ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 26 Ιούλη 1997
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΤΑ "ΥΠΟΚΑΤΑΣΤΑΤΑ" ΤΩΝ ΣΩΜΑΤΩΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Ο μηχανισμός των Σωμάτων Ασφαλείας στο καπιταλιστικό σύστημα είχε και έχει ως βασικό προσανατολισμό του την καταστολή του λαϊκού κινήματος.

Η μέριμνα προς την κατεύθυνση της δίωξης του κοινού και οργανωμένου εγκλήματος έρχεται σε δεύτερη μοίρα. Ολοένα και περισσότερο ακούγεται κατά καιρούς ηχηρά η δημιουργία κάποιας νέας Αστυνομίας (ΜΑΤ - ΜΕΑ - ΕΚΑΜ - ΕΙΔΙΚΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ - ΔΗΜΟΤΙΚΗ - ΣΥΝΟΡΩΝ - ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΗ - ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ). Το αποτέλεσμα παραμένει ίδιο και στο σύνολό του διευρύνει το χάσμα ανάμεσα στην εγκληματικότητα και την αποτελεσματικότητα της αντιμετώπισης από τα Σώματα Ασφαλείας.

Σιγά σιγά άρχισε να ωριμάζει η αναγκαιότητα κάποιων "υποκατάστατων". Το "αντικείμενο" πλέον ασφάλεια μπαίνει στη λογική της αγοράς. Περίπου πριν μια 15ετία άρχισαν να κάνουν δειλά δειλά την εμφάνισή τους ιδιωτικές εταιρίες ασφάλειας.

Αυτές άρχισαν να αποκτούν αρμοδιότητες και αργά αργά να διευρύνουν τους ορίζοντες δράσης τους. Καταστάλαγμα της όλης λειτουργίας τους αλλά και διεύρυνση του ορίζοντα δράσης είναι το πρόσφατο σχέδιο νόμου, που έφερε στη Βουλή για ψήφιση η κυβέρνηση.

Διεύρυνση ή χρησιμοποίηση νέων μεθόδων με άγνωστες επιπτώσεις στο κοινωνικό σύνολο (οπλοφορία, χρήση σκύλων).

***

Σήμερα στην Ελλάδα, με βάση τα στοιχεία που δίνουν οι ίδιες οι εταιρίες ασφαλείας, λειτουργούν πάνω από 300.

Από αυτές οι μισές βρίσκονται στην περιοχή της Αττικής. Στον έλεγχο όμως της αγοράς οι δέκα μεγαλύτερες καταλαμβάνουν ένα μερίδιο που κυμαίνεται μεταξύ 65% - 70%.

Ο τζίρος των εταιριών παρουσιάζει αυξητική τάση και για τις πιο μεγάλες τα ποσοστά αύξησης κινούνται στο επίπεδο του 30%. Τα νούμερα οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ολοένα και περισσότερες δραστηριότητες αναπτύσσονται και νέοι τομείς δράσης ανοίγονται στις ορέξεις των Σεκιούριτι.

Ανησυχίες για τη δράση των εταιριών εκφράζονται ακόμη και μέσα από το περιοδικό "Αστυνομική Επιθεώρηση", τεύχος Απρίλη 1997.

Αναφέρεται χαρακτηριστικά: "Η δραστηριότητα τέτοιων εταιριών αυξάνεται, γεγονός που αποδίδεται σε δύο κυρίως λόγους: Πρώτον, στον περιορισμό των κονδυλίων που διατίθενται από το κράτος για τη δημόσια Αστυνομία.

Δεύτερον, στη διάλυση της πλάνης για το ρόλο της δημόσιας Αστυνομίας ως αποτελεσματικού μηχανισμού πρόληψης του εγκλήματος και του κοινωνικού ελέγχου.

Η αύξηση όμως της εγκληματικότητας σε συνδυασμό με την υποβάθμιση της αστυνόμευσης έχει οδηγήσει στην όξυνση του προβλήματος. Επιπρόσθετα, είναι αδύνατος ο έλεγχος και ο περιορισμός της δραστηριότητας των εταιριών Σεκιούριτι μέσα σε νόμιμα πλαίσια, για το σεβασμό των ατομικών ελευθεριών (συλλήψεις - παρακολουθήσεις).

Οπως μάλιστα δήλωνε και ο γενικός διευθυντής της εταιρίας Σεκιούριτι ADT, η ζήτηση υπηρεσιών εστιάζεται στην προστασία επιχειρήσεων - τραπεζών και κατ' επέκταση των προσώπων που κινούνται και εργάζονται σ' αυτές.

Η παρουσία Σεκιούριτι σε εργασιακούς χώρους με τη δυνατότητα οπλοφορίας θα έρθει να παίξει το έργο του τρομοκρατικού μηχανισμού στους εργαζόμενους.

***

Υπάρχει όμως και η πλευρά των εργασιακών σχέσεων στους χώρους δουλιάς των εταιριών. Ηδη μια από αυτές τις εταιρίες διαφημίζει ότι διαθέτει χιλιάδες εργαζόμενους ως προσωπικό.

