ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 11 Μάρτη 2001
Σελ. /32
ΠΑΙΔΕΙΑ

Δεν είναι η πρώτη φορά που μιλάμε για την περιβόητη Διακήρυξη της Μπολόνια και τις επιπτώσεις που θα έχει στην ανώτατη εκπαίδευση της χώρας μας. Σήμερα, ο «Ρ» επιχειρεί μια συνοπτική παρουσίαση των προσπαθειών εφαρμογής της διακήρυξης σε άλλες χώρες της Ευρώπης.

Θυμίζουμε ότι τη Διακήρυξη της Μπολόνια υπέγραψαν από κοινού τον Ιούνη του 1999 οι υπουργοί Παιδείας των χωρών της ΕΕ κι επιπλέον οι υπουργοί των Ελβετίας, Μάλτας, Νορβηγίας, Ισλανδίας, Λιθουανίας, Λετονίας, Εσθονίας, Ουγγαρίας, Τσεχίας, Σλοβακίας, Πολωνίας, Ρουμανίας, Βουλγαρίας και Σλοβενίας. Συνοπτικά προβλέπει στο όνομα της δημιουργίας «ευρωπαϊκού χώρου ανώτατης εκπαίδευσης» την αναμόρφωση των συστημάτων ανώτατης εκπαίδευσης σε κάθε χώρα, στην κατεύθυνση της υποβάθμισης των προπτυχιακών σπουδών και των πτυχίων, μέσω του σπασίματος σε κύκλους σπουδών.

Τις έντονα αρνητικές συνέπειες για το μέλλον της ανώτατης παιδείας της χώρας μας, τις έχουν εντοπίσει σε ένα βαθμό οι εκπρόσωποι των ελληνικών πανεπιστημίων, που με διάφορους τρόπους έχουν κινητοποιηθεί ενάντια τόσο στη διακήρυξη της Μπολόνια, όσο και στο νομοσχέδιο «ανωτατοποίησης» των ΤΕΙ. Με μια δυναμική κινητοποίηση την περασμένη Πέμπτη, πρυτάνεις, πανεπιστημιακοί καθηγητές, φοιτητές και επαγγελματικές ενώσεις διατράνωσαν την αντίθεσή τους στο νομοσχέδιο δήθεν «ανωτατοποίησης» των ΤΕΙ, που αποτελεί την πρώτη εφαρμογή της διακήρυξης στη χώρα μας. Το υπουργείο Παιδείας θα καταθέσει το νομοσχέδιο μέχρι την ερχόμενη Παρασκευή, έχοντας πραγματοποιήσει έναν κύκλο εντελώς προσχηματικού διαλόγου, με τους εμπλεκόμενους φορείς. Ομως φοιτητές, σπουδαστές και πανεπιστημιακοί ετοιμάζονται για τη δεύτερη μαχητική απάντηση στην κυβερνητική κοροϊδία με ένα νέο συλλαλητήριο την Πέμπτη 15 Μάρτη. Ενώ, όπως φαίνεται, ο πονοκέφαλος της κυβέρνησης θα μεγαλώσει, αφού αυτά τα θέματα θα αποτελέσουν το διακύβευμα των φοιτητικών και σπουδαστικών εκλογών, που θα πραγματοποιηθούν στις 28 Μάρτη.

Η κατάσταση στις χώρες της Ευρώπης
Πώς υλοποιούνται οι κατευθύνσεις της «Μπολόνια»

