ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 14 Ιούλη 2017
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Ψηφίστηκε η παραπέρα εμπορευματοποίηση του Πολιτισμού

Εν μέσω μεγάλων αντιδράσεων από εκπροσώπους καλλιτεχνών και δημιουργών από το χώρο του βιβλίου, του τραγουδιού και του κινηματογράφου, η κυβέρνηση «πέρασε» χτες από την Ολομέλεια της Βουλής, με τη διαδικασία του επείγοντος και τις ψήφους των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, των ΑΝΕΛ και της Ενωσης Κεντρώων, το νομοσχέδιο του υπουργείου Πολιτισμού με το οποίο, με «όχημα» την ενσωμάτωση Οδηγίας της Ευρωπαϊκής Ενωσης, οδηγεί στην ακόμα μεγαλύτερη εμπορευματοποίηση τον Πολιτισμό, εξασφαλίζοντας νέα πεδία κερδοφορίας για τους επιχειρηματικούς ομίλους.

«Η κυβερνητική πολιτική, η οποία, όπως και στους υπόλοιπους τομείς, με σημαία πάντα την ανάπτυξη των καπιταλιστικών κερδών, τσακίζει τα εργατικά και λαϊκά δικαιώματα, έτσι και στο χώρο της Τέχνης ετοιμάζεται να θυσιάσει τα πνευματικά και συγγενικά δικαιώματα των δημιουργών καλλιτεχνών στο βωμό των κερδών του κεφαλαίου, που δραστηριοποιείται ολοένα και πιο έντονα στον Πολιτισμό, πλήττοντας ταυτόχρονα και το δικαίωμα του λαού σε αυτόν», επισήμανε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Γιάννης Δελής, καταψηφίζοντας και καταγγέλλοντας το νομοσχέδιο.

Οπως τόνισε, το νομοσχέδιο και η Οδηγία αυτό που κάνουν είναι να «παρεμβαίνουν για τη δημιουργία μιας ανταγωνιστικής αγοράς πνευματικών δικαιωμάτων που θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη συγκέντρωση και συγκεντροποίηση του κεφαλαίου, επιτρέποντας να ιδρυθούν στην επικράτεια της Ευρωπαϊκής Ενωσης πολλές κερδοσκοπικές επιχειρήσεις με αντικείμενο της οικονομικής τους δραστηριότητας τη διαχείριση των πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων. Αποτέλεσμα είναι το βάθεμα της εμπορευματοποίησης στο χώρο του Πολιτισμού».

Εντελώς ενδεικτικά το νομοσχέδιο παρέχει τη δυνατότητα δημιουργίας Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης Πνευματικών Δικαιωμάτων (ΟΣΔ) ακόμα και από επιχειρηματικούς ομίλους εκτός Ελλάδας, οι οποίοι θα «αντιπαρατεθούν» προκειμένου να οδηγήσουν στη διάλυση ή στην αλλαγή του χαρακτήρα τους τους σημερινούς ΟΣΔ, οι οποίοι έχουν ιδρυθεί από τους ίδιους τους καλλιτέχνες, λειτουργούν σε συνεταιριστική βάση, με αυτοδιαχείριση και χωρίς οποιαδήποτε κερδοσκοπική λογική, προκειμένου, όπως σημείωσε ο Γ. Δελής, «να υπερασπιστούν το έργο τους από τη μονοπωλιακή ασυδοσία που τους δείχνει τα δόντια». Ενισχύει ακόμα περισσότερο το ρόλο των Ανεξάρτητων Οντοτήτων Διαχείρισης (ΑΟΔ), οι οποίες θα μπορούν να λειτουργούν πλέον ανεξέλεγκτα στο χώρο και αποτελούν μεγάλες καπιταλιστικές επιχειρήσεις στο χώρο του Πολιτισμού, ανάμεσα στις οποίες συγκαταλέγεται και η «αμαρτωλή» Ανώνυμη Εταιρεία Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΑΕΠΙ).

Η ταξικότητα του νομοσχεδίου διαφαίνεται και από άλλες διατάξεις, με χαρακτηριστική αυτή που αφορά την Κρατική Σχολή Ορχηστρικής Τέχνης, όπου, όπως ανέφερε ο Γ. Δελής, «εμπορευματοποιείτε τις σπουδές της, την ωθείτε στην επιχειρηματικότητα και τη σέρνετε στα πόδια των χορηγών». Συνολικά ο Γ. Δελής χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «κίνδυνο - θάνατο» για τον Πολιτισμό και πρόσθεσε πως «η ίδια η ζωή, η ιστορία της Τέχνης δείχνει ότι η Τέχνη γονιμοποιείται και ο καλλιτέχνης ολοκληρώνεται όταν συναντά και εκφράζει τον λαό, τις ανάγκες του και τους αγώνες του. Στους σημερινούς ταξικούς αγώνες οι καλλιτέχνες έχουν χρέος να συμβάλλουν και με το όπλο της Τέχνης τους».

