ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 21 Μάη 1997
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΑΝΕΞΕΛΕΓΚΤΕΣ ΧΩΜΑΤΕΡΕΣ
Ο εισαγγελέας θα δώσει τη λύση;

Ψηλά τα χέρια σηκώνει η ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ για τη λύση του προβλήματος και υπενθυμίζει απλά ότι οι παράνομες χωματερές έπρεπε να είχαν ήδη κλείσει. Η ανακίνηση του θέματος χρησιμοποιείται και σαν εκβιασμός για όσους αντιδρούν στις νέες χωροθετήσεις

Σε εισαγγελική παρέμβαση για το κλείσιμο των παράνομων χωματερών, οι οποίες λειτουργούν στην Ανατολική Αττική, που αναμένεται να υπάρξει μέσα στις επόμενες μέρες, προσβλέπει η ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ.

Τέσσερις μήνες μετά το χρονικό όριο που είχε τεθεί από το υπουργείο προς τη νομαρχία Ανατολικής Αττικής για το κλείσιμο των 18 ανεξέλεγκτων χωματερών, όριο που έχει ήδη ξεπεραστεί από τις 18 Γενάρη, το θέμα, ελπίζουν στελέχη του υπουργείου, θα βρει λύση, τελικά, όχι με πολιτική απόφαση - που έχει και πολιτικό κόστος - αλλά μέσα από το δικαστικό δρόμο.Μάλιστα, θεωρείται βέβαιο από στελέχη του υπουργείου ότι η σχετική εισαγγελική παρέμβαση, προκειμένου να ξεκινήσει η διαδικασία κλεισίματός των παράνομων χωματερών, θα εκδηλωθεί στις αμέσως επόμενες μέρες.

Ο ίδιος ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, με χτεσινές δηλώσεις του αποποιήθηκε για άλλη μια φορά τις δικές του ευθύνες για τη λειτουργία των παράνομων χωματερών στην Ανατολική Αττική, χρεώνοντας αποκλειστικά στην Τοπική Αυτοδιοίκηση τη διαιώνιση του προβλήματος. Μάλιστα, σε ερώτηση για το τι πρόκειται να γίνει μ' αυτές τις χωματερές, μέχρι να κατασκευαστεί - αν - "Ολοκληρωμένη Εγκατάσταση Διαχείρισης Απορριμμάτων" στην Ανατολική Αττική, απάντησε "ρωτήστε τους δημάρχους"... Ξεχνώντας προφανώς ότι η πολιτική που ακολούθησε την τελευταία τετραετία έχει επιδεινώσει επικίνδυνα το πρόβλημα, δημιουργώντας αδιέξοδο στο θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων. Ετσι, το ερώτημα σχετικά με το πού θα πάνε τα σκουπίδια, αν κλείσουν οι χωματερές παραμένει αναπάντητο από τον υπουργό. Κατά τ' άλλα στις χτεσινές του δηλώσεις ο υπουργός χρησιμοποίησε ηχηρές εκφράσεις για: "την αθλιότητα των ανεξέλεγκτων χωματερών", ξεχνώντας ίσως πως είναι συνυπεύθυνος γι' αυτή την αθλιότητα, αφού η δραματική καθυστέρηση από τη δημιουργία ΟΕΔΑ και στη Δυτική και στην Ανατολική Αττική είναι αυτή που προκάλεσε, και προκαλεί, τη λειτουργία των παράνομων χωματερών.

Υπενθυμίζεται ότι παράνομες χωματερές λειτουργούν στην Ανατολική Αττική στις περιοχές: του Λαυρίου, των Καλυβίων, των Σπάτων, της Παλαιάς Φώκαιας, της Κρωπίας, του Μαρκοπούλου, της Αναβύσσου, της Κερατέας, του Μαραθώνα, της Σταμάτας, του Βαρνάβα, του Γραμματικού, του Καλάμου, του Πολυδενδρίου, των Αφιδνών, της Μαλακάσας, του Καπανδριτίου και του Αυλώνα.

