ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 8 Δεκέμβρη 2000
Σελ. /32
Πρωταρχική σημασία στην ιδεολογική δουλιά

«Αμφιβολία μέσ' το φύτρο της ζωής κι Ερώτημα του έρωτα της Γνώσης στο απάνθισμα πλανιέσαι της γραφής, στο Λόγο που αναπνέει η Ανθρωπότης...».

Σύντροφοι και φίλοι, στα είκοσι πέντε περίπου χρόνια που δίνω τον αγώνα μου μέσα από τις γραμμές του τιμημένου ΚΚΕ παίρνω το θάρρος για πρώτη φορά μέσα από τη διαδικασία αυτή του προσυνεδριακού διαλόγου να διατυπώσω μια πρόταση που πιστεύω ότι θα πλουτίσει τη συζήτηση και την απόφαση του 16ου Συνεδρίου του Κόμματός μας. Ο Λαός μας, σύντροφοι, έχει το τραγικό προνόμιο να ζει και να κατοικεί σήμερα σε μια χώρα στην ευρύτερη περιοχή της οποίας και συγκεκριμένα στην περιοχή που φέρνει το όνομα Ιωνία πριν 2.500 χρόνια επιχειρήθηκε η πρώτη οργανωμένη προσπάθεια του Ανθρώπου να ερμηνεύσει επιστημονικά μέσα σε όλο το Σύμπαν και τον Κόσμο που ο ίδιος διαμορφώνει. Και ονομάζω τραγικό το προνόμιο αυτό, γιατί παρ' όλη αυτή την πρώτη επιστημονική επανάσταση του γνωστού στη φιλοσοφία σαν επανάσταση του Ιωνικού Λόγου ακολουθεί η μετά το Σωκράτη ιδεαλιστική - νοησιαρχική στροφή της φιλοσοφίας, η οποία, επειδή βολεύει μέχρι σήμερα μαζί με το ιερατείο και την άρχουσα τάξη των καπιταλιστών, χρησιμοποιείται σαν «ανάχωμα» που εμποδίζει την Εργατική Τάξη και τους λαούς όλου του κόσμου να γνωρίσουν κατ' αρχάς και να αξιοποιήσουν στη συνέχεια τα καλά τούτης της πρώτης επιστημονικής ανάλυσης της πραγματικότητας του κόσμου.

Μετά τη λεγόμενη βέβαια Αναγέννηση των επιστημών, ούτε ο Νεύτωνας στην ουράνια μηχανική, ούτε ο Λόρδος Κέλβιν για τη Θερμοδυναμική μέχρι τα τέλη του περασμένου αιώνα και κατ' επέκταση ούτε ο Αϊνστάιν με τη θεωρία της σχετικότητας, ούτε ο Μπορ και ο Χάιζεμπερκ με την Κβαντομηχανική καταφέρνουν κατά την άποψή μου να βάλουν σε μια σωστή βάση τη φυσική πρώτα κίνηση της ύλης. Θερμοχωροχρονική εξέταση της οποίας αποτελεί η εμφάνιση της ζωής και η διά μέσου του ανθρώπινου Νου οργάνωση της κοινωνίας.

Αν και ο Ενγκελς με βάση τον Ηράκλειτο και ο Μαρξ με το ξεκίνημά του από τον Επίκουρο, είναι ελάχιστοι σήμερα όχι μόνο οι απλοί μας σύντροφοι, αλλά οι εκπαιδευμένοι επιστήμονες που μπορούν να απαντήσουν με βάση τον ιστορικό και διαλεκτικό υλισμό στα σύγχρονα επιστημονικά, φιλοσοφικά και κοινωνικά προβλήματα και ερωτήματα. Η νέα γενιά ιδιαίτερα, την οποία η άρχουσα τάξη θέλει μισοπληροφορημένη «καταρτισμένη» μόνο σε επιμέρους αντικείμενα για τις ανάγκες της παραγωγής και προπαντός αδιάφορη για μια επιστημονική - υλιστικά φιλοσοφική θεώρηση του κόσμου, έχει σήμερα τη μεγαλύτερη ανάγκη να πληροφορηθεί από τη δική μας κοσμοθεωρία, η οποία από μία προσωπική μου μελέτη και έρευνα είναι σε θέση όχι μόνο να αποτελέσει μπούσουλα για την καθημερινή δράση για την απελευθέρωσή της από τα καπιταλιστικά δεσμά (στην κατεύθυνση αυτή άλλωστε έχουμε τα Μαρξιστικά και Λενινιστικά ντοκουμέντα), αλλά και την απεμπλοκή της από σύγχρονες «θεωρίες», θα έλεγε κανείς, «επιστημονικής» φαντασιοπληξίας.

