Η ετήσια έκθεση του Ευρωπαϊκού Χώρου Ερευνας στην Κομισιόν αποτελεί σχέδιο για την εκμετάλλευση της έρευνας απ' τις επιχειρήσεις μέχρι το 2030
Στην έκθεση καθορίζεται τι είναι αναγκαίο για την «αναγέννηση» στην ευρωπαϊκή έρευνα, προσδιορίζοντας έξι κύριους στόχους: Δημιουργία ενός ενωμένου ευρωπαϊκού χώρου έρευνας, αντιμετώπιση προκλήσεων όπως η κλιματική αλλαγή, ο ενεργειακός εφοδιασμός, η γήρανση της κοινωνίας κ.ά., η αλληλεπίδραση της επιστήμης και της κοινωνίας, η συνεργασία του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα στην καινοτομία στην έρευνα, η ενθάρρυνση αριστούχων, η προώθηση της συνοχής.
Πρακτικά τα παραπάνω σημαίνουν πως θα υπάρχει κεντρική κατεύθυνση της έρευνας, σε συνεννόηση με τις επιχειρήσεις, οι οποίες θα συμβουλεύουν τι χρειάζεται η κοινωνία και τι όχι! Είναι εμφανές πως η έρευνα δε θα κατευθύνεται στη λύση προβλημάτων της κοινωνίας. Για παράδειγμα, το θέμα της ενέργειας είναι για τις επιχειρήσεις ένα «λαμπρό» πεδίο επενδύσεων. Οι αριστούχοι, οι επιστήμονες της έρευνας θα αξιοποιούνται για καινοτομίες στην έρευνα, με βάση τις επιδιώξεις του κεφαλαίου, σε κάθε χρονική στιγμή.
Τέλος, να σημειώσουμε ότι στην έκθεση προσδιορίζονται και χρονικά περιθώρια για τη μέτρηση της προόδου των παραπάνω στόχων. Η επιτροπή του Ευρωπαϊκού Χώρου Ερευνας τους επόμενους μήνες θα αναπτύσσει επικοινωνία με τους ενδιαφερόμενους αρμόδιους φορείς.
Η έρευνα και η καινοτομία είναι - ειδικά τα τελευταία χρόνια - στις πρώτες προτεραιότητες της ΕΕ, ακριβώς γιατί όταν μιλούν για ανάπτυξη της έρευνας, στοχεύουν σε εκείνα τα ερευνητικά αποτελέσματα που θα αξιοποιούνται άμεσα στην παραγωγή (και όχι μόνο), για την κερδοφορία των μονοπωλίων και των πολυεθνικών. Σ' αυτό το πνεύμα το 2009 βαφτίστηκε «Ετος δημιουργικότητας και καινοτομίας», ενώ έμφαση δίνεται από την Κομισιόν στην αύξηση της χρηματοδότησης της έρευνας σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο και στη μεγαλύτερη εμπλοκή των επιχειρήσεων απευθείας σε ερευνητικά προγράμματα και δραστηριότητες.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στην έκθεση της Eurostat (Γιούροστατ) για «Επιστήμη, Τεχνολογία και Καινοτομία στην Ευρώπη» για το 2007 καταγράφεται δυσαρέσκεια γιατί η χρηματοδότηση της έρευνας παραμένει χαμηλή σε ευρωπαϊκό επίπεδο (1,85% του ΑΕΠ), ενώ ο στόχος της ΕΕ για το 2010 ήταν να φτάσει στο 3% του ΑΕΠ. Από τα στοιχεία της έκθεσης αποκαλύπτεται ότι χώρες όπως η Φινλανδία, που είναι από αυτές με τις μεγαλύτερες δαπάνες για την έρευνα (δεύτερη στη σειρά με 3,47% του ΑΕΠ) ή η Γερμανία (που με 62 δισ. ευρώ είναι ανάμεσα στις τρεις χώρες που δίνουν το 60% των ευρωπαϊκών δαπανών για την έρευνα), έχουν αντίστοιχα και τα μεγαλύτερα ποσοστά συμμετοχής των ίδιων των επιχειρήσεων απευθείας σε ερευνητικές δράσεις. Για παράδειγμα, στη Γερμανία το 63% των επιχειρήσεων έχουν δράσεις καινοτομίας, ενώ στη Φινλανδία αυτό το ποσοστό φτάνει στο 51%. Εχει σημασία να σημειώσουμε ότι και στην Ελλάδα, σύμφωνα με στοιχεία του 2004-2006, το 40,9% των επιχειρήσεων εμπλέκεται σε δράσεις καινοτομίας.
