ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 31 Δεκέμβρη 2006
Σελ. /32

Με το «ναι σε όλα» των βουλευτών του κυβερνώντος κόμματος, ολοκληρώθηκε, παραμονές των Χριστουγέννων στη Βουλή, η συζήτηση για τον κρατικό προϋπολογισμό του 2007. Ενας προϋπολογισμός που καλείται να συμβάλει στην ακόμα πιο γρήγορη προώθηση των αντιλαϊκών και αντιδραστικών σχεδίων του κεφαλαίου, κάνοντας ακόμα πιο επαχθείς, για τα λαϊκά στρώματα, και τις δύο λειτουργίες του προϋπολογισμού. Κι αυτό γίνεται αφ' ενός στον τομέα των εσόδων, με την πολιτική είσπραξης ακόμα περισσοτέρων φόρων από τους εργαζόμενους, τους συνταξιούχους και τα μεσαία στρώματα της πόλης και του χωριού, ενώ παράλληλα θεσπίζονται νέες μειώσεις φόρων για τους μεγαλοεισοδηματίες, και αφ' ετέρου με τις νέες περικοπές κρατικών δαπανών κοινωνικού χαρακτήρα.

Ο «Ρ» κατά τη διάρκεια της συζήτησης δημοσίευσε αναλυτικά ρεπορτάζ από τη Βουλή και από τις παρεμβάσεις των βουλευτών του Κόμματος, ενώ στο φύλλο της προηγούμενης Κυριακής δημοσιεύτηκε ολόκληρη η παρέμβαση της ΓΓ της ΚΕ, Αλέκας Παπαρήγα. Σήμερα, από την εισήγηση του ειδικού εισηγητή του ΚΚΕ Νίκου Γκατζή, δημοσιεύουμε τα μέρη που αφορούν στον τομέα της Υγείας και στις στρατιωτικές δαπάνες.


Ο. Τ.

ΥΓΕΙΑ
Στόχος η ενίσχυση της εμπορευματοποίησης
  • Οι όποιες δαπάνες του προϋπολογισμού προσανατολίζονται, για την ενίσχυση και στήριξη της κερδοφορίας των επιχειρήσεων
  • Διευρύνονται τα ελλείμματα του κλάδου Υγείας των Ασφαλιστικών Ταμείων
  • Ραγδαία ανάπτυξη του ιδιωτικού τομέα Υγείας

Ο νέος κρατικός προϋπολογισμός, όπως και όλοι των προηγούμενων ετών - τόνισε ο εισηγητής του ΚΚΕ - είναι προσαρμοσμένος στην εξυπηρέτηση των αναγκών του κεφαλαίου, σε βάρος των κοινωνικών λαϊκών αναγκών. Οι αναφορές, της κυβέρνησης για ποιότητα, αποδοτικότητα, εξατομίκευση των υπηρεσιών, οικονομία, συνδέονται με την παραπέρα εμπορευματοποίηση του συστήματος Υγείας, τη μεγαλύτερη σύνδεση της χρήσης υπηρεσιών Υγείας των εργαζομένων από την ικανότητά τους να τους αγοράζουν από το δημόσιο ή ιδιωτικό τομέα.

Συνδέονται με τη γρήγορη προσαρμογή της λειτουργίας των δημόσιων νοσοκομείων στους κανόνες της αγοράς και της ανταγωνιστικότητας, ώστε σύμφωνα με τις πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού Υγείας να μπορούν να αποφέρουν κέρδη και να πάψουν να αποτελούν μαύρες τρύπες του Κρατικού Προϋπολογισμού. Γι' αυτό και ο κρατικός προϋπολογισμός δεν εξασφαλίζει την πλήρη και επαρκή κάλυψη των λειτουργικών δαπανών. Γι' αυτό και πρόσφατη εγκύκλιος τα υποχρεώνει να περιορίσουν τις λειτουργικές τους ανάγκες σε χαμηλότερα επίπεδα από τα τρέχοντα.

