ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 20 Μάρτη 2005
Σελ. /32
«Γάμοι» στους αιθέρες, απολύσεις στο έδαφος

Παπαγεωργίου Βασίλης

Η εξαγορά της ελβετικής αεροπορικής εταιρίας «Swiss» (πρώην «Swissair») από τη γερμανική «Lufthansa» προκαλεί σοβαρές ανακατατάξεις στο χώρο των αερομεταφορών και νέα δεδομένα στο σκληρό ανταγωνισμό μεταξύ των μεγάλων εταιριών για μεγαλύτερα μερίδια στη διεθνή αγορά.

Η συμφωνία «Lufthansa - Swiss» ανακοινώθηκε την περασμένη Δευτέρα και το εταιρικό σχήμα, που προκύπτει από τη συνένωση των δύο εταιριών, απειλεί να εκθρονίσει από την πρώτη θέση τη μεγάλη γαλλική αεροπορική εταιρία «Air France», η οποία τον περασμένο Μάη είχε εξαγοράσει την ολλανδική KLM.

Τα τελευταία τέσσερα χρόνια, η πολιτική ιδιωτικοποίησης των κρατικών αεροπορικών εταιριών στις χώρες - μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης, σε συνδυασμό με την πολιτική των «ελεύθερων ουρανών» της αμερικανικής κυβέρνησης, οδήγησε σε δραματικές αλλαγές, με πρώτα θύματα τους εργαζόμενους στις αεροπορικές εταιρίες. Κάθε ιδιωτικοποίηση, συγχώνευση, ή εξαγορά, συνοδεύεται από χιλιάδες απολύσεις εργαζομένων στο βωμό της «ανταγωνιστικότητας». Στη συγκεκριμένη περίπτωση, πριν φτάσουμε στο «γάμο» «Lufthansa- Swiss», η μεν γερμανική εταιρία απέλυσε 11.500 υπαλλήλους, η δε ελβετική, μετά από την απόλυση 3.000 υπαλλήλων, προχωράει τώρα σε νέο πρόγραμμα «μείωσης προσωπικού».

Μόνο την τελευταία τριετία, είχαμε 5.000 απολύσεις από την «Αlitalia», 3.000 απολύσεις από την ολλανδική KLM, 16.000 απολύσεις από τη βρετανική «British Airways», 12.000 απολύσεις από τη βελγική «Sabena»...

Τα ίδια συμβαίνουν και στις ΗΠΑ, όπου η «Delta Airlines» απέλυσε 7.000, η «Continental Airlines» 12.000, η «US Airways» 11.000, η «American Trans Air» 1.500, η «America West» 2.000 και η «Virgin Atlantic» 1.200 εργαζόμενους...

Μετά την τελευταία εξέλιξη, οι εκτιμήσεις για την ευρωπαϊκή αγορά των αερομεταφορών αναφέρονται σε τρεις κυριαρχικές δυνάμεις, αυτές των «Lufthansa», «British Airways» και «Air France - KLM», κάθε μία από τις οποίες διεκδικεί το κατά το δυνατόν μεγαλύτερο μερίδιο, αναγκάζοντας τους μικρότερους ανταγωνιστές να βάλουν λουκέτο, ή να περιοριστούν στην παροχή εξειδικευμένων υπηρεσιών σε συγκεκριμένες αγορές.

Ομως, ακόμη και με αυτά τα μεγέθη, οι μεγάλες ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρίες αισθάνονται ανίσχυρες στο διεθνή ανταγωνισμό, εξαιτίας κυρίως της επιθετικής πολιτικής των αμερικανικών. Υπό την πίεση της «απελευθέρωσης» της παγκόσμιας αγοράς, οι ευρωπαϊκές εταιρίες σπεύδουν να συνάψουν συμμαχίες με τις αμερικανικές.

Αυτήν τη στιγμή, το προβάδισμα στην κούρσα του ανταγωνισμού έχει η «συμμαχία» «Star Alliance», στην οποία συμμετέχουν η αμερικανική «United Airlines» και η γερμανική «Lufthansa». Μετά τη γαλλο-ολλανδική συμφωνία, στη δεύτερη θέση έχει περάσει η «συμμαχία» «Sky Team», της οποίας ηγούνται η «Air France» και η «Delta Airlines». Στην τρίτη θέση έχει περάσει η «συμμαχία» «One World», την οποία συγκρότησαν η βρετανική «British Airways» και η «American Airlines».

Ο «αξιότιμος» κ. Γούλφοβιτς

Ο Πρόεδρος των ΗΠΑ, Τζ. Μπους, ανακοίνωσε την περασμένη Τετάρτη ότι ο υφυπουργός Αμυνας, Πολ Γούλφοβιτς, θα είναι υποψήφιος για τη θέση του προέδρου της Παγκόσμιας Τράπεζας. Οπως, αναμενόταν, η ανακοίνωση προκάλεσε έντονες αντιδράσεις εξαιτίας του «παρελθόντος» του κ. Γούλφοβιτς.

