ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 29 Μάρτη 2011
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Λεφτά υπάρχουν... για εκθέσεις

Την ώρα που η κυβέρνηση έχει καταδικάσει στην υποχρηματοδότηση τον πολιτισμό, με τους εργαζόμενους της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας στα τεχνικά έργα ανά την Ελλάδα να παραμένουν επί μήνες απλήρωτοι, το ΥΠΠΟΤ διοργανώνει έκθεση - «μαμούθ» για το Βυζάντιο, στις ΗΠΑ, το 2013!

Σε ανακοίνωση του ΥΠΠΟΤ σημειώνεται μεταξύ άλλων ότι «το κόστος της έκθεσης θα καλυφθεί στο σύνολό του από χορηγούς ένας εκ των οποίων είναι και ο ΟΠΑΠ, ενώ τη διαχείριση του συνολικού ποσού θα έχει η δωδεκαμελής επιστημονική επιτροπή». Επίσης, «οι χορηγίες καλύπτουν αποκλειστικά το κόστος διοργάνωσης της έκθεσης και συγκεκριμένα: ποσό περίπου 50% του συνολικού κόστους θα διατεθεί για τα ασφάλιστρα και τη μεταφορά των εξαιρετικά σημαντικών εκθεμάτων, ενώ το υπόλοιπο ποσό αφορά στο σύνολο των κατασκευών που απαιτούνται για την έκθεση και την προσαρμογή της στα δυο μουσεία, στο κόστος έρευνας, προκειμένου επιστήμονες του ΥΠΠΟΤ και τα μέλη της οργανωτικής επιτροπής να καταλήξουν στο συγκεκριμένο κατάλογο, που προϋποθέτει ανά την Ελλάδα αποστολές και εργασίες στις αποθήκες εφορειών και μουσείων, στη συντήρηση όσων εκθεμάτων έχουν ανάγκη και στα έξοδα για τις νομικές προπαρασκευαστικές ενέργειες και την έκδοση δίγλωσσου επιστημονικού καταλόγου». Τα εκθέματα «προέρχονται από το σύνολο των αρχαιολογικών υπηρεσιών της χώρας, συμπεριλαμβανομένων των περισσοτέρων εφορειών Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, καθώς και των τριών μουσείων που διαθέτουν μοναδικές συλλογές για τη βυζαντινή περίοδο: Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης και Μουσείο Μπενάκη».

Ωστόσο, δημοσίευμα της «Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας» αναφέρει ότι ο ΟΠΑΠ (σσ εποπτεύεται από το ΥΠΠΟΤ) αποφάσισε τον περασμένο Φεβρουάριο να ενισχύσει το Μουσείο Μπενάκη με 3,6 εκατ. ευρώ για την εν λόγω έκθεση (σσ πρόεδρος της διοικούσας επιτροπής του μουσείου είναι η μητέρα του υπουργού Π. Γερουλάνου)! Από το ΥΠΠΟΤ δηλώθηκε στο «Ρ» ότι ακόμη δεν υπάρχει συγκεκριμένο ποσό και ότι σε κάθε περίπτωση οι «χορηγίες» διαχειρίζονται από την επιστημονική επιτροπή και όχι από τα μουσεία που συμμετέχουν.

Το θέμα, όμως, είναι ότι το ΥΠΠΟΤ θα πάρει (πολλά) χρήματα από τον ΟΠΑΠ για να διοργανώσει την έκθεση στις ΗΠΑ... ενώ το (και πολιτιστικό) «σύμπαν» στην Ελλάδα «καίγεται»! Και αυτή η μεγάλη εξαγωγή αρχαιοτήτων μας δεν εντάσσεται σε κανένα «πολιτιστικό» πλαίσιο. Εντάσσεται στην πολιτική εμπορευματοποίησης του πολιτισμού που προωθεί το αστικό κράτος, με «εργαλείο» και την τουριστική βιομηχανία. Αλλωστε, κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στις ΗΠΑ ο υπουργός αναφέρθηκε (πάλι) «στις μοναδικές εμπειρίες που μπορεί να έχει ο επισκέπτης στην Ελλάδα: αρχαιολογικός πλούτος, σύγχρονη δημιουργία, γαστρονομία, μοναδικό τοπίο, πλήθος εναλλακτικών μορφών τουρισμού», με την τότε ανακοίνωση του υπουργείου να καταλήγει: «H στοχευμένη στρατηγική για τη διείσδυση στη δυναμική αγορά των ΗΠΑ θα συνεχιστεί, καθώς τα περιθώρια ανάπτυξης είναι εξαιρετικά σημαντικά»...

ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ
Εργασιακή ομηρία και απληρωσιά

Ακμάζουν η εργασιακή ομηρία και η απληρωσιά μισθών στο ΥΠΠΟ-Τ, την ώρα που η πολιτική ηγεσία του υπουργείου και η κυβέρνηση «ταυτίζουν» την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς με τα συμφέροντα του κεφαλαίου στον τουρισμό και στον «τζόγο», προσανατολισμός για τον οποίο... «λεφτά υπάρχουν», αντίθετα με τη «στενότητα», όταν πρόκειται για ανάγκες της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας.

Σε ανακοίνωσή του, με αφορμή τις πολύμηνες καθυστερήσεις στην καταβολή μισθών, ο Σύλλογος Εκτάκτων Αρχαιολόγων, σημειώνει ότι «στην εποχή που κύρια επιδίωξη της πολιτικής ηγεσίας είναι η εξυπηρέτηση των συμφερόντων των μεγάλων έργων και των κατασκευαστών, η Αρχαιολογική Υπηρεσία αντιμετωπίζεται ως αποδιοπομπαίος τράγος που ευθύνεται για όλα τα δεινά, ενώ οι αρχαιότητες που εντοπίζονται σε τεχνικά έργα θεωρούνται εμπόδιο στην τεχνοκρατική ανάπτυξη. Θύματα αυτής της πολιτικής είναι οι εργαζόμενοι στα αρχαιολογικά έργα σε όλη την Ελλάδα, οι οποίοι δεν έχουν να αντιμετωπίσουν μόνο τις έντονες πιέσεις για επίσπευση των εργασιών, αλλά και τον εργασιακό τους αποκλεισμό με τον περιορισμό του 24μήνου, καθώς και την καταπάτηση των εργασιακών τους δικαιωμάτων από τον εργοδότη τους, το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού».

Ο ΣΕΚΑ αναφέρει τους 80 εργαζόμενους (αρχαιολόγους, εργατοτεχνίτες κ.ά.) στο έργο οδοποιίας Λεύκτρων - Σπάρτης, οι οποίοι προσλήφθηκαν με αυτεπιστασία ως συμβασιούχοι στο ΥΠΠΟΤ, αλλά παραμένουν απλήρωτοι περισσότερο από 3 μήνες (βλ. «Ρ» 19/3), αλλά και ανάλογες περιπτώσεις σε έργα ανά την Ελλάδα. Ετσι, «απλήρωτοι παραμένουν περισσότεροι από 200 εργαζόμενοι της αρχαιολογίας στο έργο της Ολυμπίας οδού, στο έργο της Ιόνιας οδού, αλλά και της Παραϊόνιας οδού. Σε όλα αυτά τα έργα δεν υπάρχει μέριμνα για τη μεταφορά των εργαζομένων στο χώρο εργασίας τους, όπως ορίζει ο νόμος, ενώ δεν λαμβάνονται μέτρα προστασίας, καθώς δεν παρέχονται κράνη προστασίας, γιλέκα και παπούτσια ασφαλείας».

Για το έργο Λεύκτρων - Σπάρτης οι εργαζόμενοι «αν και χρειάζεται να εργαστούν σε αποστάσεις 30 έως 50 χιλιομέτρων, μετά επιστροφής, δεν υπάρχει καμία μέριμνα για τη μεταφορά τους στο χώρο εργασίας, πληρώνοντας μόνοι τους τα έξοδα μετακίνησης». Επιπλέον, «ακόμα και το λεωφορείο που είχε χρησιμοποιηθεί αρχικά για να εξυπηρετήσει τη μεταφορά μέρους των εργαζομένων, αποσύρθηκε για οικονομικούς λόγους».

