ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 16 Γενάρη 2000
Σελ. /48
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ατζέντα Εκδηλώσεων
Μουσικό παραμύθι

Ενα από τα πιο αγαπημένα παραμύθια των παιδιών, παρουσιάζει από σήμερα (11 πμ) και κάθε Κυριακή έως τις 23 Απριλίου, η Εθνική Λυρική Σκηνή. Πρόκειται για την «Σταχτοπούτα» του Ροσίνι, ένα μουσικό παραμύθι, μια όπερα για παιδιά, με 16 επιλεγμένες άριες και σύνολα από την όπερα, που συνδέονται μεταξύ τους με θεατρικούς διαλόγους και πρόζα. Η «Σταχτοπούτα» πρωτοπαίχτηκε το 1817, όταν ο Ροσίνι ήταν 25 χρόνων. Το έργο έχει μια ανάλαφρη μουσική φρεσκάδα και είναι γεμάτο από θαυμάσιες μελωδίες, που σκοπό έχουν, πάνω απ' όλα, να αιχμαλωτίσουν και να ευχαριστήσουν την ακοή. Η Κάρμεν Ρουγγέρη, που σκηνοθετεί την παράσταση, προσπάθησε να παρουσιάσει ένα έργο που θα κάνει τους μικρούς θεατές να αγαπήσουν την όπερα. Η Βίκυ Στυλιανού έκανε την προσαρμογή για μικρό μουσικό σύνολο, ο Ανδρέας Κουλουμπής έγραψε τους στίχους των τραγουδιών και η Χριστίνα Κουλουμπή υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια. Μουσική διεύθυνση: Δημήτρης Κατσίμπας, Γιώργος Αραβίδης, διεύθυνση χορωδίας Κωστής Κωνσταντάρας, χορογραφίες Ισίδωρος Σιδέρης. Τους ρόλους ερμηνεύουν εκ περιτροπής οι: Μαρίνα Φιδέλη, Κάτια Πάσχου (Σταχτοπούτα), Νίκος Στεφάνου, Μιχάλης Δημητρακάκος (Ραμίρο), Κωστής Κωνσταντάρας, Μιχάλης Κατσούλης (Νταντίνι), Δημήτρης Κάσσαρης, Κώστας Ντότσικας (Δον Μανίφικο) κ.ά.

Ατζέντα Εκδηλώσεων
Τελευταίες παραστάσεις στο «Βρετάνια

Μέχρι την Κυριακή 23 Ιανουαρίου θα παίζεται στο θέατρο «Βρετάνια», το έργο «Η Ηρα και το παγώνι» του Σων Ο' Κέιζυ, που παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία Δημήτρη Οικονόμου. Η μετάφραση είναι της Αννας Παναγιωτοπούλου και του Αλέξη Καλλίτση, τα σκηνικά - κοστούμια του Γιώργου Ασημακόπουλου, η μουσική της Φωτεινής Μπαξεβάνη και οι στίχοι της Μαριανίνας Κριεζή. Τους ρόλους ερμηνεύουν: Δημήτρης Παπαμιχαήλ, Αννα Παναγιωτοπούλου, Δημήτρης Χρυσομάλλης, Κατιάνα Μπαλανίκα, Μίνα Χειμώνα, κ.ά. Αστείο και πικρό μαζί, αληθινό, ανθρώπινο και τόσο σημερινό, το έργο του Ιρλανδού συγγραφέα αναφέρεται στην ταραγμένη από τον εμφύλιο πόλεμο Ιρλανδία του '20, μέσα από μια οικογένεια με μικρά και μεγάλα προβλήματα, με χαρές και λύπες.

Στις αρχές Φεβρουαρίου, πάντως, η Αννα Παναγιωτοπούλου με τους Δημήτρη Χρυσομάλλη, Κατιάνα Μπαλανίκα, κ.ά. θα ανεβάσουν ένα έργο - έκπληξη.

Ενόψει...