Πρέπει να σημειώσουμε ότι, στο πλαίσιο του καταμερισμού των θέσεων στους διεθνείς οργανισμούς, οι ΗΠΑ καλύπτουν τη θέση του προέδρου της Παγκόσμιας Τράπεζας, ενώ η Ευρωπαϊκή Ενωση καλύπτει τη θέση του προέδρου του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, των δύο οργανισμών που λειτουργούν ως θεματοφύλακες των καπιταλιστικών «αναδιαρθρώσεων» και των κερδών του μεγάλου κεφαλαίου.

Ο Πρόεδρος Μπους, παρουσιάζοντας τον εκλεκτό του, τόνισε ότι ο κ. Γούλφοβιτς «είναι άνθρωπος με κατανόηση, αξιοπρεπής, που θα κάνει εξαίρετη δουλιά στην τράπεζα, γι' αυτό και τον επέλεξα».

Ο Πολ Γούλφοβιτς, ένα χρόνο μετά την επέμβαση στο Ιράκ, δήλωσε χωρίς περιστροφές: «Για γραφειοκρατικούς λόγους, συμφωνήσαμε στο θέμα των όπλων μαζικής καταστροφής ως αιτιολόγηση της εισβολής στο Ιράκ, διότι ήταν η μόνη αιτία γύρω από την οποία όλοι μας μπορούσαμε να συμφωνήσουμε»...

Ο ίδιος μιλώντας στους δημοσιογράφους, λίγο μετά την πρόταση Μπους, δήλωσε ότι θα δεχτεί με ικανοποίηση της «ευγενή αποστολή» της Παγκόσμιας Τράπεζας για το «ξερίζωμα της φτώχειας». «Αφήνω μια πολύ καλή εργασία για να αναλάβω μια άλλη πολύ καλύτερη και πολύ μεγαλύτερη», κατέληξε ο Γούλφοβιτς.

Τώρα καταλαβαίνουμε τι εννοούσε ο υπουργός Αμυνας των ΗΠΑ, Ντόναλντ Ράμσφελντ, όταν το Νοέμβρη του 2001 μιλούσε για την παγκόσμια «αντιτρομοκρατική σταυροφορία» και έλεγε: «Θα είναι μια μακρόχρονη επιχείρηση, στην οποία όσοι συμμετέχουμε άλλοτε θα φοράμε τη στρατιωτική στολή παραλλαγής και άλλοτε το κοστούμι του τραπεζίτη»..!

ΙΤΑΛΙΑ: H ιταλική βιομηχανική παραγωγή σημείωσε άνοδο κατά 0,1% σε μηνιαία βάση τον περασμένο Γενάρη, απογοητεύοντας τις ήδη μέτριες προσδοκίες των αναλυτών, ενισχύοντας, παράλληλα, την προοπτική περί οικονομικής ύφεσης κατά το πρώτο τρίμηνο του 2005.

ΚΙΝΑ: Με ταχύτερους από τους προβλεπόμενους ρυθμούς, αυξήθηκε το πρώτο δίμηνο του 2005 η βιομηχανική παραγωγή της Κίνας, δηλαδή σε ποσοστό της τάξεως του 17%, σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2004.

ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ: Αύξηση 2% στην παγκόσμια παραγωγή αποφάσισαν οι πετρελαιοεξαγωγικές χώρες του ΟΠΕΚ, σε μια προσπάθεια να ελέγξουν τη συνεχιζόμενη άνοδο των τιμών ενέργειας. Οι χώρες του ΟΠΕΚ συμφώνησαν, την Τετάρτη, να αυξήσουν τα επίπεδα παραγωγής πετρελαίου κατά 500.000 βαρέλια ημερησίως, με άμεση ισχύ, προκειμένου να διατηρηθεί ισορροπία στις τιμές.

ΗΠΑ - ΕΛΛΕΙΜΜΑ: Μεγαλύτερη του αναμενομένου ήταν η διεύρυνση του ελλείμματος στο αμερικανικό ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών στο δ` τρίμηνο του 2004. Το έλλειμμα έφθασε τα 187,9 δισ. δολάρια, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Εμπορίου. Για ολόκληρο το περασμένο έτος, το έλλειμμα κατέγραψε αύξηση 25%, αγγίζοντας το νέο επίπεδο - ρεκόρ των 665,9 δισ. δολαρίων έναντι 530,7 δισ. του 2003.

ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ: Με ρυθμό μεγαλύτερο του 4% αναμένεται να αναπτυχθεί φέτος η παγκόσμια οικονομία, εκτιμά ο επικεφαλής του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, Ροντρίγκο Ράτο. Προειδοποίησε, ωστόσο, ότι το ράλι των τιμών πετρελαίου και η ενίσχυση των πληθωριστικών πιέσεων υπονομεύουν την οικονομική ανάπτυξη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