Οι φοιτητές όταν κατάγγελναν την «Μπολόνια», στη φιέστα που διοργανώθηκε στη χώρα μας τον περασμένο μήνα
Οι φοιτητές όταν κατάγγελναν την «Μπολόνια», στη φιέστα που διοργανώθηκε στη χώρα μας τον περασμένο μήνα
Δεν είναι τυχαία η σπουδή με την οποία η ελληνική κυβέρνηση καταπιάνεται με το ζήτημα της τριτοβάθμιας ή ανώτατης εκπαίδευσης. Η Σύνοδος της Λισαβόνας έθεσε τον ευρύτερο στόχο η Ευρώπη να γίνει μια οικονομία γνώσης ανταγωνιστική προς τις ΗΠΑ και η συνάντηση της Μπολόνια τον Ιούνη του 2000 εξειδίκευσε αυτή την κατεύθυνση στο ζήτημα της εκπαίδευσης. Η στροφή προς την επαγγελματική εκπαίδευση διεισδύει στις παραδοσιακές ανώτατες σπουδές, οι οποίες γίνονται συντομότερες, με την ειδίκευση μόνο στα μεταπτυχιακά και κατά συνέπεια πιο ταξικά επιλεκτικές. Το νέο εκπαιδευτικό μοντέλο βρίσκει την έκφρασή του στο σχήμα τρία χρόνια προπτυχιακές σπουδές-δύο χρόνια μεταπτυχιακά-τρία χρόνια διδακτορικό. Μέσα από την παρουσίαση των όσων ισχύουν στην ανώτατη εκπαίδευση σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης προκύπτει η τάση υποταγής στη Διακήρυξη της Μπολόνια, που εύστοχα έχει χαρακτηριστεί ως το «εκπαιδευτικό Μάαστριχτ», δηλαδή το όραμα του ευρωπαϊκού κεφαλαίου στην ανώτατη εκπαίδευση, για να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες της σύγχρονης καπιταλιστικής παραγωγής. Αυτό αποδεικνύει ίσως με τον καλύτερο τρόπο τη δεσμευτικότητα της Διακήρυξης και μπορεί οι κυβερνήσεις και τα υπουργεία Παιδείας σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης να βαυκαλίζονται ότι η Διακήρυξη της Μπολόνια δεν είναι δεσμευτική, όμως οι συνθήκες ανταγωνισμού την επιβάλλουν και, όπως δηλώνει και το ελληνικό υπουργείο Παιδείας, πρέπει αναγκαστικά να «συγκλίνουμε προς τις εξελίξεις, για μην αλβανοποιηθούμε...». Ιδού η κατάσταση που επικρατεί σε άλλες χώρες, εκεί που την κατάσταση ελέγχει επίσης το κεφάλαιο.

Στην Αγγλία

«Η Αγγλία δεσμεύεται στο να προωθήσει την κινητικότητα των φοιτητών, των πανεπιστημιακών και όλου του προσωπικού στην Ευρώπη και στο να άρει οποιαδήποτε εμπόδια σε αυτή την κινητικότητα». Τη δήλωση αυτή έκανε στη συνδιάσκεψη στην Μπολόνια ο Andy Walls, από το τμήμα Εκπαίδευσης και Απασχόλησης της Αγγλίας. Και δε θα μπορούσε να ήταν αλλιώς αφού η Αγγλία είναι από τις χώρες-προορισμούς φοιτητών από όλη την Ευρώπη και από τις χώρες οι οποίες φωτογραφίζονται μέσα από τη Διακήρυξη της Μπολόνια με 200.000 φοιτητές κάθε χρόνο.

Στην Αγγλία εδώ και χρόνια αναπτύσσονται δραστηριότητες στον τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης ευθυγραμμισμένες με τη Διακήρυξη της Μπολόνια. Το σύστημα των δύο κύκλων με προπτυχιακές σπουδές διάρκειας συνήθως τριών ή τεσσάρων χρόνων και με μεταπτυχιακές είναι πια παράδοση στην ανώτατη εκπαίδευση στην Αγγλία. «Δίνουμε έμφαση στο αποτέλεσμα των σπουδών και όχι στη διάρκειά τους», δηλώνει ο Αγγλος εκπρόσωπος συμπληρώνοντας ότι η χώρα του εξετάζει τη δυνατότητα προγραμμάτων σπουδών διετούς φοίτησης εύκολα προσβάσιμων από τους σπουδαστές και με μεγαλύτερη ανταπόκριση στην αγορά εργασίας (!), χωρίς όμως να υποκαταστήσουν τις παραδοσιακές προπτυχιακές σπουδές.