Ο γενικός διευθυντής όμως της "Κατράντζος" (εταιρία Σεκιούριτι) ομολογεί: "Πολλές επιχειρήσεις δεν αμείβουν το προσωπικό τους με τις νόμιμες αποδοχές, δεν ασφαλίζουν το προσωπικό και χρησιμοποιούν ακόμα και δημόσιους υπαλλήλους (αστυνομικούς)".

Οι ίδιοι ομολογούν δηλαδή τον εργασιακό μεσαίωνα. Παράλληλα, θα πρέπει να ανησυχήσει τους υπεύθυνους και η διαπλοκή κρατικής Αστυνομίας με ιδιωτικές εταιρίες. Δε σταματά όμως εδώ. Αποκαλύπτει και τη χρησιμοποίηση λαθρομεταναστών για τη διεκπεραίωση των εργασιών τους, με στόχο, όπως λέει, το χαμηλό κόστος. Ακόμη δηλώνεται ανοιχτά ότι το 70% των εταιριών δε θα έπρεπε να έχει άδεια λειτουργίας. Είναι δεδομένο ότι οι εταιρίες μπροστά στη μεγιστοποίηση των κερδών τους δηλώνουν κάποιο πλαίσιο παροχής υπηρεσιών, μόνο όμως στα διαφημιστικά τους φυλλάδια. Το μόνο που τους απασχολεί είναι πώς θα συγκεντρώσουν τα χρήματά τους.

Από τις επίσημες και χειροπιαστές πια ομολογίες υπευθύνων, γίνεται κατανοητό ότι η κυβέρνηση με την ψήφιση του σχετικού νόμου έρχεται να νομιμοποιήσει αυτή την κατάσταση. Ο ανταγωνισμός θα μεγαλώσει και νέες εταιρίες θα ριχτούν στη μάχη για προστασία. Αυτή η μάχη μπορεί να οδηγήσει ακόμη και στην υπόθαλψη της εγκληματικότητας.

***

Η κυβέρνηση όφειλε να αποσύρει το σχετικό νομοσχέδιο. Δεν μπορεί ένας τόσο σοβαρός τομέας, που έχει σχέση με την ασφάλεια και την προστασία του πολίτη, και που γι' αυτά προσφέρει όλος ο ελληνικός λαός, να θυσιάζεται στο όνομα της αγοράς. Πρέπει άμεσα να αφουγκραστεί τις προτάσεις όλων των μαζικών φορέων για δημοκρατικό αναπροσανατολισμό των Σωμάτων Ασφαλείας. Να πάψουν οι μηχανισμοί των ΣΑ να έχουν ως περιεχόμενο την καταστολή του λαϊκού κινήματος. Να προχωρήσει στη διάλυση αυτών των μηχανισμών και τότε, πράγματι, με την κατάλληλη εκπαίδευση και το σωστό προσανατολισμό θα ανέβει η ποιότητα της αστυνόμευσης.

Παράλληλα, να πάρει υπόψη της και ορισμένες προτάσεις που δημόσια έχουν εκφραστεί από τις συνδικαλιστικές οργανώσεις των ίδιων των αστυνομικών. Αυτές αφορούν και την απαλλαγή της Αστυνομίας από σειρά άλλων εξωαστυνομικών καθηκόντων. Το περιοδικό "Αστυνομική Επιθεώρηση", σε πρόσφατη έκθεσή του αναφέρει ότι μόνο για την επίδοση δικογράφων καθημερινά απασχολούνται... 1.000 αστυνομικοί. Αν θέλει η κυβέρνηση, λοιπόν, μπορεί να δώσει λύση στο πρόβλημα που επικαλείται. Εχει κάνει όμως την επιλογή της με τη νομιμοποίηση πρόσθετων κατασταλτικών μηχανισμών στους χώρους εργασίας, για την καταστολή των αντιστάσεων των εργαζομένων. Αυτό κατά κύριο λόγο υπηρετεί η νομιμοποίηση και η επέκταση της δράσης των εν λόγω εταιριών.

Α. Λ.

σποτ

Η κυβέρνηση όφειλε να αποσύρει το σχετικό νομοσχέδιο. Δεν μπορεί ένας τόσο σοβαρός τομέας, που έχει σχέση με την ασφάλεια και την προστασία του πολίτη, και που γι' αυτά προσφέρει όλος ο ελληνικός λαός, να θυσιάζεται στο όνομα της αγοράς


ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΤΖΑΤΖΑΝΗ, ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ ΤΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ "ΠΕΙΡΑΙΑΣ -ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ"
Ακυρώθηκε μία παρανομία

- Τι σηματοδοτεί η ακύρωση από το υπουργείο Εσωτερικών της απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου Πειραιά για επέκταση της ελεγχόμενης στάθμευσης και της κατά 100% αύξησης του ωριαίου τέλους;

- Μία καραμπινάτη παρανομία της Δημοτικής Αρχής, που ψήφισε η πλειοψηφία του Δημοτικού Συμβουλίου της γνωστής συνεργασίας Λογοθέτη - ΠΑΣΟΚ - ΣΥΝ, αναγκάστηκε ο υφυπουργός Εσωτερικών Λ. Παπαδήμας να ακυρώσει, ύστερα από τα ατράνταχτα επιχειρήματα νομικής φύσεως που η κίνησή μας επικαλέστηκε στην προσφυγή της κατά αυτής της απόφασης. Φαίνεται ότι κάτω από τη λαϊκή πίεση και όταν έχουν ξεπεραστεί κάποια όρια, αναγκάζονται να ακυρώσουν αποφάσεις εξόφθαλμα προκλητικές και παράνομες.

