ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 12 Ιούλη 2015 - 2η έκδοση
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
21ο ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΧΟΡΟΥ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ
Δίαυλος επικοινωνίας της εγχώριας σκηνής με τη διεθνή

John Hogg

Η Καλαμάτα φιλοξενεί, από τις 17 έως τις 24 Ιουλίου, την 21η διοργάνωση του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού, θεσμός που εγκαινιάστηκε το 1995, ως κορυφαία δραστηριότητα του Διεθνούς Κέντρου Χορού Καλαμάτας που κύριο αντικείμενό του είναι η προώθηση της τέχνης του χορού. Το φεστιβάλ έχει κατορθώσει, στα 21 χρόνια παρουσίας του, να κερδίσει αναγνώριση και ξεχωριστή θέση μεταξύ των αντίστοιχων φεστιβάλ της Μεσογείου, αλλά και να στήσει γέφυρες με τη διεθνή δημιουργία και ταυτόχρονα να προβάλλει και να ενισχύσει την ελληνική δημιουργία.

Σταθερή έδρα του Φεστιβάλ παραμένει το Ζουμπούλειο Μέγαρο, καίτοι αυτό, στο ξεκίνημά του, συνδέθηκε με παραστάσεις που δόθηκαν στο ιστορικό Αμφιθέατρο του Κάστρου, «σήμα κατατεθέν» της πόλης. Δυστυχώς, για οικονομικούς λόγους, το ειδυλλιακό Αμφιθέατρο δεν θα αποτελεί πλέον χώρο χρησιμοποιήσιμο για τις εκδηλώσεις της διοργάνωσης. Η φετινή διοργάνωση θα απλώσει τις δραστηριότητές της στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας και κατά περίπτωση, στο Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Καλαμάτας, στο Δημοτικό Πνευματικό Κέντρο, στο Δημοτικό Στάδιο Καλαμάτας, στο Αμφιθέατρο Φιλαρμονικής του Δήμου Καλαμάτας και στο Γυμνάσιο Παραλίας.

Παρά τις σημαντικές οικονομικές περικοπές που υπέστη ο θεσμός, οι ευέλικτες στρατηγικές διοργάνωσής του, επιτρέπουν τη διατήρηση κάποιων στάνταρντ που μας έχει συνηθίσει για παράδειγμα ο χρόνος διάρκειας του Φεστιβάλ (μια εβδομάδα), όπως και η διατήρηση ενός υψηλού καλλιτεχνικού επιπέδου στη σύνθεση του πρόγραμματός του. Τα παραπάνω επιτυγχάνονται χάρη στις λιγότερο δαπανηρές επιλογές. Από τη φετινή διοργάνωση απουσιάζουν τρανταχτά και βαρύγδουπα ονόματα...

Η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ, επί 21 συναπτά έτη, Βίκυ Μαραγκοπούλου, αναφέρει ότι «από άποψη ποιότητας, δεν είμαστε μακριά σε αυτή τη διοργάνωση απ' αυτό που επιθυμούμε. Αλλά με την οικονομική ανασφάλεια, δεν μπορούμε να δουλέψουμε σωστά»...

Στα είκοσι χρόνια διεξαγωγής του Φεστιβάλ, αναδείχθηκε μέσα από το πρόγραμμά του, από τις 89 ξένες και τις 40 ελληνικές ομάδες, η πολυμορφία των τάσεων που διαπερνά τον σύγχρονο χορό καθώς και ονόματα σημαντικών δημιουργών που «γράφουν» την ιστορία του. Αναπόσπαστο μέρος του Φεστιβάλ είναι τα εκπαιδευτικά σεμινάρια χορού, η έρευνα, τα εργαστήρια και οι διαλέξεις για την καλλιτεχνική δράση και παραγωγή με αποδέκτες επαγγελματίες χορευτές και σπουδαστές. Στις παράλληλες δραστηριότητες του Φεστιβάλ ανήκουν οι εκδόσεις και τα video dance.