Σε ό,τι αφορά στις πιστωτικές μονάδες, το σύστημα εφαρμόζεται ευρέως στην ανώτατη εκπαίδευση στην Αγγλία από το 1989, κυρίως μέσα από τα προγράμματα Erasmus και Socrates, και δηλώνει ανοιχτή για υιοθέτηση ενιαίου συστήματος πιστωτικών μονάδων στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Ειδικότερα στη Σκοτία, υπάρχει το σχέδιο μεταφοράς πιστωτικών μονάδων με το όνομα «Scotcat». Τέλος, σε ό,τι αφορά στην αξιολόγηση, στην Αγγλία λειτουργεί το Συμβούλιο Διασφάλισης Ποιότητας, το οποίο ξεφεύγει μάλιστα από τα όρια της Αγγλίας.

Στη Φινλανδία

Το βρετανικό μοντέλο ανώτατης εκπαίδευσης αποτέλεσε πρότυπο για την αναμόρφωση της ανώτατης εκπαίδευσης στη Φινλανδία. Στην ανώτατη εκπαίδευση ανήκουν τα πανεπιστήμια και οι μη πανεπιστημιακές τεχνολογικές σχολές που, σε αντίθεση με τα κρατικά πανεπιστήμια, ανήκουν στους δήμους. Οι προπτυχιακές σπουδές στα φινλανδικά πανεπιστήμια διαρκούσαν αρχικά πέντε χρόνια, αλλά το πτυχίο που παρείχαν δεν αναγνωριζόταν σε καμία χώρα της Ευρώπης ως μάστερ καθώς δεν είχε προηγηθεί τίτλος bachelor. Το σύστημα 3 χρόνια προπτυχιακές σπουδές-5 ή 7-9 εφαρμόστηκε στη Φινλανδία πριν από τη Διακήρυξη της Μπολόνια, υπό τις έντονες αντιδράσεις των πανεπιστημιακών.

Στην Ιταλία

Η εφαρμογή του συστήματος των πιστωτικών μονάδων διαπνέει την ανώτατη εκπαίδευση στην Ιταλία, η οποία «κερδίζει» τον τίτλο της χώρας-οδηγού για την εφαρμογή των όσων προβλέπει η Διακήρυξη της Μπολόνια. Μέσα σε 18 μήνες τα πανεπιστήμια της χώρας υποχρεώνονται να αναπροσαρμόσουν τα προγράμματα σπουδών τους σε τρία χρόνια προπτυχιακές σπουδές, δύο χρόνια μάστερ και τρία χρόνια για διδακτορικό (με εξαίρεση την Ιατρική). Η αντανάκλαση του παραπάνω συστήματος σε πιστωτικές μονάδες είναι 60 μονάδες για κάθε έτος σπουδών, που με τη σειρά τους μεταφράζονται σε επίπεδο σπουδών σε 1.500 ώρες διδασκαλίας και μελέτης. Δηλαδή, με το πρώτο πτυχίο οι φοιτητές συγκεντρώνουν 180 πιστωτικές μονάδες και με το δεύτερο 300, με την προϋπόθεση ότι το δεύτερο πτυχίο θα έχει το ίδιο αντικείμενο με το πρώτο.

Το ιταλικό μοντέλο βασίζεται στη «διαπίστευση», στη διαρκή αξιολόγηση των φοιτητών, οι οποίοι συγκεντρώνουν πιστωτικές μονάδες περνώντας με επιτυχία τις εξετάσεις τους και όχι περνώντας από το ένα έτος σπουδών στο άλλο.