Η χρονική στιγμή, τέλος, που επιλέχτηκε από τον υπουργό για την επαναφορά αυτού του θέματος στη δημοσιότητα, δεν πρέπει να θεωρείται άσχετη με τις αντιδράσεις για την απόφασή του να προεγκρίνει τη χωροθέτηση των περιοχών του Αυλώνα, της Κερατέας και του Γραμματικού για τη δημιουργία εκεί νέων χωματερών. Κι αυτό για να πιέσει, αφ' ενός, τα συναρμόδια υπουργεία Γεωργίας και Πολιτισμού να υπογράψουν την απόφαση και αφ' ετέρου να αμβλύνει τις αντιδράσεις της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στις τρεις αυτές περιοχές. Από την πλευρά τους οι δήμαρχοι Αυλώνα και Κερατέας και ο κοινοτάρχης Γραμματικού τηρούν προς το παρόν στάση αναμονής για το θέμα και περιμένουν την κοινοποίηση της υπουργικής απόφασης, προκειμένου να αποφασίσουν τις περαιτέρω ενέργειές τους.

Κ. Π.

ΧΩΜΑΤΕΡΗ ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΩΝ
Κι όμως μετατρέπεται σε πάρκο

Από το 1965, χρονιά που ξεκίνησε η λειτουργία της χωματερής των Ανω Λιοσίων, μέχρι σήμερα, η περιοχή έχει ταυτιστεί με τη λέξη σκουπίδια. Μετά μάλιστα και το κλείσιμο της χωματερής του Σχιστού το 1991, χιλιάδες τόνοι απορριμμάτων απ' όλη την Αττική καταλήγουν σ' αυτή την περιοχή. Ωστόσο, αυτός ο χώρος που καθημερινά δέχεται 3.500 τόνους σκουπιδιών, έχει όλες τις προϋποθέσεις μέχρι το 1998 να έχει μετατραπεί σε χώρο πρασίνου με πάρκα, άλση και χώρους αναψυχής. Μπορεί αυτό να ακούγεται απίστευτο, ωστόσο τα έργα αποκατάστασης της χωματερής έχουν ήδη ξεκινήσει, υπό την επίβλεψη του "Ενιαίου Συνδέσμου Δήμων και Κοινοτήτων Νομού Αττικής" (ΕΣΔΚΝΑ).

Χτες, σε συνέντευξη Τύπου του ΕΣΔΚΝΑ και του Δήμου Ανω Λιοσίων, παρουσιάστηκε μόνον η μία από μια σειρά παρεμβάσεων στη χωματερή, αυτή της αποκατάστασης των τελειωμένων πρανών (πλαϊνά τμήματα) του χώρου διαχείρισης των απορριμμάτων. Το συγκεκριμένο έργο περιλαμβάνει την περιβαλλοντική αναβάθμιση του χώρου, την αποστράγγιση, συλλογή και αξιοποίηση των ομβρίων, την ελεγχόμενη άντληση και συλλογή του παραγόμενου βιοαερίου, την κατασκευή κτιρίου διοίκησης της χωματερής, την κατασκευή φυτωρίου και θερμοκηπίου και τη δημιουργία δικτύου μετρήσεων, επιτήρησης και τηλελέγχου που θα βρίσκεται στο κτίριο διοίκησης και θα επικοινωνεί με τα κεντρικά γραφεία του ΕΣΔΚΝΑ.

Ολα αυτά τα έργα θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 1998 από την ανάδοχο κοινοπραξία, η οποία έχει αναλάβει την κατασκευή του έργου και θα παραδοθούν για χρήση στους κατοίκους της περιοχής. "Η τελική αποκατάσταση τελειωμένων πρανών της χωματερής των Ανω Λιοσίων περιλαμβάνει 500 από τα 900 στρέμματα που πρόκειται να αποκατασταθούν. Στο μέλλον πρόκειται να προχωρήσουμε και στην αποκατάσταση των 20 ανεξέλεγκτων χωματερών της Ανατολικής Αττικής", τόνισε στη συνέντευξη Τύπου ο αντιπρόεδρος του ΕΣΔΚΝΑ Μ. Λιτσαρδάκης.Από την πλευρά του, ο διευθυντής της Τεχνικής Υπηρεσίας του ΕΣΔΚΝΑ Μπ. Ζιώγας, επεσήμανε τον καθοριστικό ρόλο που διαδραμάτισε ο Σύνδεσμος στη σύλληψη και στην υλοποίηση του προγράμματος, στην αξιολόγηση των προσφορών, καθώς και στην επίβλεψη του έργου.