Οι έκτακτοι αρχαιολόγοι θυμίζουν ότι οι καθυστερήσεις πληρωμών «είναι φαινόμενο καθολικό αλλά και διαχρονικό, καθώς το 2009 οι εργαζόμενοι στα αρχαιολογικά έργα της Ιόνιας οδού έμειναν απλήρωτοι 7 μήνες. Το προσωπικό της Αρχαιολογικής Υπηρεσία απαξιώνεται για μια ακόμη φορά και υπό αυτές τις συνθήκες καλείται να διασώσει και να προστατέψει την αρχαιολογική μας πολιτισμική κληρονομιά που αποκαλύπτεται σε τεχνικά έργα».

Θυμίζουν, επίσης, το «Μνημόνιο Συναντίληψης και Συνεργασίας μεταξύ ΥΠΠΟΤ- ΥΠ. Υποδομών», για τις αρχαιολογικές εργασίες στα «μεγάλα έργα», που είναι «προς όφελος των μεγάλων έργων και των κατασκευαστών (...) Τα έξοδα για όλες τις αρχαιολογικές εργασίες επιβαρύνουν τον κύριο του έργου, όπως προβλέπει ο Αρχαιολογικός Νόμος. Από όποια πηγή όμως και να προέρχονται οι πόροι, πραγματικός εργοδότης των εργαζομένων στα αρχαιολογικά έργα είναι το ΥΠΠΟ-Τ», το οποίο «υποχρεούται να καλύπτει από δικούς του πόρους τα έξοδα μισθοδοσίας των υπάλληλων του, όταν αναλαμβάνει να εκτελέσει αρχαιολογικές εργασίες σε δημόσιο τεχνικό έργο με αυτεπιστασία». Ομως «φαίνεται ότι για το ΥΠΠΟΤ οι εργαζόμενοι στα αρχαιολογικά έργα δεν έχουν κάποια ιδιαίτερη αξία, ενώ πληρώνει 49.200 ευρώ στην εταιρεία Egon Zehnder του Α. Γαβριηλίδη για να βρει ένα υψηλόβαθμο στέλεχος ο ΟΠΑΠ (...)».

Σύγχρονη «Γλυκιά Οφηλία»

Την περσινή παράστασή της «Γλυκιά Οφηλία» θα επαναλάβει η ομάδα «Ισον ένα» (31/3-17/4, από Πέμπτη έως Κυριακή, 9.15μμ), στον «Κινητήρα Στούντιο» (Ερεχθείου 22, Ακρόπολη, 210-9248328). Η παράσταση «ανακαλύπτει» την Οφηλία στους δρόμους της σημερινής, άδενδρης Αθήνας. Αναζητά πιθανά στοιχεία της ταυτότητας της σαιξπηρικής Οφηλίας στη σημερινή Αθήνα, αναρωτώμενη: Πώς ήταν η παιδική της ηλικία; Τι σημαίνει απόγνωση - έλεος - τρυφερότητα; Τι θα γίνει στο τέλος;

Σύλληψη - σκηνοθεσία Ιωάννας Ρεμεδιάκη. Κείμενο: Αποσπάσματα του σαιξπηρικού «Αμλετ» σε μετάφραση Γ. Χειμωνά, Ι. Ρεμεδιάκη, ηθοποιών. Σκηνικός χώρος Calliopi. Φωτισμοί Φίλιππου Κουτσαφτή. Βίντεο Σίμου Σαρκετζή. Χορογραφία Αντιγόνης Γύρα. Παίζουν: Βίκυ Βολιώτη, Χαρά Καράτζιου, Αργυρώ Λογαρά, Ιωάννα Ρεμεδιάκη.

Η θεατρική ομάδα, στα πλαίσια της παράστασης, καλεί όποιον θεατή έχει κάποια ιστορία με ένα δέντρο της Αθήνας να την πει, ώστε η ιστορία αυτή να ενσωματωθεί στην παράσταση και επίσης αν θέλει να βοηθήσει για να φυτευθεί μια γαζία, να προτείνει κάποιο μέρος στο Δήμο της Αθήνας. Τηλέφωνο επικοινωνίας: 6937-442230.

