ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 12 Σεπτέμβρη 2000
Σελ. /40
ΔΙΕΘΝΗ
ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΚΑΥΣΙΜΑ
Σείεται η Ευρώπη από αποκλεισμούς και οδοφράγματα

Την «υποχώρηση» της γαλλικής κυβέρνησης στα αιτήματα των διαδηλωτών «δείχνουν» ως αιτία της διόγκωσης των κινητοποιήσεων οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις

Φορτηγά έχουν μπλοκάρει τους δρόμους γύρω από το υπουργείο Μεταφορών στο Βέλγιο

Associated Press

Φορτηγά έχουν μπλοκάρει τους δρόμους γύρω από το υπουργείο Μεταφορών στο Βέλγιο
ΠΑΡΙΣΙ - ΛΟΝΔΙΝΟ - ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ - ΔΟΥΒΛΙΝΟ - ΒΟΝΝΗ - ΡΟΤΕΡΝΤΑΜ.-

Σε χορό κινητοποιήσεων έχει εισέλθει ολόκληρη η Ευρώπη, καθώς στο Βέλγιο, στη Βρετανία, στη Γερμανία, στην Ιρλανδία, στην Ολλανδία, αλλά και στην Ιταλία, οι οδηγοί φορτηγών, ταξί και τουριστικών λεωφορείων μαζί με τους αγρότες ενώνουν τις δυνάμεις τους και προχωρούν σε αποκλεισμούς διυλιστηρίων και δρόμων, ζητώντας τη μείωση της φορολογίας των καυσίμων. Την ίδια στιγμή, οι «πρωτεργάτες» των κινητοποιήσεων του είδους, Γάλλοι, ήραν τους αποκλεισμούς, έχοντας κερδίσει μείωση κατά 15% της φορολογίας μετά από 5 μέρες «ακινησίας» ολόκληρης της χώρας. Οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, με πρώτο όλων τον Βρετανό πρωθυπουργό Τόνι Μπλερ, διατείνονται ότι δεν πρόκειται «να υποπέσουν στο λάθος της γαλλικής κυβέρνησης και να υποχωρήσουν». Στην αδιαλλαξία αυτή, όμως, οι διαδηλωτές αντιτείνουν την αύξηση των αποκλεισμών και των οδοφραγμάτων, ενώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απευθύνει απειλές προς πάσα κατεύθυνση για κυρώσεις, σε περίπτωση που δημιουργηθούν προβλήματα τέτοια, που θα αποτελούν «παραβίαση της αρχής της ελεύθερης διακίνησης εμπορευμάτων».

Χάος στις Βρυξέλλες

Την πρόσβαση σε όλα τα κυβερνητικά κτίρια, αλλά και κάθε υπηρεσία της ΕΕ εμπόδιζαν, χθες, καθόλη τη διάρκεια της ημέρας, οι οδηγοί φορτηγών και ταξί, οι οποίοι απέκλεισαν και όλες τις βασικές οδικές αρτηρίες που συνδέουν τη βελγική πρωτεύουσα με την υπόλοιπη χώρα. Αποκλεισμένο παραμένει τα τελευταία εικοσιτετράωρα το διυλιστήριο της «Total FinaElf», στην περιοχή Φέλουϊ, κοντά στην πόλη Σαρλερουά, ενώ για χθες το βράδυ είχαν προγραμματιστεί ανάλογοι αποκλεισμοί στο λιμάνι της Αντβέρπ και στην πόλη της Λιέγης.

Η υπουργός Μεταφορών Ιζαμπέλ Ντιράν αρνήθηκε να προσέλθει στη συνάντηση που είχε ζητήσει η Εθνική Συνομοσπονδία Οδικών Μεταφορέων - UPTR - τονίζοντας ότι θα πρέπει πρώτα να αρθούν οι αποκλεισμοί. Ο υπουργός Οικονομικών, Ντιντιέ Ρεντέρ, από την άλλη, διαμήνυσε κατηγορηματικά ότι «δεν τίθεται θέμα μείωσης της φορολογίας». Εξίσου κατηγορηματικός, όμως, εμφανίστηκε και ο πρόεδρος του συνδικάτου UPTR, Σερζ Αντριένς, ο οποίος κατέστησε σαφές ότι η άρση των αποκλεισμών εξαρτάται από την κυβέρνηση.

