ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 10 Αυγούστου 1999
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Θεατρικός Περίπλους

"Την Αυλή των Θαυμάτων" του Ιάκωβου Καμπανέλλη παρουσιάζει το ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίουσήμερα (9μμ) στην Ανάληψη Αιτωλοακαρνανίας. Αύριο (9.30μμ) το έργο ανεβαίνει στο Γυμνάσιο Εμπεσσού Αιτωλοακαρνανίας, την Πέμπτη 12/8 στο Δημοτικό Γήπεδο Ανω Χώρας Ναυπακτίας και στις 13/8 στο Γυμνάσιο Μύτικα (9μμ). Η σκηνοθεσία είναι του Γιώργου Μιχαηλίδη.Παίζουν: Χρήστος Βαλαβανίδης, Ντόρα Σιμοπούλου κ.ά.

  • "Στο Χάνι" είναι ο τίτλος της παράστασης που ανεβάζει το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων.Μοναδικός ρόλος αυτός του κυρ - Γληγόρη που υποδύεται ο Γιώργος Τζέρπος.Τα σκηνικά - κοστούμια είναι της Ιουλίας Σταυρίδου.Η μουσική του Βαγγέλη Αγγελή.Η παράσταση ανεβαίνει αύριο στο Σκαμνέλι, την Πέμπτη στο Ζάλογγο και την Παρασκευή στη Γρανίτσα.
  • Στη Ρόδο παρουσιάζεται στις 13/8 η "Ανδρομάχη" του Ευριπίδη από το ΔΗΠΕΘΕ Βέροιας.Η σκηνοθεσία είναι του Γιάννη Μαργαρίτη,τα σκηνικά - κοστούμια της Αγνής Ντούτση,η μουσική του συγκροτήματος "Αβατον".Παίζουν: Πέμη Ζούνη, Αγγελος Αντωνόπουλος, Χρυσάνθη Ζούμη, Χάρης Σώζος κ.ά.
  • Από την Επισκοπή Ρεθύμνου αρχίζουν σήμερα οι παραστάσεις του ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης με το έργο του Γιώργου Σουρή "Αλλ' αντ' άλλων. Θέαμα Ασυνήθιστον, Μουσικόν και Αστείον".Στις 13/8 το έργο παρουσιάζεται στοΜοναστηράκι Ρεθύμνου. Η σκηνοθεσία είναι του Κωστή Καπελώνη,τα σκηνικά - κοστούμια του Νίκου Αλεξίου,η μουσική του Χρήστου Λεοντή και οι χορογραφίες της Ηβης Χαϊδεμενάκη.Παίζουν: Βαγγέλης Λιοδάκης, Εφη Μεταγγιτσινού, Λευτέρης Μποτωνάκης κ.ά.
  • Στο Κηποθέατρο "Ν. Καζαντζάκης" στο Ηράκλειο και στο Θέατρο Τάφρου των Χανίων ανεβαίνει σήμερα και αύριο αντίστοιχα η παράσταση του Θεάτρου Τέχνης - Κάρολος Κουν "Ιφιγένεια εν Αυλίδι" του Ευριπίδη. Η παράσταση ανεβαίνει σε μετάφραση Λεωνίδα Ζενάκου,σκηνοθεσία Γιώργου Λαζάνη,σκηνικά - κοστούμια Κυριάκου Κατζουράκη,μουσική Χρήστου Λεοντή,χορογραφίες Σουζάνας Αβιγαδόρ.

Παίζουν: Γιάννης Βόγλης, Γιάννης Δεγαϊτης, Περικλής Καρακωνσταντόγλου, Παντελής Παπαδόπουλος, Μαρία Σκούντζου, Κάτια Γέρου κ.ά.