Αναφέρομαι συγκεκριμένα στην πολυσυζητούμενη τελευταία «τελική και ενιαία» θεωρία για το σύμπαν, που από τη μια οι μεγάλοι σύγχρονοι αστροφυσικοί και κοσμολόγοι αισιοδοξούν ότι η τελική διατύπωσή της είναι ζήτημα λίγων ετών και από την άλλη βυθίζονται στις ουτοπίες του «απολύτου μηδενός», της «μεγάλης έκρηξης», αδυνατώντας μέσω των παραδοχών αυτών να δώσουν πλήρη επιστημονική ερμηνεία σύγχρονων αστρονομικών - αστροφυσικών φαινομένων, όπως είναι οι «περιοχές σκοτεινής ύλης» ανάμεσα στους γαλαξίες, οι «μαύρες τρύπες» στα κέντρα των γαλαξιών με τεράστιες ποσότητες μάζας συμπυκνωμένης σε μικρό χώρο κ.ο.κ. Ολόκληρη λοιπόν η παραπάνω αντίφαση έχει την αιτία της στο ότι τόσο η Μηχανική του Νεύτωνα με τη Θερμοδυναμική, όσο και η Θεωρία της σχετικότητας με την Κβαντομηχανική δεν έχουν οικοδομηθεί πάνω στα γερά θεμέλια του διαχρονικού φιλοσοφικού Λόγου του Ηράκλειτου, πάνω στον οποίο βασίστηκε και κατά τη γνώμη μου συνεχώς έχει ανάγκη ανατροφοδότησης σήμερα η φιλοσοφία μας, η φιλοσοφία του Ιστορικού και Διαλεκτικού Υλισμού.

Επειδή, ωστόσο, το θέμα είναι αρκετά βαθύ, ευρύ και δύσκολα μπορεί να κατανοηθεί από τις γραμμές του προσυνεδριακού μας διαλόγου, τον οποίο όσο προφθάνω να παρακολουθήσω βρίσκω πολύ ουσιαστικό και ενδιαφέροντα τόσο που θα πρότεινα σαν «σελίδα επικοινωνίας» των μελών του Κόμματος και των συναγωνιστών του ΑΑΔ Μετώπου με τη νέα μας ΚΕ που θα εκλέξει το 16ο Συνέδριο του ΚΚΕ να καθιερωθεί και μετα-συνεδριακά στο «Ριζοσπάστη», θέλω να κλείσω με δύο προτάσεις που πιστεύω ότι πρέπει να απασχολήσουν το συνέδριό μας.

- Η στελέχωση και η διεύρυνση της δράσης του Κέντρου Μαρξιστικών Ερευνών (ΚΜΕ) όχι μόνο στο κέντρο, αλλά και στην επαρχία μέσω οργάνωσης μαθημάτων, κομματικών σχολών αρχικά σε ρυθμό σεμιναρίων, θα βοηθήσει πολλαπλά την ιδεολογική στήριξη της Νεολαίας μας, που παρόλο το δυναμισμό και τον αυθορμητισμό της βρίσκεται πιστεύω ιδεολογικά άοπλη στον αντιεπιστημονικό βομβαρδισμό που δέχεται εκτός από τα μέσα ενημέρωσης ακόμα και μέσα στο σχολείο δυστυχώς σήμερα.

- Τα αποτελέσματα κάθε συλλογικής επιστημονικής έρευνας μέσα από την έντυπη ή την ηλεκτρονική πληροφόρηση να γίνονται κτήμα πλατύτερης λαϊκής ενημέρωσης και επιμόρφωσης στην κατεύθυνση πάντα ανατροπής της πολιτικής αυτής σήμερα, που θέλει το λαό μας βυθισμένο στο σκοτάδι μεταφυσικών ψευδαισθήσεων και συμπεριφοράς που τελικά στρέφεται ενάντιά του.

Καλή επιτυχία στις εργασίες και αποτελέσματα του 16ου Συνεδρίου μας

ΠΕΤΡΟΣ ΣΟΦΙΑΝΟΣ

Καθηγητής Μαθηματικών

Πυθαγόρειο Σάμου

Πώς θα φτάσει η φωνή του Κόμματος σε περισσότερο κόσμο

Η πολιτική πρόταση του ΚΚΕ που εκφράζεται μέσα από το κείμενο των Θέσεων, αλλά και από το σύνολο των παρεμβάσεών του είναι η πιο ολοκληρωμένη εναλλακτική πρόταση για την αντιμετώπιση των αδιεξόδων της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας. Μπορεί, φυσικά, ο καθένας να έχει επιμέρους διαφορετικές απόψεις, εκτιμήσεις και προτάσεις, αυτό όμως κατά τη γνώμη μου δεν αναιρεί το κύριο βάρος της παραπάνω διαπίστωσης.

Αρκεί όμως αυτό για να υπάρξει στην πράξη δυνατότητα ουσιαστικής επίδρασης της πολιτικής αυτής στις πλατιές λαϊκές μάζες; Ποια είναι η αντίληψη που κυριαρχεί στην πλειοψηφία του ελληνικού λαού σε σχέση με την πολιτική, τις προτάσεις, τη δράση του ΚΚΕ; Και σε τι οφείλεται αυτό;

Ας μου επιτραπεί να θίξω ορισμένες κρίσιμες κατά την άποψή μου πλευρές του πολύπλοκου αυτού ζητήματος. Οπως αναφέρεται στο κείμενο των Θέσεων, η κοινωνικοποίηση της παραγωγής εντείνεται, τόσο στη χώρα μας όσο και διεθνώς. Αυτή όμως η διαδικασία γίνεται όλο και πιο δύσκολο να κατανοηθεί από μεγάλο ποσοστό του λαού. Κύρια αιτία για το γεγονός αυτό είναι η επίδραση της επιστήμης και της τεχνολογίας στην παραγωγική διαδικασία, η οποία έχει ως αποτέλεσμα να απομακρύνει με αυξανόμενο ρυθμό τον άνθρωπο από το αντικείμενο της εργασίας του (εφαρμογή των νέων τεχνολογιών, ιδιαίτερα της ηλεκτρονικής και της πληροφορικής, σε όλες τις σφαίρες της παραγωγής). Αυτό είναι κατά κύριο λόγο χαρακτηριστικό των ανεπτυγμένων χωρών. Στις υπανάπτυκτες χώρες η εξαθλίωση της μεγάλης πλειοψηφίας των μαζών είναι τέτοια που δεν τους αφήνει περιθώρια να αντιληφθούν τόσο την κατάσταση που επικρατεί στη χώρα τους, όσο και το τι ακριβώς συμβαίνει στις ανεπτυγμένες χώρες. Κοινός παρoνομαστής σε παγκόσμιο επίπεδο είναι η τεράστια αύξηση των ανισοτήτων.

Αποτέλεσμα αυτής της πραγματικότητας είναι το γεγονός ότι αντικειμενικά οι δυνατότητες συντονισμού των λαϊκών κινητοποιήσεων τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο είναι μια πολύπλοκη υπόθεση. Προϋποθέτει δυνατότητες επικοινωνίας και παρέμβασης σε πλατιά λαϊκά στρώματα, τις οποίες δε διαθέτει το ΚΚΕ (ούτε, άλλωστε, άλλα προοδευτικά κόμματα ή κινήματα σε άλλες χώρες). Για να μπορέσει να ξεπεράσει αυτή την αδυναμία το Κόμμα πρέπει να κάνει κεντρικό ζήτημα της πολιτικής του την απόκτηση ουσιαστικής πρακτικής δυνατότητας να αγγίζει ευρύτατες λαϊκές μάζες. Και αυτό είναι κατά τη γνώμη μου αδύνατο αν δεν αποκτήσει (παράλληλα με τους «παραδοσιακούς» τρόπους: λαϊκές συγκεντρώσεις, πόρτα - πόρτα, προσωπικές επαφές, παρουσία στους μαζικούς χώρους και στους τόπους δουλιάς) όσο το δυνατό μεγαλύτερη πρόσβαση και παρουσία στα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας. Είναι βέβαια γνωστή η τακτική των περισσότερων ΜΜΕ σε ό,τι αφορά την παρουσίαση της πολιτικής του ΚΚΕ. Η δημιουργία επομένως αυτόνομων μέσων παρέμβασης (ραδιοφωνικών σταθμών, τηλεοπτικών όπου υπάρχει η δυνατότητα, τοπικών εντύπων, χρήση πολυμέσων) αποτελεί κατά τη γνώμη μου ζήτημα - κλειδί για την αποτελεσματική παρέμβαση του Κόμματος στη διαμόρφωση της πολιτικής κατάστασης στη χώρα. Είναι προφανές ότι το κύριο πρόβλημα που μπαίνει εδώ είναι το οικονομικό, χωρίς να αγνοείται βέβαια και η ανάγκη συμμετοχής περισσότερου ανθρώπινου δυναμικού. Οπως αναφέρεται και στις Θέσεις, είναι ζωτικό θέμα η σημαντική ανάπτυξη της οικονομικής βάσης του Κόμματος που θα του επιτρέψει να έχει τη δυνατότητα να προβάλλει άμεσα τη φυσιογνωμία του και την πολιτική του πρόταση. Πρέπει να ξεπεραστεί επίσης ένα κάποιο «μπλοκάρισμα» που υπάρχει σε ορισμένες περιπτώσεις για τη χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας και των μεθόδων επικοινωνιακής προβολής.

Καθοριστικό αποτέλεσμα μιας τέτοιας ανόδου της επικοινωνιακής παρέμβασης του ΚΚΕ θα είναι η δυνατότητα ενημέρωσης και παροχής σε πλατιές μάζες πληθυσμού πραγματικών στοιχείων και πληροφοριών τόσο για την εσωτερική όσο και για την εξωτερική κατάσταση σε όλους τους τομείς της κοινωνικής ζωής. Αυτός είναι κατά τη γνώμη μου ο μόνος τρόπος απαγκίστρωσης του λαού από την εικονική πραγματικότητα, στην οποία τον βυθίζουν όλο και περισσότερο τα πανταχού παρόντα ΜΜΕ που εντάσσονται - στον ένα ή τον άλλο βαθμό - στο πολιτικό - ιδεολογικό οπλοστάσιο των μονοπωλίων. Η συμβολή σε αυτή την κατεύθυνση των ανθρώπων που κατέχουν νευραλγική θέση στη σύγχρονη κοινωνικο-οικονομική πραγματικότητα (επιστήμονες, τεχνολόγοι, καλλιτέχνες - διανοούμενοι, διάφορα στελέχη) και που έχουν πολιτικές και ιδεολογικές θέσεις που συγκλίνουν με αυτές του ΚΚΕ θα είναι εξ αντικειμένου καθοριστική.

ΠΕΡΙΚΛΗΣ Α. ΠΑΠΑΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

Επίκουρος Καθηγητής Ιονίου πανεπιστημίου

Κέρκυρα

Μερικές σκέψεις για τη δράση μας

Συμφωνώ με τις Θέσεις της ΚΕ για το 16ο Συνέδριο του Κόμματος, σωστές είναι οι εκτιμήσεις για την εσωτερική και διεθνή κατάσταση, καθώς επιβεβαιώνονται περίτρανα από την ίδια τη ζωή. Εδώ και αρκετά χρόνια η εργατική τάξη της χώρας μας, αλλά και παγκόσμια, δέχεται γενικευμένη επίθεση, στις κατακτήσεις και στα δικαιώματά της.

Οι εργαζόμενοι και τα μικρομεσαία στρώματα, έχουν να επιλέξουν πλέον ανάμεσα σε δύο δρόμους: ή θα υποταχθούν στους δήθεν μονόδρομους της παγκοσμιοποίησης και θα συμβιβαστούν με την ένταση της εκμετάλλευσής τους ή θα ακολουθήσουν το δικό τους δρόμο, της ταξικής πάλης, της αντίστασης και του μεταξύ τους συντονισμού.

