Το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε, χτες, προσχέδιο για την τεχνική επαγγελματική δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Σύμφωνα με τις προτάσεις του υπουργείου Παιδείας, τα υποβαθμισμένα ΕΠΑΛ/ΕΠΑΣ - όπου συγκεντρώνονται παιδιά από λαϊκές οικογένειες, βιώνοντας από νωρίς την απαξίωση και το ταξικό «ξεκαθάρισμα» - θα ενσωματωθούν στα «Τεχνολογικά Λύκεια», τριετούς διάρκειας. Η «αναβάθμιση» έχει στόχο τη σύνδεση με τις επιχειρήσεις, μέσω της μαθητείας και της ολοκληρωτικής εισβολής τους στην τεχνική εκπαίδευση. Χαρακτηριστικό είναι, άλλωστε, ότι οι «ειδικότητες του Τεχνολογικού Λυκείου θα προσδιορίζονται με βάση τις αναπτυξιακές ανάγκες της χώρας και των τοπικών και των περιφερειακών κοινωνιών και σε συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους». Οι «κοινωνικοί εταίροι» (οι επιχειρήσεις με τη «βοήθεια» των συμβιβασμένων συνδικαλιστικών ηγεσιών και τη «σφραγίδα» της περιφέρειας) θα καθορίζουν τις ειδικότητες που χρειάζεται η «αγορά». Ακόμα και αυτές οι «ειδικότητες» πρέπει να είναι ...ελαστικές, αφού, όπως ειπώθηκε από ομιλητές της χτεσινής ημερίδας, ο μαθητής των τεχνολογικών λυκείων πρέπει να μπορεί να αλλάζει «ειδικότητα» αν χρειαστεί. Είναι η γνωστή κατεύθυνση της ΕΕ, που θέλει μια μεγάλη μάζα εργαζομένων να αλλάζει έξι κι επτά δουλειές.
Οι ισχυρισμοί για «δυνατότητα επαγγελματικής ανέλιξης των αποφοίτων, μέσω των δυνατοτήτων που παρέχει η Διά Βίου Μάθηση και οι σπουδές στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση»(!), μόνο ως πρόκληση μπορούν να ακουστούν στ' αυτιά των μαθητών των ΕΠΑΛ/ΕΠΑΣ. Η Διά Βίου Μάθηση δεν είναι τίποτα άλλο απ' τη συνέχιση της ψευτοκατάρτισης, για μια ζωή σύμφωνα με τις ευκαιριακές απαιτήσεις των εργοδοτών, ενώ οι «υποσχέσεις» για δυνατότητα πρόσβασης στην Ανώτατη Εκπαίδευση είναι το γνωστό παραμύθι της «ευκαιρίας» και της «ελπίδας» στην κοινωνική και επαγγελματική κινητικότητα. Στη χτεσινή ημερίδα, άλλωστε, έγινε αναλυτική αναφορά στο Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων (κλίμακα κατάταξης των εργαζομένων σύμφωνα με οποιαδήποτε γνώση πιστοποιείται, από πτυχία μέχρι ημερίδες και ό,τι μπορεί να φανταστεί κανείς). Το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων δεν πρόκειται να βοηθήσει σε τίποτα τους εργαζόμενους. Θεσμοθετείται για να γίνει ένα εργαλείο επιλογής εργαζομένων από τους εργοδότες. Το εργαλείο αυτό θα είναι πανευρωπαϊκό, αφού το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων θα συμβαδίζει με το αντίστοιχο ευρωπαϊκό.
Στην ίδια κατεύθυνση της συλλογής «πτυχίων» είναι και τα «τμήματα Μεταδευτεροβάθμιας Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, τα οποία θα είναι ενταγμένα στο λειτουργικό πλαίσιο του Τεχνολογικού Λυκείου και θα έχουν διάρκεια ενός σχολικού έτους». Το «πτυχίο» «ανώτερου επαγγελματικού επιπέδου από αυτό του Τεχνολογικού Λυκείου», θα είναι ένα ανάμεσα στα πολλά «χαρτιά» κατάρτισης, που θα καλείται να μαζεύει ο μαθητής.