Γρήγορα ... περαστικά

Ο εξαιρετικός ζωγράφος και σκηνογράφος, αγωνιστής της ΕΑΜικής Αντίστασης και Μακρονησιώτης, Τάσος Ζωγράφος, μετά από δύο εβδομάδων νοσηλείας στο Γενικό Νοσοκομείο Καρδίτσας, λόγω σοβαρού προβλήματος καρδιάς, εισήχθη χτες τα ξημερώματα στην εντατική μονάδα του νοσοκομείου. Η κατάστασή του είναι κρίσιμη. Ο «Ριζοσπάστης» του εύχεται, ολόψυχα, να βγει και από αυτή τη «μάχη» νικητής και να συνεχίσει την πολύπλευρη προσφορά του στον πολιτισμό μας. Να σημειώσουμε ότι, ο ακατοπόνητος 88χρονος, Τάσος Ζωγράφος πήγε στην Καρδίτσα για το Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου Καρδίτσας.

Παρουσίαση βιβλίου

Η Αχτίδα Καλλιτεχνών της ΚΟΑ του ΚΚΕ και η Τομεακή Οργάνωση Καλλιτεχνών της ΚΝΕ διοργανώνουν, σήμερα, στις 5μμ, στο βιβλιοπωλείο της «Σύγχρονης Εποχής», παρουσίαση του βιβλίου «Ρήξη και ενσωμάτωση», του Αναστάση Γκίκα, συνεργάτη του Τμήματος Ιστορίας της ΚΕ του ΚΚΕ.

Πέθανε η Μαρία Μπέικου

Κηδεύτηκε χτες από το Α' Νεκροταφείο η 86χρονη αγωνίστρια της Εθνικής Αντίστασης Μαρία Μπέικου, που υπέκυψε στο νοσοκομείο «Σωτηρία», την περασμένη Πέμπτη.

Μαχήτρια του ΕΛΑΣ και του ΔΣΕ, μετά τον εμφύλιο, βρέθηκε στην ΕΣΣΔ , όπου σπούδασε και έζησε επί 27 χρόνια. Φοιτήτρια στο Ινστιτούτο Κινηματογραφίας Μόσχας (σ.σ. το θρυλικό ΒΓΚΙΚ) στην τάξη του σπουδαίου Σοβιετικού σκηνοθέτη, Μιχαήλ Ρομ, είχε συμφοιτητή της τον μεγάλο της σοβιετικής κινηματογραφίας Αντρέι Ταρκόφσκι, με τον οποίο ήταν φίλοι και συν-σκηνοθέτες της σπουδαστικής ταινίας «Φονιάδες», που βασιζόταν στο έργο του Χεμινγουέι. Λίγες μέρες πριν το θάνατό της συμμετείχε στην παράσταση «Μάουζερ» του Χάινερ Μίλερ, σε σκηνοθεσία Θόδωρου Τερζόπουλου, όπου ερμήνευε το ρόλο της κατηγόρου. Εμφανίστηκε, επίσης, ανάμεσα σε πολλές άλλες αγωνίστριες στο ντοκιμαντέρ της Αλίντας Δημητρίου «Η ζωή στους βράχους».

Η Επιτροπή Ειρήνης Δάφνης, η Αγωνιστική Παράταξη Ελλήνων Λογοτεχνών και η Πανελλήνια Εταιρεία Λόγου και Τέχνης προσκαλούν στην παρουσίαση των ποιητικών συλλογών της ποιήτριας Δώρας Μουντράκη. Η εκδήλωση θα γίνει στην αίθουσα της Επιτροπής Ειρήνης Δάφνης (Αγ. Βαρβάρας και Δήλου 2), στις 30/3 (6.30 μ.μ.). Θα μιλήσουν οι Αλέκος Πούλος ποιητής και Γιάννης Παπαοικονόμου λογοτέχνης (μέλη τους ΔΣ της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