Γίνεται σαφές, πως οι όποιες δαπάνες διατεθούν από τον κρατικό προϋπολογισμό για την Υγεία, προσανατολίζονται, για την ενίσχυση και στήριξη της κερδοφορίας των επιχειρήσεων μέσα από τις λεγόμενες Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), που έχουν δρομολογηθεί τα τελευταία χρόνια και σήμερα βαθαίνει ακόμα περισσότερο ο αντιλαϊκός τους χαρακτήρας.

Η συνολικότερη πολιτική της κυβέρνησης, η πολιτική που ακολουθεί στην Υγεία, θα οξύνει ακόμα περισσότερο τις ταξικές ανισότητες, θα αυξηθεί η οικονομική επιβάρυνση των εργαζομένων και των ασφαλιστικών τους Ταμείων.

Ο στρατηγικός στόχος της κυβέρνησης, να στηρίζει τα διάφορα μονοπώλια στην Υγεία, αποτυπώνεται στους στόχους που βάζει όπως: «α) Οικονομική εξυγίανση του ΕΣΥ και εξασφάλιση της βιωσιμότητάς του και β)Προώθηση της Ελλάδας στην παγκόσμια αγορά της Υγείας». Δηλαδή, διευκολύνει τις επενδύσεις, των επιχειρηματιών στις πρώην σοσιαλιστικές χώρες, που βοηθούν στην περαιτέρω ιδιωτικοποίηση της Υγείας και το χτύπημα των κατακτήσεων που είχαν οι λαοί τους.

Ουσιαστικά πρόκειται για έναν ακόμα προϋπολογισμό, που δεν έχει καμία σχέση με την ικανοποίηση των σύγχρονων λαϊκών αναγκών για ένα αποκλειστικά Δημόσιο και Δωρεάν Σύστημα Υγείας και Πρόνοιας.

Η πολιτική της ΝΔ, όπως και των προηγούμενων κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ, οδηγεί στη διεύρυνση των ελλειμμάτων του κλάδου Υγείας των Ασφαλιστικών Ταμείων, αφού αποτελούν τους κύριους χρηματοδότες του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα Υγείας.

Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι το έλλειμμα στον κλάδο Υγείας του ΙΚΑ αγγίζει τα 940 εκατ. ευρώ, ενώ ο κλάδος Υγείας του ΟΓΑ το 2007 θα παρουσιάσει έλλειμμα 300 εκατ. ευρώ. Κάθε χρόνο τα Ταμεία χρηματοδοτούν τον ιδιωτικό τομέα με 74 εκατ. ευρώ μόνο για εξετάσεις υψηλής τεχνολογίας. Στον κοινωνικό προϋπολογισμό του 2006, στον πίνακα 25, που αφορά τα έσοδα των δημόσιων νοσοκομείων, το 82,13% αυτών, προέρχεται από τα νοσήλια και μόλις το 3,5% από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Τα ελλείμματα που οι ίδιες οι κυβερνήσεις της πλουτοκρατίας δημιουργούν, αξιοποιούνται ως άλλοθι και πρόσχημα για τη λήψη πρόσθετων αντεργατικών - αντιλαϊκών μέτρων και ταυτόχρονα στήριξη του ιδιωτικού τομέα.

Ετσι, πρόσφατα ήρθε στη Βουλή διάταξη νόμου, που επιβάλει τη συμμετοχή των ασφαλισμένων στις εξετάσεις προληπτικού ελέγχου.

Μεθοδεύεται η παραχώρηση εξετάσεων των Ασφαλιστικών Ταμείων στον ιδιωτικό τομέα και η αύξηση των νοσηλίων.

Οι ιδιωτικές δαπάνες Υγείας θα οδηγηθούν σε υψηλότερα ποσοστά. Ηδη, σύμφωνα με τον ΠΟΥ, αποτελούν το 48,7% των συνολικών δαπανών και κατέχουμε τη δεύτερη θέση μαζί με τη Λετονία στην Ευρώπη των 25. Το 2004 ήταν το 46,1%.