Θα ήταν καλό κάθε εργαζόμενος να μπορεί να αφουγκράζεται την κοινωνική κατάσταση, να πιάνει τον παλμό μιας κοινωνίας που βρίσκεται σε διεργασίες, να παρακολουθεί την κοινωνική εξέλιξη. Καλό θα ήταν όλοι οι εργάτες να κάνουν συνειδητά την επιλογή, να υπερασπιστούν την ανθρώπινη αξιοπρέπειά τους, που τσαλαπατιέται μέσα σε χώρους δουλιάς - σύγχρονα κρεματόρια.

Ομως έχοντας γνώση των αντικειμενικών δυσκολιών, των εμποδίων που ο ταξικός αντίπαλος ορθώνει καθημερινά με χίλιους τρόπους και χίλια μέσα μπροστά μας, αναδεικνύεται ακόμα πιο μεγάλο το δικό μας χρέος, των κομμουνιστών εργατών και συνδικαλιστών, να δώσουμε όλες μας τις δυνάμεις ώστε να αφυπνίσουμε συνειδήσεις. Να ενημερώσουμε τους εργάτες, να τους αποκαλύψουμε τη σύνδεση μεταξύ αυτού που βιώνουν και των αιτιών του. Είναι χρέος δικό μας, αλλά και κάθε τίμιου συνδικαλιστή που δεν ανέχεται να γίνεται συνένοχος στα εγκλήματα σε βάρος της εργατικής τάξης.

Με βάση την εμπειρία μου, θεωρώ πως μπορούμε να μετρήσουμε αποτελέσματα σε ό,τι αφορά την επίτευξη των άμεσων αλλά και των μακροπρόθεσμων στόχων μας, εάν και εφόσον: Τηρούμε τις αρχές και τους κανόνες λειτουργίας του κόμματός μας. Λειτουργούμε με συλλογικότητα και συντροφικότητα, με πειθαρχία. Λειτουργούμε με γνώμονα και οδηγό πάντα τις θέσεις και την πολιτική του Κόμματος, κατακτώντας την ικανότητα να εκλαϊκεύουμε αυτή την πολιτική και τις προτάσεις μας και να τις μεταδίδουμε. Η δράση μας είναι συνεχής, χωρίς κενά, με σύστημα, σχεδιασμό και έλεγχο. Με χαρτί και μολύβι. Δεν επιτρέπονται ανάπαυλες στις σημερινές συνθήκες. Από τη συνδικαλιστική μου εμπειρία διαπιστώνω ότι έχουμε συγκριτικά πλεονεκτήματα. Οι εργάτες μάς ακούνε και μας εμπιστεύονται. Εκτιμάνε τη δράση μας, την τιμιότητα των κομμουνιστών, την ειλικρίνειά τους, κατανοούν την ορθότητα της πολιτικής μας. Οταν είμαστε κοντά στους εργάτες, δίπλα στα προβλήματά τους, μικρά ή μεγάλα, τότε μπορούμε να τους δείξουμε και παραπέρα, να τους αποκαλύψουμε γενικότερες πολιτικές αλήθειες. Πάνω στο πρόβλημα είναι δυνατόν να τους συσπειρώσουμε σε αγωνιστική κατεύθυνση, χωρίς ποτέ όμως, να κάνουμε σκόντο, να κρύβουμε πως γι' αυτό το πρόβλημα υπάρχει υπεύθυνος που δεν είναι άλλος από το υπάρχον πολιτικό και οικονομικό σύστημα, από τον ιμπεριαλισμό. Χωρίς να παύουμε να αποκαλύπτουμε και τους συνυπεύθυνους, την εκάστοτε κυβέρνηση του κεφαλαίου και την πολιτική τους, τις συμβιβασμένες συνδικαλιστικές πλειοψηφίες.

Ξεκινώντας έτσι και οργανώνοντας σ' αυτή τη βάση τη δουλιά μας, θα έχουμε σίγουρα χειροπιαστά αποτελέσματα, βήμα το βήμα, πετραδάκι το πετραδάκι, θα χτίζονται οι συσπειρώσεις, οι αγώνες και τελικά το ίδιο το Αντιιμπεριαλιστικό Αντιμονοπωλιακό Δημοκρατικό Μέτωπο Πάλης.