Οι αντιρρήσεις που εξέφρασαν τα άλλα αστικά κόμματα ήταν καθαρά διαχειριστικού χαρακτήρα και για δευτερεύοντα ζητήματα. Για παράδειγμα, η ΝΔ προέβαλε την «αδιαφάνεια στην Ανώνυμη Εταιρεία Πνευματικής Ιδιοκτησίας», το ΠΑΣΟΚ κατηγόρησε την κυβέρνηση για «προχειρότητα και ανικανότητα», ενώ η ναζιστική Χρυσή Αυγή, αν και βρήκε «θετική» κατά τον Αντ. Γρέγο την προσπάθεια της κυβέρνησης «να βάλει μία τάξη στο χώρο», είπε ότι δεν μπορεί να ψηφίσει γιατί δεν την εμπιστεύεται ότι θα το εφαρμόσει.

Αντιρρήσεις σε ορισμένα άρθρα εξέφρασαν και δύο βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, στο φόντο και των γενικότερων διεργασιών, ο Ν. Ξυδάκης και Ν. Φίλης, ζητώντας την απόσυρση του άρθρου 67 που αφορά τους αρχαιολογικούς χώρους, το οποίο τελικά και αποσύρθηκε.

ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΠΑΤΡΩΝ
Η Γενιά του '30 στις εικαστικές τέχνες

H Δημοτική Πινακοθήκη Πατρών (Μαιζώνος 110), στο πλαίσιο της διαρκούς προσπάθειάς της για ανάδειξη και αξιοποίηση της μόνιμης συλλογής της, δημιουργεί θεματικές ενότητες με την επιμέλεια ιστορικού Τέχνης, προκειμένου να οργανώσει με έναν διαφορετικό και πιο ουσιαστικό τρόπο τη συλλογή της. Με αυτόν τον τρόπο δίνεται η δυνατότητα στο κοινό και τους επισκέπτες να έρθουν σε επαφή και να γνωρίσουν μια σειρά από έργα και καλλιτέχνες από τη συλλογή της.

Ηδη ο χώρος της Δημοτικής Πινακοθήκης φιλοξενεί από την Τρίτη 11 Ιούλη μια σειρά από έργα και καλλιτέχνες της Γενιάς του '30. Πρόκειται για μια ειδική, θεματική έκθεση, που προσπαθεί να φωτίσει τη γενιά των δημιουργών που εισήγαγε στη χώρα μας πρωτοποριακά για την εποχή εκείνη καλλιτεχνικά ρεύματα και έθεσε τα θεμέλια για τη σύγχρονη ελληνική τέχνη.

Ενδεικτικά, ορισμένοι από τους αντιπροσωπευτικούς καλλιτέχνες της Γενιάς του '30 είναι οι: Κωνσταντίνος Παρθένης, Φώτης Κόντογλου, Γιάννης Τσαρούχης, Νίκος Εγγονόπουλος, Νίκος Χατζηκυριάκος Γκίκας, Σπύρος Βασιλείου, Αγήνωρ Αστεριάδης, Γιάννης Μόραλης, Δημήτρης Γιολδάσης, Βάσω Κατράκη, Α. Τάσσος κ.ά.

Στη συγκεκριμένη έκθεση, ο επισκέπτης θα έχει την ευκαιρία να γνωρίσει από κοντά έργα των μεγάλων «δασκάλων» της εποχής αυτής που διαμόρφωσαν τα χαρακτηριστικά της Γενιάς του '30, όπως του Λυκούργου Κογεβίνα (που θεωρείται από τους πρωτοπόρους Ελληνες στη χαλκογραφία), του Δημήτρη Γαλάνη (πρωτοπόρος χαράκτης που έφερε σε επαφή την ελληνική τέχνη με τα ευρωπαϊκά ρεύματα και κινήματα, μέσα από τις πολύ γνωστές «Νεκρές Φύσεις» του), καθώς και του πολύ σημαντικού Γιάννη Κεφαλληνού, καθηγητή της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, που εκτός των άλλων, μέσα από το έργο και τη ζωή του εμφύσησε στους μαθητές του στοιχεία για τον κοινωνικό ρόλο της Τέχνης. Από το εργαστήριο του Κεφαλληνού, άλλωστε, στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, ξεπετάγονται ο Α. Τάσσος, η Βάσω Κατράκη, ο Γιώργος Σικελιώτης και άλλοι, που θέτουν την Τέχνη τους στην υπηρεσία των αγώνων του λαού.