Στη Γερμανία

Στη Γερμανία η ανώτατη εκπαίδευση αποτελείται από τα πανεπιστήμια και τις μη πανεπιστημιακές πολυτεχνικές σχολές. Σε ό,τι αφορά στις αλλαγές στους κύκλους σπουδών, παρότι η υιοθέτηση του μοντέλου κύκλων σπουδών της «Μπολόνια» είναι προαιρετική, τα περισσότερα πανεπιστήμια οδηγούνται για λόγους ανταγωνισμού να το υιοθετήσουν (εκτός από την Ιατρική και τη Θεολογία), σύμφωνα με τα όσα μετέφερε στο συνέδριο που έγινε στην Αθήνα στις 19-20 του Γενάρη για τη Διακήρυξη της Μπολόνια ο Γερμανός εκπρόσωπος. Από την πλευρά τους οι πρυτάνεις των ελληνικών ΑΕΙ σημειώνουν ότι είναι τελικά ελάχιστα τα πανεπιστήμια που υιοθέτησαν το μοντέλο γιατί δε δέχτηκαν να υποβαθμίσουν τις σπουδές τους.

Στη Γαλλία

Η Γαλλία μόλις το καλοκαίρι του 1999 θεσμοθέτησε τον τίτλο μάστερ για πενταετείς σπουδές στην κατεύθυνση προσαρμογής στη Διακήρυξη της Μπολόνια. Παράλληλα, στην κατεύθυνση σύντομων, «ευέλικτων», φτηνών και συνδεδεμένων με τις τρέχουσες ανάγκες της αγοράς, σπουδών το γαλλικό υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει την εισαγωγή προγραμμάτων σπουδών μέσα στα πανεπιστήμια, με διετή διάρκεια (!), τα οποία δε θα οδηγούν σε πτυχίο αλλά σε δίπλωμα, με στόχο «την ανταπόκριση στις ανάγκες της ευρωπαϊκής αγοράς εργασίας». Στη Γαλλία η τεχνολογική εκπαίδευση είναι ευθύνη των πανεπιστημίων και των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων επαγγελματικής εξειδίκευσης και οι σπουδές τους διαρκούν τρία χρόνια. Ενα ποσοστό 20% των αποφοίτων τους μπορούν να συμμετέχουν στα μεταπτυχιακά εφόσον έχουν επαγγελματική εμπειρία.

Μια σειρά από ρυθμίσεις πραγματοποιούνται σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, οι οποίες έρχονται να στρέψουν το βλέμμα της ανώτατης εκπαίδευσης στην αγορά, σύμφωνα με τις τρέχουσες ανάγκες του κεφαλαίου σε «εξειδικευμένο» εργατικό δυναμικό. Στη Νορβηγία το σύστημα ανώτατης εκπαίδευσης διαιρείται σε δύο κύκλους, τον προπτυχιακό, το μεταπτυχιακό και επιπλέον το διδακτορικό και συζητείται η πρόταση για προσαρμογή σε μία δομή 3-2-3 κατά τις επιταγές της «Μπολόνια». Σε ό,τι αφορά στις πιστωτικές μονάδες, στη Νορβηγία οι περίοδοι σπουδών κατανέμονται σε χρόνια και κάθε χρονιά μεταφράζεται σε 20 μονάδες, ενώ είναι πρόθεση του υπουργείου Παιδείας να επεκτείνει το σύστημα σε όλα τα πανεπιστήμια.


ΚΕΙΜΕΝΑ:
Μαρίνα ΚΑΛΛΙΓΕΡΗ, Γιάννα ΣΤΡΕΒΙΝΑ

Η ΑΛΛΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
Σας λυπάμαι!

Κύριε πρωθυπουργέ, δε σας σέβομαι! Δε σέβομαι κανέναν από την κυβέρνησή σας. Είστε ίδιοι και χειρότεροι από τη Δεξιά, αφού έχετε την ίδια πολιτική, χωρίς - δυστυχώς για εσάς - να έχετε το δικό της ιστορικό και ιδεολογικό άλλοθι.

Πόσα δεν έχει κανείς να σας χρεώσει; Ξεκινώντας από την εξωτερική πολιτική, όπου παραδώσατε τη χώρα σε άνανδρες επιθετικές επιχειρήσεις, σέρνοντάς την παράλληλα στα άπληστα - και άπλυτα - ανοιχτά στόματα του ευρωπαϊκού κεφαλαίου και φτάνοντας στα εσωτερικά, όπου δημιουργήσατε νέες στρατιές ανέργων, φτωχών και απελπισμένων...