Το πρόγραμμα της φετινής, 21ης διοργάνωσης, αναδεικνύει ξεχωριστές πτυχές της σύγχρονης ελληνικής και διεθνούς δημιουργίας της τέχνης του χορού. Οι ξένες συμμετοχές έρχονται από μακρινές κι «εξωτικές» ηπείρους, όπως η Αφρική και η Ασία... Φυσικά, υπάρχουν συμμετοχές από την Ευρώπη και την Ελλάδα. Το σχήμα «Igor and Moreno» από το Λονδίνο, η Dada Masilo από την Αφρική και η Wen-Chi Su από την Ασία, στην πόλη της Καλαμάτας θα συναντηθούν στην πόλη της Καλαμάτας με τους Ελληνες δημιουργούς: Την Λίντα Καπετανέα, τη Μέντη Μέγα, την Μαριέλα Νέστορα και τον Ευριπίδη Λασκαρίδη.

Ο Ιγκόρ Ουρzελάι και ο Μορένο Σολίνας, επικεφαλής της ομάδας «Igor and Moreno», έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Με έδρα το Λονδίνο, συνθέτουν παραστάσεις με επίκεντρο το ανθρώπινο σώμα ως φορέα αλλαγών. Εχοντας συνειδητοποιήσει ότι για να αλλάξουν τον κόσμο δεν φθάνει μια παράσταση, κατέληξαν να δουλεύουν πάνω σε θέματα που χρειάζονται εμμονή. Το «Idiot-Syncrasy» είναι ένα ανδρικό ντουέτο με θέμα την αφοσίωση και την επιμονή. Εμπνευσμένοι από την πολυφωνική μουσική της Χώρας των Βάσκων και της Σαρδηνίας, οι δημιουργοί εφαρμόζουν το μοντέλο της ταυτόχρονης εκτέλεσης της μουσικής στην κίνηση: οι δύο χορευτές παραμένουν στη διάρκεια της παράστασης συγχρονισμένοι, αλλά, καθένας τους χορεύει «σε άλλο τόνο». (Δημοτικό Πνευματικό Κέντρο / 18 & 19.07.2015 / 20:00)

Η Ουέν-Τσι Σου από την Ταϊβάν ανήκει σε μια νεότερη γενιά καλλιτεχνών και η δουλειά της ενώνει με βαθιά βιωμένο ποιητικό τρόπο, το χορό με τις σύγχρονες τεχνολογίες. Η υπνωτιστική παράστασή της «Off the map», μέσα στο μεταβαλλόμενο κάθε τόσο σε ουρανό, σύννεφα και θάλασσα, άυλο φως της αυγής, το γυναικείο σώμα που κινείται αργά, σταθερά και με ακρίβεια, δημιουργεί ένα χώρο ενατένισης. Ο άνθρωπος σθεναρός, αλλά ευάλωτος και εύθραυστος, μέσα στο ρευστό και συνεχώς μεταβαλλόμενο μεταβιομηχανικό κόσμο. Και η Ουέν-Τσι Σου εμφανίζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα. (Στούντιο Μεγάρου Χορού / 17 και 18.07.2015 / 20.00)

Η εκρηκτική χορεύτρια και χορογράφος Ντάντα Μασιλό από τη Νότιο Αφρική βρέθηκε στο κέντρο του ενδιαφέροντος των ευρωπαϊκών σκηνών με την ανατρεπτική της «Λίμνη των κύκνων» που παρουσιάστηκε και στην Αθήνα. Για το Φεστιβάλ της Καλαμάτας, προτείνει, μαζί με τους 13 χορευτές της ομάδας της «The Dance Factory», μια «Κάρμεν» ιδωμένη για πρώτη φορά με το βλέμμα μιας γυναίκας χορογράφου. Μια «Κάρμεν» ερωτική, προκλητική και ταυτόχρονα ανεξάρτητη, εικονοκλαστική, πέρα από κάθε κλισέ. Θεαματική, ανατρεπτική και έντονα χορευτική, η παράσταση φιλοδοξεί να εντυπωσιάσει και να συγκλονίσει το κοινό δοξάζοντας την τέχνη του χορού σε όλες της τις διαστάσεις. (Κεντρική Αίθουσα Μεγάρου Χορού / 18 και 19.07.2015 / 22.00)

