ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 6 Αυγούστου 2019
Σελ. /20
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ
Καταγγέλλει προσπάθεια χειραγώγησης των εθνικών επιτροπών

Την απόφαση να μη συμμετάσχει στη Γενική Συνέλευση του Ευρωπαϊκού Τμήματος της AIAP ανακοίνωσε το ΕΕΤΕ

Δεν θα παραστεί στη Γενική Συνέλευση του Ευρωπαϊκού Τμήματος της Διεθνούς Ενωσης Πλαστικών Τεχνών / AIAP τον προσεχή Νοέμβρη στη Σλοβακία το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας (ΕΕΤΕ). Οπως καταγγέλλει, στη Συνέλευση και στο πρόγραμμά της δίνεται αντικομμουνιστικό περιεχόμενο, συνδέοντάς το με την επέτειο της λεγόμενης «Βελούδινης Επανάστασης» στη Σλοβακία και με αναφορές στα «30 χρόνια από την πτώση του σιδηρού παραπετάσματος», χωρίς ποτέ κανένα εκλεγμένο όργανο της Ενωσης να έχει αποφασίσει κάτι τέτοιο.

Ειδικότερα, όπως σημειώνει το ΔΣ του ΕΕΤΕ, είχε στείλει έγκαιρα επιστολή σχετικά με την πρόταση για τη διεξαγωγή του συνεδρίου της Διεθνούς Ενωσης Πλαστικών Τεχνών (ΑΙΑΡ) το φθινόπωρο στη Σλοβακία σε σύνδεση με τις εκδηλώσεις για την «εθνική γιορτή» της καπιταλιστικής Σλοβακίας (της αντικομμουνιστικής «Βελούδινης Επανάστασης»), επισημαίνοντας ότι το ΕΕΤΕ επιθυμεί να μη συνδεθεί η σύγκληση της ΓΣ της ΑΙΑΡ /Eur. με έναν εορτασμό συγκεκριμένης πολιτικής χροιάς και κατεύθυνσης. Μάλιστα, πρότεινε την Ελλάδα και την Αθήνα ως τόπο που θα μπορούσε να φιλοξενήσει μια τέτοια διοργάνωση.

Στη συνέχεια, ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Τμήματος της ΑΙΑP και η αντιπρόεδρος ενημέρωσαν ότι η Γενική Συνέλευση της ΑΙΑΡ Ευρώπης θα πραγματοποιηθεί στην Μπρατισλάβα της Σλοβακίας στις 22, 23 και 24 Νοέμβρη 2019, μέρες της «εθνικής γιορτής» της Σλοβακίας.

Οι ενστάσεις του ΕΕΤΕ επιβεβαιώθηκαν όταν η αντιπρόεδρος της ΑΙΑΡ/Eur., Andrea Kozarova, στις 26/6/2019 έστειλε προς τις Εθνικές Επιτροπές το πρόγραμμα: Ανάμεσα σε άλλα, στις 22 Νοέμβρη θα γίνει συνέδριο της ΑΙΑP, με θέμα «30 χρόνια από την πτώση του σιδηρού παραπετάσματος / το τέλος της διαίρεσης της Ευρώπης: Νομικοί και κοινωνικοί θεσμοί για τους καλλιτέχνες στην Ευρώπη». Μάλιστα, ζήτησε να συζητηθεί πώς θα μπορούσε αυτό να υλοποιηθεί σε περιβάλλον εικαστικών τεχνών ώστε να είναι ελκυστικό για όλες τις ευρωπαϊκές χώρες...

Ο εκπρόσωπος του ΕΕΤΕ και εκλεγμένο μέλος στην Εκτελεστική Επιτροπή του Ευρωπαϊκού Τμήματος της ΑΙΑΡ, Στέλιος Παναγιωτόπουλος, γλύπτης, ενημέρωσε πως κάτι τέτοιο ουδέποτε αποφασίστηκε κατά τη συνεδρίαση της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΑΙΑΡ Ευρώπης.

Μετά από αυτά το ΔΣ του ΕΕΤΕ αποφάσισε να μην παραστεί στη Γενική Συνέλευση της ΑΙΑΡ/Εur. και να καταγγείλει την προσπάθεια εγκλωβισμού και χειραγώγησης των εθνικών επιτροπών Ευρώπης της ΑΙΑP.

Αρχαιολογικά ευρήματα στη νήσο Λέβιθα

Πέντε ναυάγια περιλαμβάνονται στα ευρήματα της πρώτης ερευνητικής περιόδου της ενάλιας αρχαιολογικής έρευνας της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων στη νήσο Λέβιθα, όπως ανακοίνωσε το υπουργείο Πολιτισμού.

