ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 13 Σεπτέμβρη 2009
Σελ. /40
ΝΔ - ΠΑΣΟΚ
Είναι και οι δυο υπεύθυνοι για την κατάσταση στην Παιδεία

Η νέα σχολική χρονιά ξεκίνησε. Η πραγματικότητα που βιώνουν οι μαθητές δεν κρύβεται πίσω από τις «γαλάζιες» και τις «πράσινες» υποσχέσεις με τα κούφια λόγια

Η δικαιολογημένη αγωνία μαθητών, γονιών, εκπαιδευτικών για το «σήμερα» και το «αύριο» πρέπει να μετατραπεί σε αγώνα για όλα όσα δικαιούνται

MotionTeam

Η δικαιολογημένη αγωνία μαθητών, γονιών, εκπαιδευτικών για το «σήμερα» και το «αύριο» πρέπει να μετατραπεί σε αγώνα για όλα όσα δικαιούνται
Οι «γαλάζιοι» και «πράσινοι» χαιρετισμοί και η εικονική πραγματικότητα ξεκίνησαν και τελείωσαν για τα σχολεία την Παρασκευή, μέρα έναρξης της σχολικής χρονιάς. Από αύριο, χιλιάδες μαθητές σε όλη τη χώρα θα βρεθούν... στα ίδια, όσο κι αν ο πρωθυπουργός ισχυρίζεται ότι η σημερινή γενιά είναι «έτη φωτός» μπροστά από τις προηγούμενες γενιές, αναφερόμενος στη δυνατότητά της να χρησιμοποιεί τις νέες τεχνολογίες... Ομως, όταν λέμε πρόοδο εννοούμε τη δυνατότητα όλων των μαθητών να μορφωθούν, να γνωρίσουν τον κόσμο, σε μιαν εκπαιδευτική διαδικασία με αξιοπρεπείς συνθήκες. Και από αυτό βρισκόμαστε «έτη φωτός» πίσω!

Οι οθόνες των πολυδιαφημισμένων - και καθυστερημένων - υπολογιστών της κυβέρνησης δε μπορούν να υποκαταστήσουν τις ελλείψεις υποδομής και ουσιαστικού μορφωτικού περιεχομένου, στα σχολεία της χώρας.

Για τις υποδομές όμως, μίλησε και ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, λες και δεν ήταν ποτέ κυβέρνηση το κόμμα του και δε συνέβαλε τα ...μέγιστα στη σημερινή κατάσταση στην εκπαίδευση. Εταξε «σωστά σχολεία, σωστή μάθηση» κι άλλα πολλά.

Οι γονείς και οι μαθητές μπορούν να απαντήσουν με τις υπόγειες αίθουσες - κάποιες φορές χωρίς παράθυρα - και τις προκάτ κατασκευές στα σχολεία, τα εκατοντάδες απαράδεκτα κτίρια που μόνο για μάθηση δεν κάνουν, τα χαλασμένα υδραυλικά και την υγρασία στους τοίχους, τις αυλές όπου στοιβάζονται πολλαπλάσιοι μαθητές απ' ό,τι επιτρέπεται... που χρονίζουν - πολλά από όλα αυτά - εδώ και πάνω από δεκαπέντε χρόνια!

Κοινή στρατηγική των ΝΔ - ΠΑΣΟΚ οι δεξιότητες

Κι ας μη σπεύσουν οι του ΠΑΣΟΚ να μας υπενθυμίσουν ότι τα τελευταία χρόνια την εξουσία την είχε η ΝΔ. Τη δική τους πολιτική συνέχισε, και μάλιστα επάξια, όπως το ίδιο ακριβώς θα κάνει και το ΠΑΣΟΚ στις 5 Οκτώβρη, εάν είναι στην κυβέρνηση. Και για να μην κατηγορηθούμε για ...δίκη προθέσεων, ας δούμε ένα ζήτημα: Αμέτρητοι εκπαιδευτικοί, που τόσο «καλά λόγια» άκουσαν απ' τους προέδρους των δύο κομμάτων, εργάζονται ωρομίσθιοι και προσπαθούν να επιβιώσουν με τις ελαστικές εργασιακές σχέσεις. Δεν ακούσαμε ούτε τη ΝΔ, ούτε το ΠΑΣΟΚ να λένε ότι θα τους εξασφαλίσει μόνιμη και σταθερή δουλειά, γιατί είναι αντίθετο στις στρατηγικές επιλογές τους.