Το φετινό πρόγραμμα περιλαμβάνει δέκα παραστάσεις από επτά ελληνικές και ξένες ομάδες. Τρεις ξένες παραγωγές και τέσσερις ελληνικές. Η ελληνική δημιουργία θα εκπροσωπηθεί με τις σόλο δουλειές της Μέντη Μέγα, της Λίντας Καπετανέα και του Ευριπίδη Λασκαρίδη, καθώς επίσης κι ένα εργαστήρι-παράσταση, της Μαριέλας Νέστορα. Κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ, θα προβληθεί η ταινία «Pina» (2011) του Βιμ Βέντερς, ενώ στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων η Laida Aldaz Arrietta θα δώσει σεμινάριο χορού που αντλεί στοιχεία από την τεχνική flying low, του David Zambrano.


ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Αγία οικογένεια

1. Και τι δεν ζήσαμε αυτές τις μέρες. Την πανικόβλητη ολιγαρχία πλαισίωνε πρώτη πρώτη η δυτικόπληκτη οικογένεια του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη: Το πρωί μιλούσε ο πατριάρχης, το μεσημέρι ο γιος και το βράδυ η κόρη (ο μόνος που δεν μίλησε ήταν ο σκύλος της οικογένειας). Από την άλλη, ο Κώστας Καραμανλής, του οποίου η δουλοφροσύνη τον σήκωσε από τον καναπέ, έξι χρόνια μετά, για να κάνει διάγγελμα στον ελληνικό λαό με το θράσος της μετριότητας διαβρωμένης από την απάθεια/ Πανικοβλημένος από τους ψιθύρους που έφτασαν στ' αυτιά του, εμφανίστηκε με τη σεμνότητα Ιησουίτη και προχώρησε στη διάδοση της αξιοθρήνητης σκέψης του. Η «αγία οικογένεια» συσπειρώθηκε σ' έναν «ιερό σκοπό».

2. Οι πνευματικοί άνθρωποι της Αριστεράς χρησιμοποίησαν τη νίκη τους στο δημοψήφισμα αρχίζοντας χωρίς δισταγμό την επικοινωνία με τη Μέρκελ προετοιμάζοντας τη μετάβασή τους στην Ευρώπη με το χαρακτήρα ιεραποστόλων και με την ελπίδα ότι θα ανοίξουν ένα πεδίο στη συντηρητική Ευρώπη, ενώ θα όφειλαν απλώς να ανοίξουν τα μάτια τους. Το δημοψήφισμα ήταν μια στιγμιαία έξαρση του οποίου η βάση είναι θρησκευτικής ηθικής και γενικώς πνευματικής διαπλάσεως.