Η Λέβιθα (αρχαία Λέβινθος) αποτελεί το ανατολικότερο μίας συστάδας τεσσάρων απομονωμένων νησιών (Λέβιθα, Μαυριά, Γλάρος και Κίναρος) που γεφυρώνουν το θαλάσσιο πέρασμα από τις Κυκλάδες στα Δωδεκάνησα, μεταξύ Λέρου και Αμοργού.

Στα πλέον αξιόλογα ευρήματα της έρευνας του 2019 περιλαμβάνονται ένα ναυάγιο με μεικτό φορτίο αμφορέων από το Αιγαίο (Κνίδος, Κως και Ρόδος), τη Φοινίκη και την Καρχηδόνα. Το ναυάγιο χρονολογείται λίγο πριν από τα μέσα του 3ου αιώνα π.Χ., εποχή κατά την οποία Πτολεμαίοι και Αντιγονίδες έριζαν για τη ναυτική κυριαρχία στο Αιγαίο.

Σε ό,τι αφορά τα άλλα ναυάγια, πρόκειται για ένα ναυάγιο με φορτίο αμφορέων από την Κνίδο, το οποίο χρονολογείται στην ίδια περίοδο, ενώ εντοπίστηκαν τρία ακόμα ναυάγια με φορτία Κώων ή ψευδο-Κώων αμφορέων (του 2ου και 1ου αιώνα π.Χ. και του 2ου αιώνα μ.Χ.), ένα ναυάγιο με φορτίο αμφορέων από το Βόρειο Αιγαίο του 1ου αιώνα π.Χ., ένα ναυάγιο με φορτίο ροδιακών αμφορέων του 1ου αιώνα μ.Χ. και τέλος ένα ναυάγιο με αμφορείς που χρονολογούνται στην παλαιοχριστιανική περίοδο.

Εξαιρετικό ενδιαφέρον από τα ανελκυσθέντα ευρήματα παρουσιάζει ένας γρανιτένιος στύπος άγκυρας, που ανελκύστηκε από βάθος 45 μέτρων, βάρους 400 κιλών. Χρονολογείται πιθανότατα στον 6ο αιώνα π.Χ. και είναι ο μεγαλύτερος σε μέγεθος λίθινος στύπος της αρχαϊκής περιόδου που έχει εντοπιστεί μέχρι σήμερα στο Αιγαίο. Η χρήση του παραπέμπει προφανώς σε πλοίο κολοσσιαίων για την εποχή του διαστάσεων.

Η έρευνα συντελείται σε τριετή χρονικό ορίζοντα (2019 - 2021), με σκοπό τον εντοπισμό και την τεκμηρίωση των αρχαίων ναυαγίων στην παράκτια ζώνη του νησιωτικού αυτού συμπλέγματος, που φαίνεται να έπαιξε καίριο ρόλο στην αρχαία και νεότερη ναυσιπλοΐα.

Ο Χρίστος Καλαβρούζος «ξαναζωντανεύει» τον Σωκράτη

Το αριστούργημα της νεοελληνικής λογοτεχνίας «Η αληθινή απολογία του Σωκράτη», του Κώστα Βάρναλη, με την εμβληματική ερμηνεία του Χρίστου Καλαβρούζου, θα παρουσιαστεί για μία παράσταση στο 33ο Φεστιβάλ του Αρχαίου Θεάτρου Οινιαδών (κοντά στο χωριό Κατοχή της Αιτωλοακαρνανίας), το Σάββατο 10 Αυγούστου.

Η παράσταση της «Αληθινής απολογίας του Σωκράτη» έχει μακρά ιστορία και έχει δεχτεί τον έπαινο της κριτικής και τον ενθουσιασμό του κοινού όπου κι αν παίχτηκε. Πρόκειται για ένα ρεσιτάλ ερμηνείας που φέρει την υποκριτική σφραγίδα του Χρίστου Καλαβρούζου. Η σκηνοθεσία είναι του Χρίστου Σιοπαχά (με σκηνοθετική επιμέλεια του Χρίστου Καλαβρούζου), τα σκηνικά και τα κοστούμια είναι του αείμνηστου βραβευμένου σκηνογράφου Βασίλη Φωτόπουλου και η μουσική του Μιχάλη Χριστοδουλίδη. Για την ερμηνεία του αυτή, ο Χρίστος Καλαβρούζος έχει αποσπάσει στο παρελθόν διθυραμβικές κριτικές, καθώς αυτή αποτελεί σταθμό στη μακρά θεατρική του διαδρομή.