ΝΕΟ ΝΕΚΡΟΤΑΦΕΙΟ ΠΕΙΡΑΙΑ
"Μπίζνες" Εμφιετζόγλου με το θάνατο

Πολιτικό και οικονομικό σκάνδαλο με τεράστιες κοινωνικές επιπτώσεις αποτελεί η υπόθεση της κατασκευής και εκμετάλλευσης του νέου διαδημοτικού και... τελικά ιδιωτικού νεκροταφείου στο Σχιστό, από την ανάδοχο κοινοπραξία του έργου, "Μηχανική ΑΕ", του γνωστού μεγαλοεπιχειρηματία Πρ. Εμφιετζόγλου.

Σημαντικές καταγγελίες, που ζητούν άμεσα απαντήσεις και ενέχουν σοβαρές ευθύνες για όσους πολιτικούς και δημοτικούς παράγοντες εμπλέκονται σε αυτή την υπόθεση, έκαναν χτες μέλη του Συνδέσμου Δήμων Πειραιά για το νεκροταφείο, σε σχετική συνέντευξη Τύπου. Οι δήμαρχοι Περάματος και Ρέντη Γ. Πατσιλινάκος και Γ. Ιωακειμίδης,οι πρώην δήμαρχοι Δραπετσώνας και Νίκαιας Ν. Μπεάζογλου και Β. Νικολαϊδου και οι επικεφαλής των δημοτικών κινήσεων, "Πειραιάς - Αναγέννηση", Π. Σαλπέας,"ΔΑΣ Κερατσινίου", Ε. Παπαδοπούλου,και "Ανθρώπινη Πόλη", Ε. Καρακώστα,έδειξαν σωρεία προκλητικών αυθαιρεσιών, που προήλθαν από τον τρόπο ανάθεσης του έργου ως μελέτη - κατασκευή - αυτοχρηματοδότηση και όσα επακολούθησαν. Κατήγγειλαν ότι το δυσθεώρητο κόστος του έργου, που αρχικά δεν προβλεπόταν να γίνει με αυτοχρηματοδότηση - μετά τους τελευταίους συγκριτικούς πίνακες υπολογίζεται στα 10 περίπου δισεκατομμύρια δραχμές - θα μετακυλιστεί αύριο στους δημότες, μετατρέποντας ένα κοινωνικού χαρακτήρα έργο, που και το ίδιο το Σύνταγμα προβλέπει ότι δεν μπορεί να αποτελεί αντικείμενο συναλλαγής, σε πεδίο κέρδους λαμπρό για τον ιδιώτη που το κατασκευάζει.

Ουσιαστικά, σημείωσε ο Γ. Πατσιλινάκος, έχουμε το πρώτο ιδιωτικό νεκροταφείο πανελλαδικά, όπου ο ιδιώτης θα διαχειρίζεται πάνω από 8.000 οικογενειακούς τάφους και μεγάλο μέρος των υπηρεσιών του νέου νεκροταφείου, από κυλικεία και ανθοπωλεία μέχρι μαρμαράδικα και πάρκινγκ. Κι αυτό ανοίγει δρόμους και για άλλα τέτοια... έργα.