Ολα τα παραπάνω είναι αποκαλυπτικά για το περιεχόμενο της έρευνας και της καινοτομίας. Είναι αποκαλυπτικό το ότι όταν μιλούν και σχεδιάζουν πολιτικές για ανάπτυξη της έρευνας, το ζητούμενό τους είναι η ανάπτυξη της κερδοφορίας των επιχειρήσεων. Θέλουν έρευνα από και για τις επιχειρήσεις, γι' αυτό και ενθαρρύνουν τη συμμετοχή τους σε ερευνητικές δράσεις.
Σε κατάληψη είναι το 7ο Λύκειο και το 7ο Γυμνάσιο Αγίου Παύλου εδώ και δύο μέρες ενώ σε κατάληψη ήταν, προχτές, για μία μέρα, το 1ο Λύκειο, το 1ο Γυμνάσιο, το 1ο ΕΠΑΛ Πολίχνης. Οι κινητοποιήσεις των μαθητών έχουν ως αφετηρία τα υπεράριθμα τμήματα, τη διπλοβάρδια και τις μεγάλες ελλείψεις σχολικών υποδομών.
Tα προβλήματα σχολικής στέγης στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης είναι αρκετά σοβαρά, ώστε να προκαλούν τις κινητοποιήσεις των μαθητών. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του Δήμου Πολίχνης, όπου οι μαθητές της Πολίχνης κινητοποιούνται εδώ και αρκετές μέρες. Πρόσφατα, μάλιστα, σε δελτίο Τύπου, ο Δήμος Πολίχνης επισήμανε την οξύτητα του προβλήματος σχολικής στέγης στο Δήμο Πολίχνης με μεγαλύτερο πρόβλημα αυτό της διπλοβάρδιας, αφού το 45% των σχολείων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και το 25% των σχολείων της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης είναι σε διπλοβάρδια. Σε διπλοβάρδια εκτός από Λύκεια και Γυμνάσια είναι και δύο Δημοτικά και δύο Νηπιαγωγεία! Υπάρχουν, επίσης άλλα προβλήματα υποδομής, όπως τα δύο σχολικά συγκροτήματα, τα οποία είναι προκατασκευασμένα από τη ΜΟΜΑ (1974 και 1975). Ο Δήμος Πολίχνης, ο οποίος αντιπαλεύει τα προβλήματα σχολικής στέγης, υπογράμμιζε ότι το πρόβλημα θα οξυνθεί τα επόμενα χρόνια εξαιτίας της ραγδαίας αύξησης του πληθυσμού και της ένταξης 1.000 στρεμμάτων στο σχέδιο πόλης..
Οι φοιτητικές παρατάξεις των πανεπιστημίων είχαν συνάντηση χτες για να συζητήσουν το θέμα της διεξαγωγής Πανσπουδαστικού Συνεδρίου της ΕΦΕΕ και κατέληξαν στον ορισμό νέας συνάντησης τη Δευτέρα, ώστε να ορίσουν ημερομηνίες για το συνέδριο μέσα στον Οκτώβρη. Ολες οι παρατάξεις συμφώνησαν - τουλάχιστον στα λόγια - ότι πρέπει να γίνει συνέδριο. Εξαίρεση αποτέλεσε η ΕΑΑΚ, η οποία αρνείται κάθε οργάνωση του φοιτητικού κινήματος. Να σημειώσουμε ότι η Πανσπουδαστική ΚΣ ήταν η παράταξη που πήρε την πρωτοβουλία να προτείνει τη συνάντηση για να αποφασιστεί η διεξαγωγή του συνεδρίου.
Αντίστοιχη συνάντηση για το Πανσπουδαστικό Συνέδριο της ΕΣΕΕ είχε οριστεί και για τις παρατάξεις των ΤΕΙ, στην οποία όμως μέχρι αργά το βράδυ δεν εμφανίστηκε η ΔΑΠ ΝΔΦΚ.