Τέλος, όσον αφορά στην τεχνική εκπαίδευση, το υπουργείο υποστήριξε ότι τα «επαγγελματικά δικαιώματα» των αποφοίτων της τεχνικής εκπαίδευσης «κατοχυρώνονται»! Τα επαγγελματικά δικαιώματα έχουν καταργηθεί, στην ουσία, εδώ και χρόνια μέσα από τη διαρκή επίθεση στα εργασιακά δικαιώματα συνολικά για όλες τις ειδικότητες και μέσα από τη διαδικασία αποσύνδεσης πτυχίων - επαγγελμάτων. Ειδικά, μάλιστα, στην τεχνική εκπαίδευση τέτοιες θεσμικές ρυθμίσεις θα ενταχθούν στις πολλές πιστοποιήσεις πτυχίων και βεβαιώσεων (ή μήπως θα τους προσλάβουν στο δημόσιο;...).
Να σημειωθεί ότι πριν ο μαθητής «επιλέξει» αν θα πάει σε Γενικό ή Τεχνολογικό Λύκειο θα έχει υποστεί ολόκληρη «πλύση εγκεφάλου» για την «ελκυστική» τεχνική εκπαίδευση. Το υπουργείο Παιδείας - στοχεύοντας προφανώς σε παιδιά από λαϊκά στρώματα - επανασχεδιάζει τις διαδικασίες του σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού, ενώ προχωρά και σε «υποστηρικτικά» μέτρα στο δημοτικό και στο γυμνάσιο με «ενίσχυση» του ρόλου του μαθήματος της τεχνολογίας στα γυμνάσια.
Προχωρά η διαδικασία υλοποίησης των ΣΔΙΤ με τον ΟΣΚ σε ρόλο μεσάζοντα
Μία τεράστια κερδοφόρα αγορά ανοίγει για το μεγάλο κατασκευαστικό κεφάλαιο και στην Ελλάδα με την ανακήρυξη προσωρινού αναδόχου του πρώτου έργου ΣΔΙΤ του Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων ΑΕ για κατασκευή 14 σχολικών μονάδων στην Αττική που θα στεγάσουν 3.590 μαθητές. Σύμφωνα με την ...πανηγυρική σχεδόν ανακοίνωση του ΟΣΚ, ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 75,75 εκατ. ευρώ, ενώ η προσφορά του προσωρινού αναδόχου είναι 63.231.985,28 ευρώ. Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης ανακηρύχθηκε η ένωση εταιρειών ΑΤΕΣΕ ΑΕ - ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ ΑΕ.
Σύμφωνα με τον ΟΣΚ, ο ανάδοχος του έργου είναι υπεύθυνος για την εκπόνηση της μελέτης, την εξασφάλιση της χρηματοδότησης, την υλοποίηση της κατασκευής και την τεχνική διαχείριση για 25 χρόνια των σχολικών μονάδων, οπότε μάλλον θα έχει ...ξεχαστεί ότι τα σχολεία είναι δημόσια. Πέραν όλων των άλλων, δημιουργείται προβληματισμός για το κατά πόσο ο ανάδοχος θα παρεμβαίνει στη ζωή του σχολείου, τις ανάγκες και τις διεκδικήσεις των μαθητών, εκπαιδευτικών, γονιών κλπ.
Ο διαγωνισμός που πραγματοποιήθηκε είναι ο πρώτος για τον οποίο ανακηρύσσεται προσωρινός «Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης από την ΟΣΚ ΑΕ», κάτι που αποτελεί ένα ακόμα βήμα στην πολιτική ιδιωτικοποίησης του ΟΣΚ. Ο Οργανισμός επικαλείται τη διεθνή εμπειρία για να πείσει ότι οι ΣΔΙΤ εξασφαλίζουν θετικά αποτελέσματα και δεν παραλείπει να σημειώσει στην ανακοίνωσή του ότι «τα έργα που υλοποιούνται με ΣΔΙΤ ενισχύουν τον κλάδο των κατασκευών στην παρούσα οικονομική συγκυρία». Γιατί πραγματικός ωφελημένος θα είναι οι μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες.
Μέσα στην επόμενη τριετία ετοιμάζονται τρία ακόμα έργα ΣΔΙΤ σε Αττική, Θεσσαλονίκη και Κρήτη.
Η εξέλιξη αυτή είναι ένα ακόμα χτύπημα στις πραγματικές λαϊκές ανάγκες, που για να ικανοποιηθούν, απαιτείται κεντρικός σχεδιασμός, με έναν κρατικό οργανισμό που θα αναλαμβάνει τη μελέτη, την κατασκευή και συντήρηση των σχολείων, με γενναία χρηματοδότηση, με επαρκές επιστημονικό και εργατικό δυναμικό που θα έχει μόνιμη δουλειά.
Πλήθος εκδηλώσεων διοργανώνουν τις επόμενες μέρες οι Οργανώσεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ σε σχολές των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ σε όλη τη χώρα. Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων έχει ως εξής: