ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 16 Γενάρη 2014
Σελ. /24
Και πάλι, Μπελ και Σεμπαστιάν…

Εβδομάδα μετριοπάθειας, με απόλυτη εξαίρεση την καινούργια, έγχρωμη κινηματογραφική εκδοχή της προ πεντηκονταετίας τηλεοπτικής καλτ γαλλικής σειράς «ΜΠΕΛ ΚΑΙ ΣΕΜΠΑΣΤΙΑΝ». Οχι ότι πρόκειται για αριστούργημα της 7ης τέχνης, αλλά γιατί η οικογενειακή αυτή περιπέτεια προβάλλει με ρεαλιστικό τρόπο διαχρονικές αξίες και ιδανικά δυσεύρετα σήμερα σε οπτικοακουστικά κατασκευάσματα για παιδιά. Πρεμιέρα απόψε για την ταινία του Τζον Λι Χάνκοκ «Η ΜΑΓΙΚΗ ΟΜΠΡΕΛΑ» (2013) που πραγματεύεται χρονικές περιόδους από τη βιογραφία της Αυστραλής συγγραφέα της σειράς βιβλίων «Mary Poppins», Π. Λ. Τράβερς, που ο Γουόλτ Ντίσνεϊ μετέφερε το 1965 με τον ίδιο τίτλο στη μεγάλη οθόνη. Η ταινία «ΜΑΙΡΗ ΠΟΠΙΝΣ» κατέκτησε πάραυτα το διεθνές κοινό και αναδείχτηκε σε μια από τις επιτυχέστερες κι επικερδέστερες κινηματογραφικές παραγωγές... Η ενδιαφέρουσα και καλοφτιαγμένη συμπαραγωγή ΗΠΑ, Αυστραλίας και Βρετανίας είναι γεμάτη με συμπληρωματικές πληροφορίες πάνω σ' αυτούς που έδωσαν ζωή στην κινηματογραφική Μαίρη Πόπινς, κι εστιάζει τόσο στην παιδική ηλικία της συγγραφέα στις αρχές του 1900 στην Αυστραλία όσο και στην περίοδο της παραμονής της στο Χόλιγουντ. Τη συγγραφέα Τράβερς υποδύεται η Εμα Τόμσον, ενώ στο ρόλο του Ντίσνεϊ βλέπουμε τον Τομ Χανκς.

Πρεμιέρα και για το αμερικανικό θρίλερ «ΕΝΑΣ ΑΚΟΜΑ» (2013) του Ελληνα σκηνοθέτη Ντένη Ηλιάδη. Ο Ηλιάδης, μετά το ντεμπούτο του στην Ελλάδα με την ταινία «Hardcore» (2004), συνέχισε την καριέρα του στην Αμερική με το ριμέικ της ταινίας τρόμου του Ουές Κρέιβεν «Last House on the Left» (2009). Εξακολουθεί στην ίδια ρότα με την τελευταία του ταινία, ένα θρίλερ επιστημονικής φαντασίας που παίρνει τα στοιχεία από τα πάρτι των έφηβων κολεγιόπαιδων, τις ορμόνες που οδηγούν στις προσδοκίες για την ιδιαίτερη νύχτα και τις ανασφάλειες. Τις ανασφάλειες που οδηγούν στην παράνοια. Στο μείγμα αυτό πρόσθεσε κι ένα εξωφρενικό φαινόμενο επιστημονικής φαντασίας. Και ύστερα ήρθε ο φόβος...

Σας πληροφορούμε ότι επαναπροβάλλεται στις αίθουσες το έγχρωμο, αισθηματικό αριστούργημα του Ζαν Ρενουάρ «Η ΕΛΕΝΑ ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΤΡΕΣ ΤΗΣ» (1956) με πρωταγωνιστές την Ινγκριντ Μπέργκμαν, τον Ζαν Μαρέ, τον Μελ Φερέρ και τη Ζιλιέτ Γκρεκό.

NIKOΛA BANIE
Μπελ και Σεμπαστιάν, δυο αχώριστοι φίλοι

Μέχρι και η ελληνική τηλεόραση προβάλλει στα τέλη του '60 αρχές '70, την ασπρόμαυρη, καλτ, γαλλική σειρά 13 επεισοδίων «Μπελ και Σεμπαστιάν» που παθιάζει μικρούς και μεγάλους. Είκοσι χρόνια αργότερα εμφανίζεται μια γιαπωνέζικη εκδοχή της ίδιας ιστορίας σε κινούμενα σχέδια. Σήμερα έχουμε μπροστά μας την τρίτη, κινηματογραφική βερσιόν, του Νικολά Βανιέ. Το πρωτότυπο, όμως, που πάνω του χτίστηκαν όλες οι διασκευές, είναι η ομώνυμη νουβέλα της Σεσίλ Ομπρί (πέθανε 81 ετών, το 2010), μιας, πάλαι ποτέ, Γαλλίδας ηθοποιού - με χολιγουντιανή καριέρα - που το 1959, μαζί με την ανακοίνωση ότι εγκαταλείπει το επάγγελμα, δήλωσε ότι «το μόνο που χάρηκε από τον κινηματογράφο ήταν οι ταξιδιωτικές ευκαιρίες»... Εκτοτε η Ομπρί αφιερώθηκε, με επιτυχία, στη συγγραφή βιβλίων για παιδιά καθώς και σεναρίων για παιδικές τηλεοπτικές σειρές. Δημοφιλέστερα αποδείχθηκαν εκείνα τα έργα της που έτυχαν τηλεοπτικής προβολής, όπως το «Πόλι» - μια ιστορία για ένα αγόρι κι ένα άλογο - και το «Μπελ και Σεμπαστιάν» - μια ιστορία αθάνατης φιλίας ανάμεσα στον εξάχρονο ορφανό Σεμπαστιάν που ζει σε ένα χωριό στις Αλπεις κι ένα εκπάγλου κάλλους γέρικο τσοπανόσκυλο από τα Πυρηναία, την Μπελ.

Χωρίς γεύση νοσταλγίας για την αθωότητα που παρήλθε, μακριά από τη δακρύβρεχτη πλευρά του πρωτότυπου, αλλά με διαχρονικής αξίας ανθρωπιά και ζεστασιά, η ιστορία που σκηνοθετεί ο Βανιέ μπορεί να απομακρύνεται αρκετά από το κείμενο της Ομπρί, παραμένει όμως το ίδιο γοητευτική. Οι λαθρέμποροι του πρωτότυπου αντικαθίστανται - με απλοϊκό αλήθεια τρόπο - με ναζί, στοιχείο που δραματοποιεί την ταινία καθοριστικά. Η ιστορία που σοφά τοποθετείται στο 1942 εκτυλίσσεται την περίοδο της γερμανικής κατοχής. Ετσι, η κινηματογραφική έκδοση όχι μόνο διαφοροποιείται από την τηλεοπτική σειρά, αλλά το παιδικό κοινό έχει τη - σπάνια πλέον - ευκαιρία να βλέπει με εικόνες τη θηριωδία των ναζιστών. Κατ' επέκταση, επικαιροποιημένη εμφανίζεται και η σκηνοθεσία της ταινίας που προβαίνει σε επιτυχή μείξη «παραπομπών» σε διαφορετικά κινηματογραφικά είδη. Οπως η εισαγωγική σκηνή που παραπέμπει στα κινούμενα σχέδια «Μπάμπι», με τους κυνηγούς που σκοτώνουν μια κατσίκα κι αφήνουν ορφανό το μικρό της. 'Η αγγίζουν το ντοκιμαντέρ, τα πλάνα με αετούς που πετούν και τα κοντινά με τα αγριοκάτσικα και αγριογούρουνα. Για να μην αναφερθούμε στην «πολυτελή» εικονογράφηση των ιλιγγιωδών, χιονισμένων κορυφών των Αλπεων που κόβουν την ανάσα. Πέρα όμως από το παγωμένο πανόραμα - με συναρπαστικό και ουδόλως φτηνό τουριστικό φολκλόρ, το στοιχείο του απάτητου, παρθένου χιονιού - η ταινία προκαλεί χιονοστιβάδα καλών συναισθημάτων που γεννιούνται από την οδύσσεια του μικρού ορφανού που ψάχνει τη μητέρα του ή του αλκοολικού παππού που ψάχνει το παρελθόν του, κυρίως όμως από την πάλλευκη, τεράστια Μπελ με τη μεγάλη νοημοσύνη και την ακόμα μεγαλύτερη καρδιά. Η κατεξοχήν αυτή οικογενειακή παραγωγή - που δεν στοχεύει σε κοινό κυνικών κινηματογραφόφιλων - που είναι γεμάτη από μηνύματα και αισθήματα για τα οποία θα πρέπει να είναι περήφανη, εξασφαλίζει μια θεαματική και διδακτική περιπέτεια στους μικρούς και τους οχυρώνει από τις μετωπικές επιθέσεις των παιδικών «αηδιών» που πλήττουν πανταχόθεν το εύθραυστο αυτό κοινό.

Παίζουν: Φελίξ Μποσουέ, Τσεκί Καριό, Μαργκό Σατελιέ, Ντιμίτρι Στορόζ, κ.ά.

Παραγωγή: ΓΑΛΛΙΑ (2013)

ΠΙΤΕΡ ΣΙΓΚΑΛ
Επιστροφή στο ρινγκ

Γιορτάζουν την τρίτη ηλικία, ανατρέποντας με σαχλαμάρες τις νομοτέλειες της φύσης οι αμερικανικές (τι άλλο;) κωμωδίες που τελευταία βγαίνουν στις αίθουσες, η μια πίσω από την άλλη και που, εκτός από φτηνή τυποποιημένη διασκέδαση, συμβάλλουν στην επιμήκυνση της λίστας των κινηματογραφικών παραγωγών που κινούνται στο θεματικό πλαίσιο της «δεύτερης ευκαιρίας» για ηλικιωμένους. Εφόσον κανόνας πλέον είναι να βγαίνουν οι εργαζόμενοι στη σύνταξη γύρω στα 70 (στην πρωτοπορία της προοδευτικότητας μάλιστα, τη Σουηδία, ισχύει ήδη ως επιλογή το να βγει κάποιος στη σύνταξη στα 75!), οι κάτω των 70 θεωρούνται ακόμα έφηβοι, άρα τους «παίρνει» να συμπεριφέρονται ανερυθρίαστα σε όλα τα επίπεδα, ως τέτοιοι. Αυτόν τον ισχυρισμό ανατρέπει εμμέσως η αυτοειρωνεία που διαποτίζει την ταινία του Σίγκαλ από την αρχή ως το τέλος. Μια αθλητική κωμωδία που μόνο περιστασιακά ξεπατικώνει στερεοτυπικές εικόνες αυτού του κινηματογραφικού είδους.

Κακά τα ψέματα, η ιστορία της ταινίας ακουμπά κατά κύριο λόγο στη φτώχεια των τριών πρωταγωνιστών της. Των δύο γηραιών, παλαίμαχων πυγμάχων (που υποδύονται οι Σιλβέστερ Σταλόνε και Ρόμπερτ Ντε Νίρο) και του νεαρού μαύρου μάνατζέρ τους. Οι πρώτοι προσπαθούν να κρατηθούν ζωντανοί, να ξαναβρούν ευκαιρίες επαγγελματικές και οικογενειακές που έχασαν στα νιάτα τους, αλλά και να πάρουν άφεση αμαρτιών, έχοντας πλήρως απομυθοποιήσει το αμερικανικό όνειρο, ενώ ο τρίτος, ως νέος που είναι, προσπαθεί να πλουτίσει όπως του διδάσκει το αμερικανικό όνειρο. Με όποιον τρόπο... Πρέπει άλλωστε να ξεπληρώσει το κιτς καναρινί του αυτοκίνητό και ν' αποκτήσει γραφείο... Κομμένο και ραμμένο το φιλμ στα μέτρα των ταινιών του Σταλόνε και στηριγμένο στην ίντριγκα μιας παιδαριώδους εκδίκησης δύο αντιπάλων που βρέθηκαν στο ρινγκ 2 φορές και καθένας τους νίκησε από μια φορά κι ερωτεύτηκαν την ίδια γυναίκα. Τ' όνειρό τους για εκδίκηση μένει να αιωρείται... όταν ξαφνικά όλοι μοιάζουν να ενδιαφέρονται γι' αυτούς και την αντιπαλότητά τους, τόσο, που η ιδέα για μια νέα συνάντησή τους στο ρινγκ μετατρέπεται σε κότα που κάνει χρυσά αβγά...

Παίζουν: Σιλβέστερ Σταλόνε, Ρόμπερτ Ντε Νίρο, Κιμ Μπάσιντζερ, Αλαν Αρκιν κ.ά.

