ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 9 Γενάρη 2013
Σελ. /28
Πατώντας γερά στην πραγματικότητα

Τα μεγάλα πνεύματα συναντώνται.

Εναν Μαρξ στα μέτρα του έψαχνε το επιτελείο του Τσίπρα κι αυτός τελικά βρέθηκε:

Είναι ο Ράιχναρντ Μαρξ, ένας παππάς που έχει κηρύξει πόλεμο στον «καζινο-καπιταλισμό».

Θεία σύμπτωση: Στον ίδιο «καζινο-καπιταλισμό» έχει κηρύξει πόλεμο και ο Τσίπρας.

Το γεγονός ότι ο Χάμπερμας χαρακτηρίζει υποκρισία τα περί ηθικής αναβάπτισης του καπιταλισμού, είναι λεπτομέρεια. Το κύριο είναι ότι τώρα πια η εργατική τάξη αντί να ψάχνει τρόπους να αντιμετωπίσει τους καπιταλιστές μπορεί να επικεντρώσει την πάλη της γύρω από το αίτημα για έναν ηθικό καπιταλισμό.

Τα πράγματα μπερδεύουν όταν στο προσκήνιο εισβάλλουν τα πραγματικά δεδομένα της οικονομίας του καπιταλισμού: Μια είδηση στα ψιλά μιλά για την ανάκαμψη: Η τιμή του σιδήρου αυξήθηκε κατά 56%, σημάδι ανόδου της βιομηχανικής δραστηριότητας. Το γεγονός τροφοδοτεί σενάρια αισιοδοξίας στον οικονομικό Τύπο αλλά και παράλληλες σκέψεις: Σε περίοδο ανάκαμψης όπου τα καπιταλιστικά κέρδη είναι ορατά διά γυμνού οφθαλμού, το συνδικαλιστικό κίνημα των εργατών συνηθίζει να ζητά αυξήσεις στα μεροκάματα. Από ποια αφετηρία, όμως, μπορεί να το κάνει αυτό σήμερα; Από το βάθος της αβύσσου, στην οποία έχουν κατακρημνιστεί τα μεροκάματα.

Αυτή η πικρή διαπίστωση σύντομα οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η καπιταλιστική ανάκαμψη πάει παρέα με τρελούς βαθμούς εκμετάλλευσης της εργατικής δύναμης. Κι αυτό με τη σειρά του δικαιώνει όσους ισχυρίζονται ότι οι κυκλικές κρίσεις του καπιταλισμού φέρνουν μεν καταστροφή κεφαλαίων και εργατικής δύναμης, αλλά και αυξάνουν τον βαθμό εκμετάλλευσης της εργατικής δύναμης. Διαπίστωση που φουντώνει τη συζήτηση για την ανάγκη να αντιμετωπιστεί η βάση του προβλήματος: Το σύστημα εκμετάλλευσης της εργατικής δύναμης που βασίζεται στην ιδιοκτησία των μέσων παραγωγής.

Μια τέτοια συζήτηση, όμως, βάζει σε κατάσταση συναγερμού το σύστημα, το αναγκάζει να θέσει σε κατάσταση εγρήγορσης τη διανόησή του - καλή ώρα στα δικά μας κάτι γνωστούς καθηγητές του Παντείου που έχουν αναλάβει εργολαβικά την αντιμετώπιση των κομμουνιστών - να κάνει υπερωρίες αφρίζοντας για το πώς είναι δυνατόν να επιζεί μια ιδεολογία που λέει στον εργάτη ότι αν θέλει να δει άσπρη μέρα δεν πρέπει να περιμένει τα χιόνια, αλλά να οργανωθεί ακριβώς γι' αυτό: Να αφαιρέσει την ιδιοκτησία από τους καπιταλιστές, να πάρει την εξουσία στα δικά του χέρια (βλάσφημες προτροπές την ώρα που «η αριστερά του μέλλοντος» ενώνει τις δυνάμεις της για να πείσει τους εργάτες πως αρκεί να αντιμετωπίσουν τον «καζινο-καπιταλισμό»).