Ας συνεχίσουμε με μια άλλη πλευρά. Η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ, που διαφήμισαν ακόμα και προεκλογικά τη συναίνεση που πέτυχαν στο «διάλογο» για την Παιδεία, προωθούν ταχύτατα την πολιτική της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Οσα ετοιμάζουν βρίσκονται, κατά κύριο λόγο, στη σχετική απόφαση για «το σχολείο του 21ου αιώνα». Τα πρώτα βήματα για τα νέα αναλυτικά προγράμματα στα σχολεία και την ενσωμάτωση των «περιβόητων» οκτώ δεξιοτήτων (ανάγνωση, γραφή, αριθμητική κλπ.) είναι ήδη φανερά.

Η κατασκευή του νέου εργαζόμενου που χρειάζονται οι επιχειρήσεις περνάει και μέσα απ' την εκπαίδευση. Στα σχολεία της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, η γλώσσα τείνει να γίνει μέσο μόνο για την ...απαραίτητη επικοινωνία. Παύει, πια, να είναι έκφραση λόγου και συγκροτημένης σκέψης. Κάτω απ' τις δικές τους εντολές μειώνονται στα σχολεία τα λογοτεχνικά έργα και στη θέση τους μπαίνουν συνταγές μαγειρικής, μικρές αγγελίες και οδηγίες χρήσης ηλεκτρονικών υπολογιστών. Η δική τους πολιτική διδάσκει τις ξένες γλώσσες μόνο για να χρησιμοποιηθούν για λίγες κουβέντες από υποψήφιους τουρίστες.

Η μια απ' τις οκτώ δεξιότητες της ΕΕ (ονομάζεται «μαθαίνω πώς να μαθαίνω») έχει, ήδη, βρει τη θέση της στα ελληνικά σχολικά βιβλία. Απ' την Ιστορία λείπουν τα πραγματικά γεγονότα και η σύνδεσή τους με την κοινωνική εξέλιξη και αντικαθιστώνται... από τυχαίες μαρτυρίες. Οσο για το «επιχειρηματικό πνεύμα»; Αυτό υμνείται διαρκώς, αφού οι μαθητές διδάσκονται ότι οι επιχειρήσεις είναι η «ψυχή» της κοινωνίας και τα συμφέροντά τους είναι συμφέροντα όλων.

Δεν μπορούμε να ξεχάσουμε το κόστος

Κι όλα αυτά, μαζί με πολλά περισσότερα, οι γονείς τα πληρώνουν διπλά. Υποτίθεται πως πληρώνουν φόρους για «δημόσια Παιδεία», αλλά βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη για τα φροντιστήρια. Χιλιάδες ευρώ κάθε χρόνο και τα παιδιά ούτε ελεύθερο χρόνο έχουν, ούτε τους παρέχεται απ' το σχολείο η δυνατότητα να αθληθούν και να καλλιεργηθούν. Τα μαθήματα Μουσικής ή Εικαστικών, όπου γίνονται, είναι υποβαθμισμένα. Οσο για τη Γυμναστική; Οταν δεν υπάρχει χώρος διδάσκεται μόνο απ' τα βιβλία!

Θέλουν δε θέλουν, τα παραπάνω είναι μια πραγματικότητα που δεν κρύβεται. Κι ενώ τα παιδιά τρέχουν από το σχολείο στο φροντιστήριο κι απ' το φροντιστήριο στο κέντρο ξένων γλωσσών και σε δραστηριότητες που δεν τους προσφέρονται, φέτος, έχουν να αντιμετωπίσουν ένα ακόμα πρόβλημα. Οι γονείς είναι ανήσυχοι και παράλληλα δουλεύουν ατελείωτες ώρες, για να μπορέσουν να βοηθήσουν τα παιδιά τους να εκπληρώσουν τα όνειρά τους. Μιλάμε για τη «νέα γρίπη» και τα ανεπαρκή μέτρα της κυβέρνησης, τα οποία δεν εφαρμόζονται, λόγω της απουσίας πρόληψης και υποδομών.

