ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 6 Μάη 1998
Σελ. /36
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΙΚΑ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΤΙΝΑ

Ταυτόχρονα με την εκλογή του κ. Χριστόδουλου στη θέση του αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος, δόθηκαν και τα πρώτα δείγματα της επικοινωνιακής αντίληψης που πρεσβεύει ο προκαθήμενος της Εκκλησίας. Είχε προηγηθεί η μετατροπή σε 8ωρο θέαμα από τα ΜΜΕ το γεγονός της ψηφοφορίας της Ιεράς Συνόδου που τον εξέλεξε. Φαινόμενο, στο οποίο επιδείχτηκε, τουλάχιστον, ανοχή. Και, βέβαια, αφού κανένας αρμόδιος εκ του κλήρου δε διαμαρτυρήθηκε εκείνες τις μέρες, δε θα το κάνουμε εμείς, πολύ περισσότερο, που, άλλωστε, δε μας πέφτει και λόγος. Απλώς το καταγράφουμε. Καταγράφουμε, δηλαδή, ότι η θεωρία περί άρτων και θεαμάτων δεν αφορά μόνο τους ενασχολούμενους με τα εγκόσμια.

Ο νέος αρχιεπίσκοπος εκλέχτηκε, λοιπόν, και εμείς δε θα σταθούμε στο γεγονός ότι στο πλευρό του, ανήμερα της ψηφοφορίας, στάθηκαν η "Ελεύθερη Ωρα", η "Αυριανή" και διάφορες άλλες "εκσυγχρονιστικές" και μη δυνάμεις. Επιπλέον δε θα κρίνουμε το έργο του, από τη στιγμή που δεν έχει ξεκινήσει καλά - καλά. Προς το παρόν, θα εστιάσουμε στις πρώτες εμφανίσεις του, που, να το σημειώσουμε, είναι πάρα πολλές. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι μέσα στην Κυριακή μόνο, τα 4/5 των εφημερίδων φιλοξενούσαν συνεντεύξεις του, οι οποίες έπονταν τηλεοπτικών συνεντεύξεων, περιοδειών κλπ.

Οι δηλώσεις, στις οποίες έχει προβεί ο κ. Χριστόδουλος μέχρι σήμερα, φαίνεται ότι κινούνται με συνέπεια στο πρεσβευόμενο από τον ίδιο δόγμα ότι "η Εκκλησία μας μέσα στο 2000 (πρέπει) να παίζει έναν πρωταρχικό ρόλο σε όλα τα δρώμενα, από τα πνευματικά, κοινωνικά και ορθόδοξα, μέχρι ακόμα τα πατριαρχικά και τα εθνικά"...

***

Σε ό,τι μας αφορά, δε θα καταφύγουμε στην ευκολία εκείνης της άλλου τύπου από "άμβωνος" προσταγή, που, ήδη ακούγεται, και διατείνεται ότι ο αρχιεπίσκοπος "πρέπει να κάτσει στα αυγά του" και να μην ασχολείται επί παντός επιστητού... Γνωρίζουμε και το γνωρίζουν οι πάντες πως η Εκκλησία, έτσι κι αλλιώς, πρεσβεύει συγκεκριμένη κοσμοθεωρητική αντίληψη, και ως εκ τούτου η παρέμβασή της έχει και πολιτικό περιεχόμενο. Αλλά, άλλο αυτό και άλλο η διεκδίκηση του "δικαιώματος" της εξ οφίτσιο άσκησης πολιτικής, είτε στο όνομα του λαού, είτε στο όνομα του Θεού, είτε στο όνομα και των δυο, δεδομένου ότι σ' αυτήν τη χώρα εκείνοι που ψηφίζουν τους κυβερνώντες είναι οι πολίτες. Και οι πολίτες δεν ψηφίζουν ιερωμένους, δε μετέχουν στις ψηφοφορίες για την εκλογή αρχιεπισκόπων, ώστε οι τελευταίοι να διεκδικούν δικαιώματα άσκησης πολιτικής στο όνομα των ψηφοφόρων τους.

****

Αναφέρθηκε, ήδη, ότι ο νέος αρχιεπίσκοπος υπογραμμίζει σε όλους τους τόνους πως επί των ημερών του η Εκκλησία θα επιδιώξει να είναι πανταχού παρούσα. Τόσο εντός, όσο και εκτός της χώρας. Μόνο, που πρέπει να σημειώσουμε, ξανά, ότι ούτε το πολιτικό σύστημα της χώρας φέρει τον τίτλο "θρησκευομένη" Προεδρευομένη Δημοκρατία και πως όσον αφορά τους τελευταίους που επιχείρησαν να προσδώσουν τέτοια χροιά στα πολιτικά πράγματα του τόπου, με τα "Ελλάς - Ελλήνων - Χριστιανών", είναι γνωστή η ιστορική τους ...προσφορά στη ...δημοκρατία.