Αν ψάξετε στο ορθογραφικό λεξικό του Εμμ. Κριαρά στο λήμμα «ενόψει», θα διαβάσετε την ακόλουθη εξήγηση «ενόψει (επιρρ. χρον.) για κάτι που πρόκειται να συμβεί πολύ σύντομα». Φυσικά, δεν έχω κανένα λόγο να διαφωνήσω για την εξήγηση αυτή που δίνει στο καθαρευουσιάνικο αυτό επίρρημα, που χρησιμοποιείται και στη δημοτική, ο σεβαστός μου δάσκαλος. Θα διαφωνήσω, όμως, για την κατάχρηση, που του γίνεται στο πεδίο της πολιτικής «γραμματολογίας». Θέλω να πω, δηλαδή, πως κάθε τόσο οι κυβερνήσεις που διαφεντεύουν την άπονη τη ζωή μας, οι ίδιοι οι άνθρωποι, δηλαδή, τα τελευταία πενηντατόσα χρόνια, αποφεύγουν να πάρουν μια απόφαση, που θα έλυνε κάποιο από τα προβλήματά μας, γιατί πάντοτε βρισκόμαστε «ενόψει». «Ενόψει» της εισόδου μας στην ΕΟΚ, «ενόψει» της εισόδου μας στην «ΟΝΕ». Και τώρα, φυσικά, «ενόψει» των εκλογών, δεν κουνιέται φύλλο. `Η, για να το πω καλύτερα, σε λίγο θ' αρχίσουν να κουνιούνται τα «φύλλα», αλλά με τον αέρα που η κυβέρνηση θα διαλέξει. Και το ξέρετε πολύ καλά πως, όταν αρχίσει η κυβέρνηση να φυσάει, ο άνεμος που βγαίνει από τους κομματικούς της ασκούς δεν είναι καθόλου ούριος. Είναι κάτι ανάμεσα σε κυκλώνα και τυφώνα.

Βέβαια, για να είμαι ακριβής, η κυβέρνηση δε χρησιμοποίησε ακόμα το χρονικό επίρρημα που με απασχολεί. Ο εκπρόσωπός της, δηλαδή, δε δικαιολόγησε την αδιαφορία της μπροστά στην όξυνση των λαϊκών προβλημάτων, «ενόψει» των εκλογών. Κάθε μέρα όμως, όλο και κάτι αναγγέλλεται, έμμεσα ή άμεσα, παραβολικώς ή ευθέως, που να δημιουργεί το κλίμα του «ενόψει». Και, πρώτ' απ' όλα, αυτή η συνεχής και επίμονη άρνηση όλων των κυβερνητικών στελεχών να εμπλακούν στην εκλογολογία της αντιπολίτευσης και των ΜΜΕ, λέγοντας πως δεν υπάρχει λόγος για πρόωρες εκλογές, γιατί η κυβέρνηση πρέπει να ολοκληρώσει το έργο της. Και δω, βέβαια, θα μπορούσε κανείς, χωρίς να διακρίνεται για την ευστροφία του, να αντιτείνει πως, αφού είναι σίγουρη η κυβέρνηση για την εκλογική της νίκη, γιατί δεν προχωράει σε εκλογές, για να ολοκληρώσει το «έργο» της την επόμενη τετραετία με την ησυχία της; Δηλαδή, όλα ολοκληρώνονται με την είσοδό μας στη νέα ψευδοχιλιετία; Υστερα θα καθόμαστε ήσυχοι και χορτάτοι απέναντι στον ανατέλλοντα ήλιο του ΠΑΣΟΚ, μαδώντας τις ευρωπαϊκές μαργαρίτες μας, για να μάθουμε ποιος μας αγαπάει και ποιος όχι; Γιατί, αφού η κυβέρνηση θα έχει ολοκληρώσει το έργο της, το μόνο που μας μένει είναι να ασχοληθούμε και με τα αισθήματικά μας ζητήματα. Ολα τα άλλα θα έχουν λυθεί, όπως ακριβώς ορίστηκε από τα κυβερνητικά μας ζώδια.

Το δεύτερο σύμπτωμα του «ενόψει» είναι τα καθημερινά δημοσκοπίσματα. Προσυμφωνημένα ή μη, δεν έχει σημασία. Σημασία έχει ότι κυκλοφορούν και αναγγέλλονται. Σχολιάζονται και συζητιούνται, αναλύονται και εντυπωσιάζουν. Σημασία έχει, επίσης, ότι ο ερωτώμενος Νεοέλλην, κυνηγώντας την ποικιλία που τόσο του έχει λείψει από την εγκλωβισμένη ζωή του, κάθε φορά που βρίσκεται κάτω από την απειλή του δημοσκοπικού μικροφώνου, δίνει και μια άλλη απάντηση. Και έτσι πότε βγαίνει πρώτος ο Χριστόδουλος και πότε ο Φασούλας. Πότε ανεβαίνει ο Τσοβόλας και πότε ο Κωνσταντόπουλος.

