ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 10 Απρίλη 1999
Σελ. /48
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Πάσχα πολέμου!

Του Γ. Χ. ΧΟΥΡΜΟΥΖΙΑΔΗ

Αποφάσισα σήμερα να μη μιλήσω για τον πόλεμο. Να μη σας θυμίσω τις φωτιές και τα γκρεμισμένα σπίτια, τα οργισμένα γεφύρια που κείτονται απειλητικά πάνω στο "γαλάζιο Δούναβη". Σκέφτηκα να κάνω και γω την προσωπική μου"εκεχειρία", γιατί μέσα μου νιώθω μια ακαταμάχητη διάθεση να θυμηθώ το Πάσχα των παιδικών μου χρόνων. Να ξαναφέρω στο μυαλό μου τους φανταχτερούς επιτάφιους που στόλιζαν τα κορίτσια της γειτονιάς, τις αυλές των εκκλησιών που πλημμύριζαν μυρωδιές μαγκιώρες, ανοιξιάτικες. Κατιφέδες, φούλια, ζουμπούλια, βιολέτες. Και μέσα στο κέντρο της εκκλησίας ο σταυρωμένος Χριστός, οι γυναίκες να προσκυνούν, οι πρόσκοποι να κρατούνε την τάξη και οι χωροφύλακες να απωθούν τις ανυπόμονες προσκυνήτριες, απλώνοντας πότε πότε και τα "τρυφερά" τους χέρια στο μέρος εκεί των προτεταμένων γυναικείων μαστών για λόγους ευνόητους: "Μη σπρώχνετε σας παρακαλώ, θα προσκυνήσετε όλες, υπάρχει χρόνος". Χωρίς, βέβαια, να σταματάει η ευγενική κίνηση της απώθησης πάντα εκεί στο μέρος των προτεταμένων μαστών!

Και πάνω στα ελληνικά βουνά το αίμα του Εμφύλιου να κατρακυλάει στις καμένες πλαγιές, οι Αμερικάνοι στρατηγοί να επιθεωρούν τους νέους ελληνικούς"παρθενώνες", τα άγονα ξερονήσια του Αιγαίου να στενάζουν κάτω από το βάρος του διωγμού και των βασανισμών. Και τα σπίτια των διωγμένων άδεια, μίζερα, χωρίς μυρωδιές και πασχαλιάτικα λουλούδια, μόνο με τη σκιά του σταυρωμένου Χριστού στη μέση της ορφανής τραπεζαρίας. Και άντε να περάσει κι αυτό το Πάσχα, να τελειώσει ο Εμφύλιος να στεγνώσει το αίμα πάνω στο Γράμμο και το Βίτσι, στη Μουργκάνα και στην Αλεβίτσα. Να μεγαλώσουν τα παιδιά, να πάνε στο στρατό και να μπουν ένα πρωί στα καράβια για το μεγάλο ταξίδι της Ανατολής, τραγουδώντας με βραχνές, φοβισμένες φωνές: "Ο στρατός μας που πήγε στην Κορέα, πολεμώντας για τα ιδανικά, είχε βάψει τους κίτρινους στο αίμα δείχνοντάς τους τι θα πει ελευτεριά". Ο πόλεμος της Κορέας!

Και το άλλο το Πάσχα που οι επιτάφιοι πήραν επάνω τους και στολίζονταν χωρίς το αίμα του Εμφύλιου και τις πληγωμένες "καρτ - ποστάλ" που έστελναν οι μαχητές της μακρινής Κορέας, τα αναστάσιμα μηνύματα δεν μπόρεσαν να στεγνώσουν από τα κρυφά δάκρυα των άλλων πολέμων και της ψυχρής απειλής. Καμιά αλλαγή στις εικόνες. Βιετνάμ, Καμπότζη, Αφρική, Κούβα, Ιράκ. Πεινασμένα παιδιά, διωγμένοι άνθρωποι, πρόσφυγες, καινούρια όπλα, δοκιμές καινούριων θανάτων, παρελάσεις με τανκς, απειλές εισβολών, θερμών επεισοδίων. Ο φόβος από το βορρά, ύστερα ο φόβος από την Ανατολή, το ΝΑΤΟ, η ματωμένη Κύπρος. Και πάλι οι Αμερικάνοι στρατηγοί να επιθεωρούν την πατρίδα. Να στήνουν βάσεις πάνω στους ελληνικούς κατιφέδες. Να στομώνουν τα ζουμπούλια κάτω από τις αρβύλες των πεζοναυτών. Τα φούλια να μένουν αζήτητα. Η ανεργία να πληθαίνει, οι μισθοί να πέφτουν, ο εφιάλτης της Ενωμένης Ευρώπης να χτυπάει την πόρτα μας. Η Σοβιετική Ενωση να πληγώνεται από έξω και από μέσα και να πέφτει προδομένη. Να διαλύεται το όνειρο. Η Γιουγκοσλαβία να παίρνει φωτιά. Και πάλι οι Αμερικάνοι στρατηγοί να επιθεωρούν και τα διατάσσουν. Και πάλι το αίμα να κατρακυλάει στα βουνά. Τώρα όχι της μακρινής Κορέας, ούτε του εξωτικού Βιετνάμ. Τώρα να κατρακυλάει εδώ. Δίπλα, στη γειτονιά μας.

