ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 31 Μάρτη 2015
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Εικαστικές Τέχνες και Αντίσταση» στην Πάτρα

Η Εκθεση θα λειτουργεί από 6 Απρίλη έως 7 Μάη, όπως ανακοινώθηκε σε συνέντευξη Τύπου

Από το χώρο της Εκθεσης στην Αθήνα
Από το χώρο της Εκθεσης στην Αθήνα
Στην Πάτρα θα είναι ο δεύτερος σταθμός της μεγάλης έκθεσης που φέρει την υπογραφή του Εικαστικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, «Εικαστικές Τέχνες και Αντίσταση» Δικτατορία Μεταξά - Κατοχή - Αντίσταση - Εμφύλιος - τόποι εξορίας έως το 1967». Η συγκεκριμένη έκθεση εγκαινιάστηκε και πραγματοποιήθηκε κατά τον Νοέμβρη του 2014 στην Αθήνα, στο Κέντρο Τεχνών στο Πάρκο Ελευθερίας, όπου λειτουργούσε παράλληλα με έκθεση Σύγχρονης Εικαστικής Δημιουργίας μελών του ΕΕΤΕ, στη Δημοτική Πινακοθήκη της Αθήνας.

Η Πάτρα, πόλη με μεγάλη συνεισφορά στην αντίσταση του λαού της κατά την περίοδο που η έκθεση αναφέρεται, θα φιλοξενήσει το σημαντικό αυτό καλλιτεχνικό γεγονός με πληθώρα έργων σπουδαίων εικαστικών, στην αγορά Αργύρη, στην οδό Αγ. Ανδρέου 12, από τις 6 Απρίλη έως και τις 7 Μάη. Το σκεπτικό της Δημοτικής Αρχής και του Πολιτιστικού Οργανισμού του Δήμου Πατρέων αποτέλεσε το θέμα συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε, την περασμένη Παρασκευή, ο δήμαρχος Πατρέων Κώστας Πελετίδης, η πρόεδρος του Εικαστικού Επιμελητηρίου Εύα Μελά και ο πρόεδρος του Πολιτιστικού Οργανισμού Βασίλης Θωμόπουλος.

«Ο Δήμος διοργανώνει την έκθεση σε συνεργασία με το ΕΕΤΕ, αποσκοπώντας να φέρει στο προσκήνιο μια κρίσιμη περίοδο, από τα χρόνια της δικτατορίας του Μεταξά έως και το 1967 και να αναδείξει την αντίσταση ενός λαού, ενώ τα ίδια τα έργα συνιστούν μαρτυρία των δημιουργών για τα όσα οι ίδιοι βίωσαν και συνάμα αυτά που προσέφεραν στην εικαστική τέχνη», τόνισε ο δήμαρχος Πατρέων Κ. Πελετίδης.

Από τη συνέντευξη Τύπου
Από τη συνέντευξη Τύπου
Η πρόεδρος του ΕΕΤΕ, Εύα Μελά, ανέφερε ότι «μέριμνα του Επιμελητηρίου είναι το πώς όλος αυτός ο πλούτος, τα έργα και οι μαρτυρίες για τη σχέση των εικαστικών καλλιτεχνών με τους αγώνες του λαού, θα καταγραφεί θα καταστεί προσεγγίσιμος στο πλατύ κοινό. Γι' αυτό και η παρουσίαση αυτή ονομάστηκε "εργαστήριο", γιατί στόχο έχει τη συγκέντρωση και την καταγραφή αρχειακού - ιστορικού υλικού και την παράλληλη δημιουργία ηλεκτρονικού αρχείου, με τη συμβολή Μουσείων, Σωματείων, εν ζωή εικαστικών αλλά και απογόνων καλλιτεχνών, καθώς και με τη σχετική βιβλιογραφία που καταγράφει την Εικαστική και κοινωνική δράση των Ελλήνων Καλλιτεχνών κατά την ιστορική αυτή περίοδο».

Ο πρόεδρος του Πολιτιστικού Οργανισμού, Βασίλης Θωμόπουλος, τέλος, επισήμανε ότι μέσα από την έκθεση επιχειρείται να επιτευχθούν και οι δυο παρακάτω στόχοι: «Να καλλιεργηθεί ένα υψηλό εικαστικό κριτήριο στους πολίτες της Πάτρας, ιδιαίτερα στους νέους και επίσης η έκθεση να αποτελέσει κίνητρο, ώστε οι πολίτες της περιοχής να μπορέσουν να προσεγγίσουν τα βιώματα των δημιουργών, αλλά και την εικαστική οπτική κατάθεση στην υπόθεση της αντίστασης».

Συνεχίζεται η έκθεση με έργα του Α. Τάσσου

Στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» μέχρι τις 5 Απρίλη

Πλήθος κόσμου έχει επισκεφθεί μέχρι στιγμής την έκθεση με έργα του Α. Τάσσου, σε συνεργασία με την «Εταιρεία Εικαστικών Τεχνών Α. Τάσσος» που πραγματοποιείται στο πλαίσιο του αφιερώματος της ΚΕ του ΚΚΕ στον σπουδαίο χαράκτη. Ξεχωρίζει η παρουσία πολλών νέων ανθρώπων στην έκθεση, οι οργανωμένες επισκέψεις των οργανώσεων των ΑΕΙ της ΚΝΕ.

«Στις συνειδήσεις μας τα ιδανικά μας είναι τόσο στέρεα και ριζωμένα, που αποτελούν ένα πράγμα με την ίδια μας την ύπαρξη, τη ζωή και την τέχνη μας», είχε πει χαρακτηριστικά ο μεγάλος δημιουργός. Στην έκθεση μπορεί κάποιος να αντιληφθεί τα παραπάνω λόγια, μέσα από ένα μικρό, αλλά αρκετά αντιπροσωπευτικό δείγμα του έργου του Α. Τάσσου, που με τη χαρακτική του αποτύπωσε τις αγωνίες, τα βάσανα, αλλά και τους αγώνες και την προοπτική του λαού μας.

Η έκθεση, που φιλοξενείται στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» του Δήμου Αθηναίων (Ηρακλειδών 66, Θησείο - στάση Μετρό «Κεραμεικός») θα διαρκέσει έως τις 5 Απρίλη.

Ωρες και μέρες λειτουργίας: Τρίτη - Σάββατο 10.00 - 20.00, Κυριακή 10.00 - 14.00. Δευτέρα, κλειστά.

Συντήρηση και επανέκθεση έργων του Θεόφιλου Χατζημιχαήλ

Η Διεύθυνση Συντήρησης Αρχαίων και Νεωτέρων Μνημείων (ΔΣΑΝΜ), της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς του ΥΠΟΠΑΙΘ, σε συνεργασία με το Δήμο Λέσβου, ανέλαβε τη συντήρηση της συλλογής του Μουσείου Θεόφιλου, η οποία αποτελείται από 86 ζωγραφικά έργα σε ύφασμα που χρονολογούνται γύρω στα 1930. Σήμερα, 23 από αυτά τα έργα επανεκτίθενται συντηρημένα και σε νέες κορνίζες μουσειακών προδιαγραφών στο ανακαινισμένο Μουσείο Θεόφιλου στη Βαρειά Λέσβου.

Τα έργα του Θεόφιλου είναι ζωγραφισμένα απευθείας σε ύφασμα, χωρίς την ύπαρξη προετοιμασίας, γεγονός που τα καθιστά ιδιαίτερα ευαίσθητα σε ορισμένους παράγοντες φθοράς. Γύρω στα 1960, είχαν στερεωθεί με καρφιά σε ξύλινα τελάρα και είχαν τοποθετηθεί σε κορνίζες από λεπτό κοντραπλακέ με Plexiglas, το οποίο είχε ως αποτέλεσμα τη δυσκολία παρατήρησης του έργου από τον επισκέπτη, λόγω αντανάκλασης του Plexiglas, καθώς και τη δημιουργία ευνοϊκού μικροκλίματος για την ανάπτυξη μικροοργανισμών και την εκκόλαψη εντόμων.

Οι φθορές που παρουσίαζαν τα έργα είχαν προκληθεί από τον τρόπο στήριξης και ανάρτησής τους, καθώς και από την έκθεσή τους σε ακτινοβολία και ακατάλληλες περιβαλλοντικές συνθήκες. Οι κυριότερες φθορές περιελάμβαναν χρωματική αλλοίωση της ζωγραφικής επιφάνειας, αποδυνάμωση του υφάσματος, επιφανειακούς ρύπους, οπές από τη δράση εντόμων καθώς και ανάπτυξη μυκήτων (μούχλας) στην πίσω όψη ορισμένων έργων.