Υπάρχει, όμως, και ένα τρίτο σύμπτωμα του «ενόψει». Ενα «κάψιμο» στον πολιτικό μας λαιμό, όπως έχουν προσδιορίσει οι γιατροί τα προεόρτια της κινέζικης γρίπης. Κι αυτό το σύμπτωμα είναι οι «μονιμοποιήσεις». Αλλοι τις ανεβάζουν σε 10.000, άλλοι σε τριάντα. Είναι, όπως λέει και το δημοτικό άσμα, «στο έμπα χίλιους έσφαξε, στο έβγα δυο χιλιάδες». Και δω είναι που τα νούμερα δεν παίζουν μέσα στα «ωδικά» μικρόφωνα των δημοσκοπιστών. Ούτε απλώς περιορίζονται στα περβάζια των τηλεοπτικών παραθύρων. Ερχονται και καρφώνονται στις αδύνατες και ονειροπόλες καρδούλες της «συμβασιόβιας» νεοελληνικής νεολαίας. Ερχονται και διεμβολίζουν αχρηστευμένα πτυχία, κατακρεουργούν προοπτικές ερώτων και στρατηγικές εμπορίας. Εμένα, όμως, όλες αυτές οι «ενόψει» μονιμοποιήσεις, μου θυμίζουν εκείνο το αλησμόνητο σύνθημα του στρατηγού «στρίβειν διά του αρραβώνος».

Κι, όμως, εγώ αλλιώς το περίμενα αυτό το «ενόψει». Το περίμενα, να πούμε, σαν μια ανοιχτή, δημόσια και ηρωική σύγκρουση. Οπου θα μπαίνουν καθημερινά τα πολιτικά προγράμματα, για να κριθούν με συντεταγμένο λόγο και θεμελιωμένα επιχειρήματα. Ολα τα άλλα δεν είναι τίποτε παραπάνω από μια αφόρητη «εκλογοδιάρροια». Μια κατάσταση, δηλαδή, που το σύμπτωμά της δεν είναι το «κάψιμο», αλλά το «κόψιμο».


Του
Γ. Χ. ΧΟΥΡΜΟΥΖΙΑΔΗ

Πλούσια συλλογή

Στον καλόγουστο χώρο της γκαλερί «Αιγόκερως» (Αριστοδήμου 4 και Δεινοκράτους), που εδώ και 15 χρόνια έχει δημιουργήσει η Χριστίνα Πρέκα, φιλοξενείται μια πλούσια συλλογή ζωγραφικών και χαρακτικών έργων, όλων των γνωστών ονομάτων της ελληνικής τέχνης. Για τον «Αιγόκερω», το 2000 ήρθε καλπάζοντας με τα άλογα του Πάρι Πρέκα και την αισιοδοξία για ταξίδια σε μακρινούς ωκεανούς με τα τάνκερ του. Το εικαστικό ταξίδι συνεχίζεται με τα γήινα χρώματα του Παναγιώτη Τέτση, τα ήρεμα τοπία του Κώστα Μαλάμου, τις συνθέσεις του Αντώνη Απέργη, του Γιώργη Βαρλάμου, του Γιάννη Τσαρούχη, του Νίκου Χατζηκυριάκου - Γκίκα, του Σπύρου Βασιλείου κ.ά. Τα αγριολούλουδα από τον Λυκαβηττό, τα περιστέρια και οι άγγελοι της Μερόπης Πρέκα, τα ευφάνταστα κοσμήματα του Αλέξη Τέτση, τα μικρά γλυπτά του Στ. Βλάχου και του Νικ. Περαντινού, τα θαυμάσια ζωγραφιστά σκυλιά του Ζεβερδινού, τα ζωγραφικά αντικείμενα της Γ. Μπλιάτσου, δίνουν μήνυμα ελπίδας, χαράς και ειρήνης για όλον τον κόσμο.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