Αμετακίνητοι Μπλερ και διαδηλωτές

Σκληρός και περιφρονητικός εμφανίστηκε ο Βρετανός πρωθυπουργός, χθες, ο οποίος απέκλεισε το ενδεχόμενο να αλλάξει, έστω και ελάχιστα, η φορολογική πολιτική της κυβέρνησης. «Η γαλλική κυβέρνηση έκανε το λάθος να υποχωρήσει, κίνηση που είναι απαράδεκτη και εγώ προσωπικά δεν πρόκειται να πράξω ποτέ», τόνισε σε όλους τους δυνατούς τόνους ο Μπλερ, συμπληρώνοντας ότι «η μόνη σωστή λύση είναι η άσκηση πίεσης προς τον ΟΠΕΚ, προκειμένου να μειωθεί παγκοσμίως η τιμή του πετρελαίου».

Εξίσου αμετακίνητοι, όμως, παραμένουν και οι διαδηλωτές. Αποκλεισμένα ήταν, χθες, τα 6 από τα 9 διυλιστήρια της χώρας και οι 4 μεγαλύτερες αποθήκες καυσίμων. Τα μεγαλύτερα μπλόκα είχαν στηθεί στο διυλιστήριο της «Shell» στο Στάνλοου, στα διυλιστήρια «Conoco» στο Λινκολνσάιρ, στο Λίντσεϊ, στα 3 διυλιστήρια του Εσεξ και στην πόλη Λιντς, ενώ μπλοκαρισμένοι ήταν οι αυτοκινητόδρομοι σε όλες τις μεγάλες πόλεις. Ηδη, στη βορειοδυτική Βρετανία τα περισσότερα πρατήρια καυσίμων έκλεισαν, ενώ σοβαρά προβλήματα παρουσιάστηκαν στο Εδιμβούργο και στο Πλίμουθ. «Το αίτημά μας είναι δίκαιο και είμαστε αποφασισμένοι να επιμείνουμε όσο χρειαστεί, μέχρις ότου η κυβέρνηση μάς δείξει την προσοχή που δικαιούμαστε», τόνιζε κατηγορηματικά, χθες, ο Νίγκελ Κάιμ, εκπρόσωπος της Εθνικής Ομοσπονδίας Οδικών Μεταφορών. Ο Κάιμ αρκέστηκε να αναφέρει, απλώς, ότι από την Παρασκευή, που άρχισαν οι κινητοποιήσεις μέχρι χθες το βράδυ, ολοένα και αύξανε ο αριθμός των συμμετεχόντων.

Προειδοποιούν και προετοιμάζονται

Τη μείωση του «οικολογικού φόρου» των επιπλέον 6 πφένιχ/λίτρο ζητά και η γερμανική ομοσπονδία οδικών μεταφορών BGL (που εκπροσωπεί 18.000 επιχειρήσεις), η οποία το Σαββατοκύριακο προχώρησε σε αποσπασματικούς αποκλεισμούς δρόμων και διυλιστηρίων, προειδοποιώντας για κινητοποιήσεις σε εθνικό επίπεδο μέσα στη βδομάδα. Ο πρόεδρός της Αντολφ Τσούμπελ έδωσε διορία «λίγα 24ωρα» στον «κατηγορηματικά αρνητικό» υπουργό Μεταφορών, Ράινχαρντ Κλιμτ, να αλλάξει στάση, «γιατί αλλιώς θα παραλύσει όλη η χώρα».