Ο ιδιωτικός τομέας Υγείας

Ο ιδιωτικός τομέας αναπτύσσεται ραγδαία. Ο ανταγωνισμός γίνεται αδυσώπητος, αφού οι αποδόσεις κεφαλαίων στο χώρο της Υγείας κινούνται γύρω στο 25%. Δηλαδή, μέσα σε μια τετραετία γίνεται απόσβεση. Ετσι:

  • Τα περιθώρια του καθαρού κέρδους είναι σχεδόν τετραπλάσια σε σύγκριση με τη μέση επίδοση της ελληνικής οικονομίας.
  • Ο τζίρος των επιχειρήσεων την περίοδο 1997-2004 αυξήθηκαν κατά 134%.
  • Οι Συμπράξεις του Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) θα διευκολύνουν ακόμα περισσότερο την κερδοφορία.

Ηδη, έχουν προχωρήσει μια σειρά επιχειρηματικές συμφωνίες, π.χ. ΜΕΘ, δημιουργία 4 Μονάδων ΜΕΘ δυναμικότητας 160 κρεβατιών στο «Σωτηρία» από το «μη κερδοσκοπικό» Σωματείο ΜΕΘΕΞΗ 2005. Την ίδια στιγμή παραμένουν 150 δημόσια κρεβάτια αναξιοποίητα, λόγω ελλείψεων προσωπικού, ενώ το κράτος νοικιάζει 73 κρεβάτια από τον ιδιωτικό τομέα.

Οι επιχειρηματίες ενθαρρημένοι από την ίδια την κυβερνητική πολιτική, διεκδικούν ακόμα και το managment των δημόσιων νοσοκομείων ή νοσοκομείων ΝΠΙΔ που βρίσκονται στην εποπτεία του κράτους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα συμπράξεων αποτελεί και η επιχειρηματική συμφωνία, που αφορά στο «Ασκληπιείο Βούλας».

Τα χρέη των δημόσιων νοσοκομείων όχι μόνο δεν εκμηδενίστηκαν όπως υποσχόταν ο προηγούμενος υπουργός Υγείας, αντίθετα μετά τη ρύθμιση το 2004, μέσα σε 15 μήνες έφθασαν τα 1,5 δισ. ευρώ. Δεν υπάρχει πρόβλεψη χρηματοδότησης των νοσοκομείων για να αποπληρώσουν τα χρέη τους.

Το φάρμακο

Η κατάσταση στο Φάρμακο δεν είναι καλύτερη για τα λαϊκά στρώματα. Τα πρόσφατα μέτρα που πήρε η κυβέρνηση, συνέβαλαν στις παραπέρα ανατιμήσεις φαρμάκων ευρείας κατανάλωσης. Αυξήθηκε η οικονομική επιβάρυνση των Ταμείων των ασφαλισμένων και ανασφάλιστων.

Οι μόνοι που είδαν τα κέρδη να ανεβαίνουν σε νέα ύψη ρεκόρ, είναι οι φαρμακοβιομήχανοι και οι διάφορες εισαγωγικές εταιρείες, που δε διστάζουν μπροστά στα κέρδη τους να δημιουργούν τεχνητές ελλείψεις φαρμάκων, θέτοντας σε κίνδυνο τις ζωές χιλιάδων ανθρώπων.

Οι διάφορες αναφορές στην Εισηγητική Εκθεση για την ψήφιση νέου νομοσχεδίου για τις προμήθειες αποτελούν καθαρή πρόκληση για τη νοημοσύνη του λαού μας, αφού, όσο κυριαρχούν και λυμαίνονται το χώρο της Υγείας οι κάθε λογής επιχειρηματίες, τα δημόσια νοσοκομεία θα μετατρέπονται σε κερδοσκοπικούς μηχανισμούς.