Μια πρόσθετη αγωνία για φέτος

Ακόμα και τα σωστά επιστημονικά μέτρα έχουν πρόβλημα στην πράξη. Απ' τη μια προτείνεται απόσταση ενός μέτρου ανάμεσα στα θρανία και, από την άλλη, δεν υπάρχει κτιριακή δυνατότητα να εφαρμοστεί, παρά σε ελάχιστες περιπτώσεις. Οι εκπαιδευτικοί καλούνται να διαχειριστούν το ζήτημα, καλούνται έως και να αναλάβουν ρόλο γιατρού και νοσηλευτή σε περίπτωση που κάποιο παιδί νοσήσει στο σχολείο... αντί να υπάρχουν επαρκείς κινητές μονάδες με γιατρούς και νοσηλευτές, αντί να προσληφθούν καθαρίστριες για την απαραίτητη πρόληψη στην καθαριότητα.

Το θέμα της γρίπης ανέδειξε, για μια ακόμη φορά, τα προβλήματα υποδομών στα σχολεία, αλλά και την ανεπάρκεια στον τομέα της Υγείας για τους μαθητές. Δεν υπάρχει ούτε, καν, αξιόπιστη καταγραφή ιστορικών υγείας των μαθητών, για να μπορούν να προστατευθούν σε κάθε ενδεχόμενο. Η λύση, βέβαια, απέναντι στην εύλογη αγωνία των γονιών δεν είναι ο πανικός. Είναι χρέος όλων μας να διεκδικήσουμε όλα τα απαραίτητα κονδύλια για τις σχολικές επιτροπές, αλλά και όλα τα αναγκαία μέτρα για την ασφάλεια των μαθητών.

Είναι υπόθεση του κινήματος, των γονιών, των εκπαιδευτικών, των μαθητών να παλέψουν για:

  • Την αποστολή κινητών μονάδων υγείας στα σχολεία όλης της χώρας για την πρόληψη της διασποράς της γρίπης στο μαθητικό πληθυσμό και τους εργαζόμενους. Μονάδων που θα καταγράφουν τις ανάγκες, θα κάνουν δωρεάν προληπτικές εξετάσεις, θα παρέχουν έγκαιρη διάγνωση και αντιμετώπιση των περιστατικών, θα μεριμνήσουν για εμβολιασμούς.
  • Τον έλεγχο και την αξιολόγηση της συνολικής υγείας όλων των παιδιών σχολικής ηλικίας.
  • Αμεση αποστολή των υπηρεσιών του ΟΣΚ για τον έλεγχο των κυλικείων και των χώρων υψηλού υγειονομικού ενδιαφέροντος, ιδιαίτερα τώρα λόγω γρίπης.
  • Αμεση πρόσληψη και εκπαίδευση των απαιτούμενων τραπεζοκόμων στα ολοήμερα δημοτικά σχολεία.
Υπάρχει άλλος δρόμος

Η προσπάθεια περιγραφής πλευρών της πραγματικής εικόνας των σχολείων, προφανώς, δεν είχε στόχο την απογοήτευση για την επικρατούσα κατάσταση. Αντίθετα, το θέμα της γρίπης, τα προβλήματα στα σχολεία που ζουν καθημερινά οι μαθητές, το δικαίωμα στη μόρφωση και τη διαμόρφωση ολοκληρωμένης προσωπικότητας, δεν είναι ζητήματα που επιτρέπεται να αφήνουμε στα επιτελεία της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ και της ΕΕ. Πρόκειται για τη ζωή και το μέλλον των παιδιών. Μαζί με τους γονείς μπορούν να απαιτήσουν τα πάντα. Κυριολεκτικά τα πάντα, γιατί δημιουργούν τα πάντα, μέσα στην κοινωνία.

Τα συμφέροντα και τα κέρδη των επιχειρήσεων χρειάζονται τους αυριανούς ευέλικτους υπηρέτες τους. Αυτοί διαμορφώνονται στο «σχολείο του 21ου αιώνα». Εκτός εάν οι εργαζόμενοι επιλέξουν για τα παιδιά τους έναν άλλο δρόμο. Μια πρώτη απάντηση μπορεί να δοθεί στην κάλπη καταδικάζοντας τους ενόχους και στηρίζοντας το μοναδικό κόμμα, το ΚΚΕ, που παλεύει για ένα ενιαίο 12χρονο σχολείο, ίδιο και ισότιμο για όλα τα παιδιά, χωρίς καμία επιχειρηματική δραστηριότητα. Προτείνει ένα σχολείο για ανθρώπους και όχι ένα σχολείο για «εργαλεία» παραγωγής κερδών για τις μεγάλες επιχειρήσεις.


Γεράσιμος ΧΟΛΕΒΑΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