Μιλώντας στον εργάτη του ΜΕΤΡΟ για τις άσχημες συνθήκες δουλιάς στα εργοτάξια, για τα χαμηλά μεροκάματα, για τους νεκρούς συναδέλφους μας, για την ανασφάλεια που έχουν για το τι θα κάνουν όταν το έργο τελειώσει, πώς θα θρέψουν τις οικογένειές τους, μιλώντας τους για τις 325 πολυεθνικές που κατέχουν όσο το 50% του πλανήτη, για τους 35.000 ανθρώπους που πεθαίνουν κάθε μέρα από την πείνα, μιλώντας τους για όλα αυτά, μπορούμε ταυτόχρονα να του εξηγήσουμε και τι σημαίνει υπεραξία, να τον κάνουμε να κατανοήσει τη βαρβαρότητα του καπιταλισμού, το τι είδους ανάπτυξη υπάρχει στη χώρα και ποιον υπηρετεί, για το πώς δρα το απάνθρωπο καπιταλιστικό σύστημα και να του δείξουμε τη διέξοδο, που βρίσκεται στην πάλη για την ανατροπή του. Εκτιμώ πως δουλεύοντας μ' αυτόν τον τρόπο μπορούμε να μετατρέψουμε την οργή σε οργανωμένη δράση και πάλη, σε λαϊκή αντεπίθεση. Συντονισμένα, γιατί η ζωή έδειξε πως επιμέρους κινητοποιήσεις, με επιμέρους αιτήματα, σταδιακά, δεν έχουν αποτελέσματα. Ας κάνουμε λοιπόν με μεγαλύτερη αποφασιστικότητα αυτό που αρνιέται η πλειοψηφία της ΓΣΕΕ να πράξει, έχοντας ήδη μετατραπεί σε δούρειο ίππο της κυβέρνησης μέσα στην εργατική τάξη. Ας δουλέψουμε για να ανατρέψουμε τα σχέδιά τους, για να ανατρέψουμε το κλίμα μοιρολατρίας που σκορπάνε μέσα στην εργατική τάξη, επιχειρώντας να τη δηλητηριάσουν και να την παραλύσουν σιγά - σιγά.

Ολοι όσοι δουλεύουμε στο συνδικαλιστικό κίνημα και απαρτίζουμε το ταξικό του εκείνο κομμάτι που αντιστέκεται και αγωνίζεται, έχουμε καθήκον να το ενισχύσουμε παραπέρα, φέρνοντας κοντά του τους απλούς ανθρώπους του μόχθου.

Είναι ανάγκη και το ζούμε όσοι δουλεύουμε μέσα στην εργατική τάξη, να δίνουμε συνολικά την πρόταση και τις θέσεις του Κόμματος, όχι αποσπασματικά κομματιάζοντάς την. Ετσι δρώντας θα βρούμε συμμάχους την ίδια την εργατική τάξη, τα φτωχά λαϊκά στρώματα, τη νεολαία της χώρας μας. Θα βρούμε συμμάχους με διάθεση για αγώνα, για το δρόμο αυτό που δεν είναι ο πιο εύκολος, είναι όμως ασύγκριτα καλύτερος από εκείνον του ραγιαδισμού. Μέσα στην πάλη, στην καθημερινή μας δράση, θα πάρει σάρκα και οστά η πολιτική συμμαχιών, που θα εκφραστεί και σε άλλα επίπεδα εάν και εφόσον υπάρξουν οι προϋποθέσεις. Η ρεαλιστική και απολύτως αναγκαία πρόταση του Κόμματος για λαϊκό μέτωπο, λαϊκή εξουσία, απαιτεί δουλιά μυρμηγκιού, άοκνη, συνεχή, απαιτεί εμπιστοσύνη στις δυνάμεις μας στην εργατική τάξη και στο λαό για να γίνει πραγματικότητα. Και θα γίνει. Νομοτελειακά θα 'ρθει η ώρα να σπάσουμε τις αλυσίδες μας, να χτίσουμε τη σοσιαλιστική κοινωνία.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΙΕΡΡΗΣ

ΚΟΒ ΜΕΤΡΟ

Αθήνα



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