Ο «Αρης» αύριο στην Ικαρία

Την παράσταση «Αρης» φιλοξενεί αύριο Τετάρτη ο δήμος Ικαρίας, στο πλαίσιο των θερινών πολιτιστικών εκδηλώσεων, στις 21.30 στον δημοτικό κινηματογράφο (Αγιος Κήρυκος).

Το έργο της Σοφίας Αδαμίδου, σε σκηνοθεσία Βασίλη Μπισμπίκη, με τον Τάσο Σωτηράκη στον ομώνυμο ρόλο, βασίζεται στη ζωή και στους αγώνες του πρωτοκαπετάνιου του ΕΛΑΣ, του Αρη Βελουχιώτη, που ταυτίστηκε με τον εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα ενάντια στη γερμανοϊταλική κατοχή.

Η παράσταση απέσπασε στα Κορφιάτικα το βραβείο καλύτερου θεατρικού συγγραφέα «Αλέκος Σακελλάριος» (η Σοφία Αδαμίδου) και βραβείο καλύτερου μονολόγου «Χρύσα Σπηλιώτη» (ο Τάσος Σωτηράκης).

«Εφυγε» η υψίφωνος Βαρβάρα Γκαβάκου - Ψαροπούλου

Τη λύπη τους για το θάνατο της υψιφώνου Βαρβάρας Γκαβάκου - Ψαροπούλου, η οποία «έφυγε» από τη ζωή χτες, εκφράζουν η διοίκηση και το προσωπικό της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Σε ανακοίνωση της ΕΛΣ επισημαίνεται πως υπήρξε μία από τις πιο σπουδαίες καλλιτέχνιδες της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, η οποία διέπρεψε σε κορυφαίους πρωταγωνιστικούς ρόλους στις δεκαετίες του '70 και του '80.

Γεννήθηκε στη Θάσο, ξεκίνησε μουσικές σπουδές στο Ωδείο Καβάλας και αποφοίτησε από το Ελληνικό Ωδείο της Αθήνας. Συνέχισε σπουδές στην Ανώτατη Σχολή Μουσικής και Χορού της Κολωνίας και εμφανίστηκε σε διάφορα γερμανικά θέατρα ερμηνεύοντας σημαντικούς πρωταγωνιστικούς ρόλους. Στα μέσα της δεκαετίας του 1970 επέστρεψε στην Ελλάδα, ενώ μετά από εξετάσεις προσλήφθηκε μόνιμο στέλεχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, όπου συμμετείχε ως πρωταγωνίστρια σε πολυάριθμα έργα.

ΜΟΥΣΕΙΟ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Δωρεάν ξεναγήσεις στην περιοδική έκθεση βυζαντινών οχυρώσεων

Το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού οργανώνει δωρεάν ξεναγήσεις στην περιοδική έκθεση με τίτλο «Από τα Μακεδονικά στα Θεσσαλικά Τέμπη: Από τη Ρεντίνα στη Βελίκα», η οποία εγκαινιάστηκε με μεγάλη επιτυχία στις 21/12/2018 στην πτέρυγα περιοδικών εκθέσεων του ΜΒΠ «Κυριάκος Κρόκος». Οι ξεναγήσεις θα πραγματοποιηθούν από τους επιμελητές της έκθεσης την Πέμπτη 8 και την Πέμπτη 29 Αυγούστου, στις 12 μ.

Στην έκθεση, που θα διαρκέσει μέχρι τις 30 Σεπτέμβρη, παρουσιάζονται πέντε επιλεγμένες οχυρωμένες θέσεις από τη Μακεδονία και τη Θεσσαλία οι οποίες συνδέονται μεταξύ τους επειδή έχουν ιδρυθεί, κατασκευαστεί ή ανακαινιστεί κατά τα χρόνια του αυτοκράτορα Ιουστινιανού Α' (527 - 565). Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στην επικοινωνία και στα δίκτυα των δρόμων που διαμορφώθηκαν μεταξύ των οχυρών, αλλά και στις οικονομικές και εμπορικές σχέσεις που αναπτύχθηκαν στην περιοχή. Παράλληλα, αναδεικνύεται η πορεία κάθε θέσης διαχρονικά.

Επιπλέον, η έκθεση αποτελεί άλλη μια ευκαιρία για το Μουσείο να αναδείξει σημαντικά ανασκαφικά ευρήματα της περιοχής της Κεντρικής Μακεδονίας, τα οποία φυλάσσονται στις αποθήκες του και μέχρι σήμερα δεν έχουν εκτεθεί στο κοινό.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