Χωρίς αντίκρισμα για τα λαϊκά συμφέροντα είναι οι επισημάνσεις για την ΠΦΥ, αφού αυτή θα οικοδομηθεί σε επιχειρηματική βάση. Η πρόσφατη υπογραφή του μνημονίου με το διαδημοτικό δίκτυο δομών υγείας, σηματοδοτεί αυτή την κατεύθυνση.

Ο προϋπολογισμός του υπουργείου Υγείας και Πρόνοιας εμφανίζει μια αύξηση 5,7% το 2007, σε σχέση με το 2006. Ενώ, στον τομέα της Ψυχικής Υγείας η κατάσταση είναι δραματική, αφού μειώνονται οι επιχορηγήσεις του Κρατικού Προϋπολογισμού σε σχέση με το 2006 σε ποσοστό 42,5%.

ΚΡΑΤΙΚΑ ΚΟΝΔΥΛΙΑ
Πολύ κάτω από τις υπαρκτές ανάγκες
  • Μόλις στο 2,7% του ΑΕΠ οι δαπάνες για την Υγεία
  • «Παγωμένες» παραμένουν ουσιαστικά οι διάφορες επιχορηγήσεις

Αναφερόμενος στις δαπάνες του προϋπολογισμού για τον τομέα της Υγείας, ο εισηγητής του ΚΚΕ σημείωσε:

Οι δαπάνες Υγείας αποτελούν μόλις το 2,7% του ΑΕΠ. Το 2006 ήταν 2,8%. Στο σύνολο του προϋπολογισμού του 2007 είναι το 9,1%, αντίστοιχα το 2006 ήταν 9,3%. Η εντατικοποίηση θα επιδεινωθεί στα δημόσια νοσοκομεία, αφού στον προϋπολογισμό έχουν εγγραφεί μόλις 10 εκατ. ευρώ για νέες προσλήψεις, τα οποία δε φθάνουν ούτε για 550 νοσηλευτές Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης ή 580 Τεχνολογικής ή 650 Μέσης Εκπαίδευσης. Επομένως, κενές θα μείνουν οι 25.000 οργανικές θέσεις νοσηλευτικού προσωπικού, με δεδομένη την αποχώρηση 2.500 νοσηλευτών λόγω συνταξιοδότησης, αλλά και ότι οι ανάγκες είναι πολύ μεγαλύτερες, ακόμα και αν καλυφθούν όλες οι οργανικές θέσεις.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι τα έτη 2004-2006, ενώ είχαν εγγραφεί κονδύλια, δεν έγινε ούτε μια πρόσληψη από την κυβέρνηση.

Αποτέλεσμα αυτής της πολιτικής είναι η υπολειτουργία νοσοκομείων και το κλείσιμο τμημάτων, π.χ. στο Αττικό λείπουν 1.100 άτομα. Από τα 735 κρεβάτια λειτουργούν τα 350. Στο νέο νοσοκομείο Πύργου, από τις 280 κλίνες οι 140 είναι κλειστές. Η Μονάδα Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ) παραμένει κλειστή. Επίσης η Παιδιατρική, η Νευροχειρουργική και η Ψυχιατρική Κλινική. Από τις 580 οργανικές θέσεις παραμένουν κενές οι μισές κλπ. Το πάγωμα ουσιαστικά των προσλήψεων οδηγεί στην εντατικοποίηση της δουλιάς των εργαζομένων, με αρνητικές συνέπειες στην ψυχοσωματική υγεία.

Τα κονδύλια που προβλέπονται για τις εφημερίες γιατρών είναι 326 εκατ. ευρώ έναντι 318 εκατ. ευρώ το 2005, ενώ θα έπρεπε να είναι 350 εκατ. ευρώ.

Οι κωδικοί που προβλέπουν την καταβολή αναδρομικών για την εκτέλεση δικαστικών αποφάσεων είναι μηδενικοί, παρά το ότι υπάρχουν θετικές δικαστικές αποφάσεις για τους εργαζόμενους στην Υγεία.