Στην έκθεση παρουσιάζονται έργα των: Π. Βαλσαμάκη, Δ. Γαλάνη, Γ. Κεφαλληνού, Λ. Κογεβίνα, Λ. Μαγγιώρου, Α. Κανά, Γ. Βελισσαρίδη, Γ. Τσαρούχη, Γ. Μόραλη, Σ. Βασιλείου, Β. Κατράκη, Α. Αστεριάδη, Α. Τάσσου, Ν. Εγγονόπουλου, Ν. Χατζηκυριάκο - Γκίκα, Δ. Γιαννουκάκη, Α. Κορογιαννάκη, Νικόλα, Ν. Ατζαρίτη, Α. Βουρλούμη (μαθητής του Φώτη Κόντογλου), Δ. Μπισκίνη, Χ. Παλαιολόγου, Φ. Μαστιχιάδη.

Την έκθεση «Η Γενιά του '30 στις εικαστικές τέχνες, μέσα από τη Συλλογή της Δημοτικής Πινακοθήκης Πατρών» επιμελήθηκε ο ιστορικός Τέχνης Γρηγόρης Αναγνώστου.

H έκθεση θα λειτουργεί έως τις 29 Ιούλη και θα ανοίξει εκ νέου τις πύλες της για το κοινό από την 1η έως τις 30 του Σεπτέμβρη.

Μέρες και ώρες λειτουργίας: Τρίτη έως Σάββατο: 10.00 - 15.00, Τρίτη και Παρασκευή: 18.00 - 21.00, Κυριακή και Δευτέρα: κλειστά.

«Εφυγε» από τη ζωή ο Γιάννης Καλατζής

Σε ηλικία 74 ετών «έφυγε» χτες από τη ζωή ο τραγουδιστής Γιάννης Καλατζής.

Η καριέρα του ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του 1960, όταν ήταν μέλος του Τρίο Μορένο στη Θεσσαλονίκη. Στη συνέχεια εγκαθίσταται στην Αθήνα. Η πρώτη του συνεργασία ήταν με τον Γιώργο Μητσάκη και ακολούθησαν κι άλλες σημαντικές συνεργασίες με μερικούς από τους πιο γνωστούς συνθέτες της εποχής, όπως τον Γιώργο Κατσαρό και τον Σταύρο Κουγιουμτζή. Σταθμός θεωρείται η συνεργασία του με τον Μάνο Λοΐζο, όπου ερμήνευσε ορισμένα από τα πιο αγαπημένα και χιλιοτραγουδισμένα τραγούδια, όπως «Δελφίνι, δελφινάκι», «Η γοργόνα» κ.ά. Ηταν ο ερμηνευτής και του πρώτου δίσκου του Μ. Λοΐζου, «Ο Σταθμός».

ΤΑΚΙΜ, Π. Θαλασσινός και Αρ. Κετιμέ στο Διεθνές Φεστιβάλ Πάτρας

Οι TAKIΜ, έξι από τους σημαντικότερους δεξιοτέχνες της ελληνικής δημοτικής μουσικής, προσκαλούν σε μία μοναδική συναυλία, με εκλεκτούς καλεσμένους τον Παντελή Θαλασσινό και την Αρετή Κετιμέ, στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Πάτρας 2017, στο Ρωμαϊκό Ωδείο, τη Δευτέρα 17 Ιούλη.

Οι ΤΑΚΙΜ είναι ένα μουσικό σχήμα που ταξιδεύει την παραδοσιακή και όχι μόνο μουσική στις νεότερες γενιές, με φρέσκια ματιά και σύγχρονο ήχο. Το ρεπερτόριό τους περιέχει στοιχεία από την κοινή παράδοση της Ελλάδας της Ανατολικής Μεσογείου και των Βαλκανίων. Ο ήχος τους θα μπορούσε να περιγραφεί ως μια προσπάθεια αναβίωσης του ήχου των παλιών πόλεων όπως η Σμύρνη, τα Ιωάννινα, η Πρέβεζα και η Κωνσταντινούπολη, όπου Ελληνες, Τούρκοι, Αρμένιοι και Εβραίοι μουσικοί συνυπήρχαν μουσικά.

Μαζί με τον Παντελή Θαλασσινό και την Αρετή Κετιμέ δημιουργούν μια εκρηκτική συναυλία επί σκηνής και μας ταξιδεύουν μέσα στο χρόνο και στις εποχές, με κομμάτια μέσα από την παράδοσή μας, δοσμένα με τον μοναδικό τρόπο των ΤΑΚΙΜ, αλλά και τραγούδια από το προσωπικό ρεπερτόριο του Παντελή Θαλασσινού και της Αρετής Κετιμέ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