  • Τον "Πλούτο" του Αριστοφάνη παρουσιάζει το ΔΗΠΕΘΕ Ρούμελης,αύριο στο Βόλο και την Παρασκευή 13/8 στη Μενδενίτσα. Το έργο ανεβαίνει σε μετάφραση Κ. Μύρη,σκηνοθεσία Κώστα Μπάκα,σκηνικά - κοστούμια Αλέκου Φασιανού,μουσική Δημήτρη Μαραγκόπουλου και χορογραφίες Ισίδωρου Σιδέρη.Παίζουν: Ισίδωρος Σιδέρης, Πάνος Σκουρολιάκος, Ηλίας Χριστόπουλος, Θόδωρος Γκόγκος κ.ά.
  • Το Θέατρο Πάτρας σε συνεργασία με το Σύγχρονο Θέατρο Αθήνας παρουσιάζουν τον "Κοριολανό" του Σαίξπηρ, αύριο στο Κηποθέατρο "Ν. Καζαντζάκης" και την Πέμπτη στο Θέατρο "Ερωφίλη". Το έργο ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Ρόμπερτ Στούρουα,μετάφραση Γιώργου Κιμούλη και Μάνου Τζιμπραγού,σκηνικά - κοστούμια Μίρον Σβέντιζε και μουσική Γκίγια Καντσέλι.Παίζουν: Γιώργος Κιμούλης, Στέφανος Κυριακίδης, Δημήτρης Βάγιας, Αντιγόνη Γλυκοφρύδη, Κώστας Γαλανάκης κ.ά.
  • Στο Θερινό Δημοτικό Θέατρο Σαπών (9.30μμ) παρουσιάζει αύριο το ΔΗΠΕΘΕ Κομοτηνής το έργο του Φρέντυ Γερμανού "Τερέζα".Η σκηνοθεσία είναι του Κωνσταντίνου Μάριου,τα σκηνικά - κοστούμια του Τάσου Ζωγράφου και η μουσική του Κώστα Χαριτάτου.Παίζουν: Νάντια Μουρούζη, Νίκος Κούρος, Αίας Μανθόπουλος κ.ά.
  • Το ΔΗΠΕΘΕ Ρόδου παρουσιάζει το έργο του Ευγένιου Σπαθάρη "Σκιών Καμώματα",σήμερα στη Λέρο και αύριο στους Λειψούς. Η σκηνοθεσία είναι του Ευγένιου Σπαθάρη,τα σκηνικά - κοστούμια του Μιχάλη Σδούγκου,οι χορογραφίες της Φωτεινής Τερανόβα.Παίζουν: Τάκης Βαμβαδίκης, Κώστας Κατσουλάκης, Σουζάνα Καρδούλια, Φωτεινή Τερανόβα, Κατερίνα Λοπού κ.ά.

"Ελένη" από το "Αμφι-Θέατρο"

Οσοι άνθρωποι του θεάτρου μας ευτύχησαν να έχουν δάσκαλο τον Αγγελο Τερζάκη,από εκείνον πρωτόμαθαν για την αμφιλεγόμενη τραγικότητα, για την ιλαρά σαρκαστική ειρωνεία, με την οποία ο Ευριπίδης "έπλεξε" τις αισίου τέλους "τραγωδίες" του. Αυτός ο ουσιώδης, απόλυτα ταιριαστός στον "προπάτορα" του ρεαλισμού, τον Ευριπίδη, προβληματισμός - από φόβο μήπως αυθαιρετεί ή υπερβαίνει τα εσκαμμένα του όρου "τραγωδία" που προσδόθηκε και σε αυτά τα ευριπίδεια δράματα του Ευριπίδη - ελάχιστα, δειλά, επομένως αναποτελεσματικά, αξιοποιήθηκε στο παρελθόν από το Εθνικό Θέατρο, επηρέασε ως ένα βαθμό από κάποιες νεότερες παραστάσεις, αλλά και κακοποιήθηκε από ορισμένες των τελευταίων χρόνων.