Δεν υπάρχουν, πια, περιθώρια επικοινωνίας μαζί σας. Μέρα με τη μέρα γίνεστε επιθετικότεροι, αυταρχικότεροι, δεξιότεροι. Σας έχει απορροφήσει οριστικά και αμετάκλητα η χυδαία χοντροαριστοκρατία του τόπου. Παραδοθήκατε στις δεξιώσεις και τα χειροφιλήματα αμόρφωτων εφοπλιστών και αστοιχείωτων βιομηχάνων. Και όλοι μαζί παριστάνετε τους δόγηδες και τις δόγισσες! Σε μια χώρα που έχει «γραμμένους» τους τίτλους!

Γίνατε, σαν άτομα και σαν πολιτικοί, καρικατούρες. Περιφέρεστε εδώ και εκεί σκορπώντας ψέματα και συκοφαντίες. Επιτίθεστε σε όποιον σάς κάνει κριτική και τον απειλείτε! Φέρνετε, όντας βαθιά μικροαστοί, τα προσωπικά σας σε πρώτο πλάνο, σπρώχνοντας τα γενικά - και τα κοινωνικά - στο περιθώριο. Μια πολιτική, βέβαια, που γίνεται σκόπιμα για να αποπροσανατολίσει.

Πόσα δεν έχει κανείς να σας καταμαρτυρήσει! Πήρατε τη σκυτάλη από τη Δεξιά και οδηγήσατε τη χώρα από τον ενθουσιασμό της μεταπολίτευσης στη σημερινή παρακμή. Οπου οι μίζες, οι συνδιαλλαγές, η φτώχεια, τα ναρκωτικά, η αθλιότητα, η απογοήτευση έπιασαν ρίζες στις ψυχές των ανθρώπων. Κανένας, πια, δεν ελπίζει σε τούτη τη χώρα. Ολοι εύχονται να μην έρθουν τα χειρότερα!

Προσωπικά, σας είχα οριστικά ξεγράψει. Είχα αποφασίσει να μην σας απευθύνω ποτέ το λόγο. Ομως τα γεγονότα αυτών των ημερών με έχουν αγριέψει. Δε σας επιτρέπω, ούτε σε εσάς προσωπικά, ούτε στους συνεργάτες σας, να ασχημονείτε πάνω σε μωρά που πονάνε! Δε σας επιτρέπω και σας καταγγέλλω που χρησιμοποιείτε τους ανθρώπους σαν σάκους του μποξ για να βγάζετε πάνω τους το θυμό σας, τα κόμπλεξ και την απανθρωπιά σας!

Τι ήταν το μωράκι, που πέθανε χωρίς το δικαίωμα στην ελπίδα, κύριε πρωθυπουργέ; Μετοχή του χρηματιστηρίου, για να είναι υπεύθυνη η τράπεζα για την τύχη του; Ποιος σας είπε ότι η ζωή του έπρεπε να εξαρτάται από την ευσπλαχνία των συνανθρώπων μας; Από τις γραφειοκρατικές αποφάσεις κάποιου διευθυντή; Κανένας από εσάς δεν ντρέπεται, που για να δοκιμάσει να σωθεί ένα αγγελούδι, αναγκάσατε τους γονείς του να βγούνε στη ζητιανιά; Να παρακαλέσουν, να κλάψουν, λες και δεν τους έφτανε ο φόβος του θανάτου που τρύπωσε στο σπίτι τους! Και, τέλος, κανένας δεν ντρέπεται, που από δική σας ευθύνη και ολιγωρία, τελικά, το μωρό έσβησε πριν προλάβει να πει καλημέρα στη ζωή;