Παραγωγή: ΗΠΑ (2013)

ΒΑΛΕΡΙΑ ΓΚΟΛΙΝΟ
Μέλι

Είδαμε πέρσι την «ΩΡΑΙΑ ΚΟΙΜΩΜΕΝΗ» (2012) του Μάρκο Μπελόκιο, την πιο πρόσφατη προσέγγιση του καυτού κοινωνικού θέματος της «ευθανασίας». Ζήτημα βιοηθικής, με εξαιρετική δυσκολία στο να εκφέρει κανείς γνώμη. Η ιταλική κινηματογραφία σπάνια καταπιάνεται με τόσο δύσκολα θέματα που άπτονται της ζωής και του θανάτου. Η ηθοποιός Βαλέρια Γκολίνο τόλμησε στην παρθενική της, μεγάλου μήκους, ταινία «ΜΕΛΙ» (2013), απαλλαγμένη από όποιες θρησκευτικές πεποιθήσεις, όχι απλά να αγγίξει υπαινικτικά το θέμα / ταμπού της ευθανασίας, αλλά να ριχτεί στο εσωτερικό του με θαυμαστή σεμνότητα. Εικόνες ξερές, ακόμα και οι πολύ προσωπικές και η ταινία ποτέ δεν δείχνει το θάνατο - καίτοι αυτός εννοιολογικά διαποτίζει τα πάντα.

Η ταινία αφηγείται την ιστορία της νεαρής Ιρένε που με την κωδική ονομασία «Μέλι» βοηθά επαγγελματικά αρρώστους σε τελικό στάδιο, να περάσουν στην απέναντι όχθη του Αχέροντα ανώδυνα και μόνο εφ' όσον οι ίδιοι το ζητήσουν. Η Μέλι τους διευκολύνει, προμηθεύοντάς τους απαγορευμένες θανατηφόρες ουσίες καθώς και σχετικές τεχνικές. Η τριαντάχρονη είναι πεισμένη ότι αυτό που κάνει συνιστά απόλυτο καθήκον της. Ισως λόγω της μητέρας της, που πέθανε από αρρώστια... Η Μέλι μπαίνει για λίγο στη ζωή των μελλοθάνατων, τους βοηθά να φύγουν και έπειτα επιστρέφει καταρρακωμένη στη δική της ζωή, σε ένα παζλ φευγαλέων στιγμιότυπων. Στον αντίποδα της σωματικής αδράνειας των αρρώστων, εκείνη, μέσα από υπερβολική δραστηριότητα, θέλει να κρατά το σώμα της ζωντανό. Με εξαντλητικό κολύμπι, με ποδήλατο ή με μουσική που έχει πάντα στα αυτιά της, η Ιρένε προσπαθεί να ξορκίσει το θάνατο από πάνω της. Ωσπου συναντά έναν υγιή, ηλικιωμένο διανοούμενο. Ενα πρόσωπο που βγήκε λες από ένα γοητευτικό παρελθόν που χάθηκε ανεπιστρεπτί. Και που ζει μέσα από τις χαρούμενα καταθλιπτικές νότες του Ζορζ Μπρασένς. Με συγκρουσιακές προσεγγίσεις, με πλησιάσματα και με ασυμβίβαστες διαφορές ανθίζει ανάμεσα στην Ιρένε και τον γηραιό μηχανικό Γκριμάλντι μια σχέση αξιόπιστης και πνιγηρής κατανόησης. Δεν πρόκειται για αντικατοπτρισμό του ενός στον άλλο. Είναι η αρχή μιας νέας πορείας αλλά μόνο για την Ιρένε καθώς, το αίσθημα ευθύνης της προς τους άλλους, μετατοπίζεται σε εντελώς διαφορετικό επίπεδο.

Παρά το ποιητικό φινάλε, η ταινία μπορεί να χαρακτηριστεί δουλειά αυστηρή, κρατημένη και σκληρή. Το στιλ ασυνήθιστα δωρικό. Οι κινήσεις της κάμερας τραχείς, οι λήψεις ουδέποτε τυχαίες όταν δείχνουν τη ζωή στο λυκόφως... Ενδιαφέρουσα!

Παίζουν: Τζασμίν Τρίνκα, Κλάουντιο Τσέκι, Μασιμιλιάνο Ιακολούτσι, κ.ά.

Παραγωγή: ΙΤΑΛΙΑ, ΓΑΛΛΙΑ (2013)



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