***

Η κουβέντα για τον «καζινο-καπιταλισμό» γίνεται ακριβώς για να μη γίνεται κουβέντα για τον καπιταλισμό νέτο σκέτο. Μιλώντας για τον «καζινο-καπιταλισμό» που λες ότι θα τον «καθαρίσεις», συσκοτίζεις την ανάγκη ανατροπής του καπιταλισμού για να τον σώσεις.

Οι στατιστικές για τον παγκόσμιο πλούτο μάς λένε ποιοι είναι από δω και ποιοι από εκεί. Μιλάνε για «ανισοκατανομή» σαν να πρόκειται για ζητήματα που αφορούν στη ζυγαριά.

Δεν μας λένε πώς δημιουργείται ο πλούτος και γιατί βρίσκεται στη μια μεριά της πλάστιγγας. Δεν μας λένε γιατί μεγαλώνει η ψαλίδα.

Μέσα από τέτοια ερωτήματα, αναγκαστικά οι απαντήσεις οδηγούν στις σχέσεις παραγωγής στην ατομική ιδιοκτησία, στην εκμετάλλευση της εργατικής δύναμης και την αναγκαστική τάση του κεφαλαίου να ισχυροποιείται συγκεντρωμένο σε όλο και λιγότερα χέρια.

***

Τα πράγματα γίνονται χειρότερα όταν η συζήτηση φτάνει να αναζητά λύσεις. Οσο η κουβέντα περιορίζεται στη ζυγαριά της κατανομής του πλούτου, το πρόβλημα λύνεται εύκολα με προτάσεις που περιορίζουν το θέμα σε ζητήματα φορολογίας, άντε και μισθών.

Οταν, όμως, η συζήτηση πάει στην κατάδειξη του ενόχου, δηλαδή στις σχέσεις παραγωγής, δηλαδή όταν η συζήτηση πάει στην ιδιοκτησία και την εξουσία, τότε προκύπτει νέο πρόβλημα: Η εργατική τάξη που αποκτά συνείδηση του ποιος είναι ο αντίπαλος, οργανώνεται για να τον αντιμετωπίσει και τότε πια ό,τι έμενε καθηλωμένο ως οικονομική διεκδίκηση ανάγεται αναγκαστικά σε πολιτική πάλη για την ίδια την εξουσία.

Τότε η κουβέντα ήδη παύει να αφορά την κατανομή του πλούτου και γίνεται για την ανάγκη να αφαιρεθεί η δυνατότητα των λίγων να σφετερίζονται τη δουλειά των πολλών.

Ετσι, αργά αλλά σταθερά, η συζήτηση επανέρχεται στη βασική αντίθεση κεφαλαίου - εργασίας. Ανοίγοντας το θέμα: Ποιο κίνημα για ποια ανατροπή.


ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΕΝΑΝ ΗΘΙΚΟ ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΜΟ

Ο ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΜΟΣ - «ΚΑΖΙΝΟ» ΚΑΙ Η ΥΠΟΚΡΙΣΙΑ: «"Αν δεν θέλουμε να έρθει η στιγμή που σ' αυτή την κοινωνία οι αποκλεισμένοι θα βρεθούν στα οδοφράγματα, οφείλουμε να πολεμήσουμε τους μηχανισμούς κοινωνικού αποκλεισμού". Η μαχητική αυτή κραυγή προέρχεται από το βιβλίο "Το Κεφάλαιο" του Μαρξ, που έγινε μπεστ σέλερ στη Γερμανία. Μόνο που δεν πρόκειται για το κλασικό "Κεφάλαιο" του Καρλ Μαρξ, αλλά για το ομώνυμο έργο του... καθολικού επισκόπου Μονάχου Ράινχαρντ Μαρξ. Το βιβλίο του υποτιτλίζεται "Εκκληση για τον άνθρωπο" και αποτελεί χαρακτηριστικό σύμπτωμα μιας τάσης που φαίνεται να έχει μέλλον: Καθώς η χριστιανοδημοκρατία της Μέρκελ συνθηκολογεί άνευ όρων με τους άρχοντες του χρήματος, οι Εκκλησίες επιχειρούν να επωφεληθούν, απορροφώντας την κοινωνική διαμαρτυρία (...) Προτού αναλάβει την αρχιεπισκοπή του Μονάχου και του Φράιζινγκ, ο αιδεσιμώτατος Μαρξ διετέλεσε επίσκοπος της Τριέρης, της πόλης όπου γεννήθηκε ο συγγραφέας του "Κομμουνιστικού Μανιφέστου". Μια σύμπτωση που αποδεικνύει ότι "ο Θεός έχει χιούμορ", όπως γράφει ο Γερμανός ιερέας. Το βιβλίο του βρίθει καταγγελιών εναντίον του "αγγλοσαξονικού καπιταλισμού του καζίνο" και εκκλήσεων για έναν πιο "ηθικό καπιταλισμό". Στην ίδια γραμμή κινούνται και οι προτεσταντικές εκκλησίες, χαρακτηρίζοντας "ειδωλολατρία" και "αντικατάσταση του Θεού από τον Μαμμωνά" την άκρατη κερδοσκοπία των τραπεζιτών. Ο Γιούργκεν Χάμπερμας σημειώνει ότι "η ηθική αναβάπτιση του καπιταλισμού αποτελεί υποκρισία"» (από την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)