Μαθητής του Τερζάκη ο Σπύρος Ευαγγελάτος,πρωτοασκήθηκε με αυτό τον προβληματισμό, υποδεικνύοντας την ορθότητά του, με την αλησμόνητη παράσταση της "Ιφιγένειας εν Ληξουρίω" (1720), της απολαυστικής ιλαροτραγωδίας του Κατσαϊτη, ο οποίος δύο αιώνες πριν συνέλαβε την αμφισημία εκείνων των ευριπίδειων "τραγωδιών", όπου με μια "θεϊκή" παρέμβαση αμφισβητείται και η ύπαρξη του τραγικού γεγονότος και όλα τα επιφαινόμενά του. Ο Ευριπίδης "παίζει" με τους πανάρχαιους μύθους, κρίνοντας και αποκαλύπτοντας σαρκαστικά μέσω των μύθων αλήθειες και ψεύδη που έχουν ανάγκη η εξουσία και η κοινωνία της εποχής του. Χαρακτηριστικότατη περίπτωση τέτοιου αποκαλυπτικού πολιτικοκοινωνικού "παιγνίου" είναι η "Ελένη",με την οποία καταγγέλλει καθαρά και ξάστερα ότι κανένας επεκτατικός πόλεμος δε γίνεται για μια Ελένη, αφού, κατά την εκδοχή του Ευριπίδη, ο Πάρις, ξεγελασμένος από τον Ερμή, πήρε στην Τροία ένα συννεφένιο ομοίωμα της Ελένης, ενώ την πραγματική, την "πιστή" στον Μενέλαο Ελένη, τη φυγάδευσε ο θεός στην Αίγυπτο. Ο Ευριπίδης, γράφοντας τη δική του "Ελένη" το 412 π.Χ. (δηλαδή μετά τις αλλεπάλληλες ήττες της Αθήνας και τις καταστροφικές εκστρατείες της στη Μήλο και τη Σικελία), διατυπώνει το διαχρονικό "κατηγορώ" του ενάντια σε κάθε επεκτατική πολιτική, που επιχειρεί με ένα πρόσχημα, με ένα μύθο να καμουφλάρει τα βαθύτερα αίτια και τις σκοπιμότητές της και να έχει "άλλοθι" για την καταστροφή και το θάνατο που σπέρνει όχι μόνο σε έναν ξένο λαό αλλά και στο δικό της.

Φέτος ο Σπύρος Ευαγγελάτος,ανεβάζοντας την "Ελένη",δεν υπέδειξε απλώς, αλλά απέδειξε την ορθότητα αυτού του προβληματισμού - και μάλιστα απολαυστικά, με μια παράσταση "εύφορη" καθ' όλα και με όλους τους συντελεστές της. Το τολμηρό εγχείρημα του Ευαγγελάτου, να αποδείξει ότι η "Ελένη" δεν είναι δράμα, αλλά μια κωμωδία που "γελά" σαρκαστικά με τα "άλλοθι" που εφευρίσκουν οι υπεύθυνοι των επεκτατικών πολέμων, αλλά και λυπάται βαθύτατα για τους άμετρους νεκρούς και κάθε αθώο θύμα τους, απαιτούσε μια εξαιρετικά λεπτή ισορροπία, ισορροπία που να μην αδικεί ούτε την κωμική επιφάνεια του ευριπίδειου έργου, ούτε το δραματικό, αντιπολεμικό καθαρά, υπόβαθρό του. Αυτή την ισορροπία την εξασφάλισε με αξιοθαύμαστο τρόπο και πανώριο λόγο η μετάφραση του Κ. Χ. Μύτη.Ενας λόγος καθάριος και κυριολεκτικός νοηματικά, άμεσος, απλός, αλλά και ποιητικός, με διακριτό αλλά και διακριτικό χιούμορ στα διαλογικά μέρη, λυρικότατος στα χορικά και στους αφηγηματικούς μονολόγους της Ελένης. Ενας λόγος που φθάνει στο θεατή άπλετος, ακέραιος, απολαυστικός (δε χάνεται συλλαβή ούτε όταν τραγουδιέται από το Χορό), καθώς πρώτο μέλημα της σκηνοθεσίας ήταν να προβληθεί ο κύριος "στυλοβάτης" της "ανάγνωσής" της, ο λόγος, τον οποίο συνόδευσε μελωδικά αλλά και "παιχνιδιάρικα", η μουσική του Γιώργου Κουρουπού.

