψε το νήμα της ζωής ο «εφοπλιστικός Μινώταυρος» που τρέφεται από την εκμετάλλευση των ναυτεργατών με τη στήριξη του εφοπλιστόδουλου ΥΕΝ και των υποτακτικών της ΠΝΟ στα κελεύσματά τους.
«Τεράστιες είναι οι ευθύνες του ΥΕΝ -υπογραμμίζεται στην ανακοίνωση - αλλά και της ΠΝΟ, που ανέστειλε τις συμβολικές ακινητοποιήσεις πλοίων με αυτά τα προβλήματα. Επανερχόμαστε στις απαιτήσεις μας να συγκληθεί άμεσα η Εκτελεστική Επιτροπή της ΠΝΟ και να λάβει αποφάσεις για κινητοποιήσεις που θα αντιμετωπίζουν τα οξυμένα προβλήματα των ναυτεργατών». Τέλος, καλούν τους ναυτεργάτες να συσπειρωθούν γύρω από τις διοικήσεις των σωματείων ΠΕΜΕΝ - ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ και τις ταξικές δυνάμεις του ναυτεργατικού συνδικαλιστικού κινήματος για την ανατροπή των υποτακτικών συνδικαλιστών στους εφοπλιστές μέσα από την ανάπτυξη αγώνων για την υπεράσπιση και διεκδίκηση των ναυτεργατικών δικαιωμάτων.
Καταγγελίες για όργιο τρομοκρατίας και άθλιες εργασιακές σχέσεις
Συγκεκριμένα, χτες το πρωί η 35χρονη Ελευθερία Παυλάκη -εργάζεται στην επιχείρηση τα τελευταία 4 χρόνια - σταμάτησε τη δουλιά για να ξεκουραστεί κάνοντας χρήση του νόμιμου δικαιώματός της όταν δέχτηκε την επίθεση της υποδιευθύντριας Κωνσταντίνας Παπαγεωργίου. Το στέλεχος της επιχείρησης με συμπεριφορά που είχε σκοπό τον εξευτελισμό και την τρομοκράτηση της εργαζόμενης, απαίτησε την επιστροφή της στη θέση της, με τέτοια... επιμονή, που προκάλεσε μελανιές στο χέρι της νεαρής κοπέλας. Το αποκορύφωμα ήρθε όταν, αφού η εργαζόμενη εξακολούθησε να αρνείται τη «συμμόρφωσή» της στις αυθαίρετες εντολές της εργοδοσίας, μεσολάβησε ο διευθυντής του καταστήματος για να της πει: «Βγάλε την ποδιά σου τώρα, και φύγε, δε μου κάνεις στο μαγαζί».
Τελικά, μετά από αποφασιστική παρέμβαση του Συλλόγου Εμποροϋπαλλήλων Αθήνας, η εργοδοσία δεσμεύτηκε ότι η εργαζόμενη θα επιστρέψει κανονικά στη δουλιά της.
Το περιστατικό δεν αποτελεί «κεραυνό εν αιθρία». Επανειλημμένα συνδικαλιστές του κλάδου αλλά και εργαζόμενοι στην αλυσίδα έχουν καταγγείλει την εντατικοποίηση, την πολυειδικότητα, την καταστρατήγηση του ωραρίου. Οι εργαζόμενοι είναι όμηροι άθλιων εργασιακών σχέσεων (π.χ. δουλεύουν 6ωροι) ενώ οι εργοδοτικοί εκβιασμοί έχουν συνέπεια, για παράδειγμα, «τα διαλείμματα να ισχύουν μόνο για όσους έχουν τα κότσια», όπως τονίζουν οι ίδιοι. Με δεδομένο το ασφυκτικό εργασιακό περιβάλλον που δημιουργείται για τους εργαζόμενους, η τρομοκρατία αποτελεί τη συχνότερη μέθοδο στην οποία καταφεύγει η εργοδοσία για να κλείσει στόματα.
Σχολιάζοντας το νέο εργοδοτικό έγκλημα στο λιμάνι του Πειραιά, ο Γιάννης Μανουσογιαννάκης, υποψήφιος νομάρχης Πειραιά και πρόεδρος του ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ, σημείωσε: «Ηταν θέμα χρόνου να θρηνήσουμε έναν ακόμα νεκρό συνάδελφό μας στα σαπάκια των εφοπλιστών. Το εφοπλιστικό κεφάλαιο, στο όνομα της αύξησης των κερδών του και με τις ευλογίες της ΝΔ σήμερα και του ΠΑΣΟΚ προηγούμενα, έχει επιβάλλει εξοντωτικές συνθήκες εργασίας, καταργώντας κάθε έννοια ασφάλειας για τους ναυτεργάτες και τους επιβάτες και καταπατώντας κάθε ναυτεργατικό δικαίωμα. Οι ναυτεργάτες πρέπει να καταλάβουν ότι το έγκλημα έχει πολιτικό αυτουργό. Και εκεί να στρέψουν τα αγωνιστικά πυρά τους, σε κοινό μέτωπο με τους νησιώτες και τους χιλιάδες εργαζόμενους που μετακινούνται κάθε χρόνο με τα πλοία. Να καταδικάσουν και με την ψήφο τους στις επερχόμενες εκλογές την εφοπλιστόδουλη πολιτική της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, αλλά και τους υποψηφίους των κομμάτων που με την τακτική τους στηρίζουν τα εφοπλιστικά συμφέροντα».