Τα δικά σας μωρά, κύριε πρωθυπουργέ, έχουνε κέρατα και ξεχωρίζουν από το μωράκι του Μυτιληνιού; Το παιδάκι της κυρίας από το Βόλο, που εκλιπαρεί βοήθεια, από άχυρα είναι καμωμένο και το πετάτε στα σκουπίδια; Κανένας σας δεν κοκκινίζει, που πριν ακόμα στεγνώσουν τα δάκρυα και τα παρακάλια της μιας μάνας αρχίζουν μιας άλλης; Ανοχύρωτος, πια, ο λαός μας; Μας βγάλατε όλους στα φανάρια να απλώνουμε τα χέρια μας στους περαστικούς;

Κύριε πρωθυπουργέ, να ξέρετε, ότι θα περάσετε στην ιστορία εσείς και οι συνεργάτες σας, όλος αυτός ο ξεθωριασμένος πράσινος σοσιαλισμός, σαν μέρος μιας πολιτικής, που μισεί το λαό. Η ιστορία θα σας τοποθετήσει κοντά στους Ηρώδεις, αφού με την πολιτική σας οδηγείτε και εσείς στην εξόντωση τα μωρά των ανθρώπων. Αλλα τα πετάτε νηστικά στα υπόγεια, άλλα τα αφήνετε να ψήνονται ή να ξυλιάζουν στις σκηνές και στις παράγκες. Αλλα τα σπρώχνετε να πέσουν μπροστά στα αυτοκίνητα. Αλλα τα καταδικάζετε στην ανεργία και άλλα τα πετάτε στα διάφορα - και διαφορετικά - πορνεία!

Καμία δικαιολογία δε σας επιτρέπεται! Δε δοκιμάσατε να αλλάξετε τη ζωή και από συγκυρίες ή έστω ανικανότητα δεν τα καταφέρατε, για να έχετε τη συμπάθειά μας και την ανοχή μας. Εσείς παραλάβατε τη ζωή από το κακό και συνειδητά την πήγατε στο χειρότερο. Η συμπεριφορά, που σας εκφράζει - και σας αποκαλύπτει - σαν ανθρώπους και σαν πολιτικούς, είναι αυτή που προκύπτει από τα λόγια και τον κυνισμό του υπουργού Υγείας: «Το θέμα έχει λήξει», είπε ο ιερόσυλος!

Το «θέμα που έχει λήξει», για τον υπουργό σας, για εσάς προσωπικά και την κυβέρνησή σας, κύριε πρωθυπουργέ, είναι ο θάνατος ενός μωρού! Ο θάνατος ενός μωρού από δική σας ευθύνη. Ο θάνατος και στη συνέχεια η έλλειψη σεβασμού στο νεκρό παιδί. Βρέστε εσείς, λοιπόν, μόνος σας τη λέξη που σας ταιριάζει. Εγώ αδυνατώ! Για ένα μπορώ να σας βεβαιώσω! Σας λυπάμαι!


Του
Νίκου ΑΝΤΩΝΑΚΟΥ

ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΤΗΣ ΜΠΟΛΟΝΙΑ
Υποβαθμίζει την ανώτατη εκπαίδευση

Οι φοιτητές διεκδικούν ενιαία ανώτατη Παιδεία και καταγγέλλουν την αντιδραστική αναδιάρθρωση που προωθεί η «Μπολόνια»
Οι φοιτητές διεκδικούν ενιαία ανώτατη Παιδεία και καταγγέλλουν την αντιδραστική αναδιάρθρωση που προωθεί η «Μπολόνια»
Στόχος της Διακήρυξης της Μπολόνια είναι να προδιαγράψει ένα κοινό πλαίσιο οργάνωσης και λειτουργίας για τη συντριπτική πλειοψηφία των Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης στον ευρωπαϊκό χώρο, με σκοπό την άμεση υπαγωγή της ανώτατης εκπαίδευσης στα μονοπωλιακά συμφέροντα και, προπαντός, τη μείωση του επιστημονικού δυναμικού και την αντικατάσταση της συντριπτικής πλειοψηφίας του με ένα «ευέλικτο» και φτηνό εργατικό δυναμικό μέσου επιπέδου, χωρίς δικαιώματα και με την ψευδαίσθηση του πανεπιστημιακού τίτλου. Αυτό επιχειρείται σήμερα, γιατί η τεράστια αύξηση της συγκέντρωσης και της συγκεντροποίησης του κεφαλαίου καθώς και το βάθεμα της ευρωπαϊκής ενοποίησης δίνουν τη δυνατότητα στους καπιταλιστές να οργανώνουν την παραγωγή τους με πολύ μικρότερο αριθμητικά υψηλά ειδικευμένο-επιστημονικό δυναμικό.