Ο Γιάννης Μετζικώφ υπηρέτησε τη σκηνοθετική άποψη για το "είναι" και το "φαίνεσθαι" των προσώπων, των πράξεων, των σκέψεων και αισθημάτων τους, με το ευκίνητο σκηνικό (ερυθρόχρωμα πλαίσια που λειτουργούν σαν καθρέφτες και πύλες για τις αλλεπάλληλες αμφίδρομες αντανακλάσεις του "είναι" και "φαίνεσθαι" των προσώπων) και με θαυμάσια κοστούμια, που σχολιάζουν τα πρόσωπα.

Σπάνια παραστάσεις, όπως αυτή του "Αμφι-Θεάτρου", δίνουν τη δυνατότητα να φθάνει στο θεατή όλη η ομορφιά, η "ψυχή", η διάνοια, τα ηχοχρώματα και οι χυμοί του λόγου. Αυτή η αρετή, υπό σκηνοθετική καθοδήγηση βεβαίως, ήταν επίτευγμα όλων των ηθοποιών. Της Λήδας Τασοπούλου,που άλλοτε με λυρικότητα (αργοσέρνοντας υπέρμετρα, όμως, χάριν της μουσικότητας, μερικές στιγμές το λόγο της - μια μανιέρα της που πρέπει να καταπολεμήσει), άλλοτε με πνευματώδες χιούμορ, άλλοτε με θηλυκά "πανούργα" χάρη για την επίτευξη του σκοπού της, ερμήνευσε την Ελένη. Της Χριστίνας Κουτσουδάκη,που έπλασε μια λαϊκά πληθωρική, χυμώδη, γριά παραμάνα. Του Κώστα Αθανασόπουλου,παιχνιδιάρικα αυτοσαρκαζόμενου Μενέλαου. Του Σπύρου Μαβίδη,κωμικά αφελή Θεοκλύμενου. Αλλά και των Γιώργου Κροντήρη, Γιώργου Καράση (και στους δύο ρόλους τους), Νιόβης Κωστοπούλου,των κορυφαίων του Χορού Ράσμη Τσόπελα, Μαρίας Λιαπίκου και των μελών του.

ΘΥΜΕΛΗ

"Οθέλλος" στο Ηρώδειο

Ο Οργανισμός Εταιρικών Θιάσων (ΟΕΘ) του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών (ΣΕΗ), θέλοντας να τιμήσει τα 80 χρόνια παρουσίας του στον πολιτισμό και στην τέχνη, παρουσιάζει, φέτος, τον "Οθέλλο" του Σαίξπηρ,σε σκηνοθεσία Κώστα Καζάκου.Σήμερα, στις 9 το βράδυ, το αθηναϊκό κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει την παράσταση στο Ηρώδειο (ισχύουν εργατικά εισιτήρια). Η μετάφραση είναι του Οδυσσέα Νικάκη και του Ιάνη Κελαδινού,τα σκηνικά του Ανδρέα Σαραντόπουλου,τα κοστούμια του Γιάννη Μετζικώφ,η μουσική του Γιάννη Μαρκόπουλου,η κίνηση του Συμεών Πάτροκλου και οι ξιφασκίες του Γεννάδιου Πάτση.Παίζουν: Κώστας Καζάκος, Τάκης Χρυσικάκος, Δημήτρης Καμπερίδης, Μπέττυ Βαλάση, Μαριάνθη Σοντάκη, Κωνσταντίνος Καζάκος, Γιώργος Μούτσιος,κ.ά.

Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν "Ιφιγένεια εν Αυλίδι"

Από την "Ελένη" του Αμφι-Θεάτρου



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