Τα πράγματα είναι ακόμα χειρότερα στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Εχουν εγγραφεί 190 εκατ. ευρώ για το 2007, παρουσιάζεται αύξηση 15,9% σε σχέση με την εκτίμηση ότι στο τέλος του 2006 το ΠΔΕ θα απορροφήσει 164 εκατ. ευρώ. Ομως στην περσινό προϋπολογισμό είχαν εγγραφεί 195 εκατ. ευρώ. Παρατηρείται ουσιαστικά μείωση 13,6%.

Οι δαπάνες του ΠΔΕ κατέχουν μόλις το 0,1% του ΑΕΠ και το 0,3% του προϋπολογισμού.

Ενδεικτικά αναφέρουμε ορισμένους κωδικούς από τον προϋπολογισμό κεντρικών υπηρεσιών που σηματοδοτούν την όξυνση των προβλημάτων σ' αυτούς τους τομείς.

  • Επιχορήγηση στο ΚΨΥ (κωδικός 2547) από 10 εκατ. ευρώ φέτος, 9 εκατ. ευρώ το 2007.
  • Επιχορήγηση στο ΚΨΥ (κωδικός 2548) από 24,5 εκατ. ευρώ φέτος, 25,5 εκατ. ευρώ το 2007.
  • Δαπάνες αφαίρεσης - μεταμόσχευσης ιστών και οργάνων μόλις 150.000 ευρώ και φέτος και το 2007.
  • Για την επιχορήγηση νοσηλευτικών ιδρυμάτων για την εξόφληση προμηθειών (ρύθμιση Ν 3301/04) δεν προβλέπεται κανένα κονδύλι.

Επίσης:

Στον κωδικό 2541 οι προβλεπόμενες δαπάνες στο Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων είναι αισθητά μειωμένες, παρότι αφορά την προστασία της Δημόσιας Υγείας και τους υπαρκτούς κινδύνους που έζησε η χώρα μας από την ενδεχόμενη πανδημία της γρίπης των πτηνών. Ετσι, από δαπάνη 17 εκατ. ευρώ φέτος, για την επόμενη χρονιά προβλέπεται κονδύλι μόλις 13 εκατ. ευρώ.

Στον κωδικό αρ. 2549 που αφορά την «επιχορήγηση λοιπών νοσηλευτικών και υγειονομικών ιδρυμάτων», οι προβλεπόμενες δαπάνες είναι μειωμένες από 11,23 εκατ. ευρώ σε 10,6 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2006. Η μείωση των δαπανών αυτών επιβεβαιώνει την εκτίμησή μας για την πρόθεση της κυβέρνησης να αυξήσει τα νοσήλια.

Ακόμα και ο κωδικός που προβλέπει τις δαπάνες νοσοκομειακής περίθαλψης των οικονομικά αδυνάτων παραμένει παγωμένος στα 15 εκατ. ευρώ, παρά την αύξηση των εργαζομένων που ζουν κάτω από το όριο φτώχειας και που η πολιτική σας διευρύνει όλο και περισσότερο.

Τα προβλήματα που προκύπτουν από την υποβάθμιση της Επείγουσας Βοήθειας θα οξυνθούν ακόμα περισσότερο και ασφαλώς με τις προϋπολογιζόμενες δαπάνες δεν προβλέπεται η πανελλαδική ανάπτυξη του ΕΚΑΒ. Ετσι, στο σχετικό κωδικό 2314 «επιχορήγηση στο ΕΚΑΒ για δαπάνες λειτουργίας» προβλέπεται από 9,8 εκατ. ευρώ φέτος να δοθούν μόλις 10,8 εκατ. ευρώ το 2007. Επιπλέον, για τον «ειδικό λογαριασμό του ΕΚΑΒ για δαπάνες διαμετακόμισης βαρέως ασθενών» (κωδικός 2324) προβλέπεται πάγωμα στα 2,8 εκατ. ευρώ.