Παράλληλα, είναι γνωστό, από την εποχή των σταυροφοριών και εντεύθεν, ότι ούτε ο θρησκευτικός ιμπεριαλισμός είναι καλό πράγμα. Και τα λεχθέντα του κ. Χριστόδουλου για την εξόρμηση της ορθόδοξης ελληνικής Εκκλησίας στα Βαλκάνια, στα Βαλκάνια των θρησκευτικών φουνταμενταλισμών που αξιοποιούνται επιπλέον ως καταλύτης για την επέμβαση των ιμπεριαλιστών, χρειάζονται διευκρίνιση. Από τον ίδιο. Αλλωστε, είναι ο επικεφαλής μιας Εκκλησίας, που επιφανή μέλη της πρωτοστατούσαν και πρωτοστατούν σε κηρύγματα "σκοπιανοφαγίας", "αλβανοφαγίας" και "τουρκοφαγίας".

Επικουρικά, υπογραμμίζουμε ότι δε λέμε πως έχουμε καταλήξει περί των προθέσεων του κυρίου Χριστόδουλου. Απλώς, λέμε ποιες προθέσεις, όταν υπάρχουν και αν υπάρχουν, μας κάνουν ιδιαίτερα σκεπτικούς...

***

Ο κ. Χριστόδουλος, ταυτόχρονα, εμφανίζεται υπέρμαχος του εκσυγχρονισμού στην Εκκλησία. Απ' ό,τι φαίνεται, όμως, δεν εντάσσει στα μέτρα εκσυγχρονισμού το διαχωρισμό κράτους - Εκκλησίας. Αίτημα παλιό, γνωστό, δημοκρατικό και υπερώριμο, αλλά... Αλλά ο νέος αρχιεπίσκοπος αντιπαρέρχεται αυτήν την ανάγκη, προβάλλοντας το κήρυγμα πως "η ορθοδοξία είναι όρος επιβιώσεως του ελληνισμού". Μόνο που ο ελληνισμός δεν κέρδισε τίποτα από τους νόμους της δικτατορίας του Μεταξά. Τέτοιοι νόμοι του Μεταξά, περί θρησκευμάτων, ισχύουν μέχρι σήμερα και απαγορεύουν την ελεύθερη διάδοση μη ορθόδοξων απόψεων ως "προσηλυτισμό", βρίσκοντας, μάλιστα, "νομιμοποίηση" μέσα και από τις διατάξεις του Συντάγματος, τις οποίες αρνούνται να αναθεωρήσουν, τόσο το ΠΑΣΟΚ, όσο και η ΝΔ.

Επίσης, ο κ. Χριστόδουλος, στο άκουσμα του αιτήματος για διαχωρισμό κράτους - Εκκλησίας, καταφεύγει σε ένα μάλλον επιθετικό διακόνημα. Αποκαλεί "πατραλοίες" και "μητραλοίες", "πατροκτόνους" και "μητροκτόνους" (!) δηλαδή, όσους έχουν την παραπάνω άποψη. Στο άκουσμα του αιτήματος για κατάργηση του όρκου των βουλευτών στο Ευαγγέλιο, στα αιτήματα για επίδειξη σεβασμού απέναντι στους Ελληνες πολίτες, ανεξάρτητα των θρησκευτικών πεποιθήσεών τους, μέσω της κατάργησης της ανακήρυξης της ορθοδοξίας σε επίσημη θρησκεία του κράτους ή της αναγραφής του θρησκεύματος στις ταυτότητες, ή της κατάργησης του φαινομένου της ανάρτησης θρησκευτικών συμβόλων σε δημόσιες υπηρεσίες, στο αίτημα για ρύθμιση του δικαιώματος της πολιτικής κηδείας ή στο αίτημα για παύση της υποβάθμισης του πολιτικού γάμου, ο νέος αρχιεπίσκοπος επιδεικνύει σαν "εκσυγχρονισμό" τις πάγιες απόψεις της Εκκλησίας.