Στην ουσία έρχεται να γενικεύσει και να θέσει κανόνες σε αλλαγές που ήδη έχουν ξεκινήσει να πραγματοποιούνται την τελευταία εικοσαετία με εθνικές και κοινοτικές ρυθμίσεις, τροποποιώντας σημαντικά τη φυσιογνωμία της ανώτατης εκπαίδευσης στις χώρες-μέλη της ΕΕ. Αλλαγές που αποσκοπούν στην προσαρμογή των πανεπιστημίων στις γενικότερες αναδιαρθρώσεις της καπιταλιστικής οικονομίας και των εργασιακών σχέσεων.

Συγκεκριμένα, προωθεί την «υιοθέτηση ενός συστήματος σπουδών, που θα στηρίζεται βασικά σε δυο κύκλους» (προπτυχιακό και μεταπτυχιακό). Ο προπτυχιακός θα έχει ελάχιστη διάρκεια τριών ετών κι ο μεταπτυχιακός θα οδηγεί σε μάστερ και/ή διδακτορικό. Παράλληλα, μιλάει για καθιέρωση ενός συστήματος διδακτικών μονάδων «ως του πλέον κατάλληλου μέσου για την προώθηση της ευρύτερης δυνατής κινητικότητας των φοιτητών», οι οποίες θα μπορούν να συγκεντρώνονται και από ιδρύματα που δεν ανήκουν στην ανώτατη εκπαίδευση. Τέλος, έχει στόχο την προώθηση «ευρωπαϊκών διαστάσεων στην ανώτατη εκπαίδευση, κατά κύριο λόγο σε σχέση με τα προγράμματα σπουδών, τη συνεργασία μεταξύ των ιδρυμάτων, τα σχήματα κινητικότητας και τα ολοκληρωμένα προγράμματα σπουδών και άσκησης κατάρτισης-επιμόρφωσης και έρευνας».

Ετσι, η αναμόρφωση των συστημάτων ανώτατης εκπαίδευσης στις χώρες της ΕΕ ακολουθεί την κατεύθυνση υποβάθμισης των προπτυχιακών σπουδών, αφού ο πρώτος κύκλος (προπτυχιακός) θα είναι συγκρίσιμος με τρίχρονες σπουδές, ενώ πετιέται η ειδίκευση, που είναι απαραίτητη για την ολοκλήρωση της επιστημονικής γνώσης, έξω από το πτυχίο.

Επιπλέον, προωθείται ένα σύστημα «πιστωτικών μονάδων», που συνεπάγεται ένα διαρκές κυνήγι πιστωτικών μονάδων από τους φοιτητές για να αντεπεξέλθουν στον ανταγωνισμό. Οι μονάδες προβλέπεται να δίνονται από ιδρύματα και εκτός της ανώτατης εκπαίδευσης (δηλαδή και ΙΕΚ, κολέγια, ινστιτούτα ξένων γλωσσών), άρα όποιος έχει και τα οικονομικά μέσα θα συλλέγει περισσότερες. Τέλος, η αλλαγή των ίδιων των προγραμμάτων σπουδών και της έρευνας, ώστε να είναι σύμφωνα με την «ευρωπαϊκή προοπτική», σημαίνει ότι τα ιδρύματα που δε θα μπορέσουν να προσαρμοστούν στα ευρωπαϊκά δεδομένα τα περιμένει μάλλον ένα αμφίβολο μέλλον...



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