3. Η εμμονή μας για την Ευρώπη μάς αφαιρεί κάθε δυνατότητα σχεδιασμού της ζωής μας. Γεμάτοι αγωνία παρακολουθούμε τι σχεδιάζουν οι ξένοι, αφήνοντας όλα τα πλεονεκτήματα πάνω τους. Θεωρούμαστε κομήτες προορισμένοι να πέσουμε μέσα στη χώρα μας, χωρίς να καταλάβουμε τίποτα. Και δεν θα έχει καμία απολύτως σημασία αν οι ιστορικοί του μέλλοντος αναρωτηθούν ποια θα μπορούσε να είναι η έκβαση του πολέμου με τους Ευρωπαίους. Η πολυπόθητη συμφωνία - αν τελικά υπάρξει - θα χρειαστεί εθελοντές πολίτες έτοιμους να άρουν τις αμαρτίες μας σε μια κατάσταση υπέρτατης θυσίας, όπως έκαναν οι πρόδρομοι που μας ετοιμάζουν το δρόμο προς τον ουρανό. Η ανελέητη εκμετάλλευση από τις τραπεζικές κάστες δημιούργησαν ένα ασφυκτικό πλαίσιο οδηγώντας σ' έναν απάνθρωπο στωικισμό - σαν μια εσωτερική φωνή να επέβαλε στον καθένα να θεωρεί καθήκον του να αντέχει κάθε βάρος. Η συμφωνία αποπροσανατολίζει τους πολίτες γιατί δεν τους επιτρέπει να οργανώσουν συνειδητά και ψύχραιμα την άμυνά τους σε αυτό που θα προκύψει. Ολα θα συντελεστούν γρήγορα, από τις ολιγόλογες διαταγές της Μέρκελ, η οποία, μελετημένη και ακριβής, συνεχίζει την ομηρία μας αλλάζοντας την παρτίδα στο σκάκι ψύχραιμα υπέρ των τραπεζών. Θα προσπαθήσουν να μας διαλύσουν σαν σαπουνόφουσκες γνωρίζοντας τις ανεπάρκειές μας. Πενιχρά αποτελέσματα, με βέβαιη υποταγή. Για άλλη μια φορά, θα προσπαθήσουν να μας ξεγελάσουν, όπως πέντε χρόνια τώρα, γιατί δεχτήκαμε, αντί για μια αντίσταση εφ' όλης της ύλης, τη μυθομανή νοοτροπία όσων παρέλασαν ως πρωθυπουργοί και όσων τους στήριξαν μέσα από τις εφημερίδες και τα κανάλια τους.

4. Οι Ευρωπαίοι από την αρχή μας έδωσαν να καταλάβουμε πως δεν θα απολαμβάνουμε καμία τιμή και κανένα σεβασμό. Το βασικό τους πρόβλημα είναι να αποσοβηθεί η διατάραξη της εσωτερικής τάξεως από τους Ελληνες, γνωστούς για τις ελευθεριακές αντιλήψεις τους για τη ζωή. Δεν είναι τυχαίο πως οι φιλόσοφοι Σοπενάουερ και Νίτσε έγραφαν πως ντρέπονται που ανήκουν στο γερμανικό έθνος. Ο κορυφαίος Γάλλος ποιητής Αρθούρος Ρεμπώ πήρε των ομματιών του και τραβήχτηκε στην έρημο του Χαράρ. Οι ποιητές Σέλλεϋ, Μπάυρον, Τζων Κητς έφυγαν τρέχοντας από την ένδοξη Αγγλία. Το μόνο που έχει απομείνει από τον ευρωπαϊκό πολιτισμό είναι οι τραπεζικοί λογαριασμοί και οι αυθεντικοί εκβιασμοί που λειτουργούν με ένα αποδοτικό δίκτυο τοκογλύφων που καταφέρνουν να εξασθενούν τους αδύναμους προς όφελος μιας τάξης που αποκτά όλο και μεγαλύτερη οικονομική επιφάνεια.

5. Μας αντιμετώπισαν σαν μια φατρία ιδανική προς εκμετάλλευση. Η ήπια στάση μας δημιούργησε την πιο ταραχώδη και δραματική περίοδο από τη μεταπολίτευση. Είναι σίγουρο πως χωρίς πολύ κόπο οι Γερμανοί θα επωφεληθούν και θα μας δώσουν να καταλάβουμε, με την προτεσταντική ηθική τους, ότι πρέπει να συνεχίσουμε να υποφέρουμε χωρίς διαμαρτυρία. Τυφλή αδιαλλαξία; Δικαίωμά τους. Εμείς εμφανιζόμαστε μπροστά τους, όχι αυτοί. Δολιότητα; Αυτό είναι το παιχνίδι του καπιταλισμού και όποιος παίζει και εκπροσωπεί ένα λαό αδύναμο γίνεται έρμαιο και μελλοντικό ναυάγιο.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