Επιπλέον, χωρίς ουσιαστική επίβλεψη ο ανάδοχος κατασκευάζει ένα νεκροταφείο, διαφορετικό από αυτό που είχε υποχρέωση. Καταργεί τις δαπανηρές γι' αυτόν στεγανώσεις, εξόρυξε βουνό ολόκληρο, δημιουργεί μεγάλο αριθμό επιπλέον τάφων, εξαφανίζοντας το αναγκαίο πράσινο και τους ελεύθερους χώρους. Την ίδια ώρα δεν αντιμετωπίζεται το πρόβλημα των υπαρχόντων νεκροταφείων, Ανάστασης, Νίκαιας, Περάματος, αφού δε φαίνεται ότι θα απομείνει χώρος για τη μεταφορά στο νέο νεκροταφείο των οικογενειακών τάφων που υπάρχουν σ' αυτά. Κι όμως, αν αυτά τα νεκροταφεία δεν κλείσουν, η σύμβαση προβλέπει πρόστιμο υπέρ του εργολάβου ύψους 500 εκατομμυρίων δραχμών για το καθένα. Ούτε και η ΕΕ, σημείωσαν τα μέλη του Συνδέσμου, δεν προβλέπει τέτοιες ρήτρες. Αντίθετα, προβλέπει ως προϋπόθεση την ύπαρξη εναλλακτικής λύσης για τους χρήστες οποιουδήποτε αυτοχρηματοδοτούμενου έργου.

Με αυτά τα δεδομένα θεωρείται σκάνδαλο πρώτου μεγέθους η υπόθεση του νέου νεκροταφείου, την ευθύνη του οποίου φέρουν ακέραια οι μέχρι σήμερα κυβερνήσεις, ο πρόεδρος του Συνδέσμου και δήμαρχος Δραπετσώνας Κ. Χρονόπουλος και η εκτελεστική του επιτροπή για τις εξής πράξεις ή παραλείψεις τους - τυχαίες ή - μήπως; - εσκεμμένες:

  • Την απουσία επίβλεψης από το ξεκίνημα των εργασιών, που γίνονται τελικά ερήμην του Συνδέσμου.
  • Τη σημαντική καθυστέρηση της μελέτης εφαρμογής.
  • Την κατάργηση των προδιαγραφών αυθαίρετα από την κοινοπραξία και την υλοποίηση ενός έργου διπλάσιου σχεδόν αντικειμένου.
  • Την καθυστέρηση ορισμού Διεύθυνσης Υπηρεσίας, με την οποία η κοινοπραξία υποστηρίζει ότι οι εργασίες της νέας μελέτης θεωρούνται σωστές.
  • Την έγκριση των επιπλέον εργασιών από την Εκτελεστική Επιτροπή του Συνδέσμου και τη Διευθύνουσα Υπηρεσία.
  • Την αυτοκατάργηση της Διευθύνουσας Υπηρεσίας μετά την έγκριση των εργασιών.
  • Την ανυπαρξία κάθε ενέργειας που θα οδηγεί στην απελευθέρωση των υπαρχόντων νεκροταφείων μέσα στις πόλεις.

Ενώ γίνονται όλα αυτά, πρόεδρος και Εκτελεστική Επιτροπή, κατήγγειλαν τα μέλη του Συνδέσμου, αποφεύγουν να προχωρήσουν και στην παραμικρή ενημέρωση των δήμων αλλά και του ίδιου του Συνδέσμου, ο οποίος υπολειτουργεί, μην έχοντας χρήματα ακόμα και για την πληρωμή των μισθών των ελάχιστων υπαλλήλων του.

Τα μέλη του Συνδέσμου κάλεσαν χτες τους υπεύθυνους να κοινοποιήσουν άμεσα στα Δημοτικά Συμβούλια όλα τα σχετικά με το νεκροταφείο έγγραφα, να οριστεί Διευθύνουσα Υπηρεσία, να διερευνηθούν οι συνθήκες υλοποίησης του έργου και να αποδοθούν ευθύνες, να μην υπάρξει καμία έγκριση εργασιών πριν την ολοκλήρωση της έρευνας και να μην ικανοποιηθεί κανένα αίτημα της κοινοπραξίας.

Γερ. Τρ.