Κι εγώ είχα αποφασίσει να μη μιλήσω σήμερα για τον Πόλεμο. Να μιλήσω για το Πάσχα των παιδικών μου χρόνων. Για το Πάσχα των στολισμένων επιταφίων και των μοσκοβολημένων δρόμων. Να μιλήσω για τα αστραφτερά κόκκινα αβγά της μάνας μου, που έφυγε πριν λίγες μέρες από τη ζωή και να της στείλω ένα χαιρετισμό, για να της πω πως όλα εδώ κάτω πάνε καλά και να μη στεναχωριέται. Να της πω, πως εδώ ούτε πεινάμε, ούτε πόλεμο έχουμε. Να της πω ψέματα, δηλαδή, γιατί πολύ πόνεσε και από τους πολέμους που έζησε και από την πείνα που πολλές φορές είδε να φτερουγίζει απειλητική στα δικά μας παιδικά μάτια. Δεν τα κατάφερα όμως, γιατί όπου και να πήγαινε το μυαλό μου όλο και κάποιον πόλεμο θα έβρισκα μπροστά μου, και δίπλα σ' αυτόν τους Αμερικάνους στρατηγούς να επιθεωρούν της ζωής μου τα όνειρα. Να ορίζουν το μέλλον του τόπου μου και να μου "δείχνουν τι θα πει ελευτεριά" τεντώνοντας το ματοβαμμένο τους δάχτυλο πάνω από όλη την ανθρωπότητα. Ακόμα και τώρα που ετοιμάζονται να χτυπήσουν οι καμπάνες ειρηνοφόρες και να μας αναγγείλει το γνωστό απολυτίκιο πως ο Χριστός ανέστη Θανάτω θάνατον πατήσας".

Εδώ όμως είναι το μεγάλο λάθος, ο θάνατος δεν "πατιέται" με το θάνατο. Με τη ζωή "πατιέται" και την αντίσταση. Ας είναι, λοιπόν, αυτό το αναστάσιμο μήνυμα του φετινού Πάσχα ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ. Αλλιώς ο θάνατος δεν πατιέται! Και οι Αμερικάνοι στρατηγοί θα συνεχίσουν να μας επιθεωρούν, με τεντωμένο το ματοβαμμένο τους δάχτυλο!

Οπου και να πήγαινε το μυαλό μου όλο και κάποιον πόλεμο θα έβρισκα μπροστά μου, και δίπλα σ' αυτόν τους αμερικάνους στρατηγούς να επιθεωρούν της ζωής μου τα όνειρα. Να ορίζουν το μέλλον του τόπου μου και να μου "δείχνουν τι θα πει ελευτεριά" τεντώνοντας το ματοβαμμένο τους δάχτυλο πάνω από όλη την ανθρωπότητα. Ακόμα και τώρα που ετοιμάζονται να χτυπήσουν οι καμπάνες ειρηνοφόρες και να μας αναγγείλει το γνωστό απολυτίκιο πως ο Χριστός ανέστη "Θανάτω θάνατον πατήσας". Εδώ όμως είναι το μεγάλο λάθος, ο θάνατος δεν "πατιέται" με το θάνατο. Με τη ζωή "πατιέται" και την αντίσταση. Ας είναι, λοιπόν, αυτό το αναστάσιμο μήνυμα του φετινού Πάσχα, ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ.

Ατζέντα εκδηλώσεων

60χρονα "όνειρα" και χρώματα

"Διαδρομή στο χρώμα και το όνειρο".Ετσι τιτλοφορείται το βιβλίο του, έτσι θα μπορούσε να τιτλοφορηθεί και η ίδια η πορεία του Γιώργου Ανεμογιάννη.Αναφερόμαστε στον "βετεράνο" της ελληνικής σκηνογραφίας, τον μόνο ίσως ζώντα από την παλιά γενιά των σκηνογράφων εκείνων που δημιούργησαν το "έδαφος" για να ανθίζει στις μέρες μας - και ανθίζει - η ελληνική σκηνογραφία και ενδυματολογία, τον άνθρωπο που είναι η "ψυχή" του Μουσείου Νίκου Καζαντζάκη στην Κρήτη. Ο Γιώργος Ανεμογιάννης υπήρξε τυχερός καθώς νέος ακόμα επιλέχθηκε από την Μαρίκα Κοτοπούλη να σκηνογραφεί και να "ντύνει" τις παραστάσεις της. Η Κοτοπούλη δεν τον διάλεξε τυχαία βέβαια. Σε μια εποχή που η σκηνογραφία και η ενδυματολογία σήμαιναν ελάχιστα πράγματα - ένα ζωγραφιστό συνήθως ριντό και κάποιο σαλονάκι πολυχρησιμοποιημένο - ο Γιώργος Ανεμογιάννης είχε στις "αποσκευές" του γνώσεις από την περίφημη θεατρική σχολή του σπουδαίου Γερμανού σκηνοθέτη Μαξ Ράινχαρτ,όπου γίνονταν σεμινάρια σκηνογραφίας - ενδυματολογίας και από τη Σχολή Σκηνογραφίας στο Πολυτεχνείο της Βιέννης.