Ανάλογες προειδοποιήσεις απηύθυναν οι οδηγοί φορτηγών και οι αγρότες, διά στόματος του Ρούμπεν Χάμπερς, εκπροσώπου του Κόμματος της Αντίστασης που ηγείται των κινητοποιήσεων και στην Ολλανδία. Ηδη, αποκλεισμένος παραμένει ο αυτοκινητόδρομος που συνδέει το Ρότερνταμ με την πόλη Μπρέντα, ενώ οι πρώτοι αποκλεισμοί άρχισαν να εμφανίζονται στα πέριξ της πόλης του Αμστερνταμ. Διορία μέχρι χθες το μεσημέρι είχε δώσει στην ιρλανδική κυβέρνηση η Ιρλανδική Ομοσπονδία Μεταφορών, η οποία συνεδρίαζε, χθες το βράδυ, για να αποφασίσει το πρόγραμμα των κινητοποιήσεών της, ενώ στην Ιταλία ο πρώτος αποκλεισμός άρχισε στο διυλιστήριο της Σικελίας.

«Τρίζει τα δόντια» προς όλους η ΕΕ

Εφόσον οι κινητοποιήσεις έληξαν στη Γαλλία δεν τίθεται θέμα κυρώσεων, ενδεχόμενο, όμως, που θα εξεταστεί για οποιαδήποτε άλλη χώρα, όπου θα παρουσιαστεί ανάλογο φαινόμενο, προειδοποιούσε, χθες, ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Τζόναθαν Τοντ. Ο αξιωματούχος της ΕΕ δεν έκρυψε τη δυσαρέσκειά του για το «κακό παράδειγμα», που έδωσε η γαλλική κυβέρνηση υποχωρώντας στα αιτήματα των απεργών, αλλά παραδέχτηκε ότι νομικά, πλέον, η Γαλλία δεν παραβιάζει την ελεύθερη διακίνηση αγαθών.

Εντούτοις, οι απειλές των κυβερνήσεων και της ΕΕ δεν πτοούν τους συμμετέχοντες στις κινητοποιήσεις σε όλη την Ευρώπη, καθώς οικονομικοί αναλυτές εκτιμούσαν, χθες, ότι η αύξηση της ημερήσιας παραγωγής πετρελαίου κατά 3%, που ανακοίνωσε χθες ο ΟΠΕΚ, δεν πρόκειται να οδηγήσει σε μείωση της τιμής των καυσίμων. Αλλωστε, στη Γαλλία, όπου οι ρυθμοί επανέρχονται στο κανονικό, δημοσκοπήσεις που δημοσιεύονται χθες, δείχνουν ποσοστό μεγαλύτερο του 70% της κοινής γνώμης να τάσσεται στο πλευρό των απεργών και να δηλώνει πρόθυμο να συμμετέχει σε ανάλογες κινητοποιήσεις σε περίπτωση σχετικών αιτημάτων.

ΜΕΣΗ ΑΝΑΤΟΛΗ
Ικανοποίηση διεθνώς, δυσαρέσκεια στο εσωτερικό για την αναβολή

ΙΕΡΟΥΣΑΛΗΜ.-

Με ικανοποίηση δέχτηκε η διεθνής κοινότητα και κυρίως η διαμεσολαβήτρια Ουάσινγκτον την απόφαση του Κεντρικού Συμβουλίου της ΟΑΠ να προχωρήσει σε αναβολή δύο μηνών, τουλάχιστον, της ανακήρυξης ανεξάρτητου παλαιστινιακού κράτους. Εντελώς αντίθετα, όμως, ήταν τα συναισθήματα της παλαιστινιακής αντιπολίτευσης, αλλά και της πλειοψηφίας των Παλαιστινίων προσφύγων που τις τελευταίες δεκαετίες ζουν στην Ιορδανία και στο Λίβανο.

«Βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση», χαρακτήρισε η Ουάσινγκτον την απόφαση αναβολής της ανακήρυξης της παλαιστινιακής ανεξαρτησίας, όπως άλλωστε και ο εκτελών χρέη υπουργού Εξωτερικών του Ισραήλ, Σλόμο Μπεν Αμι. Την ικανοποίησή της εξέφρασε και η Μόσχα, αν και ο υφυπουργός Εξωτερικών, και ειδικός σε θέματα Μέσης Ανατολής, Βασίλι Σρέντιν, παραδέχτηκε ότι οι διαφωνίες των δύο πλευρών παραμένουν μεγάλες και σημαντικές. Το «υψηλό αίσθημα ευθύνης» της Παλαιστινιακής Αρχής εξήρε με ανακοίνωσή του ο αναπληρωτής εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών της Γαλλίας, Φρανσουά Ριβασό.

«Απώλεια και του τελευταίου ίχνους αξιοπιστίας», χαρακτήρισε την απόφαση του Κεντρικού Συμβουλίου της ΟΑΠ, ο Σέικ Αχμέντ Γιανσίν, ηγέτης της «Χαμάς», ο οποίος προέβλεψε αποτυχία της «ειρηνευτικής διαδικασίας» και κάλεσε σε «ιερό πόλεμο κατά του σιωνιστικού κράτους». Εξίσου επικριτικές ήταν οι ανακοινώσεις του Δημοκρατικού Μετώπου για την Απελευθέρωση της Παλαιστίνης και του Λαϊκού Μετώπου για την Απελευθέρωση της Παλαιστίνης, ενώ την απογοήτευσή τους δεν έκρυβαν, σύμφωνα με τα ειδησεογραφικά πρακτορεία, οι πρόσφυγες που κατοικούν στα μεγαλύτερα προσφυγικά στρατόπεδα στην Ιορδανία και στο Λίβανο.

ΦΤΩΧΕΙΑ ΣΤΗ ΒΡΕΤΑΝΙΑ
Υποθηκεύει το παρόν και το μέλλον των παιδιών

ΛΟΝΔΙΝΟ.-

Οι αστραφτερές αντανακλάσεις των Χάροντς, του Σίτι του Λονδίνου, των βασιλικών πάρτι και των διασήμων και εκατομμυριούχων που τυφλώνουν τους Ευρωπαίους, αλλά και μεγάλα τμήματα του παγκόσμιου πληθυσμού, τόσο όσο να ταυτίζουν τη Βρετανία με την πλούσια ζωή, δεν μπορούν να κρύψουν την τραγική πραγματικότητα που επικρατεί στη βρετανική επικράτεια, όπου ένας στους πέντε Βρετανούς ζει σε καθεστώς απόλυτης ένδειας.

Σύμφωνα με μελέτη του Ιδρύματος Τζόζεφ Ράουντρι που δόθηκε χτες στη δημοσιότητα, τουλάχιστον δύο εκατομμύρια παιδιά στη Βρετανία ζουν σε τέτοιες συνθήκες απόλυτης ένδειας, που στερούνται τουλάχιστον δύο από τις βασικότερες ανθρώπινες ανάγκες, ενώ ο διπλάσιος αριθμός, δηλαδή τέσσερα εκατομμύρια παιδιά ή το ένα τρίτο όλων των παιδιών, στερούνται μιας βασικής ανθρώπινης ανάγκης! Με βάση τα στοιχεία, 14,5 εκατομμύρια άνθρωποι στη Βρετανία δεν έχουν δυνατότητα ούτε για τα στοιχειώδη, όπως είναι ένα κρεβάτι, θέρμανση ή δύο γεύματα την ημέρα, καταστάσεις που συναντώνται βασικά σε πολίτες του τρίτου κόσμου. Στη μελέτη εκτιμάται ότι η αναλογία αυτών που ζουν υπό συνθήκες φτώχειας αυξήθηκε από 14% που ήταν το 1983 σε 24% το περασμένο έτος, κάτι που πολλοί το χρεώνουν στην κυβέρνηση των Εργατικών.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