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ζήλεψαν τη "δόξα" της Αθήνας;

Εξαγγελία λύσεων για το κυκλοφοριακό στα πλαίσια του μοντέλου Αβραμόπουλου

Το κυκλοφοριακό, ένα πρόβλημα που κυριολεκτικά ταλανίζει τη Θεσσαλονίκη και για το οποίο τόσο η διοίκηση του δήμου, όσο και η κυβέρνηση αδιαφορούν, ή, δείχνουν ανικανότητα να το επιλύσουν, συζητήθηκε στο τελευταίο Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης, παρουσία του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ, Κ. Λαλιώτη, και με αφορμή μια σχετική μελέτη - πρόταση, που συνέταξε ομάδα επιστημόνων του ΑΠΘ.

Η μελέτη που τελικά εγκρίθηκε από την πλειοψηφία των δημοτικών συμβούλων- καταψήφισε η ΔΑΚ - προβλέπει 3 με 4 χιλιάδες θέσεις στάθμευσης στο κέντρο της πόλης, με τη δημιουργία υπόγειων και υπέργειων χώρων στάθμευσης, όπως, επίσης, σε πρώτη φάση, τη δημιουργία πάρκινγκ εκτός οδού και εφαρμογή συστήματος στάθμευσης παρά το κράσπεδο. Για την κατασκευή των χώρων στάθμευσης, που περιλαμβάνει το προτεινόμενο σχέδιο θα διατεθεί 1,5 δισ. δραχμές από το ΥΠΕΧΩΔΕ, σύμφωνα με δήλωση του Κ. Λαλιώτη, ενώ η όλη προσπάθεια θα επιχορηγηθεί και με 600.000 δρχ. για κάθε θέση στάθμευσης.

Στην πραγματικότητα, όμως, κανείς δεν πιστεύει ότι πρόκειται κι αυτή τη φορά να εφαρμοστεί κάτι από τα προτεινόμενα στη μελέτη, διαιωνίζοντας με τον τρόπο αυτό το πρόβλημα που καθημερινά παίρνει διαστάσεις χιονιστοιβάδας και οδηγεί την πόλη τις ώρες αιχμής σε πλήρη ακινησία και τους κατοίκους της σε μια αφάνταστη καθημερινή ταλαιπωρία.

Για τη χρονική στιγμή που επέλεξε για να φέρει το θέμα στο ΔΣ η διοίκηση του δήμου, ο Θ. Γιαννούσης εξηγώντας τους λόγους που αναγκάζουν τη ΔΑΚ να καταψηφίσει την πρόταση, τόνισε ότι με την κίνησή της αυτή η πλειοψηφία δεν αποβλέπει στη λύση του προβλήματος, αλλά στην παραπλάνηση, την παραπληροφόρηση και την ψηφοθηρία.

Επίσης ο Αγ. Σαχίνης,δημοτικός σύμβουλος της ΔΑΚ, κατήγγειλε τις άλλες παρατάξεις του Δημοτικού Συμβουλίου, γιατί από τη συζήτηση αφαίρεσαν το επίσης οξύτατο θέμα του συγκοινωνιακού, που καθημερινά ταλαιπωρεί χιλιάδες εργαζόμενους της πόλης. Τόνισε ότι αυτό γίνεται σκόπιμα για να μη θιγεί το "εν πολλαίς αμαρτίαις..." καθεστώς λειτουργίας του ΟΑΣΘ. Σύμφωνα με μια χαριστική σύμβαση, διευκρίνισε, δόθηκε η εκμετάλλευση των αστικών συγκοινωνιών της πόλης στους μετόχους. Σχολιάζοντας το σχέδιο στάθμευσης, που παρουσιάστηκε από τη διοίκηση του δήμου, είπε ότι "οι θέσεις με πληρωμή αυξάνονται με τη μελέτη με τη σύμφωνη γνώμη των δύο παρατάξεων του δήμου". Επίσης, απαντώντας στα λεγόμενα του δημάρχου όσο και του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ ότι δε θα δοθεί σε ιδιώτες η εκμετάλλευση των χώρων στάθμευσης, παρατήρησε: "Πολιτική του ΠΑΣΟΚ, όσο και της ΝΔ είναι η απόδοση των δραστηριοτήτων της ΤΑ σε ιδιώτες. Οι διαφωνίες τους δεν είναι επί της ουσίας αλλά για τις διαγραμμίσεις".

Α. Ν.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