Η διαδικασία συντήρησης χωρίζεται σε τρία στάδια: Επέμβαση, αναλύσεις και ανάδειξη. Κατά το πρώτο στάδιο έγιναν εργασίες όπως αφαίρεση των έργων από τα ξύλινα τελάρα, επιφανειακός καθαρισμός, συμπλήρωση περιοχών απώλειας, αντιμετώπιση της βιολογικής προσβολής, καθώς και τοποθέτησή τους με ράψιμο σε νέες βάσεις υποστήριξης, κατάλληλα κατασκευασμένες από τους συντηρητές για ζωγραφικά έργα σε ύφασμα. Στο δεύτερο στάδιο πραγματοποιήθηκαν αναλύσεις των χρωστικών σε συνεργασία με το Τμήμα Χημικών Μηχανικών του ΕΜΠ με μη-καταστρεπτικές μεθόδους, καθώς και αναλύσεις των μικροοργανισμών που έχουν προσβάλει κάποια από τα έργα σε συνεργασία με το Τμήμα Μικροβιολογίας της Ιατρικής Σχολής Αθήνας. Τέλος, το τρίτο στάδιο αφορά στην πρόληψη πρόκλησης περαιτέρω φθορών στα έργα και στην ανάδειξή τους και περιλαμβάνει τη βελτίωση της μεθόδου ανάρτησης με ειδικά κατασκευασμένες κορνίζες από ξύλο οξιάς.

Οι Gitante στις 1002 Νύχτες

Aύριο, Τρίτη 31 Μαρτίου οι Gitante επανέρχονται με τη δική τους ξεχωριστή πρόταση και θα την παρουσιάσουν στις 1002 Νύχτες (Καραϊσκάκη 10, 10554, Ψυρρή, από Ερμού 104), στις 10.30 μ.μ.

Ενα δυναμικό πρόγραμμα ορχηστρικής μουσικής που ενώνει δεξιοτεχνικά αλλά και αισθητικά τη μουσική παράδοση των λαών με την κλασική μουσική δωματίου και την τζαζ. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει συνθέσεις των σπουδαίων Flairck, κλασικών συνθετών όπως του Manuel de Falla, Gabriel Faure, J.S. Bach διασκευασμένες σε στιλ φλαμένκο και όχι μόνο, καθώς και σύγχρονων συνθετών από διάφορες σκηνές.

Οι Gitante είναι οι: Μυρσίνη Βεστάκη: Βιολί, φλογέρες, Στέφανος Χατζηαναγνώστου: Φλάουτο, Δημήτρης Κουφαλάκος: Φαγκότο, φυσαρμόνικα, Μιχάλης Τουμανίδης: κιθάρα

Κι άλλο «όχι» για τα ελληνικά γλυπτά

Κάλεσμα στη Μεγάλη Βρετανία να επανεξετάσει τη στάση της απευθύνει ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού Ν. Ξυδάκης μετά την αντίδραση της Μεγάλης Βρετανίας σχετικά με την πρωτοβουλία διαμεσολάβησης της UNESCO. Η βρετανική πλευρά αρνείται κατηγορηματικά την πρόσκληση της UNESCO για έναρξη της διαδικασίας διαμεσολάβησης για τα Γλυπτά του Παρθενώνα που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο.

Με δήλωσή του ο αν. υπουργός επισημαίνει: «Διαπιστώνεται μια έλλειψη διάθεσης για συνεργασία και διάλογο από τη βρετανική πλευρά, η οποία δείχνει επίσης να αγνοεί τις σχετικές με το ζήτημα συστάσεις της Διακυβερνητικής Επιτροπής ICPRCP, ενός θεσμικού οργάνου της UNESCO. Προξενεί εντύπωση ο αρνητισμός και η έλλειψη του προσήκοντος σεβασμού προς τις καλές υπηρεσίες των διαμεσολαβητών. Εντύπωση, επίσης, προξενεί η απολύτως μονομερώς συνεχιζόμενη προσπάθεια υποβάθμισης ενός διακρατικού ζητήματος σε ζήτημα μεταξύ μουσείων. Η ελληνική κυβέρνηση θα συνεχίσει την προσπάθειά της με κάθε δυνατό τρόπο και θα θέσει εκ νέου το ζήτημα στη Γενική Διευθύντρια της UNESCO, αναμένοντας τις αντιδράσεις για τους χειρισμούς της Βρετανίας».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