Η ΕΞΑΦΑΝΙΣΗ ΤΟΥ ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΜΟΥ: «Ο κ. Τσίπρας έκανε λόγο για εκπροσώπους του καζινοκαπιταλισμού (...) "τους συναντήσαμε στην λίστα Λαγκάρντ, μία παρέα 100 οικογενειών που διαχειρίζεται τις τύχες της χώρας" είπε μεταξύ των άλλων» (στα ΝΕΑ, ηλεκτρονική έκδοση)

Ο ΠΛΟΥΤΟΣ: «Το 8,1% του παγκόσμιου πληθυσμού κατέχει το 82,4% του παγκόσμιου πλούτου (...) το υπόλοιπο 92% του πληθυσμού δηλαδή 4,2 δισεκατομμύρια άτομα δεν κατέχει ούτε καν το 18% του παγκόσμιου πλούτου (...) 1.035 δισ. άνθρωποι έχουν περιουσία από 10.000 έως 100.000 δολάρια (...) που αντιστοιχούν στο 14,4% του πλούτου (...) κάτω από 10.000 δολάρια έχουν πάνω από 3 δισ άνθρωποι ή το 69,3% του ενήλικου πληθυσμού (...) με σύνολο περιουσίας 7,3 τρισ. δολάρια ή 3,3% του παγκόσμιου πλούτου» (τα στοιχεία από το ΕΘΝΟΣ με αφορμή την έκθεση για τον παγκόσμιο πλούτο της ελβετικής τράπεζας Κρφντι Σουίς)

Ο ΕΜΠΑΙΓΜΟΣ: «Η λίστα Λαγκάρντ (...) άνοιξε πόρτες και παράθυρα, εξόπλισε με πανίσχυρο ηθικό επιχείρημα τις φορολογικές αρχές για την οριστική αντιμετώπιση του διαρθρωτικού προβλήματος της φοροδιαφυγής» (στο ΒΗΜΑ)

ΤΑ ...ΕΞΑΣΤΗΛΑ

ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ: ΠΑΡΤΕ ΜΕΤΡΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΛΑΟΥ μπροστά στην κακοκαιρία

ΗΜΕΡΗΣΙΑ: Εντονο ενδιαφέρον για επενδύσεις

ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ: Φυλακή και για χρέος 1.000 ευρώ

ΤΑ ΝΕΑ: Το στικάκι μίλησε

ΕΘΝΟΣ: Αφησε ίχνη ο παραχαράκτης της λίστας

Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ: Θύελλα διαρκείας για τη λίστα

Η ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ: Ψάχνει ταίρι

Η ΑΥΓΗ: Να σπάσει η ομερτά, να αποδοθεί δικαιοσύνη

ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ: Μάχες, κόντρες και αποπομπές

6 ΜΕΡΕΣ: Μετωπική χωρίς έλεος

ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ: Τι αλλάζει στις μεταθέσεις των καθηγητών

Η ΒΡΑΔΥΝΗ: Δημόσιο, πώς θα μετακινηθούν 15.000 υπάλληλοι μέχρι τον Ιούνιο.