Η εξηντάχρονη διαδρομή του Γιώργου Ανεμογιάννη στο σκηνικό χρώμα και όνειρο αποτυπώνεται στο βιβλίο του - το οποίο θα παρουσιαστεί στις 14/4 (12 μ.) στην Ενωση Ανταποκριτών Ξένου Τύπου - με μακέτες σκηνικών και κοστουμιών, με φωτογραφίες και κριτικές για πολλά από τα 500 έργα που σκηνογράφησε στα κρατικά και ιδιωτικά θέατρα της Ελλάδας.

Σαράντα χρόνια κεραμική

Η Πανελλήνια Ενωση Κεραμιστών - Αγγειοπλαστών πραγματοποιεί έκθεση - αφιέρωμα στο σαραντάχρονο θεσμό των Πανελληνίων Εκθέσεων Κεραμικής.Η έκθεση φιλοξενείται στην αίθουσα τέχνης "Αλέξανδρος Γαρδέλης" (Κηφισίας 207, Μαρούσι). Παρουσιάζονται βραβευμένα έργα και έντυπο υλικό από το 1959, χρονιά που πρωτοξεκίνησαν οι πανελλήνιες εκθέσεις κεραμικής, έως σήμερα. Συγκεκριμένα, εκτίθενται έργα των καλλιτεχνών: Ηρας Τριανταφυλλίδη, Π. Βαλσαμάκη, Μ. Δάνου, Μ. Χατζηνικολή, Χ. Δαραδήμου, Ε. Δροσάκη, Μ. Βλαντή, Β. Γουνελά, Κ. Νεοφύτου, Χ. Χωραφά, Λ. Μπακογιάννη, Β. Δημητρίου και τριάντα ακόμη γνωστών κεραμιστών. Οπως σημειώνει ο πρόεδρος της Ενωσης, Παναγιώτης Ιντζές,"ελπίζουμε ότι ο θεσμός αυτός που κάθε χρόνο γίνεται και καλύτερος, θα συνεχίσει την ανοδική του πορεία μέσα στο χρόνο, μια που ούτως ή άλλως είναι η σημαντικότερη εκδήλωση για την κεραμική στον τόπο μας". Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 17 του Απρίλη και πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Δήμο Αμαρουσίου.

Λυρική "Μπαγιαντέρα"

Οι τρεις τελευταίες παραστάσεις της Εθνικής Λυρικής Σκηνής με το περίφημο μπαλέτο του Λούντβικ Μίνκους "Μπαγιαντέρα" θα πραγματοποιηθούν στις 16, 17 και 18 του Απρίλη. Στο θέατρο της ΕΛΣ για τρεις ακόμη μέρες θα ζωντανέψει ένα παραμύθι που αριστοτεχνικά είχε μεταφέρει στη σκηνή ο Μάριους Πετιπά.Η χορογραφία του το ταξίδεψε σε όλο τον κόσμο, επί δεκαετίες, ενώ πολλοί χορογράφοι βασίστηκαν σ' αυτήν για να επιχειρήσουν τη δική τους αναβίωση. Το μπαλέτο πρωτοπαρουσιάστηκε το 1877, στο θέατρο Μαρίνσκι της Αγίας Πετρούπολης.

Η Λυρική παρουσιάζει το έργο με την αναβίωση της Αλις Ελιοτ.Εντυπωσιακά είναι τα σκηνικά και τα κοστούμια, που φέρουν την υπογραφή του Λεωνίδα Ντε Πιαν,ενώ ένα από τα χαρακτηριστικά στοιχεία του έργου είναι η εναλλαγή των χορών με τα διαφορετικά μικρά σύνολα που εμφανίζονται σε αυτό. Τον πρωταγωνιστικό ρόλο της Νίκια ερμηνεύει η Μαρία Μηλιοπούλου, ενώ πολλοί είναι οι χορευτές που συμμετέχουν στην παράσταση. Εναρξη παραστάσεων: 7 μ.μ.

Μαίρης Χατζηνικολή, Α Βραβείο 1992, χωρίς τίτλο



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