Παρά την αύξηση των κρουσμάτων από το AIDS και την ανάγκη να προστατευτεί η δημόσια υγεία, οι προβλεπόμενες δαπάνες επίσης διατηρούνται παγωμένες (κωδικός 5224) στα 1,19 εκατ. ευρώ.

Η κυβέρνηση δεν έχει καμία πρόθεση να αναπτύξει όλες τις απαραίτητες δομές και δραστηριότητες που αφορούν την αιμοδοσία της χώρας μας. Ετσι, δε δίνεται καμία ουσιαστική αύξηση για την κάλυψη των αναγκών και της ανάπτυξης του Εθνικού Κέντρου Αιμοδοσίας, αφού ο σχετικός κωδικός 2312 προβλέπεται να διαμορφωθεί από τα 4 εκατ. ευρώ φέτος στα 5 εκατ. ευρώ το 2007.

Το ΚΚΕ προτείνει

Αναπτύσσοντας τις θέσεις του Κόμματος για τον τομέα της Υγείας ο εισηγητής του Κόμματος σημείωσε:

Το ΚΚΕ παλεύει για σύγχρονο δημόσιο σύστημα Κοινωνικής Ασφάλισης (Υγεία, Συνταξιοδότηση και Πρόνοια), που καλύπτει πλήρως τις ανάγκες των εργαζομένων και των οικογενειών τους. Οι κοινωνικές παροχές στον τομέα της Υγείας και Πρόνοιας να είναι πραγματικά δωρεάν. Οι κρατήσεις των ασφαλισμένων για τον κλάδο Υγείας να καταργηθούν. Να ενταχθούν στο Ενιαίο, Δημόσιο Σύστημα Υγείας όλες οι υγειονομικές υπηρεσίες, που λειτουργούν σήμερα από τα ασφαλιστικά ταμεία. Να κοινωνικοποιηθούν όσες ιδιωτικές μονάδες είναι κατάλληλες και λειτουργούν σήμερα στους τομείς Υγείας και Πρόνοιας. Να καταργηθεί η δραστηριότητα των επιχειρηματιών σ' αυτούς τους τομείς. Η συνύπαρξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα είναι σε βάρος του πρώτου. Η χρηματοδότηση των παραπάνω τομέων - υπηρεσιών πρέπει να γίνεται από το κράτος και τους εργοδότες.

Το αποκλειστικά Δημόσιο Ενιαίο Σύστημα Υγείας να παρέχει δωρεάν κοινωνικές υπηρεσίες και την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη στα λαϊκά στρώματα: Εργαζόμενους και τα προστατευόμενα μέλη των οικογενειών τους, μετανάστες, πρόσφυγες, φαντάρους, ξεκινώντας από την πρόληψη και τον οικογενειακό προγραμματισμό και την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, έως και την Τριτοβάθμια Περίθαλψη. Εξειδίκευση κατά φύλο, ηλικία, επάγγελμα, περιοχή, με βάση τις ιδιαιτερότητες.

Απαιτείται στροφή στην περίθαλψη. Δημιουργία κρατικής υποδομής σε όλα τα επίπεδα, από την έρευνα μέχρι και τη δημιουργία προγραμμάτων πρόληψης σε όλες τις κοινωνικές ομάδες (γυναίκες, παιδιά, νέοι, στρατευμένοι, πρόσφυγες, μετανάστες), σε εργασιακούς χώρους και σε γεωγραφικές περιοχές.

Η πρόληψη πρέπει να περιλαμβάνει την προστασία του ανθρώπου, του περιβάλλοντος (φυσικού και κοινωνικού) από επιβλαβείς παράγοντες, από τις επιπτώσεις τεχνολογικών παρεμβάσεων, βιολογικού πολέμου κλπ. Πρέπει να συνδέεται, επίσης, με την υγιεινή διατροφή, με την εξάλειψη μεταδοτικών και μολυσματικών ασθενειών. Και όλα με ευθύνη του κράτους και όχι με τη μετάθεση της ευθύνης στα άτομα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