Το χειρότερο, δε, είναι ότι η αντίθεση αυτή εκδηλώνεται, αφ' ενός, με ...βιοφυλετικές και, άρα, σκοταδιστικές, αναφορές στην "Αγία Ελληνο-Ορθοδοξία" και στην "ιδιαιτερότητα" των Ελλήνων (όπως και των Εβραίων, όπως υποστηρίζει ο κ. Χριστόδουλος), αφ' ετέρου, με μια ιδιότυπη απειλή κήρυξης "ιερού πολέμου": "Αν ο λόγος ο πειστικός δεν αποφέρει καρπούς, τότε με τη δυναμική αντιπαράθεση η Εκκλησία μας θα καταφύγει στο λαό μας", λέει ο κ. Χριστόδουλος...

***

Δεν πρέπει να ξεχάσουμε να επισημάνουμε ότι, στα πλαίσια της επικοινωνιακής του τακτικής, ο κ. Χριστόδουλος απέστειλε μήνυμα στη συγκέντρωση των εργατοπατέρων, την Πρωτομαγιά, κάνοντας λόγο και για την κατάργηση της εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο. Πάντως, μήνυμα ο αρχιεπίσκοπος στους χιλιάδες εργάτες με τις κόκκινες σημαίες, που βρίσκονταν στο Σύνταγμα, δεν απέστειλε. Δεν ξέρουμε αν οφείλεται στην αντίληψή του για το σοσιαλισμό που γνωρίσαμε, για τον οποίο υποστηρίζει ότι ήταν καθεστώς, "που δεν είχε ηθική, ούτε θεσμούς, ούτε πνευματικότητα"... Οσο για την άποψη περί κατάργησης της εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο, εμείς συμφωνούμε από την εποχή που τη διατύπωσε ο Μαρξ. Μόνο που ο τελευταίος τη συσχέτιζε απόλυτα με την εκμετάλλευση των ιδιοκτητών απέναντι στους μη κατέχοντες ιδιοκτησία μέσων παραγωγής. Δε γνωρίζουμε αν την παραπάνω διασύνδεση την αναγνωρίζει και η Εκκλησία με την τεράστια περιουσία...

***

Εν πάση περιπτώσει, αυτό που έχει σημασία αυτή την ώρα είναι να γίνουν ξεκάθαρα μερικά πράγματα. Και ένα από αυτά είναι ότι ο "αφορισμός" δεν είναι ο ενδεδειγμένος τρόπος για να εκπληρώσει κάποιος το χρέος του, όταν δηλώνει πως χρέος του είναι η φιλαλληλία και η επίδειξη ...ευρυχωρίας. Καθώς επίσης και το ότι όλοι κρίνονται, ακόμα και με βάση τον ευαγγελικό "νόμο" του "μη κρίνετε ίνα μη κριθήτε". Ιδιαίτερα, δε, "πανταχόθεν κρινόμενοι" είναι όσοι δηλώνουν "πανταχού παρόντες". Ζωντανό επίγειο παράδειγμα ο κ. Μπερνς, με τον οποίο συναντήθηκε, ευθύς άμα τη ελεύσει του στη χώρα, ο τέως μητροπολίτης Δημητριάδος και νυν αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος...

Νίκος ΜΠΟΓΙΟΠΟΥΛΟΣ

Η διεκδίκηση του "δικαιώματος" της εξ οφίτσιο άσκησης πολιτικής, είτε στο όνομα του λαού, είτε στο όνομα του Θεού, είτε στο όνομα και των δυο, δεν έχει βάση, διότι, εκτός των άλλων, σ' αυτήν τη χώρα εκείνοι που ψηφίζουν τους κυβερνώντες είναι οι πολίτες. Και οι πολίτες δεν ψηφίζουν ιερωμένους, δε μετέχουν στις ψηφοφορίες για την εκλογή αρχιεπισκόπων, ώστε οι τελευταίοι να διεκδικούν δικαιώματα άσκησης πολιτικής στο όνομα των ψηφοφόρων τους


ΤΟΥ ΤΑΚΗ ΤΣΙΟΓΚΑ, ΓΕΝΙΚΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑ ΤΟΥ ΕΡΓΑΤΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΛΑΡΙΣΑΣ
Πρωτοβουλία συντονισμού

- Τι "κέντρισε" το Εργατικό Κέντρο Λάρισας να πάρει την πρωτοβουλία να καλέσει σε συντονισμό των αγώνων της εργατικής τάξης με τα άλλα λαϊκά στρώματα σε πανθεσσαλικό επίπεδο;