- Ποια είναι τα γενικότερα συμπεράσματα από την εμπειρία της εφαρμογής της ελεγχόμενης στάθμευσης στον Πειραιά;

- Από την αρχή την ελεγχόμενη στάθμευση την είχαν αντιληφθεί σαν ένα ακόμα εγχείρημα εισπρακτικού χαρακτήρα. Τα περισσότερα δε χρήματα που εισπράττονται δεν πάνε στο ταμείο του δήμου, αλλά στην τσέπη των ιδιωτών που ανέλαβαν την ελεγχόμενη στάθμευση. Και αυτή η κατά τη γνώμη τους δυνατότητα τεράστιων ποσών είσπραξης έγινε αντικείμενο συναλλαγής με μία ιδιωτική εταιρία. Αυτή η συναλλαγή έχει διαφόρων λογιών οφέλη για όσους την έκαναν. Από πολιτικά μέχρι και άμεσα οικονομικά. Από ηθική άποψη το σύνολο τέτοιου είδους ωφελειών είναι κατά τη γνώμη μας εξίσου ανήθικο με το απ' ευθείας λάδωμα. Από την άλλη μεριά δεν ελήφθη καμία φροντίδα για να λυθούν, μέσω της ελεγχόμενης στάθμευσης, κάποια περιβαλλοντικά ή κυκλοφοριακά προβλήματα. Δεν υπήρξε καμία τέτοια σκέψη, παρ' όλες τις διακηρύξεις. Το αποτέλεσμα ήταν μία συναλλαγή με κάποιο ιδιώτη, που μάλιστα αποδείχτηκε ιδιαίτερα αναξιόπιστος. Αναφέρομαι στη γνωστή περίπτωση των διεκδικήσεων του ΟΑΣΑ από τη SELMO εκατοντάδων εκατομμυρίων.

- Απέναντι στην εισπρακτική λογική της σημερινής Δημοτικής Αρχής για την ελεγχόμενη στάθμευση και όλα όσα προηγουμένως αναφέρατε, τι αντιπροτείνει η κίνηση "Πειραιάς - Αναγέννηση";

- Η κίνηση λέει ότι εφόσον η ελεγχόμενη στάθμευση υποτίθεται ότι γίνεται για κοινωνικούς και περιβαλλοντικούς λόγους, σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να δοθεί σε ιδιώτες. Μπορεί να την αναλάβει μία δημοτική αστυνομία οργανωμένη και εκσυγχρονισμένη. Υπάρχουν λύσεις για να αποφευχθούν το σύνολο των αρνητικών που έχουν παρουσιαστεί και τα οποία τα χρησιμοποιούν σαν πρόφαση αυτοί που θέλουν να τη δώσουν σε ιδιώτες, με αποτελέσματα πολύ χειρότερα. Πρέπει η γενική θεώρηση και αντιμετώπιση του θέματος να είναι περιβαλλοντική, με την έννοια να αποτρέπει τη χρήση του ιδιωτικού αυτοκινήτου στα σημεία που παρουσιάζουν κυκλοφοριακές δυσκολίες και αποδεδειγμένα υπάρχει κορεσμός. Η λογική δεν μπορεί να είναι μόνο εισπρακτική. Θα μπορούσε να υπάρχει και ένα είδος δελτίου εκ περιτροπής στάθμευσης. Θα μπορούσε στο τέλος τέλος να έχει και κάποιο λογικό έσοδο ο δήμος, αλλά οπωσδήποτε τουλάχιστον τρία στενά απόσταση από το κάθε σπίτι ή από την κάθε επαγγελματική στέγη (και αυτό είναι ένα ιδιαίτερο σημείο που θέλει ιδιαίτερη σκέψη) να είναι εξασφαλισμένη η δωρεάν στάθμευση για τον κάτοικο ή τον επαγγελματία. Γιατί μέχρι τώρα υπήρξαν προβλήματα ακόμα και σε αυτό. Αλλά κυρίως - και αυτό έχει σημασία - η οποιαδήποτε σκέψη για την ελεγχόμενη στάθμευση δεν μπορεί να έχει αποτελέσματα, αν δεν αποτελεί μέρος μιας συνολικής περιβαλλοντικής και κυκλοφοριακής προστασίας. Προς αυτή την κατεύθυνση οπωσδήποτε χρειάζεται και βελτίωση των αστικών συγκοινωνιών, αποκλειστικοί λεωφορειόδρομοι κλπ.

Γ. Κ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