ΥΠΟ-ΓΡΑΜΜΙΣΕΙΣ
Οι καπιταλιστές και ο κλεμμένος ιδρώτας

«Πολλές είναι οι πλευρές που σχετίζονται με το αστικό πολιτικό σύστημα και αναδεικνύονται μέσα από την υπόθεση της λίστας Λαγκάρντ. Η πιο σημαντική, που δεν μπορούν να σβήσουν, με όσα μέσα κι αν προσπαθήσουν να αποπροσανατολίσουν και να χειραγωγήσουν τις λαϊκές συνειδήσεις, είναι ότι τα χρήματα για τα οποία γίνεται λόγος, είναι κλεμμένος ιδρώτας του λαού. Οι κεφαλαιοκράτες, που τα ονόματά τους φιγουράρουν σε διάφορες λίστες με καταθέσεις στο εξωτερικό, μπορεί να μετέφεραν τα χρήματα σε ξένες τράπεζες με νόμιμο ή λιγότερο νόμιμο τρόπο. Το βέβαιο όμως είναι ότι τα αποκόμισαν με τη βούλα των εγχώριων αστικών νόμων, που κάνουν το βίο αβίωτο στο λαό για να μπουκώνουν με κέρδη οι μεγαλοεργοδότες. Η συντριπτική πλειοψηφία των καταθετών σε τράπεζες του εξωτερικού και όσοι συμμετέχουν σε "οφ σορ" εταιρείες για να μεταφέρουν φθηνότερα και ευκολότερα τα συσσωρευμένα κέρδη τους ανά τον κόσμο, δεν είναι μεροκαματιάρηδες, αυτοαπασχολούμενοι ή φτωχοί αγρότες. Είναι μεγαλοβιομήχανοι και εφοπλιστές, κατασκευαστές και κεφαλαιοκράτες κάθε είδους, που δε θα έβγαζαν δεκάρα τσακιστή αν στις επιχειρήσεις τους δεν ξεζούμιζαν εκατομμύρια εργατοϋπάλληλους. Γι' αυτούς δουλεύει το αστικό κράτος και η ΕΕ. Για τα δικά τους κέρδη υποτιμάται η εργατική δύναμη σε κρίση και ανάπτυξη, ιδιωτικοποιούνται και εμπορευματοποιούνται οι κοινωνικές υπηρεσίες, μεγαλώνει η φοροαφαίμαξη για τα λαϊκά στρώματα και μειώνεται για τους καπιταλιστές. Ετσι αυγαταίνουν τα κέρδη τους και οι επιχειρήσεις τους γίνονται πιο ανταγωνιστικές. Αυτό το συσσωρευμένο πλούτο οι μεγαλοεπιχειρηματίες τον μεταφέρουν στο εξωτερικό, στη βάση των νόμων και των συνθηκών για την ελεύθερη κίνηση κεφαλαίων.

Εχουμε πολύ μαλλί να ξάνουμε

(...) Η συζήτηση που έχει ξεκινήσει με τη λίστα Λαγκάρντ ακουμπάει και την επιδίωξή τους να επαναπατριστούν κεφάλαια με καλύτερους όρους για να επενδυθούν στην εγχώρια οικονομία. Δεν είναι τυχαίες οι φωνές που στην αναμπουμπούλα λένε "ό,τι έγινε έγινε, να πληρώσουν όσοι έχουν χρήμα στο εξωτερικό ένα συμβολικό φόρο και να τα επιστρέψουν στην Ελλάδα". Να φέρουν δηλαδή τα κεφάλαιά τους ξανά πίσω, "ξεπλυμένα" από κάθε υποχρέωση και να τα επενδύσουν με μεγάλες αποδόσεις στην Ελλάδα. Ο λαός πρέπει να έχει μάτια και αυτιά ανοιχτά. Στην υπόθεση με τις κάθε είδους λίστες έχουμε "πολύ μαλλί να ξάνουμε" και η προσπάθεια αποπροσανατολισμού θα φουντώσει. Κερδισμένος θα είναι ο λαός αν παραμερίσει τις εντυπώσεις και δει την ουσία, που έχει να κάνει με την καρδιά του αστικού συστήματος, τη σαπίλα που αυτό αναδίνει» (από τον ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗ).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