- Είναι η όξυνση των προβλημάτων όλων των εργαζομένων, από την ολομέτωπη επίθεση βιομηχάνων - κυβέρνησης - Ευρωπαϊκής Ενωσης. Ο προβληματισμός μας είναι να βρούμε τους πλέον αποτελεσματικούς τρόπους για την απόκρουσή της. Επειδή η πλειοψηφία της ΓΣΕΕ αρνείται να οργανώσει και να συντονίσει την πάλη των εργαζομένων, αναγκάζονται τα Εργατικά Κέντρα - όχι μόνο της Θεσσαλίας, αλλά και της Μακεδονίας και της Πελοποννήσου - να πάρουν τέτοιες πρωτοβουλίες συντονισμού. Απευθυνόμαστε και στις οργανώσεις των δημοσίων υπαλλήλων, των αγροτών, των ΕΒΕ, των επιστημόνων, της νεολαίας, καλώντας σε κοινή δράση, διότι τα προβλήματα είναι κοινά. Για την αντιμετώπιση της αντεργατικής - αντιλαϊκής πολιτικής απαιτείται σήμερα ο συντονισμός της πάλης των εργαζομένων με τ' άλλα λαϊκά στρώματα.

- Στη Θεσσαλία υπάρχει εμπειρία συντονισμού της δράσης στη διάρκεια των μεγάλων αγροτικών κινητοποιήσεων. Πώς την αξιοποιεί το εργατικό κίνημα;

- Ο αγώνας της αγροτιάς για την ανατροπή της αντιαγροτικής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ενωσης, που εφαρμόζει η κυβέρνηση, βρήκε πλατιά και ενεργό συμπαράσταση από τους εργαζόμενους της πόλης και του χωριού, τους ΕΒΕ, τη νεολαία. Βρεθήκαμε στο πλευρό των αγωνιζόμενων αγροτών. Αυτή η συνεύρεση στο πεδίο της πάλης αποτελεί χρήσιμη και αξιοποιήσιμη εμπειρία και πρόσθετο λόγο να επιμείνουμε στην πρόσκλησή μας για κοινή δράση, γνωρίζοντας ότι απευθυνόμαστε σε "ώτα ακουόντων".

- Ποιοι είναι οι βασικοί τομείς της κοινής δράσης στην οποία καλείτε;- Η συρρίκνωση της βιομηχανίας, η ανεργία, η ανατροπή των εργασιακών σχέσεων για τους εργαζόμενους, το ξεκλήρισμα από τη γη τους για τους μικρομεσαίους αγρότες, το "λουκέτο" στα μαγαζιά για τους ΕΒΕ, ο περιορισμός των προσβάσεων στη μόρφωση και την επαγγελματική αποκατάσταση για τους νέους και μαζί η αποδόμηση του λεγόμενου "κοινωνικού κράτους" για όλους είναι τα απτά αποτελέσματα της πολιτικής που εφαρμόζεται. Η κοινή δράση, λοιπόν, αποσκοπεί στην εξασφάλιση δουλιάς στους εργαζόμενους με 8ωρο, συλλογικές συμβάσεις και δικαιώματα. Στην εξασφάλιση εισοδήματος από την καλλιέργεια της γης για τους αγρότες. Στην εξασφάλιση τζίρου στις βιοτεχνίες και τα μαγαζιά για τους ΕΒΕ. Στη δυνατότητα μόρφωσης για τους νέους. Στην υγεία για όλο το λαό. Θα πρέπει η κοινή δράση να αποσκοπεί στην ανατροπή της πολιτικής που γεννάει και θρέφει αυτά τα προβλήματα.

- Ποια είναι η άμεση και ποια η μακροπρόθεσμη προοπτική αυτού του συντονισμού;

- Στην κοινή σύσκεψη των συνδικαλιστικών οργανώσεων από όλη τη Θεσσαλία, που θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή στη Λάρισα, θα συζητήσουμε και θα λάβουμε αποφάσεις. Πιστεύουμε ότι θα προχωρήσουμε σε κοινές κινητοποιήσεις, εκφράζοντας τις αγωνιστικές διαθέσεις του λαού της Θεσσαλίας. Ελπίζουμε - και θα ενεργήσουμε προς αυτή την κατεύθυνση - ο αγώνας να συντονιστεί και σε πανελλαδικό επίπεδο, ξεπερνώντας τα εμπόδια που βάζει η πλειοψηφία της ΓΣΕΕ. Θα πρέπει να συνειδητοποιήσουν οι κυβερνώντες και όλοι όσοι στηρίζουν την αντιλαϊκή πολιτική τους, ότι οι αγώνες θα κλιμακωθούν με πολλές μορφές. Τα "μικρά ενωτικά μέτωπα" που σχηματίζονται θα συνενωθούν σ' ένα μεγάλο λαϊκό μέτωπο, για την ανατροπή αυτής της πολιτικής και το άνοιγμα του δρόμου για την εφαρμογή μιας φιλολαϊκής πολιτικής.

Π. Ρ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